Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

dagplanning,huishouden

Mijn vraag:Hoe laat staan jullie op als jullie vrij zijn en wat doe je vanaf smorgens tot savonds wat het huishouden betreft?En als er wat tussen komt wat doe je dan wel en wat niet in het huishouden?Ik vind het best lastig om alles in een dag te doen.Hoop strijkwerk,boodschappen doen en dan naast het overige huishouden nog koken en de afwas doen.Aan grote schoonmaak werzaamheden kom ik moeilijk toe.Ik werk 3 dagen in de week.Van 7.30-15.30 of van 14.30-22.30.Ben vaak gesloopt als ik thuis kom van het werk.Moet alles op mijn vrije dagen doen.
Heb ook ontspanning nodig.


Ik ben tussen 6 en 630 wakker door de kinderen. Tijdens het tandenpoetsen, haal ik even een luierdoekje door de wasbak in de badkamer. 

Beneden pak ik direct de vaatwasser uit, zodat het aanrecht leeg blijft de rest vd dag. Meestal pak ik ook direct even de stofzuiger na het ontbijt van de kids. Die stofzuiger (dyson) is een van onze beste aankopen ooit. 

Ik blijf de hele dag een beetje opruimen. Even een doekje over de wc als peuter heeft geplast,  even planten water geven, of de was aanzetten. Als kind in bad gaat, vouw ik even de was op of verschoon ik het bed. Vuilnis gooi ik tijdens een wandeling even in de ondergrondse en zo doe ik de hele dag kleine dingetjes. 

Boodschappen halen is altijd even snel en als ik kook (man doet dat 90%) is het makkelijk, maar gezond.   

Grote dingen ( ramen lappen, keuken poetsen,  badkamer) doe ik misschien te weinig. Ik heb een hekel aan het huishouden. Er ligt ook altijd een stapel was dat ik nog moet vouwen.

maar als je drie dagen in de week werkt heb je toch 4 dagen over?  Dat moet lukken voor het huishouden.   Gewoon dagelijks bijhouden dat scheelt de helft

Sowieso strijk ik niet. Heb geen strijkijzer. Kleding gaat gewoon de droger in of wollen truitjes hangen uit. Handdoeken/ondergoed/sokken hergebruik ik vaak vanuit de droger dus die vouw ik 9 van de 10 keer niet eens.

Als ik doordeweeks pas in de middag begin met werken sta ik op tussen 8 en 10. Net waar ik zin in heb, in de zomer vaak vroeger dan nu in de winter. Dit is elke week 2 keer.
Strijken doe ik 1 x per week of 2 weken ongeveer.
Boodschappen bij picnic.
Robotstofzuiger.
Om de 2 weken komt er iemand 2 uur poetsen en de rest hou ik een beetje bij.
Grote klussen als ramen wassen maar 2/3 keer per jaar.
En verder is het maar een huis en geen showroom. Maar ja ik heb geen kinderen of huisdieren.

absor schreef op 23-12-2021 om 23:58:

maar als je drie dagen in de week werkt heb je toch 4 dagen over? Dat moet lukken voor het huishouden. Gewoon dagelijks bijhouden dat scheelt de helft

Ja dat lijkt mij ook. 

Ik sta alle dagen vroeg op. Op mijn vrije woensdag werk ik in de ochtend mijn hele huis door. In een uur of 3 -4 is alles wel gedaan en is er ook wel tijd voor een extra zoals keukenkastjes, ramenlappen, trapkast opruimen. 
In het weekend wassen.
Ik zorg wel elke dag voor ik mijn bed op zoek dat alles opgeruimd is. Aanrecht leeg, vaatwasser aan als hij vol is.
In het weekend een rondje sanitair en stofzuigen.
Boodschappen, ontspannen als zoon aan het trainen is, dat is 4  per week.

Maar waarom moet bij jou alles in één dag dan? Je kunt dat toch ook spreiden over meerdere dagen? En als je het nu in één dag doet, dan hou je alsnog 3 dagen over voor ontspanning als je 3 dagen werkt.

Boodschappen: laten bezorgen.
Strijken: nee.

Op een werkdag doe ik alleen koken en de keuken weer opruimen qua huishouden. En ik zorg voor de katten. Ter ontspanning ga ik sporten. Daarna moet ik nog douchen enzo. Forummen. Bankhangen.

Ik werk ook maar drie dagen dus tijd zat om op de andere dagen meer te doen aan huis, tuin en administratie. Wat moet er dan echt élke dag?

BrightEchidna89

BrightEchidna89

24-12-2021 om 03:46

Ik zit in ziekteverlof, dus aparte situatie waarbij je elke dag vrij bent.
Sta op tussen 6 en 6u30. Ontbijt maken, dieren verzorgen, brooddozen maken voor partner en stiefzoon, stiefzoon op schoolbus om 8 en weer vrij tot hij thuiskomt.
's Avonds huiswerk met stiefzoon, afwas van overdag wegwerken, koken, eten, weer afwassen en dan nog een spelletje met iedereen alvorens partner en stiefzoon gaan slapen. 
Stofzuig om de twee dagen, boodschappen op woensdag of donderdag, dweilen op vrijdag, de tuin is voor zaterdag en op zondag plan ik een langere klus in zoals ramen lappen.

Begrijp de vraag niet echt. Zoek je tips om je huishouden efficiënter te maken?
In het laatste geval:
- stop met strijken
- plan je was op je vrije dagen -> 's avonds wasmachine instellen, 's morgens uithalen en in de droogkast, iets later opplooien.
- kook voor twee dagen ipv elke dag iets anders
- doe weekboodschappen ipv elke dag naar de winkel te gaan

Ik strijk nooit, pak kleding van het wasrek en trek het aan. Heb een schoonmaakster. Haal wel eens Chinees of een pizza. Kook vaak voor meerdere dagen. Eet ook wel eens van die noodles of soep uit blik. Heb iedere dag een SAS-dag. Schijt aan Schoonmaken.

Strijken doe ik niet. Afwassen doet de afwasmachine voor ons. Dat scheelt een bult tijd. Boodschappen bestel ik voornamelijk waarbij ik een lijstje heb met producten die steeds weer terugkomen. 
Als iets niet vies toont maak ik het ook niet schoon. De wc, keuken en deurklinken zijn hier een uitzondering op. 
Ik vind stofzuigen echt een enorme klus in ons huidige huis, dus pak ik er op vaste momenten de bezem bij. Na elke maaltijd even met de bezem onder de eettafel door bijvoorbeeld en nagenoeg dagelijks even door de bijkeuken en gang omdat daar toch wel snel inloop is.  Mijn man heeft er meer geduld voor en die zuigt het hele huis 1x per week. 
Bij ons huis hebben we risico dat de dakgoten te vol komen te zitten met bladeren en dat er dan water overheen stroomt bij heftige regenval. We hebben dus een reminder in de telefoon om dat eens per zoveel weken even te checken. 

Veel dingen toch wel op basis van een soort van ritme. Elke avond gaat de vaatwasser aan en elke ochtend wordt deze uitgepakt.
Alle gezinsleden hebben een eigen wasmand die ze zelf bij de machine zetten als er gewassen moet worden. Staat er een mand dan moet de droge was van de rekken af en opgevouwen en in de kast om plaats te maken voor de nieuwe was. 

Na het eten wordt de tafel afgeruimd, de tafel schoongemaakt en de vloer geveegd en meteen ook de keuken opgeruimd en een doekje over de oppervlakten genomen die vies zijn geworden.
Er ligt altijd een pakje wegwerpschoonmaakdoekjes (ik weet het, niet zo goed voor het milieu) in de badkamers om even snel na het tandenpoetsen of als ik er toch even moet zijn de waskom of plankje of spiegel te reinigen.
 

Is dit echt?
Op werkdagen doe ik geen huishouding, op andere dagen wel. Ik neem er 1 dagdeel per week voor en dan is alles weer netjes. Strijken doe ik niet. 

Wat verwacht je precies van jezelf qua huishouden?
En hoe haalbaar is dat?

Ik zou willen dat ons huis schoner is maar we hebben de tijd er niet voor. Dus na wat frustratie heb ik me erbij neergelegd.

Dit is wat wij doen:
Dagelijks: koken, vaatwasser vullen en stofzuigen bij de eettafel. Dit laatste 1x na het avondeten. 

Meedere keren per week: wassen, ophangen  en opruimen. Woonkamer opruimen.

1x per week: wc's schoonmaken en slaapkamer stofzuigen. 

1x per 2 weken: badkamer en keuken

Minder frequent: trappen zuigen, zolder stofzuigen en alle andere klussen.

gezin van 4, 2 oudere kinderen. 
Was: ik heb bij de droger verschillende bakken staan. 1 voor sokken, 1 voor onderbroeken, 1 voor sokken en onderbroeken man, 1 voor handdoeken. Uit de droger sorteer ik direct. Iedereen zoekt er uit wat ze nodig hebben en als ik zin en tijd heb vouw ik op, wat door het voorsorteren een stuk makkelijker gaat. Bij het wasrek staan vier wasmanden. Voor ieder gezinslid 1. Ook hier: van het rek in de mand. 
Stofzuigen en dweilen: 1x per week goed. Voor de rest eventueel een steelstofzuiger. 
Vaatwasser: doe ik s ochtends direct bij het opstaan, terwijl ik de jongste aanspoor z’n ontbijt/lunch te maken. Keuken ruim daarna op. 
na het avondeten doet een van de kinderen de vaarwasser.

wc’s: ik heb in beide wc’s een pakje vochtige schoonmaakdoekjes. Daarmee doe ik even snel de wc als ik geweest ben. Niet iedere keer uiteraard, maar een paar keer per week. Kost je een paar tellen. 

Badkamer: 1x per 2 weken, meestal nadat ik zelf gedoucht heb. Ik gebruik een spray die even in moet werken. Dus sprayen, daarna zelf afdrogen en aankleden en daarna de douchecabine naspoelen en drogen. De vloer gaat mee als ik stofzuig en dweil. 
wastafel tijdens of vlak na het tandenpoetsen. 

ramen: alleen als het moet en als ik zin heb. Hooguit 2x per jaar. Met de Ha-Ra raamwisser is het zo klaar. 

afstoffen: alleen de vensterbanken terwijl ik de planten water geef. 

Bedden: ene week die van ons, andere week die van de kinderen. Ze halen zelf hun bed af en ik help ze s avonds weer met opmaken. 
Boodschappen: zondagochtend. Lekker rustig. 
Op het moment is het even heel traditioneel verdeeld. Ik tijdelijk thuis en man werkt. Normaal gesproken verdelen we de taken veel meer. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.