Huiskamer
wild-flower
05-10-2022 om 10:09
Aan welke leraar/lerares heb jij speciale herinneringen ?

Afgeleid van het boekentopic : Aan welke leraar/lerares van de basisschool/middelbare school heb jij bijzondere herinneringen en waarom ?
nlies
06-10-2022 om 17:22
Beterlaat2021! schreef op 06-10-2022 om 11:31:
De juffrouw van de 1e klas Lagere School, 1960-61. Ik ben linkshandig en schrijven met een kroontjespen met inkt was een drama - altijd vlekken. Breien was ook zeer moeilijk. Ze kon het me niet linkshandig leren. Ik moest een lapje breien van 10x10 cm van gele katoen. Van het zweet en de tranen werd het een grijs lapje met gaten.
Ik nam het mee naar huis (??) en mijn moeder breide het af....
Toen ik er mee terugkwam zei de juf : zeg maar tegen je moeder dat ze goed kan breien!![]()
Wij mochten het breiwerk niet mee naar huis nemen, was in de 3de klas, dat we het moesten leren. Moest iets van een inktlap worden ofzo, geen idee meer. Rode katoen en kromme breinaalden, maar zelfs met rechte was het me niet gelukt. Het hele jaar gedaan over 5 cm, en toen eind schooljaar moesten we bij de juf komen om het te laten zien. En ik laat mijn kleine stukje, veel te vast gebreid lapje zien, en trots dat ik het zo ver gered had. Wat doet ze: Ze rukt mijn met bloed zweet en tranen gewrocht werk van de naald (met moeite omdat het zo vast was, en gooit het zo de prullenbak in. Niet gek he dat ik nooit meer gebreid heb
Beterlaat2021!
06-10-2022 om 17:35
Kijk dat is nou een hemelsbreed verschil tussen jouw juf en mijn juf, Nlies.!
Het enige wat ik nu nog met plezier brei zijn sjaals of cols. Rechttoe rechtaan, zelfs de gerstekorrelsteek. Mijn juf heeft nog altijd een plaatsje in mijn 
Courage
06-10-2022 om 17:56
Beterlaat2021! schreef op 06-10-2022 om 11:31:
Toen ik er mee terugkwam zei de juf : zeg maar tegen je moeder dat ze goed kan breien!![]()
Zoiets had ik met mijn haakwerkje (ca. 1975), met een ietwat pinnige juf. Ik bakte er ook niks van, dus haakwerkje mee naar huis en oog van mijn oma viel erop, die het dus even afmaakte.
"Zó, dat heeft je moeder mooi gedaan!", was het commentaar van de juf, waarop ik adrem reageerde: "Was niet mijn moeder, was mijn oma".
Knutselkei
07-10-2022 om 07:31
Tijdens mijn MAVOjaren was ik niet van de hoge punten en leren. Ik ben een keer blijven zitten en met t examen stond ik er niet heel goed voor( wel geslaagd🤪)
Het zou niets met me worden zei een van de leraren. Ik ben MDGO Agogisch Werk gaan doen erna, ging als een tierelier,hoge punten want dit vond ik leuk. Dus op mijn 20e aan t werk in de kinderopvang. We gingen nogal eens wandelen in het dorp. Liep ik daar met een peuter,kleuter en kinderwagen met verschillende huidskleuren kinderen bij me.
Komt de leraar langs die t zei en je zag m gewoon denken…Zie je wel,niks van terecht gekomen.
Ik was nog wel zo dat ik iets harder dan nodig was riep….kom maar jongens…JUF gaat voorop😂
ToetieToover
07-10-2022 om 08:31
Ted68 schreef op 06-10-2022 om 17:15:
Mijn. Leraar duits op de mavo: Ben nog nooit zo vaak de gang op gestuurd....Had altijd een 5.... Hij moest eens weten dat ik al weer 32 jaar in Zwitserland woon. Hij vertelde mijn moeder dat ik nooit iets zou worden.....
Wat een types bestaan er toch, respectloos. Ik ben welgeteld één respectvolle leraar (tevens conrector) tegengekomen.
Ik wilde nooit naar de gymles en nu geef ik zelf sportles, ze moesten eens weten. 🤭Ik hou nou eenmaal niet van balsporten en die gymleraren kregen het voor elkaar er áltijd een bal bij te betrekken. De uitdrukking “er is geen bal aan” is voor mij uitgevonden!
Werd je de les uitgestuurd, dan moest je je melden bij de conrector, die zei: “nou gá je een keer naar gym, word je er uitgestuurd!” 😁 die maakte ter plekke met mij een deal dat ik nooit meer hoefde te gaan als ik daaraan niet al te veel ruchtbaarheid gaf. Kwam omdat hij zich schuldig voelde als roostermaker en ik zoveel tussenuren had, waarvan 3 (!) voor de gymles. Natuurlijk ging ik dan niet, had ik hem uitgelegd, plus ik deed liever wat meer uren ballet thuis. En ik zat toch altijd in de biologie- of tekenles in de tussenuren, dus die streepte hij weg tegenover de gemiste gymuren.
Ik was destijds heel erg onder de indruk dat hij zo goed luisteren kon en je behandelde als tja, bijna als een volwassene. Hij luisterde aandachtig naar mijn betoog over waarom ik lichamelijke opvoeding (zo heette gym) geen taak voor school vond, dat de cijfertoekennning volkomen subjectief was en dat ze dat zelf ook wel wisten want de score telde niet mee voor je lijst en het was geen examenvak, de kleedkamers ontoereikend met binnenvallende puberende jongens, enzovoorts
Fantastisch mens om mijn hele tirade uit te zitten en er ook nog belangstellend vragen over te stellen.
BeneficialJay65
07-10-2022 om 09:52
ToetieToover schreef op 07-10-2022 om 08:31:
[..]
Wat een types bestaan er toch, respectloos. Ik ben welgeteld één respectvolle leraar (tevens conrector) tegengekomen.
Ik wilde nooit naar de gymles en nu geef ik zelf sportles, ze moesten eens weten. 🤭Ik hou nou eenmaal niet van balsporten en die gymleraren kregen het voor elkaar er áltijd een bal bij te betrekken. De uitdrukking “er is geen bal aan” is voor mij uitgevonden!
Werd je de les uitgestuurd, dan moest je je melden bij de conrector, die zei: “nou gá je een keer naar gym, word je er uitgestuurd!” 😁 die maakte ter plekke met mij een deal dat ik nooit meer hoefde te gaan als ik daaraan niet al te veel ruchtbaarheid gaf. Kwam omdat hij zich schuldig voelde als roostermaker en ik zoveel tussenuren had, waarvan 3 (!) voor de gymles. Natuurlijk ging ik dan niet, had ik hem uitgelegd, plus ik deed liever wat meer uren ballet thuis. En ik zat toch altijd in de biologie- of tekenles in de tussenuren, dus die streepte hij weg tegenover de gemiste gymuren.
Ik was destijds heel erg onder de indruk dat hij zo goed luisteren kon en je behandelde als tja, bijna als een volwassene. Hij luisterde aandachtig naar mijn betoog over waarom ik lichamelijke opvoeding (zo heette gym) geen taak voor school vond, dat de cijfertoekennning volkomen subjectief was en dat ze dat zelf ook wel wisten want de score telde niet mee voor je lijst en het was geen examenvak, de kleedkamers ontoereikend met binnenvallende puberende jongens, enzovoorts
![]()
Fantastisch mens om mijn hele tirade uit te zitten en er ook nog belangstellend vragen over te stellen.
Maar dat is toch ontzettend verwerpelijk?! Die leerkrachten gaan om met een kwetsbare doelgroep, zéker rond de puberteit! Moeten leerkrachten in spé dan geen VOG overleggen? Als ik bij de supermarkt solliciteer krijg ik (als het goed is 😏) een training hoe je met agressieve/ lastige klanten omgaat. Is zoiets dan helemaal niet als je docent wilt worden? Zo’n leerkracht vormt je naast je ouders /omgeving toch voor een groot deel, je gaat jaren naar school en zult dan maar zo’n lapzwans treffen😣. Echt wat een eikels zitten ertussen.
Sterkte voor iedereen die dit heeft moeten meemaken.
SuzyQFive
07-10-2022 om 10:12
Caramelzeezoutchocola schreef op 07-10-2022 om 09:52:
[..]
Maar dat is toch ontzettend verwerpelijk?! Die leerkrachten gaan om met een kwetsbare doelgroep, zéker rond de puberteit! Moeten leerkrachten in spé dan geen VOG overleggen? Als ik bij de supermarkt solliciteer krijg ik (als het goed is 😏) een training hoe je met agressieve/ lastige klanten omgaat. Is zoiets dan helemaal niet als je docent wilt worden? Zo’n leerkracht vormt je naast je ouders /omgeving toch voor een groot deel, je gaat jaren naar school en zult dan maar zo’n lapzwans treffen😣. Echt wat een eikels zitten ertussen.
Sterkte voor iedereen die dit heeft moeten meemaken.
Een VOG is alleen een bewijs dat je geen veroordeling hebt die van invloed is op de doelgroep waar je mee werkt.
Vroeger stond erop wat voor vreselijke dingen je had uitgespookt, zoals bij mijn schoonvader het vissen met twee hengels 🤪. Je krijg ook gewoon een VOG voor onderwijs als je eens gestolen hebt. Dat heeft namelijk niets te maken met werken met kinderen.
En een sarcastische leraar of een eikel krijgt bij een nieuwe werkgever gewoon een VOG.
Maar een ouder veroordeeld voor een zedenmisdrijf die taken op school doet hoeft geen VOG aan te vragen.
BeneficialJay65
07-10-2022 om 10:28
SuzyQFive schreef op 07-10-2022 om 10:12:
[..]
Een VOG is alleen een bewijs dat je geen veroordeling hebt die van invloed is op de doelgroep waar je mee werkt.
Vroeger stond erop wat voor vreselijke dingen je had uitgespookt, zoals bij mijn schoonvader het vissen met twee hengels 🤪. Je krijg ook gewoon een VOG voor onderwijs als je eens gestolen hebt. Dat heeft namelijk niets te maken met werken met kinderen.
En een sarcastische leraar of een eikel krijgt bij een nieuwe werkgever gewoon een VOG.
Maar een ouder veroordeeld voor een zedenmisdrijf die taken op school doet hoeft geen VOG aan te vragen.
Ik kan er met m’n pet niet bij. Tegenwoordig voor elke baan heb je allerlei cursussen/trainingen , in de zorg heb je ook trainingen hoe om te gaan met agressieve bewoners etc, maar dan voordat je in het onderwijs wilt wordt je gedrag niet gescreend. Wat zijn dat voor leerkrachten die zo met kinderen omgaan? Lijkt wel in sommige gevallen die ik hier lees dat de leerkrachten de grootste pestkoppen vd klas zijn ipv de medeleerlingen. En dat zijn dan volwassenen notabene🤨.
En hiermee zeg ik niet dat het 1 erger is dan het ander( pesten is nooit goed (te praten).
Moosey
07-10-2022 om 10:30
Ik ben ook wel heel benieuwd wat Caramelzeezout zou precies zo verwerpelijk vond in het stukje van Toetie? Volgens mij ging het alleen maar over dat ze goede argumenten had om niet te gymmen en dat de conrector daarnaar luisterde..
Ik had veel leuke leraren. De geschiedenisleraar die heel streng en sarcastisch was, maar heel leuk als je slim en snel genoeg was om m van repliek te dienen. 2 leraren Engels die een setje waren, hij heel lang en mager en zij heel klein en mollig, allebei heel erg begaan met hun leerlingen. De lerares scheikunde die heel actief was in de cultuur kant van de school en zo leuk dat ik scheikunde als examenvak koos, zonder een enkel ander exact vak, en het nog haalde ook. De relatief jonge biologieraar waar veel meisjes gecharmeerd van waren. De knorrige AIO die uiteindelijk geweldige verhaaltjes ging aanleveren voor de schoolkrant.
Ik denk echt zelden aan mijn middelbare schooltijd maar als ik het zo opschrijf had ik het toch eigenlijk best naar m’n zin 
BeneficialJay65
07-10-2022 om 11:09
Moosey schreef op 07-10-2022 om 10:30:
Ik ben ook wel heel benieuwd wat Caramelzeezout zou precies zo verwerpelijk vond in het stukje van Toetie? Volgens mij ging het alleen maar over dat ze goede argumenten had om niet te gymmen en dat de conrector daarnaar luisterde..
Ik had veel leuke leraren. De geschiedenisleraar die heel streng en sarcastisch was, maar heel leuk als je slim en snel genoeg was om m van repliek te dienen. 2 leraren Engels die een setje waren, hij heel lang en mager en zij heel klein en mollig, allebei heel erg begaan met hun leerlingen. De lerares scheikunde die heel actief was in de cultuur kant van de school en zo leuk dat ik scheikunde als examenvak koos, zonder een enkel ander exact vak, en het nog haalde ook. De relatief jonge biologieraar waar veel meisjes gecharmeerd van waren. De knorrige AIO die uiteindelijk geweldige verhaaltjes ging aanleveren voor de schoolkrant.
Ik denk echt zelden aan mijn middelbare schooltijd maar als ik het zo opschrijf had ik het toch eigenlijk best naar m’n zin
Ik bedoel niet het stukje van toetie, ik bedoel dat ik het gedrag van leerkrachten die zich zo gedragen naar kinderen, verwerpelijk vind!
BeneficialJay65
07-10-2022 om 11:11
Moosey schreef op 07-10-2022 om 10:30:
Het is toch van de zotte dat een leerkracht zegt dat je je benen bij elkaar moet houden tegen meisjes, want anders vragen ze er om om verkracht te worden?! Ook het verhaal van watertoren, ik vind het echt schandalig dat dat soort mensen voor de klas mogen staan.
SuzyQFive
07-10-2022 om 11:22
Caramelzeezoutchocola schreef op 07-10-2022 om 10:28:
[..]
Ik kan er met m’n pet niet bij. Tegenwoordig voor elke baan heb je allerlei cursussen/trainingen , in de zorg heb je ook trainingen hoe om te gaan met agressieve bewoners etc, maar dan voordat je in het onderwijs wilt wordt je gedrag niet gescreend. Wat zijn dat voor leerkrachten die zo met kinderen omgaan? Lijkt wel in sommige gevallen die ik hier lees dat de leerkrachten de grootste pestkoppen vd klas zijn ipv de medeleerlingen. En dat zijn dan volwassenen notabene🤨.
En hiermee zeg ik niet dat het 1 erger is dan het ander( pesten is nooit goed (te praten).
Gedrag screenen is heel erg lastig 🤷🏼♀️. Bewijs maar eens dat iemand dat heeft gezegd bijvoorbeeld. De meeste docenten doen dat soort dingen echt niet, soms zit er helaas een rotte appel tussen… En die zijn lastig weg te krijgen, helaas.
BrightEchidna89
07-10-2022 om 11:43
Zeer negatief aan een leerkracht Frans. Grote man met baard en alcoholprobleem die lol haalde uit zijn machtspositie en leerlingen kleineerde; zou hem nu nog wel eens willen tegenkomen.
Positieve ervaring met een docente Nederlands die me stimuleerde en aanmoedigde, waardoor ik ook in enkele tijdschriften publiceerde en contact kreeg met een "grote" uitgeverij.
HAHA!wait..what
10-10-2022 om 18:37
Positief; leerkracht in groep 7/8 basisschool. Hij zag me gewoon echt en maakte veel grapjes en was gewoon leuk. Zijn vrouw werd ernstig ziek en ik weet nog dat ik dat zó erg vond maar ik kon dat aan niemand kwijt.. Wilde hem dat een keer persoonlijk zeggen (en ook dat hij zo'n fijne meester was) maar ik was zo verlegen dus nooit gedaan.. Nog een beetje spijt van! Toen ik in de 1ste hoorde dat zijn vrouw overleden was, ben ik kotsmisselijk naar huis gegaan.
Lijkt niet heel positief als ik dit zo lees maar hij was echt bijzonder 
Negatief; leraar Techniek (drankprobleem en kon héél boos worden).
Positief; leraar Aardrijkskunde/geschiedenis; omdat ik beide vakken gekozen had, kreeg ik alles voor elkaar bij hem 😅 Mocht als ik het laatste uur 1 van die vakken had, het in een verzonnen tussenuur in de kantine huiswerk maken zodat het laatste uur niet doorging. Veel misbruik van gemaakt 😬
Netherfield
10-10-2022 om 18:43
Nu ben ik dus al dagen aan het bedenken hoe die leuke geschiedenisleraar heette.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.