Huiskamer
Roos57
31-08-2025 om 09:20
Een wat zware zondagmorgen vraag .
Heb jij een ehbo of reanimatie diploma?
En heb je het al moeten toepassen?
alles wat je kwijt wil over eerste hulp .
Citroengraag
31-08-2025 om 09:26
Mijn als (advanced life support) is verlopen en na grofweg 400 reanimaties, inclusief traumatherapie, heb ik geen enkele behoefte dit opnieuw te halen. Op straat zal ik natuurlijk een reddingspoging doen. Op straat heb ik twee keer gereanimeerd, met allebei de keren razendsnel een ambulance.
letterkoekje
31-08-2025 om 09:31
1. ja*
2. neen
* Een 12-weekse opleiding (3x per week) die veel te veel info gaf op korte termijn: alles over snij-, schaaf-, schot-, steek-, brand-, scheurwonden, verdrinking, diabetes, baby-, kinder-, volwassenenreanimatie, verstikking, electrocutie, verstuiking, wat was er nog meer? Alles is aan bod gekomen maar na 3 jaar weinig meer over. Van de reanimatie weet ik nog de grote lijnen en dat vind ik het voornaamste. Ga de theorie nog eens opnieuw lezen.
Hopelijk moet ik niks ooit toepassen.
En ik vind dit geen zwarte vraag: wie het kan, kan levens redden! Zo moet je het zien.
Herfstappeltaart
31-08-2025 om 09:34
Ik heb jaren geleden een reanimatiecursus gedaan. Nooit hoeven toepassen en tot mijn schaamte ook niet meer bijgehouden de laatste jaren.
masatu
31-08-2025 om 09:41
Ik heb nu 10 jaar mijn ehbo-diploma. Daarvoor had ik al een speciaal basis ehbo-diploma voor reddingsbrigades toen ik daar nog actief was. Jaarlijks volg ik de herhalingslessen om hem geldig te houden.
Gelukkig nog nooit hoeven reanimeren of andere ernstige dingen meegemaakt. Met name klein huishoudelijk leed zoals pleisters plakken /verbandje / etc.
FaithfulDuck87
31-08-2025 om 09:44
BHV diploma, maar doordat ik artritis heb, kan ik het reanimeren niet meer halen. Of ik heb 2 weken last van mijn knieën.
Heb wel 1x gereanimeerd, dat was mijn moeder. Helaas heeft zij het niet gehaald. Ws was zij al overleden, toen ik begon, maar er wordt geadviseerd om dit te blijven doen, tot de ambu er is. Bij ons kwamen eerst inwoners van het dorp met de AED en daarna de ambu.
Dolfje
31-08-2025 om 09:45
Wij krijgen de reanimatiecursus om de 2? jaar op het werk. Gelukkig nooit hoeven gebruiken maar aan mij heb je denk ik niks want weet precies hoe het moet op een pop maar toen man een paar keer flauw gevallen was was ik in totale paniek en dacht dat hij dood ging / was.
En ik heb daar nog een trauma van. De laatste keer al 1,5 jaar geleden en heb er nog regelmatig nachtmerries van.
Misschien dat het bij een onbekende anders is omdat je er dan verder vanaf staat en je dan anders reageert of zo.
wild-flower
31-08-2025 om 09:55
Ik heb bij Livis 1,5 jaar geleden EHBO bij baby's en kinderen gehaald, daar zat ook een gedeelte reanimatie ( bij baby's en kinderen ) bij en AED bedienen .
Gelukkig nooit ernstige dingen meegemaakt.
Kampeerder
31-08-2025 om 10:02
Ik doe elk jaar bhv voor mijn werk. Dat is inclusief reanimeren. Gelukkig nog nooit meer hoeven doen dan een pleister plakken, of een noodverband je aanleggen en doorverwijzen naar de huisarts.
rooiekater
31-08-2025 om 10:04
Ik heb wel diploma's reddend zwemmen en lifeguard training gedaan. Maar gelukkig nog nooit hoeven toe te passen.
Grietje2
31-08-2025 om 10:18
Geen van beide.
Ik schiet al in de stress als ik er aan denk en dan bedoel ik reanimeren.
Er zal altijd iemand moeten zijn om mensen op afstand te houden. Dat zou ik dan wel doen of 112 bellen als het nodig is.
Wieder
31-08-2025 om 10:41
Ik heb wel bhv, heb het, op een incidentele pleister na maar daar heb ik geen bhv voor nodig, gelukkig nooit hoeven toepassen. Hoop het eerlijk gezegd ook nooit mee te maken. Ik ben wel blij dat ik weet wat ik moet doen, maar ik ben echt geen held...
Friezinnetje, wat een heftig verhaal. Dat moet traumatisch zijn.
FaithfulDuck87
31-08-2025 om 10:49
Wieder schreef op 31-08-2025 om 10:41:
Ik heb wel bhv, heb het, op een incidentele pleister na maar daar heb ik geen bhv voor nodig, gelukkig nooit hoeven toepassen. Hoop het eerlijk gezegd ook nooit mee te maken. Ik ben wel blij dat ik weet wat ik moet doen, maar ik ben echt geen held...
Friezinnetje, wat een heftig verhaal. Dat moet traumatisch zijn.
Valt mee hoor. Ik was eigenlijk blij met het verhaal van de arts, dat mijn moeder al veel eerder een hartaanval heeft gehad (dit gebeurt veel vaker bij vrouwen) en eigenlijk haar hart langzaam is afgestorven. Er was geen redden aan geweest, ook al was zij nog naar het ziekenhuis gebracht. Dan weet je dat jij het iig niet 'verkeerd' hebt gedaan.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.