Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Asociaal gedrag

Net terug van boodschappen doen en ben behoorlijk boos en verdrietig om wat ik voor asociaal gedrag ik zag.
Groep jongens staat met dikke auto geparkeerd op een invalideparkeerplek. Ze eten in de auto hamburgers en als die op zijn wordt het papier en ander afval hup zo op straat gegooid terwijl er een paar meter verder gewoon een prullenbak staat. Vervolgens wordt met gierende banden weggereden.
Ik dacht nog even:  zal ik ze aanspreken en zeggen dat er verderop een prullenbak staat ? Maar dat leek me geen goed idee, voordat ik grote bek krijg of erger. Je weet het tegenwoordig niet.

Merk dat ik best boos en verdrietig hierom ben. Hoe kom je erbij om zo he zooi op straat te gooien zonder blikken of blozen ? (Het was op een druk plein) en dan het parkeren op invalideplek? (Zag niemand met rolstoel of wat dan ook) 

Wilde het hier even van me afschrijven.

Als ik eerlijk ben kun je je energie beter besteden dan hier boos en verdrietig om te worden. Vooral dat laatste vind ik een beetje overdreven.

De mens wordt steeds asocialer helaas

Ik zou ze niet aanspreken maar je kan ook nonverbaal je mening geven.

Je kan zonder echt naar iemand te kijken je hoofd schudden, wijzen naar de prop papier, mopperen, verontwaardigd kijken. Daar zullen ze niet op reageren maar het is altijd onaangenaam als je zo tentoongesteld wordt. Ook al lacht men erom; het is nooit fijn.

Ik denk dat het veel mensen niet kan schelen hoe de parkeerplek achtergelaten wordt, dus ze zullen onbekommerd asbakken legen en halve bakjes patat neergooien, zolang het niet duidelijk is dat zij dat gedaan hebben. 

Ik begrijp je emotie volkomen. Deze jongeren doen dat terwijl ze weten dat het niet mag, maar ze worden er toch niet op aangesproken. Ik zou ze er wel op aanspreken omdat de kans dat ze je ergens van "herkennen" of toevallige bekende omstanders zijn bij mij waarschijnlijk minimaal is.

Ja goed asociaal van deze jonge heren.

Maar euhm, ik ga geen grote bek of erger riskeren voor afval op straat of parkeren waar het niet mag.

Ik zou me er ook groen en geel aan ergeren maar aanspreken is denk ik niet goed voor je eigen welzijn in dit soort gevallen. Helaas.

ik heb vorige week twee meisjes op een fatbike aangesproken.
Needat hadden ze natuurlijk niet gedaan en reden scheldend weg..
Sja

Ik had handhaving eropaf gestuurd. Geen haar op mijn hoofd die eraan zou denken om ze er zelf op aan te spreken. 

Dit is echt provocerend asociaal gedrag, ik zou hier ook net zo snel iets van zeggen, omdat je dan grote kans hebt op een agressieve reactie.

Bij ons in het winkelcentrum regelmatig op de stoep fietsende scholieren op een smalle toegangspad.
Vandaag  een oudere dame met boodschappenkar die schok en zich klein maakte. Ik liep er achter en ga dan bewust zo lopen en maak mij groot dat ze er niet door kunnen met de fiets. Ik dwing dan normaal gedrag af met scholieren durf ik dat maar in de situatie van to zou ik mij ook enorm ergeren maar waarschijnlijk niets zeggen. 

Isabel9992 schreef op 31-10-2025 om 18:02:

Ik begrijp je emotie volkomen. Deze jongeren doen dat terwijl ze weten dat het niet mag, maar ze worden er toch niet op aangesproken. Ik zou ze er wel op aanspreken omdat de kans dat ze je ergens van "herkennen" of toevallige bekende omstanders zijn bij mij waarschijnlijk minimaal is.

Er is echt een groot verschil tussen "ik heb er last van" en "jij moet dat niet doen". Het eerste is gewoon een uiting maar het tweede kan iemand volledig over de rooie jagen. Tenminste als het een mede-volwassene is.

ief

ief

01-11-2025 om 01:34

Ik schat zo’n situatie op het moment zelf in, en vaak spreek ik wel aan. Van de zomer een hele groep jongens bij het zwembad. Vroeg ik neutraal-vriendelijk of ze even hun troep op wilden ruimen. Ze deden het ook. Ik heb geen negatieve ervaring met een grote bek daarna, maar ik kan me voorstellen dat de hele setting zo was dat ik me er niet aan gewaagd had.

Ik ken niet dat ik er boos of verdrietig om word. Vind het hooguit irritant gedrag, maar persoonlijk raakt het me niet. Maar ik ben dus wel een beetje van het gezamenlijk opvoeden 🙂

Ik stoor me ook aan dat soort eikels. Maar ik zeg nergens meer wat van. Ik fietste hier in het dorp over een fietspad naar huis en werd bijna van mijn sokken gereden door twee tieners op twee fatbikes. Het was donker maar die fatbikes hebben een felle koplamp die me zo verblindde dat ik ze amper kon zien. En ze fietsten zo naast elkaar ( aan de verkeerde kant van de weg op een smal fietspad ) dat we elkaar schampten met de jassen. Ik kon geen kant op en ook niet zien waar ze waren door dat felle licht. Ik werd nog even de huid vol gescholden ook terwijl ik zat te trillen van de schrik op mijn fiets. Maar no way dat ik wat terug ga roepen. Ze gooien ook overal afval neer, mensen op fietsen. Hier ligt de hele berm vol met papiertjes, plastic bekertjes, MC Donalds verpakkingen. Ik stoor me er elke keer weer aan. Ruim het op, wees niet zo aso.

Zo jujubee, dus zij zijn fout, door aan de verkeerde kant te fietsen en geven jouw de schuld!!
Nou dan had ik echt wat van gezegd hoor!

Elmo1972 schreef op 01-11-2025 om 13:07:

Zo jujubee, dus zij zijn fout, door aan de verkeerde kant te fietsen en geven jouw de schuld!!
Nou dan had ik echt wat van gezegd hoor!

Dat gaat toch helemaal niet, je bent verblind door het licht en bezig jezelf staande/veilig te houden. Het enige wat je dan nog kan doen is verschrikt 'hey!' roepen. Maar er wat van zeggen? Ze zijn allang voorbij.

Courage schreef op 01-11-2025 om 13:31:

[..]

Dat gaat toch helemaal niet, je bent verblind door het licht en bezig jezelf staande/veilig te houden. Het enige wat je dan nog kan doen is verschrikt 'hey!' roepen. Maar er wat van zeggen? Ze zijn allang voorbij.

Ja, dat. Ze waren allang voorbij gevlogen en ik zou wel gek zijn om wat te roepen. Ik kwam van mijn werk af ( groot winkelcentrum ) en er hangen dagelijks groepjes van dat soort tieners rond met een grote mond. Als ik ze erop aanspreek zie je ze straks bij de uitgang staan als ik door het donker alleen naar huis moet fietsen. Nee dank je. Het is buiten altijd druk met fatbikes en tieners. Laatst reed er eentje door de binnenkant van het winkelcentrum heen. Ze zijn een plaag voor het winkelcentrum. Ik hou lekker mijn mond. Ze fietsen trouwens altijd op het verkeerde fietspad. Maar ik zie niet zo goed in het donker dus nu met de wintertijd vind ik het echt eng want ik zie ze niet en die lampen zijn echt enorm fel. 

Jujubee schreef op 01-11-2025 om 14:58:

[..]

Ja, dat. Ze waren allang voorbij gevlogen en ik zou wel gek zijn om wat te roepen. Ik kwam van mijn werk af ( groot winkelcentrum ) en er hangen dagelijks groepjes van dat soort tieners rond met een grote mond. Als ik ze erop aanspreek zie je ze straks bij de uitgang staan als ik door het donker alleen naar huis moet fietsen. Nee dank je. Het is buiten altijd druk met fatbikes en tieners. Laatst reed er eentje door de binnenkant van het winkelcentrum heen. Ze zijn een plaag voor het winkelcentrum. Ik hou lekker mijn mond. Ze fietsen trouwens altijd op het verkeerde fietspad. Maar ik zie niet zo goed in het donker dus nu met de wintertijd vind ik het echt eng want ik zie ze niet en die lampen zijn echt enorm fel.

Kun je er niet een wijkagent ofzo over aanspreken? Het is toch te gek dat jij je niet veilig voelt als je uit je werk komt...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.