Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

gebouwen uit je jeugd - staan ze er nog?

Het huis waar je geboren bent/opgroeide, staat het er nog? Hoe voelt het als je er weer komt? Of kom je er nooit meer? En je school? Clubgebouw? Iets anders van vroeger?

Ons huis is afgebroken, op die plaats loopt nu een weg. Mijn school staat er ook niet meer, alleen nog een klein stukje hek is overgebleven - vreemd. De kerk is met de grond gelijk gemaakt. 'De voetbal' waar we zo leuk koninginnedagspellen deden, is er nog wel, maar heel anders dan toen. 
Het huis van de tante bij wie ik geregeld logeerde staat nog wel overeind - heel andere regio. Als ik daar rondloop - nou ja, om de flat heen en zo - voelt het weer als toen. Prettig, gezellig. En tja, het is allemaal kleiner en minder ver lopen dan toen ik een meisje was. Dat heeft iedereen die in gedachten terugkeert naar vroeger.


Het huis waar ik woonde toen ik geboren werd bestaat nog. Af en toe rijd ik langs maar ik vermijd nadenken over hoe het toen was want vrij traumatische herinneringen aan. 

De huizen daarna zijn er ook allemaal nog, we zijn nogal vaak verhuisd. Bij sommige kom ik nog wel eens langs, en  enkele zelfs nog binnen geweest omdat vrienden van me daar zijn gaan wonen. Voelt zo gek als je dan aanbelt bij de deur die eerst van jou was haha. 

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

16-08-2021 om 18:31

Toevallig is het huis waar ik woonde als baby een half jaar geleden gesloopt. Mijn ouders zijn jong gestorven en ik vond het fijn soms langs te rijden. 

Mijn huis dat ik een paar jaar geleden verkocht heb, is echt verpest. Een hele tegeltuin zowel voor als achter ipv de tuin met een hegje, planten en struiken, vitrage overal die helemaal dicht is. Alle sfeer en gezelligheid is verdwenen.
En omdat er lange gordijnan hangen die altijd dicht zijn kan ik ook niet meer naar binnen gluren

Mijn ouderlijk huis staat er nog, mooi opgeknapt.
Mijn school is nog steeds een school, het verenigingsgebouw is weg en daar staat nu een supermarkt, huisje van oma is er ook nog steeds, ook mooi opgeknapt
In de kerk zit nu de kinderopvang

Sophia_!

Sophia_!

16-08-2021 om 18:38

Alles van mij van vroeger is er nog, alleen de basisschool heeft een andere functie gekregen. Dat is wel leuk als je weer eens rondloopt in je oude dorp. Nog net zo kneuterig als toen.  

Het huis waar ik ben opgegroeid staat er nog en mijn ouders wonen er nog. Mijn peuterspeelzaaltje is er nog, mijn zwemlesbad is er nog, mijn ene basisschool is weg en daar staat nu een sociale huur flat. De andere basisschool is er nog maar die draagt de oude naam niet meer. 

Mijn middelbare school en uni zijn er nog, inclusief veel van de leraren. Mijn geliefde biologieleraar is inmiddels met pensioen, die heeft mijn moeder nog lesgegeven (zij zat op dezelfde school als ik) dus dat mocht ook wel en mijn ene lerares is binnen een paar maanden gestorven aan een terminale ziekte een aantal jaar terug. Dat was nogal wat, want veel oud leerlingen (ook mensen uit mijn jaar) hebben nog een afscheid georganiseerd voor haar. 2 van mijn profs op de uni zijn ook overleden, 1 door ziekte en de ander door een ongeval en een ander is met pensioen gegaan. Raar om te weten dat de komende studentjes niet meer die gekke verstrooide prof gaan krijgen bij die bepaalde lessen.

Mijn oude manege is gesloopt, dat vond ik heel erg. De paardjes zijn verhuisd naar een nieuwe manege, en daar staat nog 1 paardje die al op de oude manege stond toen ik begon als meisje van 9. Is nu een oud besje natuurlijk. Mijn lievelingspaardje is toevallig vorig jaar overleden, en het paardje waar ik mijn aller eerste lesje op reed is een aantal jaar terug overleden alweer, beiden waren ook best een schok. Toch weer een stukje jeugdsentiment dood.

De oude huizen van mijn grootouders waar ik als kind kwam staan er nog, maar alle bomen zijn er weg dus het oogt er heel anders. Sowieso is het vast anders omdat ik nu volwassen ben. Mijn oma is na de dood van opa verhuisd naar een ander huis, ik vind het heel jammer dat ik niet meer in dat oude huis kom, maar het is er nog wel. En mijn opa woont al sinds dat ik tiener was in zijn huidige huis.

Mijn basisschool stond ooit te koop. Prijs viel relatief mee. Met een oud-klasgenoot samen gedagdroomd: dat lokaal wordt jouw slaapkamer, die de mijne, van de gymzaal maken we een feestzaal etc. 😅
Zijdelings was ik toevallig betrokken bij het bouwproject voor nieuwe woningen op die plek. Dat gaf een nostalgisch gevoel. 

Shropshire schreef op 16-08-2021 om 18:34:

Mijn huis dat ik een paar jaar geleden verkocht heb, is echt verpest. Een hele tegeltuin zowel voor als achter ipv de tuin met een hegje, planten en struiken, vitrage overal die helemaal dicht is. Alle sfeer en gezelligheid is verdwenen.
En omdat er lange gordijnan hangen die altijd dicht zijn kan ik ook niet meer naar binnen gluren

Mijn ouderlijk huis staat er nog, mooi opgeknapt.
Mijn school is nog steeds een school, het verenigingsgebouw is weg en daar staat nu een supermarkt, huisje van oma is er ook nog steeds, ook mooi opgeknapt
In de kerk zit nu de kinderopvang

Oh ja de huizen van mijn grootouders, daar wonen nu buitenlanders in en die leven gewoon op de kale betonnen vloer, hebben dekens of karton voor de ramen, pleuren al hun troep zo het huis uit in de voortuin en laten de geliefde tuinen van mijn grootouders volledig verloederen. 😒

DownrightChinchilla41

DownrightChinchilla41

16-08-2021 om 18:42

Mijn ouderlijk huis staat er nog, maar het dorp lijkt inmiddels een stad geworden te zijn. Zo groot geworden . Mijn oude scholen zijn afgebroken en herbouwd, het enigste wat het zelfde is gebleven is het huis waar ik opgroeide.

Mijn ouderlijk huis staat er nog.

Basisschool is gesloopt en op dezelfde plek staat een nieuw gebouw. Gruwelijk lelijk kindcentrum. Weg is ook het oude kleuterschooltje, dat stond ernaast. Toen waren kleuterschool en lagere school nog gescheiden.

Middelbare school is helemaal weg: gebouw gesloopt, woningen op die plek en gefuseerd met een andere school. Heel zonde, maar realiteit tegenwoordig helaas. Kleinere scholen hebben geen bestaansrecht meer.

Zelfs het ziekenhuis waar ik ben geboren is weg.

Mijn moeder woont nog in mijn ouderlijk huis. De vroegere basisschool is al heel lang geleden afgebroken en het gemeenschapshuis ook. Daar staan nu saaie apartementjes/rijtjeshuizen voor in de plaats. In de bossen stond in mijn kindertijd een prachtig herstellingsoord in een koloniale bouwstijl met balustrades aan de buitenkant, ook eeuwig zonde dat ze dat hebben afgebroken ipv gerestaureerd. 

Mijn ouders wonen nog steeds in het huis waar ik geboren ben 
Mijn basisschool is er nog, het gebouw althans. In originele staat, maar niet meer de 'School met de Bijbel' die het was. Het is nu een openbare school geworden, ander bestuur, etc. 
Middelbare school is ook nog onveranderd, evenals veel winkels in het dorp.
De kerk is er nog, met dezelfde families die er de belangrijkste posities bekleden. 
Ik vond dat onveranderlijke van zo'n dorp heel beklemmend en ben daarom na de middelbare school vertrokken. 

Alleen de bibliotheek is gesloopt, dat vond ik zo jammer. Het was echt zo'n jaren '60/'70 bieb, met een zitkuil vol kussens en dikke vloerbekleding 
Nu huist het in een lelijk verbouwd jaren '80 kantoorpand, een gedeelde ruimte met de wereldwinkel en een café. Zo sfeerloos nu, en ook heel onrustig en rumoerig. 

De kerk en het gemeentehuis staan er nog wel. Het oude boerenhuis van mijn grootouders is gesloopt en daar staat nu een villa. De huizen waar mijn opa en oma geboren/getogen zijn zijn in de basis behouden en opgeknapt naar de huidige tijd. 

Een ouderlijk huis heb ik helaas niet. Mijn ouders zijn gescheiden, in dat huis traumatische dingen meegemaakt.
Toen hertrouwde mijn moeder, maar deze vaderfiguur heeft me helaas ook in de kou laten staan. Zij zijn ook gescheiden en we hebben toen nog kort bij mijn oma ingewoond. Van daaruit kreeg mijn moeder een eigen appartement en ben ik gaan samenwonen. 
Haar huidige woning voelt voor mij dus ook niet als thuiskomen. Nu ze daar met haar nieuwe vriend woont al helemaal niet meer.
Dat mis ik soms wel.. mijn man ervaart dat wel meer bij hem thuis. En gaat dan ook nog altijd even terug naar huis als hij naar zijn ouders gaat.  

Het meest heb ik mij thuis gevoeld bij mijn oma. Maar die leeft niet meer. Het huis voelt niet meer hetzelfde. Kom er wel, maar niet vaak. De man van mijn oma woont er wel nog en die bezoek ik ook wel, maar toen oma er nog woonde kwam ik er meerdere keren per week. 

M’n ouderlijk huis staat er nog maar m’n ouders zijn zo’n 15 jr terug verhuisd dus ben er in geen jaren meer geweest. Ook niet in de straat. En toen mijn daarna weer moeder verhuisde ben ik ook niet meer in m’n geboortedorp geweest. Was een kutdorp (zoals waarschijnlijk elk dorp) dus ik mis niks. 

Binnenkort gaat mijn moeder verhuizen. Zij woont nog in het huis waar we zijn gaan wonen toen ik net 4 was.... Raar idee wel.

Mijn oude lagere school staat er nog, alleen de kleuterschool niet meer. M'n middelbare school is gesloopt en daar is een nieuwe school voor in de plaats gekomen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.