Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Advies nodig introductie katten (geen kittens)

Ik ben bezig met het introduceren van twee katjes, mijn eigen katje en een nieuw katje die sinds zondag hier woont.

De eerste dag heb ik ze apart gehouden met elk een eigen ruimte/kattenbak/voerbakjes, etc.
Daarna heb ik een hekje in de deuropening gedaan en ze rustig naar elkaar laten kijken. Dat ging redelijk goed, ze vonden het spannend maar er was geen agressie.
Eergisteren is het nieuwe katje even in de deuropening van de huiskamer geweest en dat ging goed, ze keken gewoon naar elkaar en verder niets.
Nu heb ik gisteren de deuren opengelaten en ze zelf de ruimte gegeven.
Toen het nieuwe katje de hele huiskamer had bekeken, hield ze mijn katje goed in de gaten, maar toen ze later weer naar haar keek, ging ze terug naar de slaapkamer.

En toen heeft ze op mijn bed geplast… en vanmorgen weer.

Heeft iemand hier tips of adviezen? Wat ik moet doen om haar zo comfortabel mogelijk te maken?
En misschien tips over de introductie? In mijn omgeving zegt de een “vandaag gewoon bij elkaar zetten”, de ander zegt “kamer wisselen” (maar mijn katje wil nooit lang in de slaapkamer).

Ik heb dit ook in het andere forum aangekaart, maar ik hoop dat hier iemand is met de gouden tip!

Loulou39

Loulou39

02-08-2025 om 13:25 Topicstarter

Nog even een toevoeging: ze zijn allebei wat ouder.
Ze zijn lief, rustig en sociaal en ze kennen het begrip “andere kat in de omgeving”.

Komt ze uit een asiel? Dan daar misschien raad vragen. Die hebben toch meer twee (vreemden voor elkaar) katten in dezelfde ruimte.

En zo lang er op mijn bed werd geplast, bleef die deur dicht.
Trouwens onze katten komen bij ons enkel in keuken en living. Zeker niet in onze slaapkamer, ook al zijn ze zindelijk. Maar daar doet natuurlijk iedereen mee wat ie zelf wil.

Succes!

Loulou39

Loulou39

02-08-2025 om 17:53 Topicstarter

letterkoekje schreef op 02-08-2025 om 14:13:

Komt ze uit een asiel? Dan daar misschien raad vragen. Die hebben toch meer twee (vreemden voor elkaar) katten in dezelfde ruimte.

En zo lang er op mijn bed werd geplast, bleef die deur dicht.
Trouwens onze katten komen bij ons enkel in keuken en living. Zeker niet in onze slaapkamer, ook al zijn ze zindelijk. Maar daar doet natuurlijk iedereen mee wat ie zelf wil.

Succes!

Dank je!
Nee ze komt van particulieren. Daar deed ze het niet, alleen vijf jaar geleden door een bepaalde situatie (ivm herkenbaarheid hou ik de reden vaag 😁).

Ik hou ook niet van katten op de slaapkamer, helemaal niet ‘s nachts, maar ze moesten de eerste dagen een aparte ruimte volgens internet en de ervaring van sommige mensen.

Maar ik vind het helemaal geen gek idee om het asiel te bellen voor advies, dank je voor de tip!

Feliway leek bij ons een beetje te helpen in de stressreductie. Was niet voor plassen, maar grote broer die onaardig was tegen kleinere zus, zodat die constant op haar hoede was.

Misschien helpt dat bij jouw katten ook

Loulou39

Loulou39

02-08-2025 om 18:30 Topicstarter

Mlah! schreef op 02-08-2025 om 18:03:

Feliway leek bij ons een beetje te helpen in de stressreductie. Was niet voor plassen, maar grote broer die onaardig was tegen kleinere zus, zodat die constant op haar hoede was.

Misschien helpt dat bij jouw katten ook

Goed dat je dat zegt, ik heb standaard Feliway Optimum in de woonkamer, om letterlijk exact dezelfde situatie die jij beschrijft (katertje is nu overleden, maar laat het zo voor zijn zusje).

Maar dat zou in de slaapkamer ook een heel goed idee zijn: goeie tip, dank je!
Ik ga morgen meteen een extra verstuiver halen, ga ik de variant “Friends” eens uitproberen. 

Ik heb alleen geen hoge stopcontacten in de slaapkamer, alleen vlakbij de grond, dus dan moet ik even verzinnen hoe ik dat aan ga pakken.

Mijn manier is om ze direct bij elkaar te zetten. De nieuwkomer is namelijk nooit meteen de baas. Dan zorg ik uiteraard dat mijn katten wegblijven van de nieuweling zodat die de ruimte kan verkennen. Tegen de tijd dat de nieuwe kat ‘brutaal’ wordt, laat ik mijn katten zelf bepalen hoe ze dat willen corrigeren. Zoals mijn dochters 9 maanden oude kitten, die bedacht bovenop mijn 6 kilo kat te springen. Tja die werd even stevig in de houdgreep genomen, dat laat ik gewoon gaan. Zolang er geen overduidelijke agressie is, zoeken ze het samen wel uit. Heb vertrouwen in je katten. Voorwaarde is wel dat je eigen kat goed naar de luistert en niet gaat zitten staren naar de nieuwe kat, of angstig wordt en zich wil verstoppen. Na een nachtje begroetten ze elkaar normaal. Kitten had bij mijn dochter op de logeerkamer geslapen. Nu komt die regelmatig mee en neuzen ze direct als haar kat uit de reismand stapt. 

Loulou39

Loulou39

02-08-2025 om 18:52 Topicstarter

Dat had ik achteraf inderdaad misschien beter kunnen doen, meteen bij elkaar ipv dit stap voor stap gedoe 😅.
Dat staren ben ik niet zeker van of ze dat doen, dat ken ik niet, het zou best kunnen dat mijn katje dat doet, maar nee, ik denk dat het meer kijken is van “what the F… loopt daar nou?”.

Denk je dat het een idee is om nu de katten bij elkaar te zetten in de woonkamer en dan de deur van de woonkamer dichtdoen?

Even geen escape en kijken wat er gebeurt… als het mis gaat dan ben ik erbij en anders laat ik het.
Als het nieuwe katje echt bang is, laat ik haar snel weer in de slaapkamer (de slaapkamer is nu wel haar “go to”.
Is dat een plan?

(Ik ben zelf altijd veel te lief en voorzichtig en ik denk voor de dieren terwijl ik niet eens weet wat ze denken 😅).

Het nieuwe katje heeft op je bed geplast, dus dat kennismaken levert haar teveel stress op..
Ik zou eerst beide katten in een kamer opsluiten en na paar uurtjes dit omwisselen. Dan kunnen ze aan elkaars geur wennen.

Verder zou de jouw kat even in bench/ draagbox doen. En dan de nieuwe kat even laten rondlopen.
En geduld hebben.!!
Heeft hier ook vier dagen geduurd ( was wel met kitten), voordat ik er geen toezicht meer op hield en ze allebei los waren.2 uur maximaal per dag, die nieuwe kat moet ook nog aan het huis en jou wennen!

Loulou39

Loulou39

02-08-2025 om 20:17 Topicstarter

kerst schreef op 02-08-2025 om 20:03:

Het nieuwe katje heeft op je bed geplast, dus dat kennismaken levert haar teveel stress op..
Ik zou eerst beide katten in een kamer opsluiten en na paar uurtjes dit omwisselen. Dan kunnen ze aan elkaars geur wennen.

Verder zou de jouw kat even in bench/ draagbox doen. En dan de nieuwe kat even laten rondlopen.
En geduld hebben.!!
Heeft hier ook vier dagen geduurd ( was wel met kitten), voordat ik er geen toezicht meer op hield en ze allebei los waren.2 uur maximaal per dag, die nieuwe kat moet ook nog aan het huis en jou wennen!

Dank je!
Ik had ze net even omgewisseld qua kamer, maar dat vonden ze geen succes (vooral mijn oude katje niet) en toen kwamen ze elkaar ook nog in de gang tegen… ik laat ze daarom nu even lekker, ik heb de deuren open dus ze kunnen gaan waar ze willen en ik ga steeds om de beurt knuffelen en aaien.

Helaas heb ik mijn bench weggedaan, maar reismandje is een goed idee! Ze wil zo graag het nieuwe katje bekijken, snuffelen etc., maar die moet natuurlijk nog heel erg wennen en vindt dat spannend. Ze is hier nu vijf dagen, maar ik heb het begin heel langzaam gedaan (te langzaam?), dus dan duurt het wat langer. Maar het is zo’n schatje! 

Ik ga je tip morgen meteen uitvoeren, dank je!

Loulou39 schreef op 02-08-2025 om 20:17:

[..]

Dank je!
Ik had ze net even omgewisseld qua kamer, maar dat vonden ze geen succes (vooral mijn oude katje niet) en toen kwamen ze elkaar ook nog in de gang tegen… ik laat ze daarom nu even lekker, ik heb de deuren open dus ze kunnen gaan waar ze willen en ik ga steeds om de beurt knuffelen en aaien.

Helaas heb ik mijn bench weggedaan, maar reismandje is een goed idee! Ze wil zo graag het nieuwe katje bekijken, snuffelen etc., maar die moet natuurlijk nog heel erg wennen en vindt dat spannend. Ze is hier nu vijf dagen, maar ik heb het begin heel langzaam gedaan (te langzaam?), dus dan duurt het wat langer. Maar het is zo’n schatje!

Ik ga je tip morgen meteen uitvoeren, dank je!

Dan jouw kat in de draagmand doen, en het nieuwe kat dus rond laten lopen. En als je weggaat, beide katten elk in hun eigen kamer.

Je nieuwe katje heeft duidelijk meer tijd nodig om te wennen aan alles..

kerst schreef op 02-08-2025 om 20:32:

[..]

Dan jouw kat in de draagmand doen, en het nieuwe kat dus rond laten lopen. En als je weggaat, beide katten elk in hun eigen kamer.

Je nieuwe katje heeft duidelijk meer tijd nodig om te wennen aan alles..

Niet zo een goed idee, de kat in de mand kan nergens naartoe vluchten. Die zit letterlijk als een rat in de val.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 03-08-2025 om 10:13:

[..]

Niet zo een goed idee, de kat in de mand kan nergens naartoe vluchten. Die zit letterlijk als een rat in de val.

Je moet er wel bij blijven om te kijken hoe de katten op elkaar reageren natuurlijk. En ik zou de draagmand met de kat ook wat hoger zetten, op de tafel ofzo .

De oude kat is veel minder bang En de nieuwe kat is wel bang, dus die bepaalt hoe dicht zijn tot de andere kat nadert.

Ik heb hier kitten in bench gedaan. Die was niet bang. Mijn oudere poes moest enorm aan hem wennen. Maar toen ze merkte dat katertje wel relaxed was, werd zij ook rustiger.

Loulou39

Loulou39

03-08-2025 om 10:20 Topicstarter

kerst schreef op 03-08-2025 om 10:18:

[..]

De oude kat hoeft ook niet te vluchten. Die is niet zo bang. En de nieuwe kat is wel bang, dus die bepaalt hoe dicht zijn tot de andere kat nadert.

Mn oude kat is inderdaad niet zo bang, vooral nieuwsgierig. Maar zevindt het ook spannend en is op haar hoede,

Loulou39 schreef op 03-08-2025 om 10:20:

[..]

Mn oude kat is inderdaad niet zo bang, vooral nieuwsgierig. Maar zevindt het ook spannend en is op haar hoede,

(Ik heb mijn tekst intussen alweer wat veranderd)

Nou rustig aan dan maar. Het hoeft ook niet in 1 dag...

Loulou39

Loulou39

03-08-2025 om 11:42 Topicstarter

kerst schreef op 03-08-2025 om 10:23:

[..]

(Ik heb mijn tekst intussen alweer wat veranderd)

Nou rustig aan dan maar. Het hoeft ook niet in 1 dag...

Ik zag het 😃.

Net zat mijn oude katje op een hoge plek in de kamer en heeft de nieuwe een rondje gemaakt. Mijn oude kat hield haar goed in de gaten, maar bleef zitten. Na ongeveer 5 minuten ging de nieuwe weer weg.

Ze gromt wel af en toe naar mijn oude katje, ik weet niet of dat erg is.

Pfff niet bepaald ontspannen dit 😅

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.