Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Een simpel vraagje over 🪟

Wat staat er op jouw vensterbank?

Ik mis mijn vensterbanken al tig jaren, vooral omdat ik van planten houd. Met enige creativiteit is het gelukt om meer dan 100 planten neer te zetten en te hangen. Ramen tot op de grond, ik zie de meerwaarde er niet zo van, en ik heb het tuinontwerp er speciaal op moeten aanpassen. Ik heb welgeteld 1 vensterbank en die zit onder een draai-kiep-kantelraam dat naar binnen opendraait, dus daar iets neerzetten is heel onhandig. 

Roos57

Roos57

11-06-2026 om 09:49 Topicstarter

ToetieToover schreef op 11-06-2026 om 09:44:

Ik mis mijn vensterbanken al tig jaren, vooral omdat ik van planten houd. Met enige creativiteit is het gelukt om meer dan 100 planten neer te zetten en te hangen. Ramen tot op de grond, ik zie de meerwaarde er niet zo van, en ik heb het tuinontwerp er speciaal op moeten aanpassen. Ik heb welgeteld 1 vensterbank en die zit onder een draai-kiep-kantelraam dat naar binnen opendraait, dus daar iets neerzetten is heel onhandig.

💯 ???

Wow 

Planten! 

Een paar planten, wat prullaria. En verder een stuk  waar niks staat want de poezen zitten daar regelmatig.

In de huiskamer? Want ik heb er meer en zo niet dan neemt de lage kast onder het raam die vensterbankfunctie over. 

Huiskamer: aangezien de ene kant op de achterkant van een grote struik buiten uitkijkt en die uit knoestige takken bestaat, heb ik die bedekt met weggeschoven gordijn.

Daarna, weer op de vensterbank, een wit-grijs huisje op schaal (28 cm hoog) met een LEDlamp erin voor de gezelligheid, en de rest is overgenomen door de groene bewoners. 't is niet echt hun allerfavorietste plek maar de volgende doen het goed daar: Asparagus Setaceus Plumosis, Epipremnum Aureum, Ficus Benjamina, Adiantum (venushaar), Dracaena S. 'Florida Beauty', jonge Adiantum. Alles varierend van 30 cm tot 85 cm hoog. 

De luchtcirculatie en het verschil in temperatuur overdag en 's nachts maken dat je daar niet alles kan neerzetten. Na een tijd worden ze omgewisseld om dan in betere omstandigheden wat bij te komen. Maar de ideale plekken zijn beperkt.

Niks. Ik wordt onrustig van onnodige dingen in huis.

Twee Aloe Vera, twee lantaarntjes die opladen op zonne-energie en een matje voor kat. Raam op het Zuiden. 

Planten, kaarsjes en wat bloemenvelden. En een gieter. In de keuken ligt ook nog een pak schoonmaakdoekjes op de vensterbank. 

lampje, mooi beeld, wat glazen dingen, paar nepplanten , paar planten , radio,wat siervoorwerpen wat foto s in lijstjes
Allergaartje eigenlijk. Tijdens onze laatste grote reis hebben de meeste planten t loodje gelegd( we zeiden dat ze gewend waren aan 1x per maand water )en omdat we vaak op reis gaan kopen we geen nieuwe planten.We hebben een grote erker dus veel meters vensterbank 

De vensterbanken in woonkamer en keuken "liggen" in een erker, de andere ramen woongedeelte hebben geen vensterbank. Toen ik dit appartement kreeg dacht ik voor de beide erkers aan veel planten en een zitje. Dat viel tegen omdat de planten die ik kreeg van kijkers/hulp tijdens het opknappen al niet overleefden. Het wordt er bloedheet en in de winter koelt het teveel af. Ondanks dat ben ik er heel blij mee, mooie lichtinval doordat ramen doorlopen tot aan het plafond. Ik heb dik 11 meter raam, waar ik geen planten neer kan zetten, er staat decoratie die ik regelmatig wissel.

3 planten en een groot dienblad met waxinelichtjes en een prachtige vaas met ( echt mooie) zijden bloemen. Verder in iedere hoek ( het is een erker) een lampje. Ook staat onze camera op een redelijk onzichtbaar plekje. In de keuken staan er potjes met thee, een plant, een keramieken pot waar medicijnen in zitten en een lampje. 

Niets, ik heb geen vensterbanken. Overal deuren tot op de grond

Planten in landelijke, vierkante, hoge potten en 2 fotolijstjes.

Ik heb in de woonkamer 1 (smalle) vensterbank. Daar staan nu 2 planten, een houten decoratieding en een foto. Het is een hele lange vensterbank, er staat relatief weinig op. Vind ik ook mooier. Kijk graag naar buiten en wij hebben geen inkijk.

In de keuken ook 1 smalle vensterbank, niet zo'n lange. Daar staat een houten kalender op en een olijfolieflesje uit Spanje. Leeg, voor de mooi.

Momenteel een telraam, een houten standaard met vilten speelgoedbloemen een lege bananenschil en een halfopgedronken kopje koffie, een slapende hoogbejaarde kat en bloeiende orchidee. Idealiter alleen de plant, maar das war einmal.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.