Huiskamer
Roos57
16-09-2026 om 16:33
Een simpel vraagje over een salontafel
Heb jij nog een salontafel en zo ja wat ligt er op ?
Auwereel
16-09-2026 om 18:49
Een te grote rechthoekige houten tafel (120x90 cm) met gemene punten als je je been ertegen stoot. Ik wil een kleinere! Maar ik wil 'm niet wegdoen, deze tafel past precies onder het grote caviahok. Dat hok staat nu op de grond, dan hebben de cavia's een uitloop, maar ik moet wel op m'n knieën om het hok schoon te maken. Dus caviacomfort, zodat ze lekker kunnen rondscharrelen, of eigenaarcomfort bij het schoonmaken. Zolang ik daar nog niet tussen gekozen heb, heb ik nog steeds een te grote salontafel.
Daar liggen strips* en onderzetters op en regelmatig bekers thee of koffie op de onderzetters. En soms een laptop.
* Kunnen ook ander soort boeken zijn, maar de laatste tijd voornamelijk stripboeken. Een strip uit Nieuw Zeeland, om in de stemming te komen als we daar heengaan.
Wieder
16-09-2026 om 18:50
Tafeltjes net als bij herfstappeltaart en er staat op: niks. Als we er zitten iets te drinken of te eten of allebei, maar als dat op is weer niks. We zitten niet veel in de woonkamer, veel meer aan de eettafel in de keuken. Daar lopen we doorheen vanuit buiten op weg naar de woonkamer,maar meestal blijven we in de keuken plakken
majorette2005
16-09-2026 om 18:54
Ja, een lekker ruime ook ,staan kaarsen op, servetten, en boeken.
Ik vind het gezellig, het staat zo raar als je bij mensen geen tafel ziet of van die pietpeuterige kleine tafeltjes waar net een kop koffie op past.
letterkoekje
16-09-2026 om 19:11
Ja, is volgens mij ooit een eerder kleine keukentafel geweest waarvan de poten een stuk zijn ingekort. Schuifje aan één kant. Grenen. Gekocht in een brocante winkel. Erop ligt een tapijtje wat een souvenir is van een Turkije-reis, momenteel een bloemstuk, een schaal met lavendel in en soms ook ... stof.
MMcGonagall
16-09-2026 om 19:12
We hebben twee zithoeken met in beide een klein vierkant tafeltje (ca 0,70 x 0,70 m). Voorheen had ik een grotere salontafel waarop van alles lag. Op deze ligt in de ene zithoek niets, op de andere een pen en twee afstandsbedieningen.
letterkoekje
16-09-2026 om 19:16
Marty1984 schreef op 16-09-2026 om 18:06:
En mijn laptop. Waar ik op dit moment aan typ, forum, internet, ...
Ik leef zo'n beetje dagelijks aan dat ding.
Een salontafel is in mijn optiek laag. Zit je dan op je knieën aan die salontafel te typen? Of staat jouw zetel tegen die salontafel zodat je vanop die zetel aan je salontafel 'leeft'?
Ik schrijf ook wel eens iets op terwijl ik op mijn knieën aan de salontafel zit, maar dat geef ik gauw op vanwege de ongemakkelijke houding.
Auwereel
16-09-2026 om 19:18
De laptop staat daar als ik even theedrink ofzo, daarna neem ik 'm, op de bank zittend, weer op schoot. Of de laptop staat daar als ik na het laptopgebruik 'm nog op moet ruimen.
Marty1984
16-09-2026 om 19:24
letterkoekje schreef op 16-09-2026 om 19:16:
[..]
Een salontafel is in mijn optiek laag. Zit je dan op je knieën aan die salontafel te typen? Of staat jouw zetel tegen die salontafel zodat je vanop die zetel aan je salontafel 'leeft'?
Ik schrijf ook wel eens iets op terwijl ik op mijn knieën aan de salontafel zit, maar dat geef ik gauw op vanwege de ongemakkelijke houding.
De salontafel is ongeveer even hoog als de bank. En mijn knieën passen net tussen de bank en de tafel. Ik zit op de bank en buig mij lichtjes naar voor.
Met een laptop op mijn benen op de bank zitten en dan ook nog eens typen en met een muis klikken en dergelijke kan ik zelf totaal niet. Totaal onhandig.
Bij thuiswerk is de salontafel ook gewoon mijn bureau overigens. Ik heb er de halve corona-periode aan gewerkt tot ik eindelijk weer voltijds naar kantoor mocht. Dan komt mijn werklaptop gewoon bovenop mijn eigen laptop te staan
.
Joszy
16-09-2026 om 19:46
Op mijn salontafel liggen vooral kattenharen. Ik zie mijn katten er nooit op liggen maar ik moet meerdere keren per dag de haren eraf poetsen.. ons huisspook legt die haren er op denk ik
Dorestad
16-09-2026 om 20:52
Een grote, loodzware salontafel met in totaal 12 laden. Op de tafel staat normaal gesproken niets, hooguit in de winter wat kaarsen. Deze tafel is perfect om dips uit te voeren als krachttraining. Ook andere krachttrainingsoefeningen met gewichten zijn handig.
ToetieToover
16-09-2026 om 21:02
Mijn salontafel is een rond ouderwets drankentafeltje met wieltjes, diameter 50 centimeter. Ik heb die geverfd, op de oppervlakken stof (matcht met de stof van mijn kussens) geplakt en daar overheen zit epoxy. Het heeft twee verdiepingen, ideaal, met een opstaande rand. De fleshouders heb ik er af gehaald. Ik heb er twee lades onder geplaatst voor kleine dingetjes en de afstandsbedieningen zitten met magneten onder het bovenste blad geplakt. Op de onderste verdieping staat altijd een doos tissues een plantje, plus een theelichtje en meestal een theepot. Op de bovenste verdieping staat doorgaans alleen wat we aan het eten of drinken zijn.
Naast mijn zitplek staat nog een tafeltje met ‘mijn’ spullen met drie lagen. Met van onder naar boven: Boeken en E-reader, schetsspullen/notitieboeken (
my Filofax) en toilettas, bovenop het onderhanden zijnde haakwerkje.

Ted68
16-09-2026 om 21:05
Een hele strake zwarte; en er staat niets op: hij is voor onze voeten…..Heel lui….
Koettie
16-09-2026 om 21:06
Yes, meestal staan er bekers op of ligt er een controller op. Zit nog een plank onder, daar zit een bakje met mn vijl, wat pennen en lipgloss en losse dingen.
BlairW
16-09-2026 om 21:22
Wij hebben deze :

De lage staat bij ons iets verder onder de andere. Er liggen/staan momenteel een stapel onderzetters en 2 geurkaarsen op. Dochter gebruikt de hoogste altijd om aan te eten. Dan zit ze op de grond ervoor. Verder heb ik er alleen met bezoek mijn drinken op staan. We hebben een hoekbank en aan 1 kant staat daar een bijzettafeltje naast, daar zet man zijn drinken op. Ik zit altijd in het hoekje en heb zo’n dienblad dat om de rugleuning klemt, daar staat mijn drinken op.
krulliebollie
16-09-2026 om 21:37
wij hebben 2 kleine ruwe teakhouten ronde tafeltjes. Eentje is eigenlijk een krukje maar dient hier als tafel. Ik vind het vreselijk als ik bij mensen ben en amper om de salontafel heen kan lopen. Dat iedereen zijn benen schuin moet zetten als je er langs wil. Brrrr.. Ik hou van ruimte. Op de tafeltjes staat een plantje en een kaarsje. Op eentje dan. Op de andere niks. We hebben meer van die krukjes/tafeltjes en die schuiven we meestal richting ons bezoek zodat ze hun kopje/mokje/glas erop kunnen zetten. Als er geen bezoek ik staat ze naast een grote stoel met een lampje erop.