Huiskamer
Broadway
26-02-2026 om 13:09
kerst schreef op 26-02-2026 om 12:13:
[..]
Nee, dat doe ik niet.
Kleding kopen vind ik meer een noodzakelijk kwaad 😉
dat vond ik ook, maar met vinted merk ik toch dat het meer is dus ik moet goed op mezelf letten
mana_sutiyuq
26-02-2026 om 13:09
Poezenmeisje schreef op 26-02-2026 om 12:41:
Het eerste wat ik met mijn kamergenoten deed, was naar de kringloop rennen om prullenbakken te kopen toen ze werden verwijderd door de baas.
Plastic puutje erin en gewoon naar de restbak brengen in de pantry. Ik ga mijn eierschalen e.d. er echt niet uitpulken.
Kratje ernaast voor papier.
Die worden hier verwijderd, want niemand heeft een eigen kamer of eigen buro. Dus waar laat je die prullenbak dan, in je kluisje dat je dagelijks leeg moet achterlaten kan ook niet. Of neem je 'm dan elke dag mee naar huis en weer terug?
Broadway
26-02-2026 om 13:10
Wieder schreef op 26-02-2026 om 12:35:
[..]
Ik doe etenrestenaltijd in zo'n bio-zakje, dan blijft je container helemaal schoon.
wij ook. en in het restafval zoals ik lees ivm maden werkt hier niet want gft komt elke 2 weken, rest elke 4 weken
KillerQueen
26-02-2026 om 13:10
Wij hebben 4 containers, en we scheiden het al in de keuken. In de keuken hebben we 2 prullenbakken met elk 2 vakken: plastic, GFT, papier en rest. Op de badkamer een klein prullenbakje voor rest, en een leeg inlegkruisjes-doosje voor lege wc-rollen en een leeg doosje voor plastic.
In de schuur een bakje voor batterijen en lampen.
Frituurvet breng ik apart weg.
Verfblikken gaan dan wel bij het restafval, tenzij er een ritje naar de stort op de planning staat. Die zit namelijk zo'n 15km verderop.
Een BEST-tas (boeken, (kleine) elektrische apparaten, speelgoed en textiel. Die wordt eens in de 3maanden opgehaald. Kapotte snoertjes etc mogen daarin en worden gesorteerd.
Helaas geen luiercontainer in de buurt, anders zou ik dat waarschijnlijk ook nog apart sorteren. Nu gaat dat bij het restafval (en hopen dat kind deze zomer zindelijk wordt)
Duufje
26-02-2026 om 13:15
Vrij fanatieke scheiders (wel getrouwd ook
) hier.
Is ook praktisch noodzakelijk, aangezien de kliko's maar eens in de 3 weken geleegd worden. Dat komt echt niet uit anders.
Papier - GFT+E - PMD - Rest - Glas - Batterijen - Textiel
Voor de eerste 4 hebben we kliko's, Ben altijd blij dat wij de ruimte hebben, anders staat je halve tuin al vol met die ondingen.
Broadway
26-02-2026 om 13:17
masatu schreef op 26-02-2026 om 13:00:
Hier scheiden we op zich wel in alle categorieën, maar ik twijfel soms wat over de schoonheid van pmd-afval en of ik daar wat mee moet doen. Dus soms verdwijnt "vies" pmd in de restbak, soms in de pmd. Ik ben daar niet zo consistent in (maar heb ook geen zin om mijn pmd afval altijd leeg te lepelen of uit te schudden). Bijv een pak yoghurt of broodsalade-bakje waar nog wat (over datum) in zit. Het is mij eigenlijk ook een beetje onduidelijk wat je dan beter kunt doen, zeker omdat het pmd-afval op de filmpjes die je ziet altijd behoorlijk intensief wordt schoongespoeld.
pmd hoeft bij ons niet schoon, maar als er echt nog veel in zit dan gaat dat naar gft en de verpakking dan bij het plastic
Broadway
26-02-2026 om 13:19
Duufje schreef op 26-02-2026 om 13:15:
Voor de eerste 4 hebben we kliko's, Ben altijd blij dat wij de ruimte hebben, anders staat je halve tuin al vol met die ondingen.
wij hebben er 2 en ik heb een tuinkussenbox voor de plasticafval zakken. maar ook ruimte genoeg. ik vraag me regelmatig af hoe mensen met minder/geen buitenruimte dat doen.
mana_sutiyuq
26-02-2026 om 13:27
Broadway schreef op 26-02-2026 om 13:19:
[..]
wij hebben er 2 en ik heb een tuinkussenbox voor de plasticafval zakken. maar ook ruimte genoeg. ik vraag me regelmatig af hoe mensen met minder/geen buitenruimte dat doen.
Dan krijg je verzamelcontainers in de wijk.
De PMD bakken worden bij ons nu rest-afvalbakken omdat er niet voldoende gescheiden wordt. De GFT bak is bijna niet te gebruiken want de opening zit zo hoog en je moet 'm met 1 hand open houden want anders valt die klep dicht. En het touwtje dat we er al om gedaan hebben halen ze er steeds weer af, en dan klagen dat er zoveel naast ligt. Ja, duh, het design is gewoon niet goed. Met een rolstoel kun je überhaupt niet bij die klep komen, fijn inclusief ontwerp.
Bakblik
26-02-2026 om 13:38
Broadway schreef op 26-02-2026 om 13:19:
[..]
Hier in de buurt hingen zij een pmd zak meteen aan de paal die daarvoor is geplaatst. Gelukkig is de paal tegenover mijn huis weg nu er gebouwd wordt.
Verderop in de straat hangen nu de eerste zakken er alweer en het is gisteren om 13.30 opgehaald. Gelukkig is de paal hoog genoeg dat katten er niet bij kunnen maar vogels en zo wel. Die als er eten in de verpakkingen is achtergebleven dan is het een enorme puinhoop. Als ik dan melding doe dan komt er iemand van de gemeente die het plastic met een bladblazer in de struiken blaast en dan is het "opgeruimd". Af en toe is er een oud mannetje die en poging doet om het op te ruimen maar dat valt niet mee.
"S" oud brood, komkommers en tomaten, kroppen sla kan je ook op het dak (van de buren) gooien, dan is het ook opgeruimd en hebben de vogels en katten "wat lekkers" "S"
Dat dat een rattenplaag veroorzaakt, ach........
mana_sutiyuq
26-02-2026 om 13:52
Wij scheiden: pmd (plastic vooral niet afwassen want dan is de milieu winst bijna weg), papier, rest+gft, ik ga niet op mijn sloffen naar de gft bak 300m verderop elke avond. Sorry. Tuinafval dan weer wel, KCA, textiel is in mijn gemeente een aparte bak.
ToetieToover
26-02-2026 om 14:32
Yumi schreef op 26-02-2026 om 12:00:
[..]
Waarom is dat smerig, het hoort gewoon bij gft afval.
Wat ik echt smerig vind is mensen, die hun hondenpoep in de gft container mikken, vaak ook nog met plastic zakje. Niet dat het zonder wel mag, die hele bak is door de poep toch al onbruikbaar.
ToetieToover, bij appartementen staan containers voor gezamenlijk gebruik, daardoor zie je o.a. die hondenpoep liggen.
Aha bedankt voor de uitleg, ik ken die gezamenlijke bakken alleen in de ondergrondse variant.
Anna76
26-02-2026 om 14:57
Ginevra schreef op 26-02-2026 om 12:47:
een stukje gekookte broccoli of zo doe ik wel in de gft bak. Maar nooit botjes van vlees of visafval of zo. Dat vind ik goor.
En in het restafval is het niet goor?
Wij scheiden redelijk fanatiek, restafval wordt 1 keer per 4 weken opgehaald, maar we betalen voor iedere keer dat we hem aanbieden (bovenop de standaard afvalheffing), PMD en GFT zijn 'gratis'.
We hebben ook nog een wormenbak waar redelijk wat groenafval in gaat, glas en papier gaan in de containers verderop in de straat, alle textiel gaat naar de kledingbank (als zij het niet meer kunnen gebruiken, kunnen ze weer aanbieden ter recycling (krijgen ze een vergoeding voor), andere bruikbare spullen gaan naar de kringloop, kapotte apparaten en lege batterijen gaan in de recyclebak bij de bouwmarkt en wat we bij bovenstaande niet kwijt kunnen brengen we zelf naar het afvalstation
mana_sutiyuq
26-02-2026 om 15:15
ToetieToover schreef op 26-02-2026 om 14:32:
[..]
Aha bedankt voor de uitleg, ik ken die gezamenlijke bakken alleen in de ondergrondse variant.
het hangt van het ontwerp van de bovengrondse delen af of je het ziet of niet. Als het van die scharende elementen zijn dan zie je het niet, is het een eenvoudige klep zie je het ook gewoon liggen in een ondergrondse bak. Alleen beneden het maaiveld.
rionyriony
26-02-2026 om 15:20
Ik heb maar een pedaalemmerzakje vol per week.
Groen- en ander nat afval gaat eerst naar een luchtige open bak buiten totdat het vocht grotendeels verdampt is, daarna wordt het, als in het pedaalemmerzakje nog plek is, toegevoegd.
Glas heb ik maar hoogst zelden. Eens per maand een advocaatflesje en dat gebruik ik nog eerst als drinkflesje. Eens per jaar een jampot.
Kartonnen dozen en eierdozen gaan naar een papierbak. Enveloppen, etiketten, persoonlijk papier (dat laatste wordt eerst onherkenbaar gemaakt) gaan tussen het reguliere vuil.
LazyCat
26-02-2026 om 15:28
Wieder schreef op 26-02-2026 om 12:35:
[..]
Ik doe etenrestenaltijd in zo'n bio-zakje, dan blijft je container helemaal schoon.
Oh gut ja, dat kan natuurlijk ook nog. Nooit bij stilgestaan dat die zakjes bestaan
En voor de duidelijkheid voor iedereen: wij hebben niet zelf een restafvalkliko, rest gooi je hier in een algemene ondergrondse container in de straat. Anders was het echt lood om oud ijzer geweest 😅