Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Een simpel donderdag ochtend vraagje

wij scheiden bijna alles !  Man was fanatieker dan ik ,maar ook bij mij is t gewoonte geworden.
Ik kon mij op t werk echt storen aan collegas die al t plastic bij de restafval gooiden ( ik haalde t eruit en ging de discussie soms aan)Plastic en papier verpakkingen die los kunnen worden losgemaakt, 
Wij hebben zo n grijze rest container, en we vinden t een sport om die zo weinig mogelijk te laten legen.  T is nu meestal 1x per 1,5 jaar ( en nee dat stinkt niet want geen etensresten en ook nee, we dumpen t ook niet elders)

Bolmieke schreef op 26-02-2026 om 11:50:

Ik scheidt papier en plastic, gft alleen tuinafval (ik vind dat zo ongelofelijk smerig dat mensen hun restanten van hun prakje eten in de gft container gooien bah)

Ik vind vooral de maden die je krijgt door eetafval smerig 🤢, dus zeker in de zomer gooi ik dat allemaal bij het restafval. 

LazyCat schreef op 26-02-2026 om 12:21:

[..]

Ik vind vooral de maden die je krijgt door eetafval smerig 🤢, dus zeker in de zomer gooi ik dat allemaal bij het restafval.

Ik doe etenrestenaltijd in zo'n bio-zakje, dan blijft je container helemaal schoon.

Ik scheid thuis al geruime tijd afval, gft, plastic, glas, papier, textiel, elektronisch, chemisch.
Tegenwoordig moet dat ook op het werk en zijn de prullenbakken uit de kantoortjes verdwenen. Nu loop ik met mijn veger en blik vol kruimels over de gang naar de afvalunits.

LazyCat schreef op 26-02-2026 om 12:21:

[..]

Rest wordt bij ons net als plastic maar één keer per 4 weken opgehaald. De groene gft bak wordt om de 14 dagen geleegd. 

Ik doe vrij goed aan afvalscheiding.  Oud papier , plastic, gft , batterijen , glas en groen afvalscheiding allemaal  apart. Alleen als ik bijvoorbeeld  vla of broodsmeersel over de datum heb in een verpakking  die bij plastic mag, ga ik dit niet helemaal schoonschrapen. Kost me teveel energie dat ik niet heb. Dus dan gaat die verpakking gewoon bij het restafval.

Het eerste wat ik met mijn kamergenoten deed, was naar de kringloop rennen om prullenbakken te kopen toen ze werden verwijderd door de baas.

Plastic puutje erin en gewoon naar de restbak brengen in de pantry. Ik ga mijn eierschalen e.d. er echt niet uitpulken.

Kratje ernaast voor papier. 

Bij ons moet restafval in de ondergrondse container in de straat, de containers zijn voor pmd, gft, papier.
En ook glas en textiel gaat in een centrale container, net wat buiten mijn straat.

Poezenmeisje schreef op 26-02-2026 om 12:41:

Het eerste wat ik met mijn kamergenoten deed, was naar de kringloop rennen om prullenbakken te kopen toen ze werden verwijderd door de baas.

Staat nog op de to-do list van mij en kantoorgenoot 

Auwereel schreef op 26-02-2026 om 12:43:

[..]

Staat nog op de to-do list van mij en kantoorgenoot

Direct doen, scheelt een hoop ergernis.

een stukje gekookte broccoli of zo doe ik wel in de gft bak. Maar nooit botjes van vlees of visafval of zo. Dat vind ik goor. 

Ginevra schreef op 26-02-2026 om 12:47:

een stukje gekookte broccoli of zo doe ik wel in de gft bak. Maar nooit botjes van vlees of visafval of zo. Dat vind ik goor.

Vleesafval/visafval bewaar ik in diepvries of koelkast en pas op de dag waarop gft container wordt geleegd gaat het daar in.

In het groeiseizoen wordt de gftbak hier iedere week geleegd, in de winter iedere 14 dagen. Botjes, eierschalen het mag/moet er allemaal in en dat doe ik ook. In de 30 jaar dat ik er nu woon hebben we er 1 keer maden in gehad toen het deksel was opengewaaid en weer vliegen in waren gekropen.

Hier scheiden we op zich wel in alle categorieën, maar ik twijfel soms wat over de schoonheid van pmd-afval en of ik daar wat mee moet doen. Dus soms verdwijnt "vies" pmd in de restbak, soms in de pmd. Ik ben daar niet zo consistent in (maar heb ook geen zin om mijn pmd afval altijd leeg te lepelen of uit te schudden). Bijv een pak yoghurt of broodsalade-bakje waar nog wat (over datum) in zit. Het is mij eigenlijk ook een beetje onduidelijk wat je dan beter kunt doen, zeker omdat het pmd-afval op de filmpjes die je ziet altijd behoorlijk intensief wordt schoongespoeld.

Bakblik schreef op 26-02-2026 om 10:27:

Papier, pmd, gft, glas alles gaat keurig apart. Maar ik ben niet het type dat gecombineerde verpakkingen van papier en plastic met een hoop moeite uit elkaar gaat pulken. Dat gaat dan bij het restafval. Als het namelijk uit elkaar yette teken is doe ik dat maar 16 pogingen wagen om het plastic laagje van het kaaspapier te scheiden gaat mij te ver.

Frituurolie, batterijen, medicijnen, verfresten breng ik ook allemaal apart weg naar de inzamelpunten.

Ja zo doe ik het ook.

Yumi schreef op 26-02-2026 om 11:49:

[..]

Hier hetzelfde verhaal, inclusief de kleine zak die nooit vol komt... en glas.

och ja, glas doen we ook nog

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.