Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

OrganicDeer76

OrganicDeer76

02-11-2021 om 18:32

Allerzielen

Voor degene die we zo missen. Missen doe ik elke dag maar normaal is er wel een of andere activiteit alleen dit jaar niet. Daarom hier mijn denkbeeldige kaarsje. 


OrganicDeer76

OrganicDeer76

02-11-2021 om 18:33

Voor jullie 💞

Mooie Rooms Katholiek gedenkdag waarop we onze gestorvenen herdenken.
Mooier dan dat uit Amerika overgewaaide commerciële kut-Halloween waarin dood en verderf de boventoon voert.

WorldlyAnteater37

WorldlyAnteater37

02-11-2021 om 18:46

Ik mis mijn overleden huisdieren het meest 

WorldlyAnteater37

WorldlyAnteater37

02-11-2021 om 18:47

willem1959 schreef op 02-11-2021 om 18:45:

Mooie Rooms Katholiek gedenkdag waarop we onze gestorvenen herdenken.
Mooier dan dat uit Amerika overgewaaide commerciële kut-Halloween waarin dood en verderf de boventoon voert.

willem1959 schreef op 02-11-2021 om 18:45:

Mooie Rooms Katholiek gedenkdag waarop we onze gestorvenen herdenken.
Mooier dan dat uit Amerika overgewaaide commerciële kut-Halloween waarin dood en verderf de boventoon voert.


dia de los muertes is de latijns-amerikaanse katholieke allerzielen/allerheiligen. Daarbij worden er ook veel schedels en ‘dood en verderf’ gebruikt, er wordt flink gefeest en voedsel geofferd op begraafplaatsen. Halloween is hier (in Amerika) een variant op. Dat is tegenwoordit misschien wat commerciëler geworden, net zoals sint, kerst, pasen etc. Als je er niet aan mee wil doen, doe je het niet. 

Voor opa, oma en mijn neef 

willem1959 schreef op 02-11-2021 om 18:45:

Mooie Rooms Katholiek gedenkdag waarop we onze gestorvenen herdenken.
Mooier dan dat uit Amerika overgewaaide commerciële kut-Halloween waarin dood en verderf de boventoon voert.

Halloween is dan ook geen dodenherdenking, maar een griezelfeest. 

Het origineel: dia de los muertos is een prachtig feest, waarbij je de overleden niet vreest, maar ze eert en hun leven viert. Juist heel mooi. Allerzielen is ingetogener, maar heeft hetzelfde uitgangspunt; je geliefden herdenken.

MoederBarberin schreef op 02-11-2021 om 19:25:

[..]

Halloween is dan ook geen dodenherdenking, maar een griezelfeest.

Het origineel: dia de los muertos is een prachtig feest, waarbij je de overleden niet vreest, maar ze eert en hun leven viert. Juist heel mooi. Allerzielen is ingetogener, maar heeft hetzelfde uitgangspunt; je geliefden herdenken.

Van oudser is halloween bedoeld als de avond vóór allerheiligen. 

Dia de los muertos is 2 dagen, op 1 en 2 november, onze allerzielen en allerhelligen. 

Ik vind het uitgangspunt van dia de los muertos wel heel mooi: gezamelijk met familie en vrienden op een positieve manier de overledenen herdenken. Bij halloween is die achtergrond wel erg letterlijk naar de achtergrond verdwenen. Het ziet er alleen beide wel redelijk gruwelijk uit vaak. De calavera (sugar skull) wordt in mexico dan nog vaak gebruikt en dat zie je nu tijdens halloweenfeesten ook. 

Mijn baas heeft een Mexicaanse vrouw en op Dia de los Muertos hebben we altijd Pan de Muerto (zoet broodje) op het werk. Heel leuk! 

Voor mijn lieve vader , moeder , schoonvader en schoonmoeder .

4-kaarsjes.gif


ElectricKookabura85

ElectricKookabura85

02-11-2021 om 20:19

En voor mijn lieve tante .

kaarsje.jpg

BrightEchidna89

BrightEchidna89

02-11-2021 om 20:40

Bizar dat er hier wel gesproken wordt over dia de los muertos en niet over Samhain. 
En als reactie op Willem: die kut Halloween sluit veel beter aan bij onze tradities dan het Allerheiligen dat de kerk ervan gemaakt heeft. 

Valdemar schreef op 02-11-2021 om 20:40:

Bizar dat er hier wel gesproken wordt over dia de los muertos en niet over Samhain.
En als reactie op Willem: die kut Halloween sluit veel beter aan bij onze tradities dan het Allerheiligen dat de kerk ervan gemaakt heeft.

Dat ken ik niet. Vertel eens?

BrightEchidna89

BrightEchidna89

02-11-2021 om 21:32

MoederBarberin schreef op 02-11-2021 om 21:19:

[..]

Dat ken ik niet. Vertel eens?

Samhain was de dag dat de grens tussen het rijk der doden en dat van de levenden het dunste was. Er werden dus extra maaltijden voorzien voor de doden die zouden wederkeren, zo ook werden er lichten ontstoken aan de huizen opdat de doden hun weg zouden terugvinden. 
Daarnaast was dit ook het einde van het oogstseizoen en dus het einde van het jaar waarbij de donkere maanden volgden alvorens een nieuw seizoen in te luiden. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.