Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Cadeautjes in de feestmaand-poll

Mijn collega kreeg van een Amerikaanse vriendin zomaar een cadeau gisteren - alvast voor Sinterklaas. In Amerika is het gebruikelijk dat goede vrienden en familie voor elkaar kerstcadeaus kopen, en deze vriendin dacht dus dat wij dat voor Sinterklaas doen. Ik en collega hadden daar in ieder geval nog nooit van gehoord. Maar vandaar dus dat ik me opeens afvroeg hoe dat bij jullie gaat. Krijg jij cadeaus in december? Wanneer, en van wie?

Peiling

Krijg jij cadeautjes in december?
66 stemmen
15%
23%
18%
2%
23%
20%

gewoon van Sinterklaas. Dus iets in m’n schoen als de kinderen hun schoen ook zetten en op pakjesavond een cadeautje (dmv lootje trekken)
Oh en Sint op mijn werk. Ook lootje trekken

Ja van Sinterklaas, net als mijn kinderen. En met kerst. Van man en ik koop iets voor man. Met kerst krijgt dochter iets bij mijn ouders, van mijn broer en mijn ouders. Daar vieren we geen Sint. En thuis vieren we dus ook nog kerst met iets kleins, 1 cadeau p.p. Ik ben opgegroeid met Kerst.

Ik krijg van mijn werk een hele lekkere chocoladetter van een chocolatier.
Nu met Sinterklaas doen we een paar cadeautjes:
Something they want 
Something they need
Something to eat
Something to eat

Om verschillende redenen is het aantal cadeaus terug gebracht naar drie. Ik heb mam gezegd dat ik een cadeau verwacht, andere jaren is dat mis gegaan

Hoezo heb jij er nog nooit van gehoord dat mensen kadootjes voor elkaar kopen met kerst of sint? Dat is toch juist heel gebruikelijk? Dat de Amerikaan het met sinterklaas doet vind ik dan weer bijzonder omdat zij alleen aan kerst doen. 

Renmuis

Renmuis

02-12-2021 om 16:12 Topicstarter

redbulletje schreef op 02-12-2021 om 15:55:

Hoezo heb jij er nog nooit van gehoord dat mensen kadootjes voor elkaar kopen met kerst of sint? Dat is toch juist heel gebruikelijk? Dat de Amerikaan het met sinterklaas doet vind ik dan weer bijzonder omdat zij alleen aan kerst doen.

Met kerst, ja, heel gebruikelijk. Dat doen wij ook. 

Maar deze Amerikaan redeneerde dus dat wij in Nederland Sinterklaas i.p.v. kerst met cadeaus vieren, en dat we elkaar daarom cadeautjes geven met Sinterklaas. En ik ken geen enkele Nederlandse familie die dat doet. Wel families die Sinterklaas vieren met surprises of het Sinterklaas spel, en natuurlijk families met jonge kinderen waarbij er cadeautjes voor de kinderen gekocht worden en voor de vorm ook wat voor papa / mama / oma in de zak van Sinterklaas zit, maar niet "gewoon cadeautjes voor iedereen kopen" zoals wij dat doen met kerst. 

Maar ik zie dat er in ieder geval al een paar mensen wel met Sinterklaas iets voor vrienden / familie kopen, dus dan had ik het mis. 

Renmuis

Renmuis

02-12-2021 om 16:14 Topicstarter

Het verbaast me ook dat er tot nu toe niemand aan surprises doet, of het sinterklaas-spel speelt. Wij doen dat ook niet, want wij vieren kerst, maar ik heb genoeg vrienden die dat nog wel met elkaar of met hun gezin doen. 

Denk dat we toen ik 16 was op mijn verzoek naar kerst geswitched zijn. Was wel klaar met die surprises en gedichten. Met Sint geven m'n moeder en ik elkaar nog wel een aardigheidje. 

Ik heb van de Sint op het werk een luxe chocolade letter en een cadeaubon gehad. Zondag als we Sinterklaas vieren krijg ik ook nog een chocolade letter. Ik heb er voor iedereen een gekocht, dus ook voor mijzelf. Verder krijgen alleen de kinderen cadeautjes.

Renmuis schreef op 02-12-2021 om 16:14:

Het verbaast me ook dat er tot nu toe niemand aan surprises doet, of het sinterklaas-spel speelt. Wij doen dat ook niet, want wij vieren kerst, maar ik heb genoeg vrienden die dat nog wel met elkaar of met hun gezin doen.

Met vrienden en collega's gaan we dit jaar wel dobbelspel doen ( ik werk in een klein bedrijf met 3 collega's ). Thuis niet want kind is nog gelovig. Zodra ze niet meer in de Sint geloofd gaan we dat afbouwen en uiteindelijk naar alleen kerst.

Renmuis schreef op 02-12-2021 om 16:14:

Het verbaast me ook dat er tot nu toe niemand aan surprises doet, of het sinterklaas-spel speelt. Wij doen dat ook niet, want wij vieren kerst, maar ik heb genoeg vrienden die dat nog wel met elkaar of met hun gezin doen.

Wij hebben dat jaaaaren gedaan en ik zie wel gebeuren dat dat weer terugkomt. Nu door omstandigheden niet. 

Wij doen met Sinterklaas 4 cadeautjes per persoon in het gezien
Iets te dragen
Iets te eten
Iets te lezen
Iets te spelen. 

Man koopt die voor mij en ik die voor man. Verder met kerst cadeau voor schoonouders/schoonfamilie. Dat deden ze al voor ik in beeld kwam. 

Renmuis schreef op 02-12-2021 om 16:12:

[..]

Met kerst, ja, heel gebruikelijk. Dat doen wij ook.

Maar deze Amerikaan redeneerde dus dat wij in Nederland Sinterklaas i.p.v. kerst met cadeaus vieren, en dat we elkaar daarom cadeautjes geven met Sinterklaas. En ik ken geen enkele Nederlandse familie die dat doet. Wel families die Sinterklaas vieren met surprises of het Sinterklaas spel, en natuurlijk families met jonge kinderen waarbij er cadeautjes voor de kinderen gekocht worden en voor de vorm ook wat voor papa / mama / oma in de zak van Sinterklaas zit, maar niet "gewoon cadeautjes voor iedereen kopen" zoals wij dat doen met kerst.

Maar ik zie dat er in ieder geval al een paar mensen wel met Sinterklaas iets voor vrienden / familie kopen, dus dan had ik het mis.

Dan heb ik denk ik verkeerd gestemd. Wij vieren Sinterklaas met ons gezin en mijn ouders, dus ik heb de derde optie gekozen. Maar onze kinderen zijn de leeftijd van gelovige al lang te boven. 
Wij vieren kerst ook, maar niet met cadeau’s.

Sinterklaas heeft alvast een bordspel voor het hele gezin gebracht. Ik stuur cadeautjes op aan familie en vrienden vanwege Corona. En dan heb ik nog wat schoencadeautjes voor mijn medebewoners van Sinterklaas. Ene dag chocola en de andere (schoenzet-)dag kleine dingen tussen 15-20 euro.

Met kerst weet ik het nog niet. Ik denk niet dat we dan cadeautjes doen maar als ik ineens leuke dingen zie, wie weet slaat de koopdrang dan weer toe. 

Wij trekken lootjes voor de kerst. Bedrag is vastgesteld op maximaal twintig euro. De voorpret vind ik altijd leuk, vooral niks verklappen terwijl iedereen elkaar probeert uit te horen.

Sinterklaas is voor ons ‘allen voor allen, maar het mag ook samen’. Dus als ik iets wil geven aan een ouder, dat wat duurder uitvalt, dan doe ik samen met kind. Zo hebben we een niet al te strak geregisseerde avond met veeel gedichten en een echt Sinterklaas gevoel. 
Kerst zijn er dan geen cadeaus. Behalve voor het jarige kind. Meteen de reden waarom wij het bij Sinterklaas houden

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.