Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Een simpel vraagje over soep 🥣

N.a.v. dit topic mijn heerlijke Chinese tomatensoep weer es gemaakt.
Het is even wat werk maar de moeite. Het is geen soep voor als je op dieet bent 

Dit is het recept voor wie geïnteresseerd is:

- bouillon maken van 1 sinaasappel, 1 citroen en halve ui, wortel en evt. bleekselderij
- olijfolie verhitten en bak 2-3 uien grof gesneden en 3 tenen knoflook 
- voeg 3-4 eetlepels bloem toe en bak even mee.
- voeg klein potje appelmoes toe
- 4 grote blikjes tomatenpuree toevoegen en 2 eetlepel azijn
- 5-6 eetlepels suiker toevoegen, of meer als je nog zoeter wil en een snuf zout 
- Leng het mengsel aan met een aantal soeplepels bouillon en wat water naar gewenste dikte en smaak
- ongeveer 10 minuutjes zachtjes koken
- zeef de uien en knoflook eruit
- voeg naar wens gekookte kipreepjes toe, taugé/lenteui of omeletreepjes kan ook

Je kunt naar wens ook nog wat ketjap en/of gembersiroop toevoegen.

En geniet van je lekkere dikke zoete Chinese tomatensoep!

mamaonbekend schreef op 27-09-2025 om 12:13:

- bouillon maken van 1 sinaasappel, 1 citroen en halve ui, wortel en evt. bleekselderij
- olijfolie verhitten en bak 2-3 uien grof gesneden en 3 tenen knoflook
- voeg 3-4 eetlepels bloem toe en bak even mee.
- voeg klein potje appelmoes toe
- 4 grote blikjes tomatenpuree toevoegen en 2 eetlepel azijn
- 5-6 eetlepels suiker toevoegen, of meer als je nog zoeter wil en een snuf zout
- Leng het mengsel aan met een aantal soeplepels bouillon en wat water naar gewenste dikte en smaak
- ongeveer 10 minuutjes zachtjes koken
- zeef de uien en knoflook eruit
- voeg naar wens gekookte kipreepjes toe, taugé/lenteui of omeletreepjes kan ook

Je kunt naar wens ook nog wat ketjap en/of gembersiroop toevoegen.

En geniet van je lekkere dikke zoete Chinese tomatensoep!

Enkele vragen:

Bouillon maken van sinaas, ui .. : bedoel je dan dat je die 'gewoon in water kookt, hoeveel water?

De uien en knoflook er uit? Zijn die dan al niet smeuïg zodat ze er in kunnen blijven?

Volgens mij is het wel meer stroopsoep want er wordt rijkelijk met suiker(producten) gewerkt. Maar misschien als je ze nog wat meer indikt, goed voor over een rijstschotel te scheppen.

JtM

JtM

27-09-2025 om 13:53

Bedankt voor het recept Dolfje!

Ik heb vanmiddag een bakje surinaamse kippensoep uit de vriezer getrokken en als lunch gegeten. Heerlijk!

Ik hou van soep en maak t eigenlijk elke week wel. 
Terugkerende soorten: 
tomaat (geen chinese, dat vind ik te zoet) 
pompoen
bloemkool
mosterd
asperge.

Het allerlekerst vind ik zoete aardappelsoep met chorizo… Van Jamie Oliver..

letterkoekje schreef op 27-09-2025 om 12:40:

[..]

Enkele vragen:

Bouillon maken van sinaas, ui .. : bedoel je dan dat je die 'gewoon in water kookt, hoeveel water?

De uien en knoflook er uit? Zijn die dan al niet smeuïg zodat ze er in kunnen blijven?

Volgens mij is het wel meer stroopsoep want er wordt rijkelijk met suiker(producten) gewerkt. Maar misschien als je ze nog wat meer indikt, goed voor over een rijstschotel te scheppen.

Bouillon, de fruit/groenten in de pan idd gewoon tot het onder water staat en dat even laten koken.

Uien en knoflook haal er idd uit, want Chinese tomatensoep is een gladde soep verder, zonder stukjes.

Het is geen stroopsoep zoals jij dat noemt, je maakt em net zo dik als je zelf wel, maar door de bloem is het al wel dikker. Maar je moet het mengsel dus aanlengen met bouillon/water net zolang je de gewenste dikte hebt.

Het komt voort uit dit recept van een Chinees restaurant waar deze soep in grote hoeveelheden wordt gemaakt. En daar gaat zeker rijkelijk suiker in 😀. Maar dat kun je zelf bepalen natuurlijk. 

https://www.youtube.com/watch?v=uDI9G-1sWJw

Wij eten meestal op zondag soep. Met een broodje erbij oid.
Soms gewoon uit blik, maar zelfgemaakt is toch lekkerder, bijvoorbeeld geroosterde tomatensoep, kippensoep, linzensoep, tomatenpestosoep, wortelgembersoep of zoete aardappelsoep. Ook oosterse gevulde soepen zoals saoto en beef pho vinden we erg lekker.

Bedankt, mamaonbekend, voor het filmpje. Indrukwekkend! En dan de knoflook met pel en alles in de olie stoven. Geweldig. Ga ik ook eens maken, maar wel met minder suiker want ik denk dat dit mierzoet moet zijn. Of valt het mee?

mamaonbekend schreef op 27-09-2025 om 17:08:

[..]

Bouillon, de fruit/groenten in de pan idd gewoon tot het onder water staat en dat even laten koken.

Uien en knoflook haal er idd uit, want Chinese tomatensoep is een gladde soep verder, zonder stukjes.

Het is geen stroopsoep zoals jij dat noemt, je maakt em net zo dik als je zelf wel, maar door de bloem is het al wel dikker. Maar je moet het mengsel dus aanlengen met bouillon/water net zolang je de gewenste dikte hebt.

Het komt voort uit dit recept van een Chinees restaurant waar deze soep in grote hoeveelheden wordt gemaakt. En daar gaat zeker rijkelijk suiker in 😀. Maar dat kun je zelf bepalen natuurlijk.

https://www.youtube.com/watch?v=uDI9G-1sWJw

Wow! Wat bijzonder. Ik moet bekennen dat ik je recept met verbazing had gelezen en me afvroeg wat dit voor raar prutje was (en ach ja, tomatenpuree is ook groente). Bij de Chinees smult iedereen van die soep.

Ik heb het filmpje destijds ook fascinerend zitten te bekijken dacht “dat wil ik ook maken” dus ik heb dat globaal omgerekend naar normale hoeveelheden.
Ik vind het niet té zoet, maar ik hou wel van zoete tomatensoep. Je kunt uiteraard eerst minder suiker toevoegen en later altijd nog erbij doen. 
Maar vind em lekker ! Maar maak em maar paar x jaar hoor, omdat ie idd niet heel gezond is (maar wél lekker (invriezen gaat ook prima).

(maar ik doe inmiddels wel de schillen van knoflook/ui er af).
Ben benieuwd wat jullie ervan vinden als je em es gemaakt hebt! 

ik ben gek op soep. Maak ik regelmatig als avondeten. Maandag a.s. bloemkool soep met zelfgebakken brood op het menu 

Ik maakte vroeger toen ik nog een jonge meid was, door geldgebrek vaak kerriesoep. Ook bloemkoolsoep was in trek. De bloemkoolsoep was door het ontbreken van een roux (=vet), het lijnvriendelijkst. En het gezondste uiteraard.

Die laatste werd gemaakt door een (stuk) heel mooie witte kool in kleine stukjes vrij kort te koken in water zodat het nog stevig was, en wat mooie kleine roosjes uit te halen, de rest met een klein beetje kookwater en wat melk te pureren, zo fijn mogelijk, daarna peper, bouillonblok en evt. nootmuskaat toe te voegen en tenslotte in de kop geschept, wat heel kleine roosjes erin.

Ook gebonden kippensoep vond ik altijd lekker. Koninginnesoep met flintertjes oranje en groene groente voor sier:

koninginnesoep.jpg

wat een lekker topic! Hier ook een soepliefhebber. Verse graag. Al staat er altijd een soepinzak in de kast als noodpakket. Maar de nood moet hoog zijn willen we die pakken, want niemand vind het echt lekker.
Er staat nu linzensoep in de koelkast, en nog een pakket prei-kerrie van de AH (die vind ik erg lekker).
Maar tomaat, kip, oosterse bouillon, mosterd, asperge, champignons is ook allemaal lekker. En erwten, maar die lust de rest van mn gezin niet. Toch maak ik ieder jaar een grote hoeveelheid voor de rest van mn familie en mezelf. 
Alleen goulashsoep eet ik niet; dat blijf ik opboeren.

We roken ook weleens een hele lading paprika en tomaat op de bbq. Meestal van die euro zakjes op de markt die je snel moet opeten, die zijn daar perfect voor.
Daar kun je ook heerlijke soep van maken, in grote hoeveelheden. Per portie vacumeren en in de vriezer. Altijd handig als we geen zin hebben om te koken. 

Ik lees hier verschillende keren: ik maak soep van verspakketten. 

Bedoelen jullie dan zo een kartonnen bakje waarin afhankelijk van de soort soep die je ermee kan maken, een ajuin, twee wortelen, een paprika, een courgette, twee tomaten of een zeer kleine bloemkool, ... zit? En waarbij dan een handleiding zit, hoe klaar te maken? Zijn het die?

Ik vind die pakketten redelijk duur en koop altijd mijn ingrediënten los.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.