Huiskamer
Loulou39
19-02-2024 om 20:19
Blooper- en moppertopic katten
Naar aanleiding van het “gewone” blooper en moppertopic, bij deze eentje voor katten (idee van Koekjez).
Omdat er in het gewone blooper en moppertopic vandaag een paar leuke kattenverhalen staan, lijkt het me inderdaad een goed idee om hier dit topic te openen.
Auditor
15-06-2025 om 20:02
Die ragdoll is verder een geweldig beest, dus na de mopper dan ook maar de prijzing.
De kat is een herplaatser omdat de vorige eigenaar er niet meer voor kon zorgen. Ruim 5 jaar terug kon mijn oude moeder na het overlijden van haar tweede partner wel wat gezelschap gebruiken en een kat zou een goed idee zijn. Via een nichtje van me een kat gevonden die dringend een goed huis nodig had.
Mijn moeder met nichtjes (volwassen kleinkinderen) naar de mensen met de kat. Na wat koetjes en kalfjes werd het toch tijd de kat eens in de kamer te laten.
Daar kwam een prachtexemplaar van een ragdoll naar binnen schrijden. De kat keek even om zich heen, negeerde de oooohhh en aaaaahh roepende nichtjes, liep in een rechte lijn naar mijn moeder en sprong op schoot. Mijn ene nichtje had haar telefoon klaar en het moment is vastgelegd. De kat had duidelijk gekozen
Kat mee de auto in, net zo rustig en kalm als je maar kunt voorstellen. Net of ie wist dat ie naar een goed nieuw leven ging. Bij mijn moeder thuis aangekomen snuffelde hij rustig wat rond, identificeerde de prettige plekjes en hij was thuis alsof ie nooit ergens anders had gewoond.
Ze zijn volkomen onafscheidelijk geworden.
Hij komt als je hem roept, als je naar bed gaan roep je tegen hem dat we naar bed gaan en hij staat op en loopt naar de keuken, waar mijn moeder een dekentje op de keukenstoel heeft gelegd en daar springt hij dan op.
Ik ben geregeld bij mijn moeder. Hij kent het geluid van mijn auto en reageert meteen door dan naar de deur naar de hal te lopen. De werkster wordt wel eens bij de oprit al opgehaald (werkster is gek op het beest).
Als ik in de ochtend het eerst beneden ben wordt verwacht dat ik in de woonkamer languit op de grond ga liggen zodat hij uitgebreid om me heen kan lopen en geknuffeld kan worden (duurt tussen de 5 tot 10 minuten). Bij mijn moeder wil ie meteen naar buiten.
Het is een bijzonder en heerlijk beest.
kerst
15-06-2025 om 21:27
Loulou39 schreef op 15-06-2025 om 18:49:
[..]
Hoe oud was je Siamees toen? Even uit nieuwsgierigheid, want Siamezen zijn natuurlijk anders qua karakter (schatjes!!), maar toch.. 😀.
En hoe oud was het nieuwe katje? Ik zit er over te denken om een wat oudere, gezellige gezapige (bestaat dat woord?) kater te proberen.
Mijn Siamees was toen 2,5 jaar En het nieuwe kitten was 8 weken.
Ik heb ergens gelezen dat er voor een goede match maximaal 2 jaar leeftijdsverschil mag zijn tussen beide katten.
Misschien oude kater uit asiel proberen als maatje. Dat hij ook makkelijk weer terug kan als het niet klikt.
Ysenda
15-06-2025 om 22:04
kerst schreef op 15-06-2025 om 21:27:
[..]
Mijn Siamees was toen 2,5 jaar En het nieuwe kitten was 8 weken.
Ik heb ergens gelezen dat er voor een goede match maximaal 2 jaar leeftijdsverschil mag zijn tussen beide katten.
Misschien oude kater uit asiel proberen als maatje. Dat hij ook makkelijk weer terug kan als het niet klikt.
5 jaar geleden heb ik een poes kitten van 12 weken bij mijn kater van 14 gezet en dat ging al snel prima.
Vorige week heb ik een kater kitten van 9 weken (eerder mogen ze wettelijk niet weg van de moeder) naast die nu 5 jarige gezet en dat gaat nu ook prima. Wel al aan de geur laten wennen door het nestdekentje in huis te hebben.
Die kitten is voor de duvel niet bang en mega nieuwsgierig. Dus na 1 dag gescheiden gehouden te hebben hebben we ze geïntroduceerd. Er was was geblaas en gegrom maar al snel was dat ook over. 's Nachts zijn ze niet bij elkaar maar overdag inmiddels al alleen.
Ysenda
15-06-2025 om 22:06
Dan de blooper van vandaag. Kater kitten is watervlug, rete nieuwsgierig en oeps nu al 3x opgesloten in een kast.
Ook heb ik 'm al 2x net op tijd uit de vaatwasser gehaald.
Loulou39
15-06-2025 om 22:11
Dank voor jullie reacties Kerst en Ysenda ❤️
Ik ben alleen maar aan het huilen vanavond, omdat ik mijn katertje zo intens mis; het is zo leeg zonder hem, en omdat ik niet weet hoe ik met mijn andere katje om moet gaan. Ik kan gewoon even niet meer stoppen.
Dit geeft me weer een beetje hoop.
Ysenda
15-06-2025 om 22:49
Loulou39 schreef op 15-06-2025 om 22:11:
Dank voor jullie reacties Kerst en Ysenda ❤️
Ik ben alleen maar aan het huilen vanavond, omdat ik mijn katertje zo intens mis; het is zo leeg zonder hem, en omdat ik niet weet hoe ik met mijn andere katje om moet gaan. Ik kan gewoon even niet meer stoppen.
Dit geeft me weer een beetje hoop.
Bij mij zat er tussen het inslapen en introduceren precies een week.
We hebben ze dus 1 dag echt uitelkaar gehouden door kitten woonkamer ennkeuken te geven en de ander de rest van het huis wat ook haar favoriete plekjes bevat: mijn bed en mijn buro. Kattenbakken aan weerszijden van de woonkamerdeur.
Nu hebben ze overdag de voorkamer erbij en 's nachts zit de kitten beneden en ligt de 5jarige bij mij op bed.
Volgende week ga ik het onder begeleiding boven proberen. Daar zijn namelijk veel hoekjes om kwijt te raken.
Loulou39
15-06-2025 om 23:50
Ysenda schreef op 15-06-2025 om 22:06:
Dan de blooper van vandaag. Kater kitten is watervlug, rete nieuwsgierig en oeps nu al 3x opgesloten in een kast.
Ook heb ik 'm al 2x net op tijd uit de vaatwasser gehaald.
Ik moet wel lachen om de vaatwasser 😁.
Ik was een keer mijn katje kwijt, overal gezocht.. Zeg ik tegen mijn katertje “waar is .. naam katje… nou?” Ging hij voor een kast zitten en daar zat ze inderdaad in 😅
Ysenda
16-06-2025 om 00:05
Loulou39 schreef op 15-06-2025 om 23:50:
[..]
Ik moet wel lachen om de vaatwasser 😁.
Ik was een keer mijn katje kwijt, overal gezocht.. Zeg ik tegen mijn katertje “waar is .. naam katje… nou?” Ging hij voor een kast zitten en daar zat ze inderdaad in 😅
Die van mij kan gelukkig heel hard mauwen. Hij zit beneden, ik slaap op zolder maar ik hoor 'm hier.
Loulou39
16-06-2025 om 13:28
Ysenda schreef op 15-06-2025 om 22:49:
[..]
Bij mij zat er tussen het inslapen en introduceren precies een week.
We hebben ze dus 1 dag echt uitelkaar gehouden door kitten woonkamer ennkeuken te geven en de ander de rest van het huis wat ook haar favoriete plekjes bevat: mijn bed en mijn buro. Kattenbakken aan weerszijden van de woonkamerdeur.
Nu hebben ze overdag de voorkamer erbij en 's nachts zit de kitten beneden en ligt de 5jarige bij mij op bed.
Volgende week ga ik het onder begeleiding boven proberen. Daar zijn namelijk veel hoekjes om kwijt te raken.
Dat klinkt goed!
Dit is een kleine woning. Wel een ruime woonkamer, en één slaapkamer, maar dat is het ongeveer.
Daarom vind ik het ingewikkeld om een nieuwe kat te introduceren, ik ben bang dat het dan te snel gaat of misgaat.
Ysenda
16-06-2025 om 13:46
Loulou39 schreef op 16-06-2025 om 13:28:
[..]
Dat klinkt goed!
Dit is een kleine woning. Wel een ruime woonkamer, en één slaapkamer, maar dat is het ongeveer.Daarom vind ik het ingewikkeld om een nieuwe kat te introduceren, ik ben bang dat het dan te snel gaat of misgaat.
Ik wist dat de kitten heel makkelijk was, die was bij zijn baasje honden, andere katten en veel reuring gewend.
En ik ken mijn eigen kat natuurlijk ook wel een beetje, zij was heel zorgzaam naar mijn oude kat. Likken, er af en toe bij liggen. Dus ik durfde het wel aan, en ook uit elkaar houden is met de indeling van mijn huis best mogelijk, kwestie van de juiste deuren open of dicht houden.
Maar in jouw geval zou ik het ook lastig vinden. Aan de andere kant als je wat wil introduceren zou ik er ook niet te lang mee wachten want dan is je huidige kat het alleen zijn ook gewend. Ik denk namelijk dat een kat niet echt rouwt om het specifieke maatje dat er niet meer is maar moet wennen aan de veranderde situatie.
Loulou39
16-06-2025 om 14:01
Ysenda schreef op 16-06-2025 om 13:46:
[..]
Maar in jouw geval zou ik het ook lastig vinden. Aan de andere kant als je wat wil introduceren zou ik er ook niet te lang mee wachten want dan is je huidige kat het alleen zijn ook gewend. Ik denk namelijk dat een kat niet echt rouwt om het specifieke maatje dat er niet meer is maar moet wennen aan de veranderde situatie.
Ik denk precies hetzelfde.
Ze lagen wel vaak samen te slapen, maar dat was meer initiatief van het katertje volgens mij, maar dan bleef ze wel lekker liggen. Hij pakte haar ook af en toe in ons vorige huis, als in achter haar aan gaan en soms zelfs bijten (gelukkig niet heel vaak) dan ging ze zich verstoppen op haar favoriete plekje: daar zit ze nu bijna nooit meer).
Zij waste hem wel vaak (lief!!!).
Op 'verhuisdieren.nl" zie ik wel vaak wat oudere katten en daar staat altijd het karakter bij en je mag het soms een week proberen hoe het gaat. Maar dan vraag ik me nog af of ik een kater of een poesje moet kiezen, of puur op het karakter moet letten. Of dat ik misschien toch voor een, al wat ouder, kitten moet gaan.
Ik wil niet het leven van katten eerst stressvol maken en dat het dan niet lukt. Maar zekerheid heb je natuurlijk nooit.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.