Huiskamer
Roos57
26-09-2025 om 08:17
Een simpel vraagje over soep 🥣
cup a soup , maaltijd soep , zelfgemaakte soep of toch van de supermarkt
Eten wij nog soep? Is het een voorafje?
Tussendoortje ?
wat vindt je lekker ? Of te wel . Alles wat je kwijt wil over soep
Roos57
26-09-2025 om 08:19
In de jaren 70 toen ik kind was aten wij elke zondag zelfgemaakte groenten soep met pudding na .
Nu neem ik nog wel eens soep als voorafje . Vooral mosterdsoep .
LydiaDietz
26-09-2025 om 08:20
Ik eet zeker 3 x per week soep als lunch. Vegetarische harira, Turkse linzensoep, pittige pompoensoep, ordinaire boerengroentesoep waar ik mn groentesnijdsel dat over is doorheen gooi.... I love soep. Wel zelfgemaakt.
Herfstappeltaart
26-09-2025 om 08:22
Wij eten bijna elke week een keer soep als hoofdmaaltijd. (na de oppasdag op de kleinkinderen, want dan ben ik gevloerd
).
Meestal zelf gemaakt en ingevoren (aardappel/preisoep, tomatensoep, champignonsoep, pompoensoep) en soms een blik snert van Unox. Een tosti of boterham erbij en klaar is Klara.
Ginevra
26-09-2025 om 08:23
wij eten vaak maaltijdsoep, altijd zelfgemaakt.
erwtensoep, bonensoep, linzensoep, harira, kippensoep met veel vulling, mulligatawny, pompoensoep…….
Helpdesk
26-09-2025 om 08:30
1x in de twee weken (vanaf herfst en in de winter) koop ik een AH groentesoep pakket. Hier doe ik wat harissa pasta bij, sumak, verse koriander, runderballetjes en kikkererwten.
Ongeveer drie dagen kan ik hiervan eten.
Als ik ziek ben en zout nodig heb haal ik de kippensoep van de poelier uit de vriezer en anders een cup a soup.
Zilver_gray
26-09-2025 om 08:33
Ik ben gek op (zelfgemaakte) soep, maar dan meer als tussendoortje/ lunch.
Favoriet zijn hier; snert, mosterdsoep, romige champignonsoep, pompoensoep, kippensoep en tomatensoep 
Bakblik
26-09-2025 om 08:33
Ik probeer iedere vrijdag hobbymiddag te houden en dan maak ik van september tot en met april altijd een pan soep voor het weekend en ik vaak wat lekkers voor bij de koffie. Die soep eten we dan bij de lunch. Soms heb ik dan maandag het laatste kopje.
Kan vanalles zijn. Tomatensoep van tomaten uit eigen tuin, groentesoep, kippensoep, vermicellisoep van een schenkel getrokken, pompoensoep, broccolisoep, mosterdsoep enzovoort.
Vandaag heb ik een pompoen voor een pumpkin pie en van de restjes maak ik een multi-groentensoep. Daar gaat dan nog ui, tomaat, paprika, wortel, aardappel, restje broccoli, prei en selderij bij, op smaak gemaakt met wat knoflook.
watertoren
26-09-2025 om 08:54
Ik ben niet zo'n liefhebber van soep en eet het haast nooit. Wel maak ik elk jaar een grote pan erwtensoep voor familie.
Tuinfluiter
26-09-2025 om 08:58
Ik maak en eet regelmatig soep.
In lente/zomer zijn de volgende favoriet minestrone, courgette en udon.
Herfst en winter pompoen, paprika zoete aardappel, aardappel prei en erwten.
Ik eet het met brood wat ik zelf bak ( behalve de udonsoep ).
letterkoekje
26-09-2025 om 09:06
Waarschijnlijk héél ouderwets, maar elke warme maaltijd begint bij ons met soep. Altijd zelfgemaakte. Wortelsoep, courgettesoep, tomatensoep, kervelsoep, ajuinsoep, pompoensoep, groentensoep. Ja, alles is groentensoep natuurlijk, maar bij groentensoep is het een min of meer gelijke verdeling van verschillende groenten, terwijl bij de andere soepen er een kleine hoeveelheid ajuin en wortelen gebruikt wordt en de rest het ingrediënt is wat de soep zal worden. Dus: heel veel prei, beetje ajuin, beetje wortel, aardappeltje. Wat maak ik nog: kippensoep, paprikasoep, erwtensoep, bonensoep. Die laatste twee in de winter. Bloemkoolsoep en witloofsoep heb ik ook al gemaakt. Ik gebruik nauwelijks vetstof in de soep. Het gebeurt dat ik dan nog apart wat vermicelli of 'lettertjes' kook om bij de soep te voegen, om ze 'een beetje aan te kleden'.
Nog ouderwetser: mijn manier van soep maken. Ik gebruik een drukkookpan. Zijn er hier nog dames die soep in de drukkoker maken? Ik vind dat zo makkelijk! Alles in de pan, zout erbij, 5 minuutjes 'onder druk', mixen en klaar is de soep.
Ik hou meer van dikke soep maar als maaltijd alleen soep, dat doen wij niet. Ik zal ook nooit als tussendoortje soep nemen.
Nog een laatste ding: soep moet bij mij heet zijn (letterlijk). Ze moet gloeiend in mijn soeptas geschept worden en dan op de lepel, blazen en ... binnen. Soep die lauw is, daar word ik kregelig van. Terwijl het misschien gek is: warm uitscheppen en dan blazen om wat af te koelen. Maak dat is mijn 'recept' voor soep eten.
Bakblik
26-09-2025 om 09:11
Nou inderdaad Letterkoekje, soep moet heet zijn. Blazen als het op de lepel is en dan naar binnen "slurpen" dat er wat zuurstof bij komt die de smaak nog beter uit laat komen.
letterkoekje
26-09-2025 om 09:14
Bakblik schreef op 26-09-2025 om 09:11:
Nou inderdaad Letterkoekje, soep moet heet zijn. Blazen als het op de lepel is en dan naar binnen "slurpen" dat er wat zuurstof bij komt die de smaak nog beter uit laat komen.
Wij gaan een keer samen soep eten! Ik durfde het zo niet te schrijven maar het (zachtjes) slurpen (met getuite lippen) moet er ook bij zijn.
Smakelijk!
Auwereel
26-09-2025 om 09:14
In herfst- en wintermaanden komt soep bij ons op tafel, pompoen-gembersoep, erwtensoep, verwarmende soepen. Het wordt er weer tijd voor. 's Zomers wel eens een groentesoep met peulvruchten, en een afbak stokbrood, als ik weinig tijd neem om te koken.
Moyrrie
26-09-2025 om 09:19
Alleen zelfgemaakte soep en dat kan van alles zijn. Ik koop veel groente van het seizoen, zoals nu pompoenen. Daar maak ik een grote pan van en weck ik een aantal potten voor later. Ik eet het als lunch of avondeten.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.