Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Een simpel vraagje over boodschappen

Ik koop regelmatig van die bakjes fruit, drie voor € 5,00. Voor een gele kiwi betaal ik ook ruim een euro per stuk, fruit is nu eenmaal duur en met zo’n bakje heb je gelijk mooie blokjes en zit je niet met twee kilo watermeloen of een kilo ananas.

MMcGonagall schreef op 05-06-2026 om 13:51:

Ik koop regelmatig van die bakjes fruit, drie voor € 5,00. Voor een gele kiwi betaal ik ook ruim een euro per stuk, fruit is nu eenmaal duur en met zo’n bakje heb je gelijk mooie blokjes en zit je niet met twee kilo watermeloen of een kilo ananas.

En ze hebben vaak ook met de 70 procent korting sticker. 3 voor 1.50 dan.

Bakblik schreef op 04-06-2026 om 20:03:

[..]

Voor mij zijn de onnutte dingen vooral de "hype" producten.

In mijn supermarkt hebben de halve liters magere yoghurt plaats gemaakt voor alle eiwitrijke toetjes. Er is ruimte gemaakt voor al die poeders om eiwitshakes me te maken. In de ruimte voor de mueslirepen is er een deel vervangen door eiwit+ repen. Er is een koelkast met kant en klaar maaltijden met eiwit+ maaltijden.

Producten die de meeste mensen niet nodig hebben maar er is vraag naar dus ligt het in de winkel. Die 2 en een beetje topsporter in onze gemeente hebben dat soort producten nodig maar er is meer dan zij ooit op kunnen eten.

Het is vooral ten koste gegaan van kleine verpakkingen van basisproducten. Geen halve liters magere yoghurt van huismerk meer in de schappen bijvoorbeeld.

Dat vind ik vooral zorgelijk, tieners die de shakes en andere zooi eten zonder echt goed geïnformeerd te zijn.

Gisteren was ik bij de Aldi. Ik haal vaak cottage cheese. Daar ontbijt ik mee en doe daar zelf vers fruit en wat noten en zaden door.

Gisteren stonden er op die plek bakjes cottage cheese met basilicum en bakjes met ananas.

Geen naturel dus meer. Die heb ik laten liggen. 

MMcGonagall schreef op 05-06-2026 om 13:51:

Wij kopen die soms om mee te nemen als we een lange fietstocht maken. Lekker hoor.

Duckie73 schreef op 05-06-2026 om 13:12:

Vind het wel grappig dat van alle problemen in de wereld voorgesneden groente de hoogste prioriteit heeft. Komt een beetje fascistisch over dat er nu bepaald wordt welke producten je wel of niet mag kopen.

In deze context vind ik het woord fascistisch niet gepast.

oudmaarnognietkoud schreef op 05-06-2026 om 13:48:

[..]

Of zij zijn net zoals ik alleen. Ik zou niet weten hoe ik een hele ananas moet wegkrijgen of ik moet een week ananas eten. Dan is zo een bakje best handig.

Precies dit, ik ben ook alleen en dan is dit juist ideaal. Sommige supermarkten vind ik sowieso slecht 'ingericht ' voor 1 persoonshuishouden. 

Broodjebrie schreef op 05-06-2026 om 14:52:

[..]

Precies dit, ik ben ook alleen en dan is dit juist ideaal. Sommige supermarkten vind ik sowieso slecht 'ingericht ' voor 1 persoonshuishouden.

Mee eens, zelfs voor 2 personen vind ik het dat.

Grindelwald schreef op 05-06-2026 om 15:12:

[..]

Ja klopt.

Grindelwald schreef op 05-06-2026 om 15:12:

[..]

Ja ik ook soms.

Broadway schreef op 05-06-2026 om 09:49:

[..]

je hoeft je toch helemaal niet te verantwoorden? want ook jij weet dat het onzin is want als je zou willen heb je prima tijd om te koken. het is een keuze en die keuze is aan jou en hoef je niet uit te leggen. geen tijd is nooit een valide argument. je kiest ervoor je tijd anders te spenderen en dat is helemaal prima.

Ik mag mijn tijd van jou anders spenderen maar ondertussen kom je wel even vertellen dat geen tijd nooit een valide argument is. Uh?

Tussen werk en sport heb ik gewoon geen tijd (genoeg) om alles vers te koken. Werk kan niet anders, sport ook niet als ik dit wil doen. Dus is het een prima valide argument om soms voor gemak te gaan. 

Broadway schreef op 05-06-2026 om 09:49:

[..]

je hoeft je toch helemaal niet te verantwoorden? want ook jij weet dat het onzin is want als je zou willen heb je prima tijd om te koken. het is een keuze en die keuze is aan jou en hoef je niet uit te leggen. geen tijd is nooit een valide argument. je kiest ervoor je tijd anders te spenderen en dat is helemaal prima.

Hoezo zou geen tijd geen valide argument zijn? 

Soms maak je bewust of door omstandigheden gedwongen keuzes.

De een kiest ervoor om dan (met hulp van voorgesneden groenten) toch nog wat gezonds op tafel te zetten EN ook nog te kunnen sporten. Een ander vindt zelf snijden dan top prioriteit en kiest ervoor om dan de sport te laten zitten. 

Mijn buurvrouw en ik kwamen vorige week een keer tegelijkertijd laat en moe thuis. Ik heb wat (zelfgemaakte) halffabrikaten uit de vriezer getrokken en ¾ uur na thuiskomst zaten we met het gezin aan tafel met een min of meer gezonde maaltijd.   Bij de buurvrouw werd na 30 minuten thuisbezorgd afgeleverd. Dat zijn ook keuzes die je maakt. 

Soms zijn de keuzes die je maakt hoe je je tijd spendeert ook niet je eigen keuzes maar moet je ineens iets doen wat niet op de planning stond. Een volwassen kind dat te ziek is om alleen naar huis te reizen ophalen bijvoorbeeld of ad hoc mantelzorg taken moeten doen voor ouder wordende ouders. 

Geen tijd is dus zeker wel een valide argument, want geen tijd is niet altijd een vrije keuze.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.