Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

25-08-2021 om 21:01

Bizarre situaties rondom overlijdens en uitvaarten

Door een opmerking in het bruiloften-topic over een ongemakkelijk voorstelmoment, moest ik denken aan een dergelijk vreemd kennismakingsmoment bij een overlijden. 

Vandaar dit topic: wat zijn jullie bizarre ervaringen rondom overlijdens en uitvaarten?


QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

25-08-2021 om 21:01

Mijn ervaring. Mijn vriend had altijd al weinig band met zijn ouders. De ouders zijn niet de warmste persoonlijkheden. 

Schoonvader was thuis overleden middels euthanasie door de huisarts, maar we mochten er van schoonvader niet bij zijn. Na dat moment werden we (ook de andere kinderen) gebeld dat het gebeurd was. Om beurten komen we binnen en de huisarts condoleerde ons. Hij stelde zichzelf aan mijn vriend voor met de woorden: 'Ik ben dr. Dinges en dan moet jij de zoon zijn die nooit thuis kwam.' 

Ook goedemiddag! Die arts kon er niks aan doen, die probeerde enkel een beeld te vormen bij de verhalen die hij van schoonvader had gehoord. 

Maar de toon was gezet. Later meer vreemde situaties die dag.

Ach bizar... ik was laatst op een begrafenis waar ons door de zoon van de overledene werd verzocht te applaudisseren tijdens het neerdalen van de kist in het graf. Bedoeld als eerbetoon kennelijk maar ik vond het wel vreemd. Vrolijk klappen want hoera oma is dood. Nou ja, meedoen dan maar. De zussen keken er ook erg zuur bij, die waren kennelijk vooraf niet op de hoogte gebracht van dit mooie idee 

Sophia_!

Sophia_!

25-08-2021 om 21:24

Poef

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

25-08-2021 om 21:25

Tutjebelletje schreef op 25-08-2021 om 21:17:

Ach bizar... ik was laatst op een begrafenis waar ons door de zoon van de overledene werd verzocht te applaudisseren tijdens het neerdalen van de kist in het graf. Bedoeld als eerbetoon kennelijk maar ik vond het wel vreemd. Vrolijk klappen want hoera oma is dood. Nou ja, meedoen dan maar. De zussen keken er ook erg zuur bij, die waren kennelijk vooraf niet op de hoogte gebracht van dit mooie idee

Dat kan ongemakkelijk zijn inderdaad. 

Een familielid zou palliatieve sedatie krijgen. We zaten daar met een behoorlijke groep mensen bij (was vreemd genoeg best gezellig 🙃). Toen die een injectie had gekregen van de huisarts en in slaap was gevallen, bleek de partner niet te hebben begrepen dat het familielid niet onmiddellijk zou overlijden. Dat het in het ergste geval nog een dag of drie zou duren, verraste die persoon volkomen. Ik vond het ongelooflijk dat de huisarts dit kennelijk niet had doorgesproken met deze mensen. We waren allemaal wat geshockeerd. Gelukkig boden verschillende mensen zich aan om te blijven waken. De draai werd soepel gemaakt. De persoon is uiteindelijk binnen 12 uur overleden en het waken is als fijn en warm ervaren. Maar hoe anders had dat kunnen uitpakken! 

Begrafenis van mijn opa knoopte de zus van mijn opa die ik nog nooit had gezien een gesprek aan. Onderwerp: dat haar zoons veel succesvoller waren dan de kinderen van mijn opa (inclusief mijn vader dus) en dat zijn kleinkinderen (ik dus) ook lang niet zo goed waren als haar kleinkinderen. Ik had mij nota bene nog voorgesteld als kleindochter van

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

25-08-2021 om 21:49

Omnik schreef op 25-08-2021 om 21:31:

Een familielid zou palliatieve sedatie krijgen. We zaten daar met een behoorlijke groep mensen bij (was vreemd genoeg best gezellig 🙃). Toen die een injectie had gekregen van de huisarts en in slaap was gevallen, bleek de partner niet te hebben begrepen dat het familielid niet onmiddellijk zou overlijden. Dat het in het ergste geval nog een dag of drie zou duren, verraste die persoon volkomen. Ik vond het ongelooflijk dat de huisarts dit kennelijk niet had doorgesproken met deze mensen. We waren allemaal wat geshockeerd. Gelukkig boden verschillende mensen zich aan om te blijven waken. De draai werd soepel gemaakt. De persoon is uiteindelijk binnen 12 uur overleden en het waken is als fijn en warm ervaren. Maar hoe anders had dat kunnen uitpakken!

Oei, da's slecht gecommuniceerd zeg. 

En die gezelligheid herken ik. De dood en het leven staan dan het dichtst bij elkaar. 

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

25-08-2021 om 21:50

Jillz schreef op 25-08-2021 om 21:42:

Begrafenis van mijn opa knoopte de zus van mijn opa die ik nog nooit had gezien een gesprek aan. Onderwerp: dat haar zoons veel succesvoller waren dan de kinderen van mijn opa (inclusief mijn vader dus) en dat zijn kleinkinderen (ik dus) ook lang niet zo goed waren als haar kleinkinderen. Ik had mij nota bene nog voorgesteld als kleindochter van

Hè bah, dat type ken ik. Die hebben het nodig zichzelf beter te voelen over de rug van anderen. 

AcidicShark11

AcidicShark11

25-08-2021 om 21:52

Oef, beroepshalve verhalen genoeg. Maar niet kies om die te delen vind ik. Laat ik het er op houden dat ik wat bijzondere/bizarre situaties heb meegemaakt.  Heel naar.

Een vrolijke dan. Een oom was overleden, hij hield nogal van jenever, dat was waarschijnlijk ook mede de oorzaak. Een nicht stelde voor om hem een fles jenever mee te geven in de kist. Vond ik wel humor, helaas stak een tante er een stokje voor. 

Hier ontaardt werkelijke élke koffietafel (na de begrafenis) in een soort familie-feestje met hapjes en champagne of cava. Ik gok dat sommige externen het een "nogal vreemd gegeven" vinden om er een soort van receptie van te maken.

Sophia_!

Sophia_!

25-08-2021 om 22:02

AeonofWinter schreef op 25-08-2021 om 21:52:

Oef, beroepshalve verhalen genoeg. Maar niet kies om die te delen vind ik. Laat ik het er op houden dat ik wat bijzondere/bizarre situaties heb meegemaakt. Heel naar.

Je hebt gelijk, ik heb mijn verhaal ook weer weggehaald. 

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

25-08-2021 om 22:09

De vreemde ervaring op de dag van overlijden van schoonvader ging nog even verder. Ik begin met te zeggen dat ik niet zo warm ontvangen werd toen ik daar die eerste drie jaar over de vloer kwam. De ex van mijn vriend stond (staat) hoger in de rangorde. En dat kreeg ik regelmatig te horen. Met andere steken onder water over zo'n beetje alles waar ik voor sta.

Schoonvader hield in zijn leven van boeken en tekst. Hij had dan ook zijn eigen teksten bedacht voor op de rouwkaart. Alles wat hij verder nog van tevoren had geregeld, zat in een envelop. Die mocht pas open na zijn overlijden. Zijn kinderen waren al bang dat er nog een of andere streek zou volgen. 

En ja hoor. De proefversie van zijn zelfgemaakte kaart werd uit de envelop gehaald. Daarop staan doorgaans de partner genoemd en de kinderen en eventuele kleinkinderen. Ik ken zulke kaarten alleen maar met voornamen. Op zijn kaart werden enkel de voorletters genoemd. Zo 'chic' allemaal, wat ze helemaal niet zijn. 

Schoonzus vroeg aan mij of ik mijn voorletters even wilde noteren, die had ze niet. (Relatie bestond zoals gezegd al ruim drie jaar.) Dus ik krijg die kaart toegeschoven en wil gaan invullen. Valt mijn oog opeens op de naam van mijn vriend.... en zijn ex! Ik stond helemaal niet genoemd! 

Vanuit zijn sterfbed nog een trap na aan zijn zoon over zijn partnerkeuze. En mij ook nog even laten voelen wat hij van mij vond. Ik wist niks te zeggen, liep rood aan, voelde de tranen branden.

Schoonzus stond op en knuffelde me en zei: 'Jij komt gewoon op die kaart hoor, niet de ex.' Wat werd beaamd door de rest. Behalve schoonmoeder, zij vond dat de wens van haar man gerespecteerd moest worden. Uit respect voor schoonmoeder (en om de begrafenisondernemer niet in verlegenheid te brengen) ben ik naar buiten gelopen om daar mijn emoties te laten gaan. 

Ik had van tevoren nog oprecht verdriet gehad dat zijn leven toch voorbij was. Maar vanaf dat kaartmoment nam ik me voor om geen enkele traan meer te laten! En dat valt niet mee voor zo'n emotioneel en gevoelig mens als ik ben. 

Tijdens de uitvaart moest ik aan mijn eigen overleden vader denken. De tranen zaten vooraan. Maar ik dacht: 'Ik zal hier geen druppel laten, er mag niemand denken dat ik om díe vent (schoonvader dus) verdriet zou hebben!' 

oh wat naar, Hen

Hoe kómen mensen nou zo??  Wat gaat er mis in hun hoofd?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.