Huiskamer
Anouk1234
19-01-2025 om 19:01
Chinese troep cadeau krijgen
Ik bestel niet bij Chinese websites omdat ik het troep vindt. Nu krijgen krijgen we wel eens spullen cadeau die hier wel besteld worden. Daar ben ik niet blij mee. Hoe gaan jullie (als je ook tegen deze websites) hier mee om?
Tuinfluiter
20-01-2025 om 09:51
Hangt van de situatie af
Krijgt een kind onveilig of snel kapot gaand speelgoed zeg ik daar wat van als het bv van grootouders of andere naaste familie komt. Ik ga dan zeker het gesprek aan over veiligheid en duurzaamheid.
Krijgt het kind het op zijn kinderfeestje van een vriendje dan zal ik er niets over zeggen.
Waar het gekocht is maakt mij niet uit. Ik weet dat de arbeidsomstandigheden soms erbarmelijk zijn en ik probeer spullen te kopen die onder fatsoenlijke omstandigheden worden gemaakt en duurzaam zijn maar in Europa zijn op veel plaatsen de arbeidsomstandigheden en de huisvesting van arbeidsmigranten ook niet in orde.
Zusterclivia
20-01-2025 om 10:19
Het ligt er aan wat het is en van wie ik het krijg. Ik heb geen kinderen, dus ik denk dat dát wel een hele berg scheelt. Er is tegenwoordig heel veel goedkoop (speel)goed te krijgen en veel mensen vinden het leuk om een aardigheidje mee te nemen. En als je kinderen hebt, dan zijn er nog meer redenen om zomaar iets cadeau te doen.
In ieder geval: als ik iets krijg wat echt niet oké is, dan geef ik het terug. Als diegene nog de bon heeft, dan kan het eventueel nog terug.
Als het soort van oké is, dan neem ik het aan en zeg dankjewel. Op een ander moment geef ik dan wel aan dat het niet mijn ding is. Een voorbeeld: voor de kerst krijg ik altijd zo'n krasadventkalender. Ik word daar niet heel blij van. Ten eerste ben ik niet zo'n dromer (stel dat ik 100.000 win??!!). Ten tweede vind ik het gewoon zonde van het geld, want je krijgt er niets voor terug. Dus ik heb er liever eentje met chocolade, zelfs als het cheap ass chocolade is. Ik heb in september/oktober aangegeven dat ik niet weer zo'n kalender hoef. En dat was oké en prima.
We werken hier gelukkig met lijstjes, dus ik kan zoiets ook gewoon op het lijstje zetten. Ik kreeg in het verleden nog wel eens frutseldecoraties waar ik dus niets mee heb. Ik zet nu ook op dat lijstje, dat ik geen decoraties wil. Of dat nu voor de kerst, pasen of iets anders is. Tenzij ik er specifiek om vraag. Gewoon als een herinnering omdat het toch vaak van die dingen zijn waarbij anderen denken; oh, leuk om er bij te doen. Geef mij dan maar een paar sokken.
absor
20-01-2025 om 11:00
als je iets krijgt waar ze zelf niet blij mee bent dan bedank je net zo vriendelijk en beleefd en legt het even weg. Je bedenkt wie je er wel blij mee kan maken en dat doe je dan. zo heb ik het de kinderen geleerd en was altijd prima
verder hebben wij in familieverband al lang en breed met elkaar afgesproken dat we geen kado’s doen. Onze aanwezigheid is het kado😇
zelf heb ik geen temu maar ben ook realistisch genoeg te weten dat ik de wereld hier niet in kan veranderen
Ginevra
20-01-2025 om 12:23
Nick90 schreef op 19-01-2025 om 23:19:
[..]
Juist maar met "Chinese troep" wordt gesuggereerd dat alles uit China troep van slechte kwaliteit is terwijl dat gewoon niet zo is.
Ik denk ook dat het heel lastig is om met 100% zekerheid te zeggen dat alles wat je koopt onder onder goede omstandigheden is geproduceerd. Ook kun je niet stellen dat het allemaal van slechte kwaliteit want ja er komt zoveel uit China. Ik vind dit wel een vrij discriminerend topicje.
Stel je niet aan. Nee, je weet niet zeker dat wat je koopt onder goede omstandigheden wordt geproduceerd. Maar je weet wél zeker dat veel te goedkope electronica en speelgoed en kleding onder sléchte omstandigheden wordt geproduceerd.
Mensen maken zich hier druk om microplastics en giftige stoffen. Maar als het goedkoop bij Ali vandaan komt dan mogen de kinderen ineens alle mogelijke gif binnenkrijgen.
Speelgoed dat met lood en chroom geproduceerd wordt. Knuffels en speeltjes met kleine losse onderdelen of dat met gif geimpregneerd wordt vanwege ongedierte in de opslagruimtes. Electronica waarvan nog geen tiende veilig is. 66% van dat spul zou hier niet eens verkocht mogen worden ( bron https://www.consumentenbond.nl/online-kopen/bestellen-bij-buitenlandse-webshops ) , omdat het giftig is, omdat je er elektrische schokken en kortsluiting van kan krijgen, omdat het smelt want er zit geen hittebeveiliging op...... Maar wel lekker goedkoop hoor!
Het is zo goedkoop mede omdat spullen die hier in de winkel liggen gekeurd moeten zijn, en speelgoed niet met giftige verf geverfd mag zijn, en dat soort dingen. Die goedkope webshops kijken niet zo nauw.
En nee, nogmaals, garantie dat spullen wél goed geproduceerd zijn heb je niet altijd online, en er worden ook goede spullen in Azie geproduceerd, maar van de spotkoopjes op Temu en Ali weet je wél zeker dat het niet aan onze eisen kan voldoen.
En als iemand daar maling aan heeft en het toch wil kopen dan is dat ieders eigen keus, maar verkoop dat dan niet onder "jamaar jullie discrimineren". Wat een gillende flauwekul zeg.
Toevoeging: 200 x zoveel weekmakers als toegestaan in speelgoed. Een armband bevatte 38% cadmium. Dat is 4000 keer meer dan is toegestaan. En in een ring zat 344 keer zoveel nikkel als wettelijk mag. Bron: https://www.consumentenbond.nl/nieuws/2020/veel-onveilige-producten-bij-webwinkels-buiten-eu
En dat zit hem dus niet in China an sich, dat zit hem in gebrek aan testen en keurmerken. Andere Chinese producten kunnen prima zijn en hier in de winkel liggen, maar die zijn getest en dus duurder.
Ginevra
20-01-2025 om 12:26
En ontopic: als ik het cadeau krijg dan bedank ik vriendelijk. Maar buiten de cadeaugelegenheid om bespreek ik vaak genoeg met mensen dat we minder spullen willen, en minder gadgets en zo. Dus het komt heel zelden voor. En als het echt rommel zou zijn die ik qua veiligheid niet vertrouw, dan gaat het ook niet naar de kringloop maar naar de milieustraat.
Rozi
20-01-2025 om 12:52
Ja wij krijgen ook regelmatig goedkope plastic troep. Goedkoop uitziende autootjes bijvoorbeeld wat snel stuk gaat. Laatst nog potjes met gekleurde klei. Kind wist niet goed wat daarmee te doen, dacht dat het eten was. Ik vond het ook op m’n kleding en tussen de bank. Heb het gelijk weggegooid.
Als we het krijgen zeg ik dankjewel maar vaak gooi ik het gelijk weg, of ik zet het op zolder ofzo en dan gaat het alsnog weg op een ander moment.
Wat we ook veel krijgen en wat ik echt irritant vind is dat schoonmoeder veel kleding koopt. Het is dan 2e hands kleding, daar heb ik geen problemen mee (koop dat zelf ook vaak genoeg) maar het is dan al helemaal verwassen enz van haar. Als kind gaat logeren geven we echt meer dan genoeg kleding mee, maar als man dan gaat ophalen heeft ie opeens een trui aan die ik niet herken en het is ook m’n smaak niet. Al zovaak aangegeven dat ze dat niet hoeft te kopen maar haalt weinig uit.
Nick90
20-01-2025 om 14:19
Ginevra schreef op 20-01-2025 om 12:23:
[..]
Stel je niet aan. Nee, je weet niet zeker dat wat je koopt onder goede omstandigheden wordt geproduceerd. Maar je weet wél zeker dat veel te goedkope electronica en speelgoed en kleding onder sléchte omstandigheden wordt geproduceerd.
Mensen maken zich hier druk om microplastics en giftige stoffen. Maar als het goedkoop bij Ali vandaan komt dan mogen de kinderen ineens alle mogelijke gif binnenkrijgen.
Speelgoed dat met lood en chroom geproduceerd wordt. Knuffels en speeltjes met kleine losse onderdelen of dat met gif geimpregneerd wordt vanwege ongedierte in de opslagruimtes. Electronica waarvan nog geen tiende veilig is. 66% van dat spul zou hier niet eens verkocht mogen worden ( bron https://www.consumentenbond.nl/online-kopen/bestellen-bij-buitenlandse-webshops ) , omdat het giftig is, omdat je er elektrische schokken en kortsluiting van kan krijgen, omdat het smelt want er zit geen hittebeveiliging op...... Maar wel lekker goedkoop hoor!
Het is zo goedkoop mede omdat spullen die hier in de winkel liggen gekeurd moeten zijn, en speelgoed niet met giftige verf geverfd mag zijn, en dat soort dingen. Die goedkope webshops kijken niet zo nauw.
En nee, nogmaals, garantie dat spullen wél goed geproduceerd zijn heb je niet altijd online, en er worden ook goede spullen in Azie geproduceerd, maar van de spotkoopjes op Temu en Ali weet je wél zeker dat het niet aan onze eisen kan voldoen.
En als iemand daar maling aan heeft en het toch wil kopen dan is dat ieders eigen keus, maar verkoop dat dan niet onder "jamaar jullie discrimineren". Wat een gillende flauwekul zeg.
Toevoeging: 200 x zoveel weekmakers als toegestaan in speelgoed. Een armband bevatte 38% cadmium. Dat is 4000 keer meer dan is toegestaan. En in een ring zat 344 keer zoveel nikkel als wettelijk mag. Bron: https://www.consumentenbond.nl/nieuws/2020/veel-onveilige-producten-bij-webwinkels-buiten-eu
En dat zit hem dus niet in China an sich, dat zit hem in gebrek aan testen en keurmerken. Andere Chinese producten kunnen prima zijn en hier in de winkel liggen, maar die zijn getest en dus duurder.
Miss moet jij jezelf niet zo aanstellen, ik denk dat dat al helpt. Als iemand aankomt met Chinese troep vind ik dat discriminerend en ik mag uiteraard m'n eigen mening daarover hebben ongeacht wat jij daar van vind.
Envelop
20-01-2025 om 15:51
Of het nu uit China komt of ergens anders vandaan, ik wil sowieso niet zoveel troep in huis. Mijn vrienden en familie kennen mij en geven eigenlijk allemaal een beleving of iets eet-/drinkbaars.
Voor de kinderen van 6 en 7 gebruiken wij lijstje.nl. Behalve op hun kinderfeestje krijgen zij ook weinig spullen die in mijn ogen zooi zijn. Er staat ook altijd wel wat van een beleving op hun lijstje. Zo heeft Sinterklaas ze tickets voor de familie show van de Snollebollekes gegeven en heeft zoontje voor zn verjaardag tickets voor een voorstelling gekregen.
Met hun zakgeld gaan ze het liefste naar de kringloop, omdat ze daar meer kunnen kopen voor hun geld.
BeesAreCool
20-01-2025 om 16:43
Als je echt niks fysieks wilt hebben, kan je ook vragen of mensen iets doneren aan een goed doel.
Ted68
20-01-2025 om 17:38
Wij noemden dat altijd jankspeelgoed...Hoe vaak mijn kinderen niet teleurgesteld waren omdat die troep snel kapot ging. En ja, tegen familie en vrienden heb ik er wel wat van gezegd. Had liever niets, dan die zooi.
Loezzie
20-01-2025 om 17:50
ik zeg Dankjewel en gebruik het als het mijn interesse heeft. Zo niet, dan gaat naar de kringloop.
Op mijn werk is het principe dat we niets kopen via Ali en Temu, maar bij Nederlandse Websites. Helaas halen die de spullen vaak ook Ali en Temu en dan betaal je 3x zoveel voor hetzelfde materiaal. Komt het dan opeens niet uit China?
Poezenmeisje
20-01-2025 om 19:24
Zoon koopt onze verjaardagscadeaus in de kringloop. Altijd dingen waar goed over na is gedacht door hem.
Nick90
20-01-2025 om 20:59
Echt weer rechtsdraaiend biologisch verantwoord volk hier met slechts enkelen wie er niet om malen. 80% is ervan overtuigd dat als zij die "Chinese troep" niet aannemen want stel je eens voor dat de arbeidswaarden niet gelijk zijn met het uberrijke land waar ze zelf in leven met genoeg geld om een lekker leventje te leven. Vliegvakanties zijn hier heel normaal en daar maalt niemand om.
En ja ik ben er zelf ook zo een, ik kom uit een kleine ondermersfamilie en ik heb financieel een prima injectie van mn pa gehad en heb van mijn geld met beleggen bijna moeiteloos meer geld gemaakt. Arm zijn we niet maar ik snap wel dat ik bevoorrecht ben in deze positie en durf in deze positie niet eens te mauwen over mn eigen idealen, het maakt nl geen ene drol uit waar ik als bevoorrechte rijke witte Nederlander m'n geld aan uitgeef, ik zal de wereld niet veranderen dus om nou heel hypocriet te gaan lopen janken om arbeidsvoorwaarden zou ik eerst even alles goed onderzoeken waar het geld dat je binnenhaalt precies vandaan komt
Nick90
20-01-2025 om 21:22
Nou opvallend weinig tegensprekende reacties hier. Ik begrijp wel dat het lastig isvom je te realiseren dat je niet rijk bent geworden door hard te werken maar door simpelweg in de juiste tijd te leven met de juiste huidskleur
Auwereel
20-01-2025 om 21:54
Nick90 schreef op 20-01-2025 om 21:22:
Nou opvallend weinig tegensprekende reacties hier. Ik begrijp wel dat het lastig isvom je te realiseren dat je niet rijk bent geworden door hard te werken maar door simpelweg in de juiste tijd te leven met de juiste huidskleur
Maar omdat je rijk genoeg bent, moet je Chinese meuk aannemen? Je stelling vind ik prima, maar niet echt passen in dit draadje.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.