Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

ScarceKudu74

ScarceKudu74

04-11-2021 om 23:28

Een nieuwe hobby: haken

Hoogste tijd voor een nieuwe hobby! 

De laatste tijd zie ik overal zoveel leuke dingen om te haken, dat ik dat wel zou willen leren. Ik heb dat voor het laatst gedaan 35 jaar geleden op de basisschool en zou echt niet meer weten hoe dat moet. 

Zijn hier schrijvers die kunnen haken en mij een beetje op weg willen helpen? Of zelf je gemaakte dingen willen delen, dat zou ook leuk zijn 


begin eens you tube filmpjes te kijken, daar barst t van. de een wat duidelijker dan de ander, dus probeer er wat uit

Ik haak, ben vanavond aan een projectje begonnen waarbij ik een Draco Malfidus haak voor een vriendinnetje van mijn dochter. Zij is helemaal fan van Tom Felton (acteur die Draco speelt). 
Wat voor dingen wil je gaan haken? Op YT staan heel veel instructiefilmpjes waar je mee aan de slag kan. Dat is handiger dan hier uitleggen denk ik 😬. 

Mijn moeder heeft het mij ooit proberen te leren, maar door haar en mijn ongeduldige karakter is dat toen vooral uitgelopen op ruzie en een door de kamer vliegend haakwerk. Een aantal jaar terug heb ik leren haken door op YouTube te kijken. Het was helemaal niet moeilijk terwijl ik dat dus altijd wel dacht. Inmiddels is het alweer een hele tijd geleden dat ik echt iets gehaakt heb. Wat ik wel jammer vind, maar ik kom er niet zo aan toe op het moment. Mijn avatar is een van de dingen die ik gehaakt heb. Peuter vind die ook erg leuk. Alleen zwerft hij nu het meest van de tijd zonder broek door het huis. Wat wel grappig is, want dan heeft hij geen beentjes 

Leuk! Ik ben een jaar of 3 geleden begonnen, ook na het sinds de basisschool nooit meer gedaan te hebben (en bij mij is dat al 45 jaar geleden). En ik moet zeggen: ik ben totaal verslaafd geraakt
Ik zou liever willen kunnen breien, omdat ik daar mooiere patronen voor kan vinden, maar breien lukt me echt niet, dan verkrampen mijn handen. Haken daarentegen heb ik in de kortste keren opgepakt, inderdaad met hulp van Youtube, Daar zijn complete haakcursussen te vinden. Ook op Facebook zijn tientallen groepen te vinden waar patronen en technieken gedeeld worden.
Succes!

Vorig jaar voor de kinderen wol gekocht, nog niks mee gedaan 😑. Heb voor mijn zoontje al een leuk patroon uitgezocht. Dit weekend maar eens kijken of ik alles nog kan vinden.

Begin makkelijk.  Dan is de kans groter dat je het echt leuk gaat vinden.  Als je nu, zonder enige ervaring, en olifant wil haken is de kans groot dat het niet lukt en raak je gefrustreerd. 
Haal en knotje katoen bij de Action en ga wat YouTube filmpjes kijken en meedoen. Leer de steken, losse, vaste, stokje, halve vaste,magische ring en ga wat proberen.  Katoen is het makkelijkst voor een beginner, dat laat zich makkelijk uithalen en opnieuw gebruiken. 

ScarceKudu74

ScarceKudu74

05-11-2021 om 08:49

Duidelijk: eerst naar YouTube dus 

@ SuzyQFive, Wat gaaf om Draco te kunnen haken! Ik zag laatst bij iemand Funnys, die zijn echt schattig. Dat zou ik wel willen uiteindelijk: 

received-255883922982489.jpg

En gewoon kussens voor op de bank, omslagdoeken,  sjaals,  etc ... De ideeën vliegen om mijn oren op FB enzo 

ScarceKudu74

ScarceKudu74

05-11-2021 om 08:53

Tara82 schreef op 05-11-2021 om 00:06:

Mijn moeder heeft het mij ooit proberen te leren, maar door haar en mijn ongeduldige karakter is dat toen vooral uitgelopen op ruzie en een door de kamer vliegend haakwerk. Een aantal jaar terug heb ik leren haken door op YouTube te kijken. Het was helemaal niet moeilijk terwijl ik dat dus altijd wel dacht. Inmiddels is het alweer een hele tijd geleden dat ik echt iets gehaakt heb. Wat ik wel jammer vind, maar ik kom er niet zo aan toe op het moment. Mijn avatar is een van de dingen die ik gehaakt heb. Peuter vind die ook erg leuk. Alleen zwerft hij nu het meest van de tijd zonder broek door het huis. Wat wel grappig is, want dan heeft hij geen beentjes .

😂 ik zie het voor me! Ruzie om een handwerkje. Zou mij ook hebben kunnen gebeuren. Ik dacht dus ook dat haken heel moeilijk was, mooi om te lezen dat het wel meevalt. Je minion is erg leuk, zonder beentjes vast ook 

ScarceKudu74

ScarceKudu74

05-11-2021 om 08:55

Athan schreef op 05-11-2021 om 00:49:

Leuk! Ik ben een jaar of 3 geleden begonnen, ook na het sinds de basisschool nooit meer gedaan te hebben (en bij mij is dat al 45 jaar geleden). En ik moet zeggen: ik ben totaal verslaafd geraakt
Ik zou liever willen kunnen breien, omdat ik daar mooiere patronen voor kan vinden, maar breien lukt me echt niet, dan verkrampen mijn handen. Haken daarentegen heb ik in de kortste keren opgepakt, inderdaad met hulp van Youtube, Daar zijn complete haakcursussen te vinden. Ook op Facebook zijn tientallen groepen te vinden waar patronen en technieken gedeeld worden.
Succes!

Breien lijkt mij ook leuk om te doen,  maar als ik mijn moeder altijd hoorde mopperen als ze het weer eens verkeerd gedaan had betwijfel ik of ik daar het geduld voor heb 

Ik zal ook eens op FB gaan kijken voor een groep.  Goed idee. 

Ik haak al jaren. Ook zelf aangeleerd door you tube te kijken. Als tip kijk eens een video hier: https://www.garnstudio.com/video.php?action=search&w=&c=2&uc=6&k=0&lang=nl
Begin met de laatste video, want ze staan qua moeilijkheid precies verkeerd om 
Ik zou ook beginnen met een goedkoop bolletje katoen en goedkope naalden. Bij de Action kan je een leuk basis setje kopen voor weinig geld. Als het bevalt zou ik evt. pas gaan investeren in ergonomische haaknaalden. Ik kan er niks mee en haak met antieke van mijn oma, maar anderen zweren erbij.

Ik haak troostdekentjes, knuffels en ik heb ook al eens een vest gehaakt.
Als je de basis eenmaal doorhebt (en kunt tellen), kan je alle patronen maken.

ScarceKudu74

ScarceKudu74

05-11-2021 om 09:00

Haha  @Lolly, zo heb ik hier in de kast een borduurpakketje liggen waar ik ook nog steeds aan moet beginnen. En een halve Diamond Painting waar ik geen zin meer in heb.... 

@Bakblik, ga ik doen.  Eerst naar de Action en makkelijk beginnen met katoen. 

ScarceKudu74

ScarceKudu74

05-11-2021 om 09:05

Velca schreef op 05-11-2021 om 08:59:

Ik haak al jaren. Ook zelf aangeleerd door you tube te kijken. Als tip kijk eens een video hier: https://www.garnstudio.com/video.php?action=search&w=&c=2&uc=6&k=0&lang=nl
Begin met de laatste video, want ze staan qua moeilijkheid precies verkeerd om
Ik zou ook beginnen met een goedkoop bolletje katoen en goedkope naalden. Bij de Action kan je een leuk basis setje kopen voor weinig geld. Als het bevalt zou ik evt. pas gaan investeren in ergonomische haaknaalden. Ik kan er niks mee en haak met antieke van mijn oma, maar anderen zweren erbij.

Ik haak troostdekentjes, knuffels en ik heb ook al eens een vest gehaakt.
Als je de basis eenmaal doorhebt (en kunt tellen), kan je alle patronen maken.

Ik zat gelijk te kijken en dacht: Oh ja, dat was het! Het begin was niet moeilijk 😁

Ik heb 'm opgeslagen bij mijn favorieten,  dankje! 


De zon schijnt en ik ben vrij vandaag, dus spring zo meteen op de fiets naar de Action. Ik heb er helemaal zin in. 

Ik heb jarenlang gehaakt, tot ik een tussenribspierontsteking kreeg (ja, dat is een ding) en sindsdien kan het niet meer. Die ontsteking kwam niet van het haken, maar zodra ik ga haken zit ik in een houding waardoor die ontsteking weer opspeelt. 

Peen schreef op 05-11-2021 om 08:55:

[..]

Breien lijkt mij ook leuk om te doen, maar als ik mijn moeder altijd hoorde mopperen als ze het weer eens verkeerd gedaan had betwijfel ik of ik daar het geduld voor heb

Ik zal ook eens op FB gaan kijken voor een groep. Goed idee.

Breien doe ik ook Op zich is het niet moeilijker dan haken, maar je kunt je werk niet zomaar wegleggen en je kunt makkelijker fouten maken door bv steken per ongeluk te laten vallen. Dan weer uithalen en opnieuw doen, kost veel meer tijd dan bij haken. En ja, dan mopper ik ook heel erg!

Qua breien doe ik vooral vestjes/truien en sokken.

Ik heb deze omslagdoek gebreid. Daar zijn heel wat vloeksessies bij betrokken geweest

https://www.garnstudio.com/pattern.php?id=6849&cid=7

Peen schreef op 05-11-2021 om 08:53:

[..]

😂 ik zie het voor me! Ruzie om een handwerkje. Zou mij ook hebben kunnen gebeuren. Ik dacht dus ook dat haken heel moeilijk was, mooi om te lezen dat het wel meevalt. Je minion is erg leuk, zonder beentjes vast ook

Ik was toen denk ik een jaar of 8. Ik ben benieuwd of het mij gaat lukken om mijn dochter haken te leren als ze ouder is. Ik houd mij voor dat ik wat geduldiger ben dan mijn moeder. Mijn voordeel is dat ik YouTube kan aanzetten  . De oudste van mijn broer haakt nu ook en ging mij video bellen om dingen te vragen en ze snapte heel goed wat ik bedoelde. Het is alleen lastig dat ze met links haakt en ik met rechts. Maar ook voor linkshandig zijn genoeg filmpjes te vinden. 

Gisteren na het lezen van dit topic weer eens opzoek gegaan naar een patroon. Mijn neefje wilde nog vleugels voor zijn rupsje nooit genoeg. Kijken of peuter vanavond zonder problemen gaat slapen. Misschien kan ik er dan een paar haken en op de post doen.


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.