Huiskamer
Roos57
16-09-2026 om 16:33
Een simpel vraagje over een salontafel
Heb jij nog een salontafel en zo ja wat ligt er op ?
Ysenda
17-09-2026 om 09:40
Marty1984 schreef op 16-09-2026 om 19:24:
[..]
De salontafel is ongeveer even hoog als de bank. En mijn knieën passen net tussen de bank en de tafel. Ik zit op de bank en buig mij lichtjes naar voor.
Met een laptop op mijn benen op de bank zitten en dan ook nog eens typen en met een muis klikken en dergelijke kan ik zelf totaal niet. Totaal onhandig.
Bij thuiswerk is de salontafel ook gewoon mijn bureau overigens. Ik heb er de halve corona-periode aan gewerkt tot ik eindelijk weer voltijds naar kantoor mocht. Dan komt mijn werklaptop gewoon bovenop mijn eigen laptop te staan
.
Ben je zzp-er?
Want als jij thuis werkt is je werkgever nog steeds verantwoordelijk voor je werkomgeving en dit is geen gezonde houding voo langere tijd.
Sowieso is werken op een laptop zonder mogelijkheid tot goed instellen van he werkplek, beeldscherm afstand en positie toetsenbord beperkt tot 2uur PER DAG volgens de arbo richtlijnen.
Vind je je eigen gezondheid op de langere termijn niet belangrijk dat je deze houding langdurig aanneemt?
Duufje
17-09-2026 om 10:50
Wij hebben een ronde salontafel.
Daar staat standaard een pot met snoep op, onderzetters voor onder de koffiekopjes en nu 2 waxinelichthouders. Dat laatste wisselt wel eens met iets anders. Geen rommel.
Rogue
17-09-2026 om 11:24
ja een simpel ikea model
op de bovenkant staat er een koektrommel, en een ronde schaal met waxinelicht kaarsjes.
afstandbediening
onderop, een verzameling van tafelboeken en leesboeken
Auditor
17-09-2026 om 12:06
Nee, geen salontafel. Nooit gehad. Mijn eerste woonkamer was daar te klein voor en daar had ik bijzettafeltjes.
Nu heb ik al jaren een ruimere woonkamer, maar heb nooit de behoefte gehad die heerlijke ruimte in te laten nemen door een nutteloos ding als een salontafel.
in de praktijk staan daar bij mensen wat prullen op en bij gelegenheid wat eten en drinken. Of ze liggen vol troep. Waarom je dan zo’n ding moet hebben en wat de toegevoegde waarde er van is wat een bijzettafeltje niet heeft, snap ik niet.
Bij de meeste mensen vind ik het een enorme sta-in-de-weg die er denk ik alleen maar staat omdat er het idee heerst dat het in je huis hoort. En het sterkt mij in het idee zo’n ding nooit in huis te halen.
TineWinkel
17-09-2026 om 14:23
Rogue schreef op 17-09-2026 om 11:24:
ja een simpel ikea model
![]()
op de bovenkant staat er een koektrommel, en een ronde schaal met waxinelicht kaarsjes.
afstandbediening
onderop, een verzameling van tafelboeken en leesboeken
hee ik lees wat nieuws: tafelboeken? wat zijn dat?
DeOnbekende
17-09-2026 om 14:46
Ja, een heel leuke die ik op straat heb gevonden en opgeknapt. Er staan onderzetters, handcrème en een (dicht) rommelpotje op. Lijkt me heel onhandig om geen salontafel te hebben, waar laat je dan je drinken enzo?
Beterlaat2021!
17-09-2026 om 14:58
TineWinkel schreef op 17-09-2026 om 14:23:
[..] hee ik lees wat nieuws: tafelboeken? wat zijn dat?
Dat zijn 'kijk-boeken', in plaats van leesboeken!
ToetieToover
17-09-2026 om 15:51
Ik begin me nu af te vragen wat het verschil is tussen een salontafel en een bijzettafel. Ik vermoed dat veel mensen mijn salontafel zouden kwalificeren als ‘bijzettafel’. Hij kan ook overal bij en omdat het van origine een drankenkarretje is, rolt-ie ook soepel naar de eettafel en past daar precies onder het blad. Alsof die ervoor gemaakt is ![]()
TineWinkel
17-09-2026 om 16:11
Beterlaat2021! schreef op 17-09-2026 om 14:58:
[..]
Dat zijn 'kijk-boeken', in plaats van leesboeken!
Ah, ok, die hebben bij ons eigen planken in onze boekenkasten. Teveel 'tafelboeken' voor op tafel.
We hebben n losse lessenaar, waar 1 boek, meestal n atlas, open op ligt. Op de lessenaar weet je vrij zeker dat er niet per ongeluk koffie overheen gaat.
Springtouw
17-09-2026 om 16:39
We vinden het moeilijk om onze salontafel netjes te houden. Er ligt standaard: 2 ereaders, puzzelboek, schetsboek, potloden en afstandbediening op. Dus het is best rommelig. Zijn nog aan het twijfelen of we een mooi bakje kopen voor onze spullen of een andere salontafel met la erin, zodat het spul daarin kan.
Herfstappeltaart
17-09-2026 om 16:44
Springtouw schreef op 17-09-2026 om 16:39:
We vinden het moeilijk om onze salontafel netjes te houden. Er ligt standaard: 2 ereaders, puzzelboek, schetsboek, potloden en afstandbediening op. Dus het is best rommelig. Zijn nog aan het twijfelen of we een mooi bakje kopen voor onze spullen of een andere salontafel met la erin, zodat het spul daarin kan.
Wij hebben naast de bank nog een smalle wandtafel staan met drie lades erin. Daarin liggen de ereaders, puzzelboekjes enz.
RavIvaR
17-09-2026 om 18:00
Yep, met wieltjes eronder. Erg praktisch.
Een open opbergvak, een lade en tafelbladen op 2 verschillende hoogtes.
Niet recht toe, recht aan dus en met opbergruimte.
Helemaal leeg is ie nooit.
Ted68
17-09-2026 om 18:15
We houden onze salontafel wel leeg, en anders doet de hond het wel met zijn staart…….
Roos57
17-09-2026 om 18:52
Ted68 schreef op 17-09-2026 om 18:15:
We houden onze salontafel wel leeg, en anders doet de hond het wel met zijn staart…….
😂
Sterling
17-09-2026 om 20:35
Hier een ovale salontafel van hout, met een peuterstoeltje erbij omdat mijn dochter ‘m overdag ook gebruikt om op te puzzelen, of aan te snacken. In de avond legt mijn man zijn voeten erop, staat de pot thee er, dat soort werk.
We hebben een enorme bank, met een extra breed en lang gedeelte waar je languit met je voeten op kan. Dat stuk is zo’n 1 meter breed. Daar zit ik, naast mij staat een dienblad, daar staat mijn drinken op, mijn bril, afstandsbediening, telefoon, boek, elastiekjes, haarclipjes van mijn dochter, pen, bakje chips etc.