Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Advies nodig introductie katten (geen kittens)

Loulou39 schreef op 03-08-2025 om 11:42:

[..]

Ik zag het 😃.

Net zat mijn oude katje op een hoge plek in de kamer en heeft de nieuwe een rondje gemaakt. Mijn oude kat hield haar goed in de gaten, maar bleef zitten. Na ongeveer 5 minuten ging de nieuwe weer weg.

Ze gromt wel af en toe naar mijn oude katje, ik weet niet of dat erg is.

Pfff niet bepaald ontspannen dit 😅

Dat brommen zou ik corrigeren, kort (verbaal), katten kennen doorgaans hun naam dus ik zou de oude naam gebruiken + ‘nee!’ zodat de katten weten wie je bedoelt. 

Geen kritiek, Lou. Maar uit elke post van jou merk ik hoe goed je het wil doen. Bewonderenswaardig natuurlijk. Maar je mag ook in dat je-best-doen, niet overdrijven. Wees zelf ook een beetje relaxed. En misschien niet elke minuut van de dag bezig zijn met het wennen van de oude kat aan de nieuwe en van de nieuwe kat aan het nieuwe huis, baasje en collega-poes.

Maar nogmaals, ik merk alleen maar heel veel goede wil hoor. (en dat gaat allemaal goed komen)

Loulou39 schreef op 03-08-2025 om 11:42:

[..]

Ik zag het 😃.

Net zat mijn oude katje op een hoge plek in de kamer en heeft de nieuwe een rondje gemaakt. Mijn oude kat hield haar goed in de gaten, maar bleef zitten. Na ongeveer 5 minuten ging de nieuwe weer weg.

Ze gromt wel af en toe naar mijn oude katje, ik weet niet of dat erg is.

Pfff niet bepaald ontspannen dit 😅

Nee, het is niet erg ontspannend allemaal. Maar dat de nieuwe poes gromt naar de oude, dat betekent waarschijnlijk angst. Dus ik zou dat ook niet corrigeren.Laat je nieuwe poes het kennismakingstempo bepalen. En na een maximaal een paar uur allebei weer apart zetten. Even weer ontspannen voor jou en je nieuwe poes..

kerst schreef op 03-08-2025 om 12:41:

[..]

Nee, het is niet erg ontspannend allemaal. Maar dat de nieuwe poes gromt naar de oude, dat betekent waarschijnlijk angst. Dus ik zou dat ook niet corrigeren.Laat je nieuwe poes het kennismakingstempo bepalen. En na een maximaal een paar uur allebei weer apart zetten. Even weer ontspannen voor jou en je nieuwe poes..

Ik zou ze juist wel uit de negatieve emotie halen en ze wat lekkers aanbieden, en/of een favoriet spelletje. Om ze te leren dat ze niet bang of boos hoeven te zijn, ik zie mezelf als de leider van mijn kattenbende en ik bepaal wat ik daarin toelaat. 

Loulou39

Loulou39

03-08-2025 om 18:30 Topicstarter

ToetieToover schreef op 03-08-2025 om 13:17:

[..]

Ik zou ze juist wel uit de negatieve emotie halen en ze wat lekkers aanbieden, en/of een favoriet spelletje. Om ze te leren dat ze niet bang of boos hoeven te zijn, ik zie mezelf als de leider van mijn kattenbende en ik bepaal wat ik daarin toelaat.

Dit gaat eigenlijk per ongeluk al, toen mijn katertje nog leefde hadden ze heel soms ruzie en als de één dan gromde dan zei ik altijd automatisch  “hee”, niet hard of boos, maar zo van hou ‘s op. En dat doe ik nu ook nog automatisch merk ik.

Loulou39

Loulou39

03-08-2025 om 18:59 Topicstarter

letterkoekje schreef op 03-08-2025 om 12:34:

Geen kritiek, Lou. Maar uit elke post van jou merk ik hoe goed je het wil doen. Bewonderenswaardig natuurlijk. Maar je mag ook in dat je-best-doen, niet overdrijven. Wees zelf ook een beetje relaxed. En misschien niet elke minuut van de dag bezig zijn met het wennen van de oude kat aan de nieuwe en van de nieuwe kat aan het nieuwe huis, baasje en collega-poes.

Maar nogmaals, ik merk alleen maar heel veel goede wil hoor. (en dat gaat allemaal goed komen)

Je berichtje heeft al de hele middag in mijn hoofd gezeten, en nog steeds. Ik denk dat je de vinger precies op de zere plek hebt gelegd, en dat raakte me.  (Ik herken dit sowieso in mijn karakter.)

Dank je wel voor je berichtje en je inzicht 🌸 

Ik zet het ook meteen om naar de praktijk (wel babysteps), ik laat ze hun gang gaan, hou het wel in de gaten 😇, en ben ondertussen aan het forummen en YouTube kijken. 

Ik heb meerdere katten en honden aan elkaar laten wennen door mijn gekookte kip methode.

Zorg dat je heel veel gekookte kip hebt (iets anders heel lekkers kan ook)

Laat de dieren hun gang gaan. Als ze zich neutraal gedragen laat je het kip regenen. Als ze brommen of iets anders minder leuks doen kort nee en geen kip.

Misschien niet zo verantwoord maar bij mij werkt het altijd goed.

Hoe gaat het nu Loulou met de katten?

Loulou39

Loulou39

13-08-2025 om 16:23 Topicstarter

kerst schreef op 13-08-2025 om 15:56:

Hoe gaat het nu Loulou met de katten?

Goeie timing, ik zit net met tranen 😅.

Na jullie tips heb ik het wat meer op z’n beloop gelaten, het nieuwe katje kwam steeds af en toe in de woonkamer, sprong ook op tafel etc. (Ze houdt mijn oude katje wel goed in de gaten hoor) hele kamer door, maar sinds dit weekend wil ze niet meer uit de slaapkamer komen.

Ik ben vrijdag met haar naar de dierenarts gegaan, even een check en test op blaasontsteking. Die dag heb ik maar even de deuren dichtgehouden omdat katten vaak boos op elkaar reageren na een artsbezoek.

Maar nu zit ze daar en ook al laat ik de deur naar de woonkamer dicht (waar m’n oude katje zit), ze komt er bijna niet uit, alleen een meter ofzo de gang in, maar ook dat is zeldzaam.

Dus een flinke stap terug en ze is ineens heel erg onder de indruk van mijn oude katje, terwijl dat eerst best relaxed ging op afstand. En mijn oude katje is zo nieuwsgierig en gaat juist steeds naar haar toe.
Geen idee wat ik nu moet doen….

Het zou zo fijn zijn om een nacht door te slapen, de slaapkamer weer voor mezelf te hebben. Het is nu al 2,5 weken.

Erg vervelend Loulou.
Het probleem zit dus voornamelijk bij de nieuwe poes.
Blijkbaar toch een terugval gekregen door de dierenarts. En het is nu ook warm weer., dat heeft ook invloed op hun gedrag. Mijn katten ook sinds vanmorgen niet gezien. Die slapen boven..
Ik zou katten omwisselen van verblijf.
Nieuwe poes paar uurtjes bij jou in de buurt.Geef wat katten snoepjes. Verder gewoon je gang gaan hoor 

Oude poes lijkt niet zoveel problemen ermee te hebben, dus die red zich wel even alleen..
Wat ook kan helpen is heel langzaam met je ogen knipperen naar de nieuwe poes. Dat betekent geruststelling in poezen taal. En probeer zelf rustig te blijven.

Loulou39

Loulou39

13-08-2025 om 16:39 Topicstarter

kerst schreef op 13-08-2025 om 16:32:

Erg vervelend Loulou.
Het probleem zit dus voornamelijk bij de nieuwe poes.
Blijkbaar toch een terugval gekregen door de dierenarts. En het is nu ook warm weer., dat heeft ook invloed op hun gedrag. Mijn katten ook sinds vanmorgen niet gezien. Die slapen boven..
Ik zou katten omwisselen van verblijf.
Nieuwe poes paar uurtjes bij jou in de buurt. Oude poes lijkt niet zoveel problemen ermee te hebben, dus die red zich wel even alleen..
Wat ook kan helpen is heel langzaam met je ogen knipperen naar de nieuwe poes. Dat betekent geruststelling in poezen taal.

Ja, klopt. De nieuwe poes is wel heel aanhankelijk en knuffelig naar mij, maar ze vindt mijn oude katje ineens overweldigend. 

Ik ga dit maar proberen inderdaad. Mijn katje gaat altijd tekeer als ze "opgesloten" is in de slaapkamer, maar dat moet ik (en zij) maar even voor lief nemen. Hopelijk krijgt ze niet zoveel stress dat ze weer gaat plassen.

En ik weet dat dit heel lang duurt, de dierenarts zei vorige week dat het nog wel een maand kan duren voordat ze een beetje aan elkaar gewend zijn, dus dat weet ik, maar het zou wel fijn zijn als ze samen in de huiskamer kunnen zijn en dat ik het plastic weer van mijn bed kan halen en de kattenbak uit de slaapkamer.

Dank je wel voor je lieve berichtje en je advies 🌸

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.