Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Ben je bevriend met iemand die je incompetent vindt?

…Of zou je bevriend met zo iemand kunnen raken?
Jaren geleden werkte een vrouw in mijn organisatie die me wel een leuk type leek. Het type waarmee ik bevriend kon raken. Maar er werd over haar geklaagd dat ze haar zaken niet op orde had en ik kreeg de indruk dat dat niet geheel onterecht was. Nou maakt het mij an sich niet zoveel uit hoe slim of dom iemand is, en iedereen kan fouten maken, maar ik ben sociaal niet handig genoeg om soepeltjes te reageren als mensen in een gesprek klagen over problemen op het werk en dat ik dan denk dat ze daar eigenlijk zelf debet aan zijn. 
Hebben jullie wel eens gehad dat je dacht of wist dat een vriend(in) eigenlijk incompetent was in zijn werk? Hoe praat je dan over werkgerelateerde zaken? Of vermijd je dat onderwerp dan?


Ja, ik kan zeker bevriend raken met iemand die ik incompetent vind. Maar er mee werken vind ik echt verschrikkelijk. Ik hoef mijn collega's niet per se heel aardig te vinden en ik hoef andersom gelukkig niet te werken met mijn vriendinnen. Want dat zou waarschijnlijk niet met iedereen helemaal goed gaan

Poeh, geen idee, maar ik heb de situatie ook niet bij de hand gehad. Van mijn vrienden weet ik niet hoe ze functioneren en dat maakt me ook niks uit. De collega's waar ik privé mee om ga, zijn competent. 

ScarceKudu74

ScarceKudu74

09-03-2022 om 17:02

ik ben niet met mensen bevriend vanwege hun werk, dus hun (in)competentie daarin vind ik niet boeiend. 

Ik heb een vriendin jaren heeft aangemodderd in allerlei functies. Ze werd regelmatig ontslagen of ging zelf weg. Ik vond het wel lastig verhalen aan te horen waarbij ik dacht dat ze beter naar haar eigen aandeel kon kijken. Maar een vriendschap verbreken zou ik daarvoor niet doen. Ik vind het voor een vriendschap belangrijker dat iemand competent is op andere vlakken.

Madamecannibale schreef op 09-03-2022 om 17:21:

Ik heb een vriendin jaren heeft aangemodderd in allerlei functies. Ze werd regelmatig ontslagen of ging zelf weg. Ik vond het wel lastig verhalen aan te horen waarbij ik dacht dat ze beter naar haar eigen aandeel kon kijken. Maar een vriendschap verbreken zou ik daarvoor niet doen. Ik vind het voor een vriendschap belangrijker dat iemand competent is op andere vlakken.

Voor mij zou vriendschap dan zijn eens met haar te praten over dat eigen aandeel en haar helpen daar verandering in te brengen.

Ginevra

Ginevra

09-03-2022 om 20:33 Topicstarter

Madamecannibale schreef op 09-03-2022 om 17:21:

Ik vond het wel lastig verhalen aan te horen waarbij ik dacht dat ze beter naar haar eigen aandeel kon kijken.

Ja, dat bedoel ik ook. Tuurlijk zou ik om zoiets de vriendschap niet verbreken, het idee zeg. 
Maar ik zou het lastig vinden die verhalen aan te horen, en dan te denken ‘tja, ergens snap ik jouw werkgever wel’. Zij wil graag spuien en als loyale vriendin hoor je dat aan, en iemand confronteren die verdrietig is is ook lastig. Maar ik kan ook niet met onbezwaard gemoed instemmen en roepen dat die bazen allemaal zakken zijn. 

Maar zoiets kan toch op allerlei gebieden voorkomen, dat je denkt: mmm, volgens mij ligt het iets genuanceerder en heb je zelf ook een aandeel. 

Ginevra schreef op 09-03-2022 om 20:33:

[..]

Ja, dat bedoel ik ook. Tuurlijk zou ik om zoiets de vriendschap niet verbreken, het idee zeg.
Maar ik zou het lastig vinden die verhalen aan te horen, en dan te denken ‘tja, ergens snap ik jouw werkgever wel’. Zij wil graag spuien en als loyale vriendin hoor je dat aan, en iemand confronteren die verdrietig is is ook lastig. Maar ik kan ook niet met onbezwaard gemoed instemmen en roepen dat die bazen allemaal zakken zijn.

Ik snap wat je bedoelt en dat is ook lastig. Er zit nog wel een heleboel nuance tussen alles commentaarloos aanhoren en confronteren, toch? 

On topic, ik heb het zover ik weet (nog) niet aan de hand gehad, ik word geen vrienden met collega’s. Mijn vriendinnen, degenen die (kunnen) werken, zijn voor zover ik weet competent én staan open voor sparren, kritische vragen en natuurlijk ook het meevoelen en meeleven op momenten dat er dingen spelen. Twee kanten op. 
Ik vind dat samen zo kunnen bespreken wel heel een belangrijke factor en eigenlijk ook wel een vrij bepalende factor voor hoe diep de vriendschapsband (wat mij betreft) is.

Rondstruiner schreef op 09-03-2022 om 20:43:

Maar zoiets kan toch op allerlei gebieden voorkomen, dat je denkt: mmm, volgens mij ligt het iets genuanceerder en heb je zelf ook een aandeel.

Ik vind dit sowieso best lastig om te bespreken met mensen. Dan hoor je uit de tweede hand een verhaal waarvan je denkt: 'hmmm volgens mij heb je hier ook een rol in' maar hoe je dat dan een beetje sympathiek bespreekt...

Ginevra schreef op 09-03-2022 om 20:33:

[..]

Ja, dat bedoel ik ook. Tuurlijk zou ik om zoiets de vriendschap niet verbreken, het idee zeg.
Maar ik zou het lastig vinden die verhalen aan te horen, en dan te denken ‘tja, ergens snap ik jouw werkgever wel’. Zij wil graag spuien en als loyale vriendin hoor je dat aan, en iemand confronteren die verdrietig is is ook lastig. Maar ik kan ook niet met onbezwaard gemoed instemmen en roepen dat die bazen allemaal zakken zijn.

Je kunt toch iets zeggen als "dat klinkt echt kut" - want de situatie is kut, of ze nu een aandeel heeft of niet. 

Ik herken het verder niet. Er zijn altijd meerdere kanten aan een verhaal, maar als vriendin hoor ik het verhaal van de vriend(in) in kwestie, en ga ik niet de andere kant invullen. Ik zou nooit iets zeggen waar ik niet achter sta (alle bazen zijn zakken, bijvoorbeeld), maar de gevoelens gewoon erkennen en verder geen ongevraagd advies geven. Zo moeilijk is dat toch niet?

Fiorah schreef op 09-03-2022 om 20:55:

[..]

Ik vind dit sowieso best lastig om te bespreken met mensen. Dan hoor je uit de tweede hand een verhaal waarvan je denkt: 'hmmm volgens mij heb je hier ook een rol in' maar hoe je dat dan een beetje sympathiek bespreekt...

Dat vind ik ook lastig hoor. Het valt toch vaak niet zo goed....

Incompetent klinkt zo onaardig. Wie heeft er niet ooit in een baan gezeten die niet helemaal passend was bij je kwaliteiten? Ik ben niet echt geschikt voor een functie waarin ik mijn eigen wiel moet uitvinden en mezelf aan het werk moet houden. Geef mij maar een duidelijk afgebakende klus te doen. Ik heb dus wel eens zo’n baan gehad waar allemaal dingen van me verwacht waren die niet duidelijk waren. Als ik dan voorbeelden kreeg van wat ik zou kunnen doen, en ik deed dat, was het weer niet goed want dan was ik niet pro-actief.
Ik heb nu een baan waarin ik uitblink, dat is veel leuker. In sommige onderdelen van mijn werk ben ik minder goed, maar ik ben niet bang om dan hulp van anderen te vragen.
Incompetent betekent vooral dat je niet op de juiste plek zit.

Renmuis schreef op 09-03-2022 om 21:00:

[..]

Je kunt toch iets zeggen als "dat klinkt echt kut" - want de situatie is kut, of ze nu een aandeel heeft of niet.

Ik herken het verder niet. Er zijn altijd meerdere kanten aan een verhaal, maar als vriendin hoor ik het verhaal van de vriend(in) in kwestie, en ga ik niet de andere kant invullen. Ik zou nooit iets zeggen waar ik niet achter sta (alle bazen zijn zakken, bijvoorbeeld), maar de gevoelens gewoon erkennen en verder geen ongevraagd advies geven. Zo moeilijk is dat toch niet?

Uhhh... voor mij wel als ik heel eerlijk ben. 

Niet direct de eerste keer, maar bij een terugkerend thema ben ik bang dat ik niet altijd mijn mond hou. 

Ik heb wel een keer gehad dat ik moeite had met hoe een vriendin zich opstelde richting haar werkgever. Ik weet de exacte details niet meer, maar het kwam erop neer dat zij vond dat haar werkgever heel veel moest regelen voor haar. Ze heeft toen veel (dure) aanpassingen voor elkaar gekregen, maar is toen na heel korte tijd zwanger geworden en is nooit meer teruggekeerd na haar verlof te hebben gebruikt om een andere baan te vinden. Ze stond op zich in haar recht, maar ik vond het wel heel lullig voor werkgever die zoveel had gedaan en zo weinig had teruggekregen. Maar ik weet ook zeker dat het onze vriendschap niet ten goede was gekomen als ik dat had uitgesproken.

Tuurlijk kan dat. Sterker nog, ik heb een vriendin die zelfs niet in staat is te werken. Maar het is een hartstikke lieve meid. Dus wat doet dat er toe? Ik ben niet haar baas, collega, coach of wat dan ook. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.