Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Een simpel vraagje over handdoeken

Hoeveel handdoeken gebruik jij per week ?

7 grote handdoeken voor na het douchen,  ik gebruik graag elke dag een schone. 

Vroeger gebruikte ik elke dag een schone (vaak wel twee of drie). Daarna een periode eens per drie dagen een schone. En nu pak ik weer voor elke douchebeurt een schone. We hebben nieuwe hele dikke fluffy handdoeken gevraagd voor onze verjaardag, dus het is echt heerlijk om daarin weg te kruipen.

Roos57

Roos57

12-07-2025 om 20:33 Topicstarter

Venusss schreef op 12-07-2025 om 19:54:

[..]

Ik precies zo

😁

Marty1984 schreef op 12-07-2025 om 18:16:

[..]

Dit dus.

Ik gebruik al 40 jaar mijn handdoek gewoon door tot ik hem beu ben of tot hij écht te vuil is én ik leef nog altijd.

Als je je afdroogt, veeg je dode huidcellen mee. Dus ja, je droogt een schoon lijf af, maar die handdoek wordt gewoon vies. Hem pas wassen als ie écht vies is, betekent dus dat je je de dagen ervoor met een beetje vieze handdoek afdroogt. Gadverdamme. 

Elke dag één handdoek, ik douche elke dag (soms twee keer als ik heb gesport of als het heel heet is). Als ik 's ochtends een schone pak om me af te drogen, dan gebruik ik die van de dag daarvoor om de glazen douchewanden af te drogen. 

Dus sowieso zeven per week.

Ik ga 2 keer per week onder de douche en was mij verder bij de kraan, ik gebruik 1 handdoek per week

Koettie schreef op 12-07-2025 om 18:44:

Ik douche om de dag, soms om de drie dagen. Meestal 1,5e/2 handdoek per week. Heb een aparte haarhanddoek, die gooi ik ook eens per week in de was.

Nou, letterlijk dit, eigenlijk 🙂 

Elke dag een schone handdoek, ik douche elke dag.

Door deze vraag moest ik aan mijn oma denken. Toen ik klein was mochten we regelmatig een weekend bij haar logeren en dan kregen we altijd 2 handdoeken, 1 voor de bovenkant en 1 voor de onderkant. Zij had in de linnenkast hele stapels handdoeken met bijpassend washandje erin gevouwen. Dan mochten we altijd kiezen welke handdoek we wilden.

1x per week draai ik een was op 60 graden. Dan pak ik alle handdoeken mee vanuit de badkamer. We gebruiken er 1 pp behalve ikzelf want ik gebruik er 2 omdat ik erg lang haar heb. Dus 1x haar en 1x lijf. We hebben er dus 5 per week.

Onze wasberg komt vooral door alle washandjes die we gebruiken. Op dagen dat we niet douchen gebruiken we er 2 pp. Dus dat tikt aan.

Ik verbaas mij er eigenlijk over hoeveel mensen hun handdoek na 1x afdrogen in de was gooien. Ik weet niet beter dan dat de handdoeken eens per week in de was gaan, en je dus de hele week dezelfde handdoek gebruikt. Zowel bij mijn familie als die van mijn man is dat gebruikelijk.

Kortom: hier verbruik van 3 handdoeken per week: 1 voor man, 1 voor mijzelf, 1 voor zoontje. Man doucht dagelijks, ik ongeveer 3x per week, zoontje 2-3x per week (tenzij ingesmeerd met zonnebrandcreme: dan dagelijks). 
Meestal om de week een handdoekenwas met daarin 6 normale handdoeken (en dan nog de keuken/wc-hand/theedoeken etc.)

Elke dag een schone handdoek. Voor mijn haar heb ik speciale handdoeken. Die wil ik soms wel eens een tweede keer gebruiken 

Ik douche 3 keer per week dus dat is 3 handdoeken. Man vier keer per week, dochters (2) ook iets van 3 keer. Dat is 13. Dochters hebben van die speciale haarhanddoeken, dus die komen er ook nog bij. 1 dochter zwemt 2 keer per week en gebruikt daar een grote handdoek. Als vriendje van de oudste blijft slapen en doucht dan komt er nog een of twee bij. Gemiddeld twee handdoekenwassen per week.
En wat iemand schrijft over een nieuwe pakken als de oude zurig ruikt… gatver. Hier pakt iedereen bij elke douchebeurt een schone handdoek.

masatu schreef op 12-07-2025 om 22:22:

Ik verbaas mij er eigenlijk over hoeveel mensen hun handdoek na 1x afdrogen in de was gooien. Ik weet niet beter dan dat de handdoeken eens per week in de was gaan, en je dus de hele week dezelfde handdoek gebruikt. Zowel bij mijn familie als die van mijn man is dat gebruikelijk.

Kortom: hier verbruik van 3 handdoeken per week: 1 voor man, 1 voor mijzelf, 1 voor zoontje. Man doucht dagelijks, ik ongeveer 3x per week, zoontje 2-3x per week (tenzij ingesmeerd met zonnebrandcreme: dan dagelijks).
Meestal om de week een handdoekenwas met daarin 6 normale handdoeken (en dan nog de keuken/wc-hand/theedoeken etc.)

Ik heb echt nog nergens meegemaakt - niet bij ons vroeger, niet bij mijn man en ook niet bij exen - dat een handdoek een week lang wordt hergebruikt. Eén keer begrijp ik, maar een week vind ik echt heel vies. Twee of drie  keer per week douchen, wat ik hier lees, ken ik ook alleen van mijn ouders (rond de 70). Wassen mensen zich dan echt elke dag van top tot teen aan de wastafel, of alleen oksels en puni? 

1 voor het douchen, die gebruik ik wel langer dan een week. Ik douche elke dag en ben schoon na het douchen, dus zo vies wordt die handdoek niet vind ik. Verder 1 naast de wastafel voor mijn handen, ook die gaat langer dan een week mee. Handdoek in de keuken voor de handen, die gaat na ongeveer een week wel de bak voor de was in. Eens in de 3 weken of zo was ik alle handdoeken, badmatten en vaatdoeken enz (die laatste wissel ik wel regelmatig, maar die laat ik drogen en gaan dan in een soort kleine prullenbak met deksel tot ik ze ga wassen). Ik doe dan 1 kookwas met alles tegelijk.

DeOnbekende schreef op 12-07-2025 om 23:55:

[..]

Ik heb echt nog nergens meegemaakt - niet bij ons vroeger, niet bij mijn man en ook niet bij exen - dat een handdoek een week lang wordt hergebruikt. Eén keer begrijp ik, maar een week vind ik echt heel vies. Twee of drie keer per week douchen, wat ik hier lees, ken ik ook alleen van mijn ouders (rond de 70). Wassen mensen zich dan echt elke dag van top tot teen aan de wastafel, of alleen oksels en puni?

We zouden juist veel vaker ons slechts bij de wastafel moeten wassen, beter voor de huid, douchen droogt de huid uit en beter voor het milieu. Drinkwater wordt steeds schaarser, ook in Europa. Het maken van kwalitatief goed drinkwater wordt steeds moeilijker.

Je hoeft je lichaam ook niet elke dag helemaal te wassen, dat verstoord juist de goede werking van je huid. Oksels en geslachtsdelen dagelijks is voldoende. Hygiënisch en medisch gezien. 

Wij gebruiken de douche handdoeken 2-3 keer, tussendoor drogen ze op het wasrek. 2x per week kort douchen, max 5-6 minuten, kraan uit bij inzepen etc, zo min mogelijk water gebruiken is wel de sport hier. Keukenhanddoek wordt om de dag vervangen toilethanddoek elke dag. En de sporthanddoeken gebruiken we wel een week maar daar droog je je niet mee af.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.