Huiskamer
oudmaarnognietkoud
13-06-2026 om 10:21
Een stom woord
Schaamhaar vind ik een stom woord. Waar zou ik mij dan voor moeten schamen?
Weet jij een leuker/beter woord voor schaamhaar?
En wat vind jij een stom woord?
oudmaarnognietkoud
13-06-2026 om 11:02
madee schreef op 13-06-2026 om 10:57:
Intiemhaar misschien?
beetje gekunsteld maar idd beter
rionyriony
13-06-2026 om 11:46
Ik denk door de erfzonde. Voordat Eva die verboden appel pakte, hoefde het stel zich niet voor hun naakt te schamen. Maarja, doordat ze haar handen weer eens niet thuis kon houden is dat zo gekomen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Erfzonde
Oh ik zeg haren of beharing. Met eventueel een gebaartje erbij. Maar ik praat er zelden over. 
"Haar haren piepen er van onderen tussenuit". En dan gaat iedereen natuurlijk meteen kijken. 
Tijgeroog
13-06-2026 om 12:31
Grafhekel (of andere woorden met graf- als voorvoegsel om iets negatiefs aan te geven). Mijn beelddenkhoofd in combinatie met de beelden van m'n jonge neefjes/nichtjes bij het graf van hun ouders krijgt daar kortsluiting van.
oudmaarnognietkoud
13-06-2026 om 12:33
rionyriony schreef op 13-06-2026 om 11:46:
Ik denk door de erfzonde. Voordat Eva die verboden appel pakte, hoefde het stel zich niet voor hun naakt te schamen. Maarja, doordat ze haar handen weer eens niet thuis kon houden is dat zo gekomen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Erfzonde
Oh ik had die link niet gelegd. Maar ik ben niet kerkelijke opgevoed dus vandaar.
(ps ik vind jou altijd grappig schrijven. Als ik jouw eerste twee zinnen heb gelezen weet ik meestal dat jij het bent
)
Groentetuin
13-06-2026 om 12:38
Het is haar dat groeit in de schaamstreek.
Jij hoeft je er niet voor te schamen, maar alle andere opties vind ik vergezocht en niet natuurlijk klinken, vagina haar. Venus heuvel haar , intiem haar, Kruis haar t klinkt toch allemaal voor geen meter
Isook
13-06-2026 om 12:48
Schaamhaar is idd een heel stom woord.
Schaamlippen ook. Als we met z'n allen goede nieuwe woorden bedenken wennen we daar wel aan.
Zo had ik ook moeite met voorbibs, spleet, en andere benamingen die niet kloppen voor de vrouwelijke geslachtsdelen die kinderen worden aangeleerd.
oudmaarnognietkoud
13-06-2026 om 12:56
Groentetuin schreef op 13-06-2026 om 12:38:
Jij hoeft je er niet voor te schamen, maar alle andere opties vind ik vergezocht en niet natuurlijk klinken, vagina haar. Venus heuvel haar , intiem haar, Kruis haar t klinkt toch allemaal voor geen meter
Nou dat dus. Het lukt mij ook niet om daar een ander woord voor te vinden. In het Engels klinkt het beter: pubic hair.
oudmaarnognietkoud
13-06-2026 om 12:58
Tijgeroog schreef op 13-06-2026 om 12:31:
Grafhekel (of andere woorden met graf- als voorvoegsel om iets negatiefs aan te geven). Mijn beelddenkhoofd in combinatie met de beelden van m'n jonge neefjes/nichtjes bij het graf van hun ouders krijgt daar kortsluiting van)
Nou idd dat is ook een naar/stom woord.
Meesje
13-06-2026 om 13:07
oudmaarnognietkoud schreef op 13-06-2026 om 12:56:
[..]
Nou dat dus. Het lukt mij ook niet om daar een ander woord voor te vinden. In het Engels klinkt het beter: pubic hair.
Het bot dat daar onder zit heet in het engels 'pubic bone' en in het Nederlands 'schaambeen'. En dan groeit daar in de 'pubic area' alias 'schaamstreek' dus 'pubic hair' en in het Nederlands 'schaamhaar'. Het is niet dat als je schaamhaar vertaalt je shame hair krijgt oid 😉 Latijnse term is overigens os pubis. Dus pubis haar zou nog wel kunnen. Maar sja
Herfstappeltaart
13-06-2026 om 13:45
Groentetuin schreef op 13-06-2026 om 12:38:
Ja ik vind het ook niks maar er werd om een alternatief gevraagd....
Zilver_gray
13-06-2026 om 13:52
Isook schreef op 13-06-2026 om 12:48:
Schaamhaar is idd een heel stom woord.
Schaamlippen ook. Als we met z'n allen goede nieuwe woorden bedenken wennen we daar wel aan.
Zo had ik ook moeite met voorbibs, spleet, en andere benamingen die niet kloppen voor de vrouwelijke geslachtsdelen die kinderen worden aangeleerd.
wat is dat nu weer voor achterlijke omschrijving! Zullen er echt mensen zijn die dat zo noemen??
madee
13-06-2026 om 13:55
Zilver_gray schreef op 13-06-2026 om 13:52:
[..]
wat is dat nu weer voor achterlijke omschrijving! Zullen er echt mensen zijn die dat zo noemen??
Ik kende iemand die voorbillen zei tegen borsten….nooit begrepen waarom ze dat deed 😱