Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Een simpel donderdag ochtend vraagje

En als je een tuin hebt: een laag klimop onderin de groene container werkt goed tegen maden. Klimop is giftig voor veel kleine beestjes. Geen idee of de vliegen niet van de geur houden en hun eitjes niet leggen of dat ze (de larven) daadwerkelijk dood gaan van klimop. 

Broadway schreef op 26-02-2026 om 13:17:

[..]

pmd hoeft bij ons niet schoon, maar als er echt nog veel in zit dan gaat dat naar gft en de verpakking dan bij het plastic

Ja, dat vind ik altijd wat ingewikkeld. Hoeveel 'restje' is nog acceptabel in een pmd-verpakking, en wat is teveel.. Natuurlijk gooi ik niet een volle verpakking zomaar bij het pmd (dan splitsen in gft & pmd, of in z'n geheel in rest als het te vies is om te splitsen (bijv. volledig beschimmeld oid)), maar wat als er nog 10% in zit? 

Jazeker. Papier, plastic, glas, groen, alles gaat apart weg hier.

Het meeste scheidt ik wel. Behalve de GTF. Die bak wordt alleen gebruikt voor tuinafval en af een toe een oude bos bloemen oid. Trek dingen ook niet uit elkaar zoals hier genoemd. Maar dat komt toch eigenlijk ook niet voor? Een pak melk mag bij het PDM, dat is karton en plastic samen. Dan mag het kaas papier toch ook gewoon in z'n geheel bij het PDM? Net als z'n envelope met bubble plastic. Of doe ik het echt al die tijd al helemaal verkeerd?

Ik vind afval scheiden echt een kleine moeite en doe dat zo goed mogelijk. Af en toe een ritje naar de gemeente werf of de kringloopwinkel hoort daar ook bij. 
Bij 1+1 acties waarvan ik er maar één gebruik loop ik langs de weggeef (koel) kast in de bieb en ook in de spulletjes weggeefkast zet ik regelmatig iets.

Ik doe ook op andere manieren iets voor het milieu. Ik heb een tuin met veel groen die aantrekkelijk is voor vogels en insecten en we hebben ook veel insectenhotels en nestkastjes hangen.

Papier, PMD, glas, de composthoop en rest.
En eventueel kleding.

Bij voorkeur rest zo weinig mogelijk want dat kost fortuinen aan ophaling.

Anna76 schreef op 26-02-2026 om 14:57:

[..]

En in het restafval is het niet goor?

Biozakjes mogen in onze gemeente niet in de groene bak. Dus als je het wil verpakken in een plastic zakje (al dan niet composteerbaar plastic) móet het in de grijze container. De enige manier waarop vlees- of visafval in de groene bak mag is onverpakt. En nee, dat doe ik dus niet want dat gaat stinken. Het gaat in een zakje bij het restafval. 

wat is afval puut?

Euphoria schreef op 26-02-2026 om 17:54:

wat is afval puut?

Puut is Gronings voor zak.

Ginevra schreef op 26-02-2026 om 17:52:

[..]

Biozakjes mogen in onze gemeente niet in de groene bak. Dus als je het wil verpakken in een plastic zakje (al dan niet composteerbaar plastic) móet het in de grijze container. De enige manier waarop vlees- of visafval in de groene bak mag is onverpakt. En nee, dat doe ik dus niet want dat gaat stinken. Het gaat in een zakje bij het restafval.

Wat ik al schreef: stinkspul in diepvries of koelkast bewaren tot de dag waarop gft wordt gedaan. 

Mijn vader was jager,  slachtafval werd dus in 1 la van diepvries bewaard. 

Biozakjes mogen hier ook niet volgens mij 

Ginevra schreef op 26-02-2026 om 17:52:

[..]

Bij mijn Jumbo en Groenteman op de markt krijg je volledig composteerbare papieren zakken die in de gftbak mogen. Daar gaan mijn kledderige dingen altijd in. Ik heb er altijd wel een stuk of 20 op voorraad.

Ik scheid zoveel mogelijk, maar ik ga niet tot het gaatje. Veel dank overigens aan degene die vertelde dat nachtschade-achtigen niet bij de compost mogen. Dat gaat vanaf nu in de wilde achtertuin (+ 150 meter), die we wild laten voor al het beestenspul hier in de omgeving.
Ik las eens iets over iemand die zelfs gebruikte theezakjes scheidde: het labeltje bij het papier, het nietje bij het PMD en het zakje in (ik geloof) de compostbak. Ja, daaaag! Ben ik elke dag een uur bezig. Life's too short.

Ik woon niet in NL, maar doe al sinds 2006 Aval scheiden. En ik woon in een min Energie huis, heb een aardwarmte pomp,zonnekollektoren met accu`s, een opvang van Regenwasser voor de wasmachine en de Toiletten, en heb mijn eigen Kompost, om de groentetuin mee te bemesten.
Rij electrisch, met mijn eigen laadpaal en vlieg bijna niet….
Ik wil graag dat mijn Kleinkinderen ook nog natuur kennen.

Vis en gevogelte afval gaan in de groenbak vlak voor die geleegd wordt. Komt het restafval eerder dan gaat het daarbij. Ruimte in mijn vriezer voor botten, viskoppen en graten heb ik niet. Ik doe mijn best maar ga niet tot het gaatje.
In mijn gemeente kun je kiezen tussen drie verschillende maten kliko voor restafval, we betalen per leging en per maat kliko en dat vind ik wel netjes. We hebben nu de middelmaat maar die is eigenlijk te groot dus we overwegen om de kleinste maat aan te vragen want zeker in de zomermaanden laten we hem graag iedere maand laten legen.

Wij hebben een rolcontainer voor PMD ( elke 2 weken ) , een rolcontainer voor groenafval ( 1x per week ) en een restafvalcontainer ( elke 4 weken ).
Wij hebben zelf een compost ton in de tuin.
Er staan een papierbak en een glasbak  bij de supermarkt.
Verder scheiden wij kleding, schoenen, textiel en kca.
Kapotte apparaten gaan naar de bakken bij de Gamma en/of de Media Markt.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.