Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Geloof je in self fulfilling prophecy

Geloven jullie in self fulfilling  prophecy? Dat je for bijvoorbeeld bang te zijn dat iets fout gaat, het dan waarschijnlijk fout zal gaan? Bij mij gebeurd dat nogal vaak, waarschijnlijk omdat ik dan zo krampachtig bezig ben iets te voorkomen dat het eerder mis gaat

En heb jullie  voorbeelden?


Nee

Nee

05-12-2021 om 18:30

Ja hoor. Als je bang bent dat iets mis gaat dan ga je je anders gedragen, wat nog wel eens een negatieve invloed heeft op het verdere verloop. Ook trek je met een bepaalde houding, bepaalde mensen aan. Mensen die erg negatief aanwezig zijn die trekken ook negatieve mensen aan (want normale mensen hebben geen zin om met zo iemand om te gaan). Daardoor blijft de negatieve persoon in een klein wereldje leven en “zie je wel, alles is stom”, niet doorhebbende dat zijn eigen bubbel gewoon negatief is, niet de rest van de wereld.

Ja zeker. Nee legt het goed uit. Maar het geldt net zo goed voor positieve dingen. 

Voorbeeld: ik wist zeker dat ik de bevalling aan zou kunnen, en ik niet zou gaan schreeuwen om pijnstillers of dat ik het niet kon ofzo. En uiteindelijk is het helemaal goed gegaan en zijn dat soort dingen niet gebeurd.

En ik wist zeker dat ik niet iemand zou worden die mensen op onmogelijke tijdsloten uitnodigt, er dwangmatige planningen en schema's op na houdt en het huis amper uit durft met baby. En ook dat klopt. Aan de ene kant hebben we geluk met de baby want gezondheid e.d. heb je natuurlijk niet in de hand maar ik denk dat onze instelling (vanaf de geboorte geen stress, gewoon naar verjaardagen blijven gaan, etc) ook heeft geholpen

Ja, ik geloof daar zeker wel in. Als je al van een bepaalde uitkomst uit gaat ga je jezelf er ook naar gedragen, en wordt de kans op die uitkomst ook weer groter.

ScarceKudu74

ScarceKudu74

05-12-2021 om 19:57

Nee zeker niet.  Dat zou inhouden dat alles wat in je leven gebeurt door jezelf komt. Echt niet. 

ScarceKudu74

ScarceKudu74

05-12-2021 om 20:01

Aviendha schreef op 05-12-2021 om 19:15:

Ja zeker. Nee legt het goed uit. Maar het geldt net zo goed voor positieve dingen.

Voorbeeld: ik wist zeker dat ik de bevalling aan zou kunnen, en ik niet zou gaan schreeuwen om pijnstillers of dat ik het niet kon ofzo. En uiteindelijk is het helemaal goed gegaan en zijn dat soort dingen niet gebeurd.

En ik wist zeker dat ik niet iemand zou worden die mensen op onmogelijke tijdsloten uitnodigt, er dwangmatige planningen en schema's op na houdt en het huis amper uit durft met baby. En ook dat klopt. Aan de ene kant hebben we geluk met de baby want gezondheid e.d. heb je natuurlijk niet in de hand maar ik denk dat onze instelling (vanaf de geboorte geen stress, gewoon naar verjaardagen blijven gaan, etc) ook heeft geholpen

Je had gewoon mazzel. Mijn kind lag verkeerd en ik ben na 24 uur bijna doodgegaan en moest met spoed naar het ziekenhuis. Je kunt toch niet werkelijk beweren dat je dat kunt voorkomen met positief denken? 

Peen schreef op 05-12-2021 om 19:57:

Nee zeker niet. Dat zou inhouden dat alles wat in je leven gebeurt door jezelf komt. Echt niet.

Zo vat ik een self fulfilling prophecy niet op. Ik denk bij deze term bijvoorbeeld aan iemand met verlatingsangst die daardoor de partner zo erg claimt dat diegene inderdaad verlaten wordt. Of, wat luchtiger, ik heb wel eens dat ik heel hard denk dat ik mij niet moet verslapen op een belangrijke dag, en doordat ik daar vervolgens zo mee bezig ben lig ik uren wakker en verslaap ik me juist. Ik denk zeker niet dat je overal invloed op hebt en dat alles wat in je leven gebeurd door jezelf komt. Ik denk juist dat heel veel dingen bepaald worden door domme pech, of het lot als je het zo wil noemen. Als jij met een handicap of ziekte wordt geboren of te midden van een oorlog dan kan positief denken het misschien draaglijker maken maar je leven is dan meer afhankelijk van “geluk” hebben dan van je eigen invloed.

ScarceKudu74

ScarceKudu74

05-12-2021 om 20:16

Madamecannibale schreef op 05-12-2021 om 20:08:

[..]

Zo vat ik een self fulfilling prophecy niet op. Ik denk bij deze term bijvoorbeeld aan iemand met verlatingsangst die daardoor de partner zo erg claimt dat diegene inderdaad verlaten wordt. Of, wat luchtiger, ik heb wel eens dat ik heel hard denk dat ik mij niet moet verslapen op een belangrijke dag, en doordat ik daar vervolgens zo mee bezig ben lig ik uren wakker en verslaap ik me juist. Ik denk zeker niet dat je overal invloed op hebt en dat alles wat in je leven gebeurd door jezelf komt. Ik denk juist dat heel veel dingen bepaald worden door domme pech, of het lot als je het zo wil noemen. Als jij met een handicap of ziekte wordt geboren of te midden van een oorlog dan kan positief denken het misschien draaglijker maken maar je leven is dan meer afhankelijk van “geluk” hebben dan van je eigen invloed.

Ah ja, als je het zo opvat ben ik het wel met je eens. 


 Je kunt je idd wel gaan gedragen naar wat je verwacht, maar er gebeuren zo vaak dingen waar je geen invloed op hebt. En ik krijg jeuk van mensen die denken dat ze alles kunnen beïnvloeden door "de kracht van het denken".

Peen schreef op 05-12-2021 om 20:01:

[..]

Je had gewoon mazzel. Mijn kind lag verkeerd en ik ben na 24 uur bijna doodgegaan en moest met spoed naar het ziekenhuis. Je kunt toch niet werkelijk beweren dat je dat kunt voorkomen met positief denken?

Nee natuurlijk niet. Daarom zei ik ook dat je gezondheid e.d. niet zelf in de hand hebt. Ik denk niet dat je alles kan voorkomen met positief denken. Ik gaf een voorbeeld wat voor mij van toepassing was, en in mijn geval denk ik wel dat bepaalde dingen zijn voorkomen met positief denken, maar dan heb ik het over paniekaanvallen enzo. 

Zodra ik mijn berichtje had verzonden dacht ik al shit dit gaat verkeerd opgevat worden. Maar ik geloof echt niet in "de kracht van het denken", en ook echt absoluut niet dat nare dingen aan je eigen mindset liggen. Dat is volgens mij ook niet de betekenis van self fulfilling prophecy

ScarceKudu74

ScarceKudu74

05-12-2021 om 20:35

Aviendha schreef op 05-12-2021 om 20:31:

[..]

Nee natuurlijk niet. Daarom zei ik ook dat je gezondheid e.d. niet zelf in de hand hebt. Ik denk niet dat je alles kan voorkomen met positief denken. Ik gaf een voorbeeld wat voor mij van toepassing was, en in mijn geval denk ik wel dat bepaalde dingen zijn voorkomen met positief denken, maar dan heb ik het over paniekaanvallen enzo.

Maar denk jij nou werkelijk dat je niet geroepen had om pijnstillers of hulp als alles fout gegaan was? En dat je niet compleet in paniek was geraakt als jij en je ongeboren kind bijna dood gingen? 


Ik geloof heus dat sommige zaken door je eigen gedrag komen,  maar een bevalling is daar niet één van. 

ScarceKudu74

ScarceKudu74

05-12-2021 om 20:39

Aviendha schreef op 05-12-2021 om 20:34:

Zodra ik mijn berichtje had verzonden dacht ik al shit dit gaat verkeerd opgevat worden. Maar ik geloof echt niet in "de kracht van het denken", en ook echt absoluut niet dat nare dingen aan je eigen mindset liggen. Dat is volgens mij ook niet de betekenis van self fulfilling prophecy

Ja sorry, ik vatte het idd misschien heel verkeerd op, maar dit soort reacties blijven voor mij een pijnpunt. Net of het mijn eigen schuld was dat het zo fout ging. 

Ik weet ook wel dat het zo nooit bedoelt is, maar dan nog....vrouwen blijven hun bevalling altijd maar als voorbeeld gebruiken waarom het bij hun wel goed ging. 

Peen schreef op 05-12-2021 om 20:35:

[..]

Maar denk jij nou werkelijk dat je niet geroepen had om pijnstillers of hulp als alles fout gegaan was? En dat je niet compleet in paniek was geraakt als jij en je ongeboren kind bijna dood gingen?


Ik geloof heus dat sommige zaken door je eigen gedrag komen, maar een bevalling is daar niet één van.

Nee dat denk ik niet. Misschien was het een heel stom voorbeeld, of het wordt helemaal verkeerd opgevat. Tijdens de weeën dacht ik alleen maar: "ik kan het ik kan het ik kan het." En ik heb het gevoel dat het daardoor ook echt soepeler is gegaan. Maar als er gewoon iets echt verkeerd was, hadden die gedachten het niet voorkomen. Bijv op op eind had ik veel te laat de verloskundige gebeld en toen schoot wel de gedachte door me heen dat ik niet kon persen zonder haar, want wat als de navelstreng om de nek zit? Dus ik besef(te) echt wel dat dat soort dingen nooit voorkomen kunnen worden. Ik kan het niet goed uitleggen, denk ik. Sorry als het echt een debiel voorbeeld was. 

Peen schreef op 05-12-2021 om 20:39:

[..]

Ja sorry, ik vatte het idd misschien heel verkeerd op, maar dit soort reacties blijven voor mij een pijnpunt. Net of het mijn eigen schuld was dat het zo fout ging.

Ik weet ook wel dat het zo nooit bedoelt is, maar dan nog....vrouwen blijven hun bevalling altijd maar als voorbeeld gebruiken waarom het bij hun wel goed ging.

Snap ik, sorry ik realiseerde het me zodra het was verzonden

ScarceKudu74

ScarceKudu74

05-12-2021 om 20:47

@Aviendha, jij bedoelde het goed en voor mij was dat nou net een open zenuw  dus ik reageerde waarschijnlijk te fel    

Ik ben blij voor jou dat het goed ging, en ik ben blij voor mij dat dochter en ik het overleefd hebben.

Laten we maar terug gaan naar het echte onderwerp van het topic 🙃

Peen schreef op 05-12-2021 om 20:39:


Ik weet ook wel dat het zo nooit bedoelt is, maar dan nog....vrouwen blijven hun bevalling altijd maar als voorbeeld gebruiken waarom het bij hun wel goed ging.

Natuurlijk is het niet jouw schuld dat het zo mis ging tijdens jouw bevalling. Maar ik geloof wel dat als je heel erg geloofd dat je iets aan kan en je je sterk voelt, en dat kan ook een bevalling zijn, dat je vervolgens minder pijn en angst kan ervaren en dat dat weer invloed heeft op het verloop van een bevalling. Het biedt natuurlijk geen garanties maar helpt wel. Terwijl je als je ergens heel bang voor bent  denkt dat iets heel erg pijn gast doen of dat je iets niet kan de kans ook groter is dat dat zo is. Ik heb dat bijvoorbeeld bij de tandarts. Daar ben ik bang voor, ik denk altijd dat het vreselijk pijn zal gaan doen en het is ook altijd echt verschrikkelijk. Heel erg pijn, hartkloppingen etc. Terwijl ik me heel sterk voelde en totaal niet bang was voor de bevalling en de pijn van de bevalling en dus is het me 3 keer, zonder pijnstilling, goed gelukt. En het waren geen perfecte bevallingen maar mijn positieve miniset hielp echt enorm. Uiteraard had het nog steeds ook fout kunnen gaan maar ik weet zeker dat ik, als ik me voor mijn bevalling net zo zou voelen als voor een bezoek aan de tandarts, het sowieso pijnlijker en naarder zou zijn geweest. Ik denk ook precies dat is wat wordt bedoeld met self fulfulling prophecy. Niet dat je de staatsloterij wint als je maar hard genoeg denk dat je gaat winnen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.