Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Ervaringen met sluipwespen?

Wij kwamen terug van vakantie, vrouw doet de kelder open en er vloog een hele zwerm meelmotten uit, bron bleek een zak hondenvoer te zijn, alles wat eetbaar was en niet in blik of glas zat weggegooid, schoongemaakt en nu heeft vrouw een biologisch bestrijdingsmiddel besteld online, dat bleek te gaan om een zakje eitjes van sluipwespen, die moet je dan neerzetten waar de plaag zit, en een lijmval met feromonen die de mannetjesmotten aan moet trekken. Heeft iemand ervaring met die sluipwespen? Waar blijven die als de motten op zijn? 

Dan sterven ze uit, zonder mottenlarven kunnen ze niet voortplanten. 

Nick90

Nick90

13-08-2025 om 17:44 Topicstarter

Koettie schreef op 13-08-2025 om 17:42:

Dan sterven ze uit, zonder mottenlarven kunnen ze niet voortplanten.

Eigen ervaring? 

Nee, maar als het van een goed merk is kan je volstaan met plaatsing van de zak in een puinzak van de Action en die goed af te sluiten  met knijpers of klemmen.

Nick90

Nick90

13-08-2025 om 17:59 Topicstarter

rionyriony schreef op 13-08-2025 om 17:50:

Nee, maar als het van een goed merk is kan je volstaan met plaatsing van de zak in een puinzak van de Action en die goed af te sluiten met knijpers of klemmen.

??

Als er geen voedsel meer is voor de sluipwespen gaan ze dood volgens mij. Fijn dat je deze plaag biologisch gaat bestrijden. 

Nick90

Nick90

13-08-2025 om 18:15 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 13-08-2025 om 18:11:

Als er geen voedsel meer is voor de sluipwespen gaan ze dood volgens mij. Fijn dat je deze plaag biologisch gaat bestrijden.

Dit is haar idee hè!! Mijne is om alleen lijmvallen neer te zetten. Sowieso niet echt een fan van beestjes om andere beestjes te bestrijden

Nick90 schreef op 13-08-2025 om 18:15:

[..]

Dit is haar idee hè!! Mijne is om alleen lijmvallen neer te zetten. Sowieso niet echt een fan van beestjes om andere beestjes te bestrijden

Goed idee van je vrouw dan. Ik heb zelf fijne ervaringen met het bestrijden van bladluizen met lieveheersbeestjes larven. Die vliegen gewoon weg als ze klaar zijn. Sluipwespen zijn niet te vergelijken met de irritante wespen die je maaltijd buiten verpesten. 

Nick90 schreef op 13-08-2025 om 17:44:

[..]

Eigen ervaring?

Niet specifiek met wespen, wel met biologische bestrijding in vorm van beestjes. Gister toevallig uitgezet tegen trips in de kamerplanten. 

Nick90 schreef op 13-08-2025 om 17:44:

[..]

Eigen ervaring?

Niet met sluipwespen.  Wel met bestrijden van engerlingen in grasveld door inzetten aaltjes.

Als ik (over)last heb van insecten/muizen/etc., dan wil ik er gewoon zsm vanaf. Misschien niet de meest elegante manier, maar wel zoals ik het voel/ervaar. 

Ik heb Ervaring. En was heel tevreden: in 8 weken tijd 4 keer post met een karte met sluipwespen, en we waren van de motten af!

Heb een hekel aan de vieze kleefkaarten…

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.