Huiskamer
Groentetuin
04-06-2026 om 18:31
Cle0 schreef op 04-06-2026 om 18:14:
[..]
Even los van de plastic verpakking, waarom stoor jij je aan het gemak voor een ander? Of proef ik dat verkeerd?
Het dagelijks leven zit vol met hulpmiddelen ten behoeve van gemak, waarom is dat met koken/eten dan zo'n probleem? Jij maakt zelf waarschijnlijk ook keuzes uit gemak. Prima toch. Omarm het gemak zou ik zeggen.Als het onnozel is, verdwijnt het gauw weer uit de supermarkt want dan koopt niemand het.
Ik stoor mij aan waar t heen gaat, waarom hebben we 40 soorten yoghurt en 3O soorten chocolade nodig?Ga eens bij een willekeurige supermarkt staan voor t zuivel schap, we hebben toch niet zoveel nodig? De aarde gaat naar de klote en wij blijven maar produceren en produceren
Vaak volkomen onnutte dingen.als er al volle yoghurt is en magere en halfvolle, met aardbeien en met bosvruchten en met perziken, en kwark
Dat zou in mijn ogen genoeg keuze moeten zijnWaarom moeten we 10 fabrieken hebben die bijna exact t zelfde produceren?
Er zullen vast veel mensen t niet met mij eens zijn, maar voor mij mag t allemaal wel wat minder.
Cle0
04-06-2026 om 18:42
Groentetuin schreef op 04-06-2026 om 18:31:
[..]
Ik stoor mij aan waar t heen gaat, waarom hebben we 40 soorten yoghurt en 3O soorten chocolade nodig?Ga eens bij een willekeurige supermarkt staan voor t zuivel schap, we hebben toch niet zoveel nodig? De aarde gaat naar de klote en wij blijven maar produceren en produceren
Vaak volkomen onnutte dingen.als er al volle yoghurt is en magere en halfvolle, met aardbeien en met bosvruchten en met perziken, en kwark
Dat zou in mijn ogen genoeg keuze moeten zijnWaarom moeten we 10 fabrieken hebben die bijna exact t zelfde produceren?
Er zullen vast veel mensen t niet met mij eens zijn, maar voor mij mag t allemaal wel wat minder.
Maar dit gaat in mijn ogen meer om een overdaad aan opties en niet zo zeer om een directe relatie met gemak. Met gemak dacht ik dat je doelt op die voorgesneden groentes en een pakje en een zakje en de kant en klare maaltijden. Ik zie 40 soorten yoghurt niet als gemak. Wel de keuze tussen groentes en voorgesneden groentes of de keuze tussen ingrediënten voor pannenkoeken of kant en klare pannenkoeken, en dat vind ik dan weer niet hetzelfde als 40 soorten yoghurt.
felija
04-06-2026 om 19:08
[..]
Daar stoor ik mij ook aan, niet normaal wat voor keuzes er zijn. Ik vind het soms zelf gewoon gênant, helemaal als je bedenkt dat elders op de wereld er mensen letterlijk van de honger omkomen.
Wat betreft de voorgesneden groenten, dat vind ik dus ideaal....ik realiseer me dat het best verwend is, maar o, wat vind ik het makkelijk!
Herfstappeltaart
04-06-2026 om 19:11
[..]
Ja ik vind de keuze ook belachelijk en overdreven. Maar dat iemand gesneden uien en aardappelen koopt omdat ze misschien last van haar handen krijgt bij het schillen/snijden was nog even niet in me opgekomen en dat is natuurlijk wel aan de hand soms. Al die toetjes en honderd verschillende soorten knäckebröd vind ik ook onnodig.
Diezijnvanmij
04-06-2026 om 19:31
ik hoop dat de upfront supermarkten een flinke opmars maken. Alles wat je nodig hebt, zo gezond mogelijk, 1 merk. Ik zie er wel toekomst in.
Bakblik
04-06-2026 om 20:03
[..]
Voor mij zijn de onnutte dingen vooral de "hype" producten.
In mijn supermarkt hebben de halve liters magere yoghurt plaats gemaakt voor alle eiwitrijke toetjes. Er is ruimte gemaakt voor al die poeders om eiwitshakes me te maken. In de ruimte voor de mueslirepen is er een deel vervangen door eiwit+ repen. Er is een koelkast met kant en klaar maaltijden met eiwit+ maaltijden.
Producten die de meeste mensen niet nodig hebben maar er is vraag naar dus ligt het in de winkel. Die 2 en een beetje topsporter in onze gemeente hebben dat soort producten nodig maar er is meer dan zij ooit op kunnen eten.
Het is vooral ten koste gegaan van kleine verpakkingen van basisproducten. Geen halve liters magere yoghurt van huismerk meer in de schappen bijvoorbeeld.
Dat vind ik vooral zorgelijk, tieners die de shakes en andere zooi eten zonder echt goed geïnformeerd te zijn.
Duckie73
04-06-2026 om 21:42
Rekenenisleuktaalook schreef op 04-06-2026 om 18:08:
[..]
Ik zie ook wel eens bejaarden die een bakje ananas kopen. Misschien wonen ze in het verzorgingshuis en is er niemand die een ananas voor ze schoon kan maken en kunnen ze het zelf ook niet meer.
Dat vind ik een slecht voorbeeld. Ananas is echt een gedoe om te snijden. Als er 1 vrucht is die kant-en-klaar in de supermarkt hoort te liggen is dat wel ananas.
Duckie73
04-06-2026 om 21:45
felija schreef op 04-06-2026 om 19:08:
[..]
Daar stoor ik mij ook aan, niet normaal wat voor keuzes er zijn. Ik vind het soms zelf gewoon gênant, helemaal als je bedenkt dat elders op de wereld er mensen letterlijk van de honger omkomen.
Dus omdat andere mensen hongerlijden moeten wij maar water met droog brood eten? Er is meer dan voldoende eten op de wereld maar door corruptie wordt dat niet verdeeld. Mijn yoghurt met kersensmaak is daar niet de veroorzaker van.
Duckie73
04-06-2026 om 21:47
Bakblik schreef op 04-06-2026 om 20:03:
[..]
Dat vind ik vooral zorgelijk, tieners die de shakes en andere zooi eten zonder echt goed geïnformeerd te zijn.
Dat is toch niet de taak van de supermarkt. Die spelen alleen maar in op wat er populair is. Waarom leren die ouders hun kinderen wat wel en niet gezond is?
Rekenenisleuktaalook
04-06-2026 om 21:56
Duckie73 schreef op 04-06-2026 om 21:42:
[..]
Dat vind ik een slecht voorbeeld. Ananas is echt een gedoe om te snijden. Als er 1 vrucht is die kant-en-klaar in de supermarkt hoort te liggen is dat wel ananas.
Echt? Als je mooie ringen wil is het een hoop werk inderdaad.
Maar stukjes is toch zo klaar? Van boven naar beneden in vieren, dan vier keer een randje wegsnijden wat die harde kern is. Van twee stukken tegelijk plakken snijden, en daar dan even de schil van wegsnijden. Vijf minuten hooguit.
Duckie73
04-06-2026 om 21:58
Rekenenisleuktaalook schreef op 04-06-2026 om 21:56:
[..]
Echt? Als je mooie ringen wil is het een hoop werk inderdaad.
Maar stukjes is toch zo klaar? Van boven naar beneden in vieren, dan vier keer een randje wegsnijden wat die harde kern is. Van twee stukken tegelijk plakken snijden, en daar dan even de schil van wegsnijden. Vijf minuten hooguit.
5 minuten om een vrucht te snijden vind ik een gedoe. Een banaan pellen doe je in 5 seconden. Daarnaast kost het snijden van een ananas veel spierkracht. Ik voel het dan echt in mijn armen.
Rekenenisleuktaalook
04-06-2026 om 22:04
Duckie73 schreef op 04-06-2026 om 21:58:
[..]
5 minuten om een vrucht te snijden vind ik een gedoe. Een banaan pellen doe je in 5 seconden. Daarnaast kost het snijden van een ananas veel spierkracht. Ik voel het dan echt in mijn armen.
Een goed mes maakt het wel makkelijker. En ik maak ook geen 🍍 schoon voor mijn ontbijt. Dan neem ik ook een banaan hoor.
Groentetuin
04-06-2026 om 23:07
Duckie73 schreef op 04-06-2026 om 21:45:
[..]
Dus omdat andere mensen hongerlijden moeten wij maar water met droog brood eten? Er is meer dan voldoende eten op de wereld maar door corruptie wordt dat niet verdeeld. Mijn yoghurt met kersensmaak is daar niet de veroorzaker van.
Maar is het nodig dat je uit 8 verschillende soorten yoghurt met kersen smaak kan kiezen?
Er is een heel verschil tussen droog brood eten en de overdaad aan keuzes die wij hebben.