Huiskamer
Rogue
14-08-2025 om 16:27
Beste & slechtste boekverfilming Volgens jou
Naar aanleiding van het : lees je een boek meer dan eens topic;
Welk boekverfilming is volgens jouw het beste?
of de slechtste en waarom?
Welk boek schreeuwt om een verfilming, & Welk boek kan kunnen ze maar beter met rust laten?
Kun jij je nog je eerste boekverfilming herinneren en wat je er van vond?
En wat is beter het boek of de film😉
*alles mag he, inclusief strips/games*

Let op kan spoilers bevatten*
ik ben echt een mega boekenwurm, denk dat Mathilda een van de eerste boekverfilmingen was die ik zag.
vond het leuke en goed gedaan.
De slechtste was voor mij toch wel : Hoe duur was de suiker.., een dikke flop, de belangrijkste verhaal lijn (de relatie tussen Elza & Sarith) was compleet gewist voor mijn gevoel.
De eerste Harry Potter vond ik geweldig, daarna werd het voor mijn gevoel minder. de domste beslissing vond ik dat Foppe de klopgeest helemaal was weggelaten niet voorkwam.
De serie-Firefly lane, vond ik een lastige, uiteindelijk heel mooi gedaan maar zat toch teveel met het boek in me hoofd.
Outlander heb ik, het 2de seizoen niet eens gehaald😒
The Help aka Een keukenmeidenroman vond ik beide aardig.
*waarschijnlijk kom ik later met nog meer*
stormkapje
15-08-2025 om 07:58
Ik ben ooit begonnen in het eerste boek van Harry Potter. Heb het na het eerste hoofdstuk weggelegd, vond het niets. De films zijn echter geweldig.
Er ist wieder da vond ik leuk om te lezen, de film was daarentegen niet om aan te zien, denk dat dat wel de slechtste verfilming ooit was
JanaDana
15-08-2025 om 08:12
Vf_Watervrouw schreef op 14-08-2025 om 22:02:
[..]
[..]
Ik sloeg aan op dat in een boek iemand blijft leven en in de verfilming dood gaat. Bij Ciske blijft een personage leven dat in de oude film ook blijft leven maar in de nieuwere verfilming sterft.
Aha, dat wist ik niet. Tja ik vind dat dus echt raar. Voor mij is het geen optie om een origineel verhaal te veranderen.
absor
15-08-2025 om 08:21
doet me denken aan het boek ; het gouden ei van Krabbe
In het boek aan het eind dood en niet gered. de amerikaanse verfilming aan het eind levend en wel gered. Nogal verschil😂
kenfan
15-08-2025 om 08:41
absor schreef op 15-08-2025 om 08:21:
doet me denken aan het boek ; het gouden ei van Krabbe
In het boek aan het eind dood en niet gered. de amerikaanse verfilming aan het eind levend en wel gered. Nogal verschil😂
O, ja, die Amerikaanse verfilming van het Gouden Ei, dat was bar en boos. Van de Nederlandse versie - ik had het boek nog niet gelezen - heb ik wel een paar dagen met een knoop in mijn maag rondgelopen. De volgende keer op vakantie in Frankrijk was ik extra alert bij een tussenstop 
Bij A kiss for dying is de film ook een slap aftreksel van het boek. Daar had de hoofdpersoon ook gewoon het loodje moeten leggen. Ik las net dat The boys from Brazil ook verfilmd was. Dat wist ik niet, die wil ik dan nog wel eens zien,ben benieuwd hoe ze dat voor elkaar gekregen hebben. Aan dat boek begon ik ooit zonder enige voorkennis - aanrader- en tot 2/3 had ik geen flauw benul waar het heen ging. De ontknoping was fabelhaft. Fijne schrijver Ira Levin voor mensen met een korte spanningsboog. Kom er tegenwoordig nog maar eens om, een schrijver die in minder dan 300 pagina's een verhaal tot een goed einde weet te brengen
Bij CIske de Rat vind ik de ingreep nog wel te vergoelijken, die zorgt voor extra lading en maakt Ciskes daad verklaarbaarder.
haarklover
15-08-2025 om 08:55
De verfilming van "un long dimanche de fiançailles" viel mij tegen.
Het was gefilmd door de regisseur van "Amélie Poulain", dus met veel contrast en sprookjesachtig, terwijl het boek juist een rauwe film is over de zoektocht naar een verdwenen soldaat.
(overigens vond ik jammer van het boek dat die soldaat aan het einde toch nog in leven bleek. Maar verder was het een fantastisch boek).
Miss_Moneypenny
15-08-2025 om 10:09
Desideria schreef op 14-08-2025 om 19:11:
Beste: 'Where the crawdads sing'
Slechtste: -
Wens: 'Al het blauw van de hemel'
Ik vond het einde in het boek van Where the crawdads sing beter. Verder wel een mooie film.
Al het blauw van de hemel is al verfilmd. Tout le blue du ciel, door Netflix. Hier nog niet te zien helaas.
rionyriony
15-08-2025 om 11:21
Ik lees haast nooit romans.
Als romantische films op een makkelijke manier aan me gepresenteerd worden, op tv dus en dan realtime dus niet gestreamd, dan kijk ik er wel naar. Je kan immers er snel heenzappen en als je dan denkt: "hmm, toch niet zó", dan ga je naar iets anders: een docu of naar een crime.
Met streamingsdiensten moet je veel meer doelgericht onderzoek doen en allerlei handelingen verrichten. Als dat dan tegenvalt heb je meer de pest in.
"Forever Amber" was een uitzondering omdat het boek via een boekenclub of gevonden bij de Slegte zo mijn kamer in kwam. Het heeft dan een intrigerend cellofaantje dus je gaat daar dan automatisch in bladeren, ruikt aan het boek en legt het bij je vakantiebagage of nachtkastje. Dus toen was ik echt geraakt.
Er schijnt een film van gemaakt te zijn, waar ik kort geleden de beschrijving van heb gelezen maar wat ik dan mis zijn de gedachten van iedereen, vooral van Amber zelf, haar motivatie, haar besluiten op basis van wat, waardoor je in de persoonlijkheid van die persoon kan kruipen, en in deze roman las je ook soms de gedachten van andere hoofdpersonen en voelde je de problemen des te pijnlijker.
Films missen dit aspect dus blijft het toch oppervlakkiger. De hoofdpersonen moeten het dan veel meer van hun gedrag en uiterlijk hebben waaruit blijkt wat ze denken. Een film zal dus meer een kleurig geheel zijn, met veel handelingen, veel intriges, en dat was niet het boeiende (voor mij) van het verhaal.
Boeken zijn dus "een medium apart" en niet te vergelijken met een film.
krulliebollie
15-08-2025 om 11:23
Goede verfilming vond ik LOTR
Slecht vind ik Das Parfum en de ontdekking van de hemel. Twee van mijn favoriete boeken. Wat vielen die films tegen zeg.
MarvelousM
15-08-2025 om 14:31
Dol op boekverfilmingen! En ik snap dat niet alles behandeld kan worden in de verfilming.
Wel heeeeel jammer dat in de film van The Time Traveler's Wife mijn favoriete scene was verdwenen in de film.
Harry Potter vond ik behoorlijk goed verfilmd, vooral boek 7. Maar kijk ook uit naar de nieuwe serie.
Waar ik door teleurgesteld was: The Princess Bride. Ik had de film nooit gezien maar in veel series en films gaat het hierover, dus ik had hoge verwachtingen. Toen heb ik eerst het boek gelezen en ontzettend van genoten. En toen viel de film echt spectaculair tegen.
Ben nu bezig in 'Al het blauw van de hemel', maar ik vind het een rete-irritant boek. Heel slecht vertaald, op een manier van 'zo praat niemand'. Dus wie weet kan ik daar bij een verfilming in de originele taal beter mee omgaan.
MeganRapinoe
15-08-2025 om 14:55
Leuk topic!
Mooie verfilmingen:
- Pride & Prejudice, de 1995 BBC miniserie
- The Green Mile
- Romeo + Juliet van Baz Luhrmann. Zo cool en creatief gedaan
- Niet echt een verfilming, maar meer een adaptatie: Clueless (naar boek Emma van Jane Austen). Heel leuk
- 10 things I hate about you - adaptatie van Shakespeare’s Taming of the Shrew
- The Beach
Slechte verfilmingen:
- Pride & Prejudice, het 2005 Keira Knightley gedrocht (een Mr Darcy die in de mist prevelt “ I love you, I love you, I love you”. Doe normaal)
- Persuasion, nu op Netflix. Niet om aan te zien
Ik ben heel benieuwd naar de versie van The Odyssee die Christopher Nolan nu aan het maken is.
Citroengraag
15-08-2025 om 15:49
The fault in our stars heeft ook een echt goede verfilming. En op een trage winterdag: Anna Karenina, wel ongelooflijk langdradige film. Het grappige is: mooie verfilmingen blijven me bij. Slechte vergeet ik blijkbaar. Kijk ik ook niet uit.
Aviendha
15-08-2025 om 16:18
Anna Karenina vond ik ook een mooie verfilming. Kon niet tippen aan het boek, vooral wat betreft de verhaallijn van Levin. Maar de verhaallijn van Karenin(a) vond ik mooi en creatief gedaan.
Madamecannibale
15-08-2025 om 19:42
LOTR en ook Game of Thrones (de eerste seizoenen) vond ik goed.
The witcher vond ik erg slecht (de laatste seizoenen), al moet ik bekennen dat ik eigenlijk alleen de game ken en niet de boeken.
absor
15-08-2025 om 22:55
Madamecannibale schreef op 15-08-2025 om 19:42:
LOTR en ook Game of Thrones (de eerste seizoenen) vond ik goed.
The witcher vond ik erg slecht (de laatste seizoenen), al moet ik bekennen dat ik eigenlijk alleen de game ken en niet de boeken.
The witcher 1 seizoen fantastisch. Daarna direct bergafwaarts
Beterlaat2021!
16-08-2025 om 09:09
Prachtige film van een prachtig boek : The Boy in the Striped Pyjama.
Slechte film weet ik niet.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.