Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

AIVD kerstpuzzel 2021


Ik zag hem staan. Ik heb er even naar gekeken, maar zag zo snel nog geen aanknopingspunt. 5 rijen van 16, 1 rij van 14, 20 verschillende sneeuwpoppen, 20 verschillende kerstbomen.
Ik moet er nog even voor in de stemming komen.

Oeh we kunnen weer. Leuk! Heb al een dagje naar de teaser zitten staren, maar veel verder dan tellen ben ik ook nog niet.

dus-ik-zeg schreef op 11-12-2022 om 11:49:

Oeh we kunnen weer. Leuk! Heb al een dagje naar de teaser zitten staren, maar veel verder dan tellen ben ik ook nog niet.

Waar is de puzzel te vinden? Ik zie alleen de puzzels van eerdere jaren. Ik heb nog nooit meegedaan, maar het klinkt wel als mijn soort puzzels.

Hoe lang heb je de tijd om ze op te lossen?

Nu is alleen de teaser nog beschikbaar. De puzzel komt ergens aankomende week online. Meestal staat de datum in de teaser, maar ja dan moet je die wel oplossen 😀 En dan heb je ongeveer een maand om op te lossen.

Wat leuk! Ik heb nog nooit meegedaan maar wie weet ga ik dit jaar wel een poging wagen. Al weet ik niet hoe volhoudend ik ben, indrukwekkend om jullie proces van afgelopen jaar te lezen.
Ik start halverwege januari met een nieuwe baan en tot die tijd heb ik alle tijd om te puzzelen 

dus-ik-zeg schreef op 11-12-2022 om 13:07:

Nu is alleen de teaser nog beschikbaar. De puzzel komt ergens aankomende week online. Meestal staat de datum in de teaser, maar ja dan moet je die wel oplossen 😀 En dan heb je ongeveer een maand om op te lossen.

Ik heb net even naar de puzzel van vorig jaar gekeken, maar ik geloof niet dat ik er veel van snap, zelfs niet met de uitleg erbij. 😢

Ik heb steeds het gevoel dat ze bij de uitleg, de eerste stap van de oplossing overslaan.

Schemerlampje schreef op 11-12-2022 om 13:19:

[..]

Ik heb net even naar de puzzel van vorig jaar gekeken, maar ik geloof niet dat ik er veel van snap, zelfs niet met de uitleg erbij. 😢

Ik heb steeds het gevoel dat ze bij de uitleg, de eerste stap van de oplossing overslaan.

Gewoon aan beginnen. Had ik ook de eerste keer. Maar gaandeweg leer je hun denkwijze begrijpen. Google is je vriend en er zijn veel handige sites om codes te 'kraken'

Ja hoor de teaser gevonden   Nu op naar het echte werk

dus-ik-zeg schreef op 11-12-2022 om 13:07:

Nu is alleen de teaser nog beschikbaar. De puzzel komt ergens aankomende week online. Meestal staat de datum in de teaser, maar ja dan moet je die wel oplossen 😀 En dan heb je ongeveer een maand om op te lossen.

Zoals gewoonlijk lukt me het al niet eens om de teaser op te lossen  , maar als het goed is komt de puzzel de 14e online. Nieuwe ronde, nieuwe kansen! Ik denk dat ik maar met de junior versie begin 

Jillz

Jillz

12-12-2022 om 16:32 Topicstarter

Ik ben ook druk aan het puzzelen geweest, maar net als vorig jaar kom ik er met de teaser niet uit. Hopelijk met de puzzel zelf meer geluk!

dus-ik-zeg schreef op 12-12-2022 om 15:15:

Ja hoor de teaser gevonden Nu op naar het echte werk

Wauw! Braille, morse, letterfrequenties- het wil allemaal nog niet lukken hier, maar goed om te weten dat het wel kán

Biebel schreef op 12-12-2022 om 19:16:

[..]

Wauw! Braille, morse, letterfrequenties- het wil allemaal nog niet lukken hier, maar goed om te weten dat het wel kán

Misschien zijn de armpjes van het semafoor alfabet? Ik heb er alleen even snel naar gekeken. Staat de teaser alleen op Twitter of ook ergens anders?

Biebel schreef op 12-12-2022 om 19:16:

[..]

Wauw! Braille, morse, letterfrequenties- het wil allemaal nog niet lukken hier, maar goed om te weten dat het wel kán

Het zijn letter frequenties, waarbij 2 reeksen zijn gebruikt. Bijvoorbeeld de e is zowel een bepaalde pop als een bepaalde boom. Wat ik heb gedaan is de meest voorkomende pop en meest voorkomende boom te vervangen door de e. Je moet ergens beginnen, toch. Dan in het achterhoofd dat het vermoedelijk een datum bevat, dus zou het woord december ergens passen? En zo verder puzzelen. Echter, er schijnt nog een tweede oplossing in te zitten. Die heb ik niet gevonden. Maar het echte werk gaat nu beginnen. Eerst maar eens de junior om weer in de stemming te komen.

Junior 7a leek mij wel te doen. Starten met een puzzel waarbij duidelijk is wat je moet doen. En opgelost. Het begin is er. Junior 7b, tja, wat nu.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.