Huiskamer
Mick87
12-10-2025 om 13:48
Bijna 40, nog piano leren spelen?
in mijn hoofd spookt het al jaren rond om piano/keyboard te gaan leren spelen. Ik kon dit een heel klein beetje op de middelbare school wat inmiddels al meer dan 20 jaar geleden is.
Ik loop zo'n beetje tegen de 40. Heeft het nog zin om eraan te beginnen ? Of ben ik te oud? Iemand ervaring?
ToetieToover
12-10-2025 om 22:20
Doen, het is zelfs goed voor je hersenen, aldus Erik Scherder. Ik leer elk jaar iets nieuws. Of een paar jaar hetzelfde, als ik het interessant vindt of als het leren nu eenmaal langer duurt zoals een extra Master. Er staat nog zóveel op mijn verlanglijstje. Soms stop ik na een jaar, maar meestal houd ik dat jaar wel aan als minimum. Oja, en ik ben 50+.
Egel.
12-10-2025 om 22:37
Fiorah schreef op 12-10-2025 om 18:19:
[..]
Je leert als veertiger toch niet zo veel langzamer dan als dertiger? Alleen langzamer dan een kind of tiener, toch? Of zit daar echt veel verschil tussen? Dat is niet mijn ervaring in ieder geval.
Ja ik bedoelde inderdaad dat je het véél minder snel leert dan als kind. Als je op tienerleeftijd begint gaat het ook nog wel maar daarna gaat dat wel beduidend lastiger. Natuurlijk : 'je bent nooit te oud om te leren' - een cliché. En ook wáár. Maar ook makkelijk gezegd en een beetje leeg, want het gaat echt stukken moeizamer dan als kind (of eventueel tiener).
Door mijn achtergrond weet ik dit, veel ervaring mee (afgezien dat het bewezen is).
Mijn boodschap is niet ontmoedigd bedoeld, leuk om door te zetten juist!
Egel.
12-10-2025 om 22:38
ToetieToover schreef op 12-10-2025 om 22:20:
Doen, het is zelfs goed voor je hersenen, aldus Erik Scherder. Ik leer elk jaar iets nieuws. Of een paar jaar hetzelfde, als ik het interessant vindt of als het leren nu eenmaal langer duurt zoals een extra Master. Er staat nog zóveel op mijn verlanglijstje. Soms stop ik na een jaar, maar meestal houd ik dat jaar wel aan als minimum. Oja, en ik ben 50+.
![]()
Super leuk!!
Een (extra) bachelor of master doen is toch super duur? Hoe werkt dat?
Vrijevlinder
12-10-2025 om 22:44
Egel. schreef op 12-10-2025 om 22:37:
[..]
Ja ik bedoelde inderdaad dat je het véél minder snel leert dan als kind. Als je op tienerleeftijd begint gaat het ook nog wel maar daarna gaat dat wel beduidend lastiger. Natuurlijk : 'je bent nooit te oud om te leren' - een cliché. En ook wáár. Maar ook makkelijk gezegd en een beetje leeg, want het gaat echt stukken moeizamer dan als kind (of eventueel tiener).
Door mijn achtergrond weet ik dit, veel ervaring mee (afgezien dat het bewezen is).
Zo leest het wel. Het maakt toch niet uit of het snel of langzaam gaat. Dat is per persoon verschillend. Het gaat om het plezier. Dus zeker doen, TO, en leeftijd is maar een getal.
Egel.
12-10-2025 om 22:57
Vrijevlinder schreef op 12-10-2025 om 22:44:
[..]
Zo leest het wel. Het maakt toch niet uit of het snel of langzaam gaat. Dat is per persoon verschillend. Het gaat om het plezier. Dus zeker doen, TO, en leeftijd is maar een getal.
Dat schreef ik dan ook in mijn eerste bericht ![]()
Poezenmeisje
12-10-2025 om 22:59
Een gemotiveerde veertiger boekt misschien sneller resultaat op een piano dan een ongemotiveerd kind waarvan papa en mama pianoles zo goed vinden voor de ontwikkeling.
ToetieToover
12-10-2025 om 23:17
Egel. schreef op 12-10-2025 om 22:38:
[..]
Super leuk!!
Mijn werkgever betaalt dat.
absor
13-10-2025 om 01:15
Zeker doen! Ik speel zelf piano en het is heerlijk ontspannen
als je huisgenoten of buren hebt gun hun wel dat jij een mogelijkheid tot hoofdtelefoon kan nemen. Ook lekker, dan kan je op elk tijdstip spelen. Bijv als je snachts de slaap niet kan vatten.
haarklover
13-10-2025 om 07:35
Egel. schreef op 12-10-2025 om 22:38:
[..]
Super leuk!!
Het hangt van de universiteit af.
Bij de TU Delft betaal je hetzelfde tarief (2601 euro dit jaar).
(ik denk dat elke universiteit een regeling heeft voor studenten die 2 masters tegelijk doen: ze willen niet dat iemand opeens 20.000 euro moet betalen als die een paar maanden extra nodig heeft voor de 2e master. Maar in Delft geldt het ook als je pas jaren later aan de tweede master begint.)
Fiorah
13-10-2025 om 07:45
Egel. schreef op 12-10-2025 om 22:37:
[..]
Ja precies
.
Ik vind dat altijd juist best een goed argument om het alsnog te doen, omdat je al heel lang geen kind meer bent. Dus je leert al heel lang langzamer, als je begrijpt wat ik bedoel.
Luttjetrut
13-10-2025 om 10:01
Ik (nét geen 40 meer) heb laatst een piano gekregen en denk er ook over om lesjes te gaan nemen! Ik weet alleen niet of ik er wel de tijd voor ga hebben... misschien dat ik iets met een van de pianisten op het werk wat kan regelen.
Broadway
13-10-2025 om 10:09
gewoon doen. ik ben op mijn 32ste aan mijn jeugddroom begonnen: saxofoon. En speel het haast 15 jaar later nog steeds en kan het ook nog!
yette
13-10-2025 om 17:51
Moosey schreef op 12-10-2025 om 17:27:
[..]
Dat vind ik zó leuk dat zoveel mensen dat doen! Had nooit gedacht dat er blijkbaar zoveel mensen (een beetje) kunnen spelen.
Het is minder leuk als je kind de laatste trein naar huis mist omdat 'ze' wilden dat hij door bleef spelen
(verder best een goed gelukt kind hoor, dus we hebben hem maar opgehaald)
Citroengraag
13-10-2025 om 19:45
Uiteindelijk leer je alles door veel oefenen. Als jij vanaf vandaag beslist iedere dag 20-30 minuten te gaan oefenen word je echt nog een heel redelijke tot goede pianist. En dat dan echt drie jaar volhouden he... Als kind speelde ik viool en was ook vier, vijf jaar verder voordat derden ervan genoten 
Dutchgirly
13-10-2025 om 21:57
Wat een leuk topic dit! Ik ben ongeveer even oud en ik heb ook zo'n stille wens om ooit gitaar te leren spelen. Maar het is er nog niet van gekomen om les te nemen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.