Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Een simpel vraagje over boodschappen

Groentetuin schreef op 04-06-2026 om 18:31:

[..]

Ik stoor mij aan waar t heen gaat, waarom hebben we 40 soorten yoghurt en 3O soorten chocolade nodig?Ga eens bij een willekeurige supermarkt staan voor t zuivel schap, we hebben toch niet zoveel nodig? De aarde gaat naar de klote en wij blijven maar produceren en produceren

Vaak volkomen onnutte dingen.als er al volle yoghurt is en magere en halfvolle, met aardbeien en met bosvruchten en met perziken, en kwark

Dat zou in mijn ogen genoeg keuze moeten zijnWaarom moeten we 10 fabrieken hebben die bijna exact t zelfde produceren?

Er zullen vast veel mensen t niet met mij eens zijn, maar voor mij mag t allemaal wel wat minder.

dat heb ik met al die plantaardige melk   al vind ik al die yoghurt smaken wel meevallen, de normale dan die plantaardige hebben wel meer smaken, of het zijn meeneem verpakkingen. 

wat een luxe probleem is voedsel geworden zeg. 

Herfstappeltaart schreef op 04-06-2026 om 19:11:

[..]

Ja ik vind de keuze ook belachelijk en overdreven. Maar dat iemand gesneden uien en aardappelen koopt omdat ze misschien last van haar handen krijgt bij het schillen/snijden was nog even niet in me opgekomen en dat is natuurlijk wel aan de hand soms. Al die toetjes en honderd verschillende soorten knäckebröd vind ik ook onnodig.

Het spaart energie bij idd bijvoorbeeld ziekte. Ik heb weinig energie door een doorgemaakt CVA en bijvoorbeeld zo'n Knorrpakket is dan heel makkelijk.  Voor de gezondheid  gooi ik er inderdaad dan een grote zak van die voorgesneden groenten door. Zo heb ik dan met relatief weinig inspanning toch een soort van gezonde maaltijd. 

Rekenenisleuktaalook schreef op 04-06-2026 om 16:25:

[..]

Tja, ik heb een leuke maar drukke baan met enorme pieken soms. Hoe handig dat ik dan even wat (half) kant-en-klaarzooi in een pan mik. Dat opeet en daarna nog tijd heb voor sporten of een sociaal leven.

Bakje kant en klare aardappelgratin, stukje zalm en een salade. Binnen 25 minuten na thuiskomst op tafel. Lekker, gezellig, en makkelijk.

je hoeft je toch helemaal niet te verantwoorden? want ook jij weet dat het onzin is want als je zou willen heb je prima tijd om te koken. het is een keuze en die keuze is aan jou en hoef je niet uit te leggen. geen tijd is nooit een valide argument. je kiest ervoor je tijd anders te spenderen en dat is helemaal prima.

Groentetuin schreef op 04-06-2026 om 17:59:

[..]

Ik denk dat we wat doorgeslagen zijn in t gemak eten,er liggen zulke onnozele dingen in de supermarkt

Gesneden appelpartjes, gepelde eieren , ( natuurlijk bewerkt zodat t niet verkleurd)voorgekookte eieren en alles in plastic verpakking dus meer vervuiling.

Ik kan mij er aan storen

waarom zou je eraan storen? je hoeft het niet te kopen? ik vind het ook totale onzin en gewoon onnodig, maar mensen kopen het en maken zichzelf wijs dat ze niet anders kunnen door tijdgebrek die ze zelf veroorzaken (nee ik heb het niet over die 1% die niet kan snijden) maar laat die mensen lekker in hun eigen bubbel die veel te dure zakken kopen?

ik vind het veel storender dat de snoep, koek en chips afdeling groter is dan menig groentenafdeling en dat biologisch nog steeds gezien wordt in nederland alsof het met bladgoud belegd is. 

Duckie73 schreef op 04-06-2026 om 21:47:

[..]

Dat is toch niet de taak van de supermarkt. Die spelen alleen maar in op wat er populair is. Waarom leren die ouders hun kinderen wat wel en niet gezond is?

omdat wij in dit topic mensen uitleggen dat wilhelmina pepermunt geen gezond kruid is maar snoep

Broadway schreef op 05-06-2026 om 09:57:

[..]

omdat wij in dit topic mensen uitleggen dat wilhelmina pepermunt geen gezond kruid is maar snoep

Daar ben ik het nog steeds niet mee eens. 

Duckie73 schreef op 05-06-2026 om 09:59:

[..]

Ieder zijn ding. Ik krijg van Crisp wel eens biologische andijvie of sla die eruit ziet alsof ze hem vanmorgen uit de grond hebben getrokken, compleet met allerhande zespotige bewoners. Dan ben je minstens een kwartier verder voor je kunt gaan koken omdat het drie keer gespoeld moet worden en gedroogd.
Ik betaal liever wat meer dan dat ik elke avond een uur kwijt ben aan voorbereiden en koken. Daarin maak ik ook afwegingen, geschoonde spruitjes bijvoorbeeld, zijn zo duur dat ik ze gewoon in oorspronkelijke vorm koop, tenzij die er niet zijn (dat dan ook wel weer). Gesnipperde uien vind ik altijd stinken in zo’n zakje. Die snijd ik zelf wel, al hoef je dat voor het geld niet te laten.
Mensen die een heel drama maken van waar de wereld naar toe gaat en daar allerlei ‘jeugd van tegenwoordig’ argumenten bijhalen, daar kan ik alleen maar mijn schouders over ophalen.

Duckie73 schreef op 05-06-2026 om 09:59:

[..]

en daarom kunnen we dus niet van mensen verwachten dat ze hun kinderen leren wat goede voeding is. omdat dingen die feitelijk waar zijn bestreden worden alsof het een mening is. 

dadelijk gaan we nog in discussie over slagroomtaart want slagroom is zuivel, de cake is net als brood en er zit fruit op dus perfect schijf van 5. 

Broadway schreef op 05-06-2026 om 10:00:

[..]

en daarom kunnen we dus niet van mensen verwachten dat ze hun kinderen leren wat goede voeding is. omdat dingen die feitelijk waar zijn bestreden worden alsof het een mening is.

dadelijk gaan we nog in discussie over slagroomtaart want slagroom is zuivel, de cake is net als brood en er zit fruit op dus perfect schijf van 5.

Daarom vind ik die gezonde scholen ook zo'n wassen neus er zijn ouders die ontbijtkoek net zo gezond vinden als een bruine boterham. 

Duckie73 schreef op 05-06-2026 om 10:25:

[..]

Daarom vind ik die gezonde scholen ook zo'n wassen neus er zijn ouders die ontbijtkoek net zo gezond vinden als een bruine boterham.

precies. en dat gaat nergens over. maar op zich is het best een goed idee om een beetje op te letten. ik heb liever ontbijtkoek in de broodtrommel dan pizza van gisteren en ook liever kale pannenkoeken dan muffins. maar iedereen zoekt de grens op en dan krijg je scholen die doorslaan en dan ook vaak de plank misslaan. 

zo had ik een zeer fanatieke gezonde voeding vriendin die haar peuter AB-SO-LUUT geen mariakoekjes gaf. véééééél te zoet! kind mocht alleen nijntje koekjes en kreeg abrikozenjam op de boterham... want speciaal voor kinderen en fruit. 

ja, dan geef ik het op. weleens de ingredienten van nijntje koekjes vergeleken met mariakoekjes? 15 jaar geleden dan in ieder geval? ik wel.

Broadway schreef op 05-06-2026 om 09:52:

[..]

waarom zou je eraan storen? je hoeft het niet te kopen? ik vind het ook totale onzin en gewoon onnodig, maar mensen kopen het en maken zichzelf wijs dat ze niet anders kunnen door tijdgebrek die ze zelf veroorzaken (nee ik heb het niet over die 1% die niet kan snijden) maar laat die mensen lekker in hun eigen bubbel die veel te dure zakken kopen?

ik vind het veel storender dat de snoep, koek en chips afdeling groter is dan menig groentenafdeling en dat biologisch nog steeds gezien wordt in nederland alsof het met bladgoud belegd is.

Ik maak mezelf dit niet wijs hoor, geen zorgen. Ik weet dat het best anders kan of dat ik de tijd heb of kan maken, ik kies er alleen gewoon voor om het zo te doen. Ik heb een hekel aan koken, dus soms kies ik er bewust voor om iets meer uit te geven om zo minder tijd aan koken kwijt te zijn. Dat maakt voor mij de prijs van het zakje wel waard. En aan gemak hangt een prijs, dat is met alles zo. De vaatwasser aanschaffen is ook duurder dan de afwasteil. 

Cle0 schreef op 05-06-2026 om 13:04:

[..]

Ik maak mezelf dit niet wijs hoor, geen zorgen. Ik weet dat het best anders kan of dat ik de tijd heb of kan maken, ik kies er alleen gewoon voor om het zo te doen. Ik heb een hekel aan koken, dus soms kies ik er bewust voor om iets meer uit te geven om zo minder tijd aan koken kwijt te zijn. Dat maakt voor mij de prijs van het zakje wel waard. En aan gemak hangt een prijs, dat is met alles zo. De vaatwasser aanschaffen is ook duurder dan de afwasteil.

precies. we zijn het eens. tijd is een keuze en het is niet aan mij om er last van te hebben dat mensen andere keuzes maken dan ik zou doen.

jij maakt jezelf niet wijs dat het je overkomt, dus ik had het niet over jou

Vind het wel grappig dat van alle problemen in de wereld voorgesneden groente de hoogste prioriteit heeft. Komt een beetje fascistisch over dat er nu bepaald wordt welke producten je wel of niet mag kopen.

Rekenenisleuktaalook schreef op 04-06-2026 om 18:08:

[..]

Ik zie ook wel eens bejaarden die een bakje ananas kopen. Misschien wonen ze in het verzorgingshuis en is er niemand die een ananas voor ze schoon kan maken en kunnen ze het zelf ook niet meer.

Of zij zijn net zoals ik alleen. Ik zou niet weten hoe ik een hele ananas moet wegkrijgen of ik moet een week ananas eten. Dan is zo een bakje best handig. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.