Huiskamer
Mick87
12-10-2025 om 13:48
Bijna 40, nog piano leren spelen?
in mijn hoofd spookt het al jaren rond om piano/keyboard te gaan leren spelen. Ik kon dit een heel klein beetje op de middelbare school wat inmiddels al meer dan 20 jaar geleden is.
Ik loop zo'n beetje tegen de 40. Heeft het nog zin om eraan te beginnen ? Of ben ik te oud? Iemand ervaring?
Poezenmeisje
12-10-2025 om 13:52
Je bent nooit te oud om iets te leren.
Doe je buren een plezier en neem een keyboard waar je een koptelefoon op aan kunt sluiten. Niets is zo irritant als een onderbuurvrouw die nét niet goed speelt. Je zit dan af te tellen: "Vier, drie, twee, VALS"
Egel.
12-10-2025 om 13:53
Je leert veel langzamer op deze leeftijd en het hangt natuurlijk wel van de persoon af hoe het verloopt en hoe snel je het alsnog kunt leren. Ik zou het doen, omdat je anders rond je 50e, of later, spijt hebt dat je het zelfs niet geprobeerd hebt. En misschien lukt het toch wel ![]()
Maar wel een advies: probeer van de lessen en het oefenen te genieten, zelfs als dit heel eenvoudige melodietjes zijn. Denk dus niet de hele tijd aan wat je nog niet kan of wat je zo graag wil bereiken/ had willen bereiken.
Nog een advies: probeer het oefenen als dagelijkse routine te plannen (1 of 2 keer overslaan kan natuurlijk), bijvoorbeeld altijd direct 's avonds na het eten of zo. Anders heb je wel erg weinig kans op vooruitgang.
Veel plezier!!
Egel.
12-10-2025 om 13:54
Afhankelijk waar en hoe je woont, zou ik juist adviseren om gewoon een echte piano te kopen ![]()
Mick87
12-10-2025 om 13:57
Poezenmeisje schreef op 12-10-2025 om 13:52:
Je bent nooit te oud om iets te leren.
Doe je buren een plezier en neem een keyboard waar je een koptelefoon op aan kunt sluiten. Niets is zo irritant als een onderbuurvrouw die nét niet goed speelt. Je zit dan af te tellen: "Vier, drie, twee, VALS"
Haha dat was sowieso de bedoeling. Woon in een appartement.
Rosemary00
12-10-2025 om 16:08
Piano is een van de makkelijkste instrumenten om te leren. Ga het doen! Voor je het weet kan je op het station op die openbare piano´s spelen.
Ninoea
12-10-2025 om 17:13
Je bent nooit te oud om te leren. Zonde om jezelf te beperken op basis van je leeftijd en al helemaal als je nog niet eens de veertig hebt aangetikt.
Moosey
12-10-2025 om 17:27
Rosemary00 schreef op 12-10-2025 om 16:08:
Piano is een van de makkelijkste instrumenten om te leren. Ga het doen! Voor je het weet kan je op het station op die openbare piano´s spelen.
Dat vind ik zó leuk dat zoveel mensen dat doen! Had nooit gedacht dat er blijkbaar zoveel mensen (een beetje) kunnen spelen.
Fiorah
12-10-2025 om 18:17
Natuurlijk ben je niet te oud! Het gaat misschien alleen minder snel dan wanneer je 8 was geweest. En of je piano vals klinkt, hangt af van de piano en hoe die is gestemd, niet van hoe je speelt, dat scheelt een hoop t.o.v. bijvoorbeeld viool. Je maakt met piano snel vorderingen en het klinkt al gauw best aardig, dus dat motiveert vast!
Fiorah
12-10-2025 om 18:19
Egel. schreef op 12-10-2025 om 13:53:
Je leert veel langzamer op deze leeftijd en het hangt natuurlijk wel van de persoon af hoe het verloopt en hoe snel je het alsnog kunt leren. Ik zou het doen, omdat je anders rond je 50e, of later, spijt hebt dat je het zelfs niet geprobeerd hebt. En misschien lukt het toch wel
Maar wel een advies: probeer van de lessen en het oefenen te genieten, zelfs als dit heel eenvoudige melodietjes zijn. Denk dus niet de hele tijd aan wat je nog niet kan of wat je zo graag wil bereiken/ had willen bereiken.
Nog een advies: probeer het oefenen als dagelijkse routine te plannen (1 of 2 keer overslaan kan natuurlijk), bijvoorbeeld altijd direct 's avonds na het eten of zo. Anders heb je wel erg weinig kans op vooruitgang.
Veel plezier!!
Je leert als veertiger toch niet zo veel langzamer dan als dertiger? Alleen langzamer dan een kind of tiener, toch? Of zit daar echt veel verschil tussen? Dat is niet mijn ervaring in ieder geval.
Lexus
12-10-2025 om 18:40
Ja tuurlijk doen! Ik was achter in de dertig toen ik accordeon heb leren spelen en ik heb een leven lang (bijna pensioengerechtigd) van heerlijk spelen met anderen en voor allerlei mensen achter de rug. Twee jaar geleden begon ik met Ierse fluit spelen en speel nu in de natuur wat vaak hele leuke reacties tot gevolgd heeft. Waarom zou je het niet doen? Begin met een niet te duur keyboard en kijk naar tutorials. Kwartiertje of half uur per dag. Moet je kijken waar je over een half al bent!
IngridT
12-10-2025 om 18:54
jazeker!!!!
Ik ben op mn 41e begonnen. Samen met de kinderen. Spijt als haren op mn hoofd dat ik zo lang gewacht heb. Maar absoluut één van de betere besluiten die ik ooit genomen heb. En t is ( al zeg ik het zelf() echt heel aardig gelukt. Ben trots op mezelf!!
Heb de andere reacties overleg gens niet gelezen... Maar wat heb je te verliezen? Ja. Wat geld .misschien .
Mijn tips: neem les! Niet zelf aanmodderen met YouTube! En koop of huur een echte piano. Tweedehands verliest amper waarde. Dus kun je als t tegenvalt ook eenvoudig weer verkopen!
( Of een goede kwaliteit elektrische..misschien fijner als je buren hebt)
Renmuis
12-10-2025 om 20:31
Joh, zo moeilijk is dat niet. Op een piano klinkt het al snel of je heel wat kunt. Je leert zelfs sneller dan een kind (in eerste instantie), pas na ongeveer een jaar gaan ze je echt voorbij. Anders dan blaasinstrumenten - dwarsfluit of Franse hoorn of trompet oppakken op latere leeftijd is veel frustrerender.
Deci
12-10-2025 om 20:41
Ja, bij twijfel gewoon doen! Ik ben op mijn 46e ofzo ook begonnen met piano lessen en nu na 6 jaar nog steeds les. Dan leer je denk ik wel het meest
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.