Huiskamer
Herfstappeltaart
19-07-2025 om 18:31
4-seizoenen dekbed.
We zijn toe aan een nieuw 4-seizoenendekbed. Maar ik twijfel wat ik moet kopen. Wol vind ik te zwaar, dons wil ik niet i.v.m. dierenleed, dus ik denk dat het synthetisch wordt. Hebben jullie nog merken/soorten die je kunt aanbevelen? Of juist niet? Is Ikea wat? Ik lees het graag.
Gsleutel
19-07-2025 om 18:56
Ik zweer bij een wollen dekbed, dus geen tips voor synthetisch maar toen wij afgelopen jaar een nieuw dekbed kochten viel het me wel op dat deze lichter voelt dan ons vorige (20 jaar oude) dekbed.
Herfstappeltaart
19-07-2025 om 18:59
Ik heb toevallig net een cloudpillow-dekbed zitten bekijken. Die kreeg op Bol hele goede reviews. Iemand ervaring hiermee?
Herfstappeltaart
19-07-2025 om 19:08
Gsleutel schreef op 19-07-2025 om 18:56:
Ik zweer bij een wollen dekbed, dus geen tips voor synthetisch maar toen wij afgelopen jaar een nieuw dekbed kochten viel het me wel op dat deze lichter voelt dan ons vorige (20 jaar oude) dekbed.
Wat is de reden dat wol jouw voorkeur heeft?
Daglichtlamp
19-07-2025 om 19:13
Hier heb ik vanwege allergieën niet zoveel keus, maar ik ben heel tevreden met mijn vier seizoenen katoenen dekbed.
Herfstappeltaart
19-07-2025 om 19:14
Daglichtlamp schreef op 19-07-2025 om 19:13:
Hier heb ik vanwege allergieën niet zoveel keus, maar ik ben heel tevreden met mijn vier seizoenen katoenen dekbed.
Is dat katoen zowel binnen- als buitenkant?
Daglichtlamp
19-07-2025 om 19:19
Herfstappeltaart schreef op 19-07-2025 om 19:14:
[..]
Is dat katoen zowel binnen- als buitenkant?
Zeker, 100 procent, wasbaar op 60 graden, en desnoods op 90.
Volgens mij is het deze : https://www.bedtextiel-outlet.nl/cotton-comfort-dekbed-katoen-wasbaar-4-seizoenen-wit.html
Herfstappeltaart
19-07-2025 om 19:20
Daglichtlamp schreef op 19-07-2025 om 19:19:
[..]
Zeker, 100 procent, wasbaar op 60 graden, en desnoods op 90.
Hmmm dan is dat misschien ook wel een optie. Dankje.
Gsleutel
19-07-2025 om 19:23
Herfstappeltaart schreef op 19-07-2025 om 19:08:
[..]
Wat is de reden dat wol jouw voorkeur heeft?
Ik heb het heel snel warm, man heeft het snel koud maar twee dekbedden vinden we heel ongezellig. Wol helpt ons onze eigen temperatuur te reguleren. Als ik ergens anders slaap waar ze (over het algemeen) synthetische dekbedden hebben lig ik de halve nacht te woelen omdat ik mijn warmte niet kwijt kan maar zodra ik er onderuit ga (met een been of mijn bovenlijf) heb ik het koud. Dat heb ik met wol veel minder. Dus toen we een nieuw bed kochten hebben we eigenlijk meteen opnieuw voor wol gekozen.
Herfstappeltaart
19-07-2025 om 19:29
Gsleutel schreef op 19-07-2025 om 19:23:
[..]
Ik heb het heel snel warm, man heeft het snel koud maar twee dekbedden vinden we heel ongezellig. Wol helpt ons onze eigen temperatuur te reguleren. Als ik ergens anders slaap waar ze (over het algemeen) synthetische dekbedden hebben lig ik de halve nacht te woelen omdat ik mijn warmte niet kwijt kan maar zodra ik er onderuit ga (met een been of mijn bovenlijf) heb ik het koud. Dat heb ik met wol veel minder. Dus toen we een nieuw bed kochten hebben we eigenlijk meteen opnieuw voor wol gekozen.
Oké dank voor de uitleg.
Madamecannibale
19-07-2025 om 20:29
Ik heb een donzen dekbed en ben daar erg tevreden over, maar ben het helemaal eens met jouw opmerking over dierenleed. Heel eerlijk, ik had mij er niet zo in verdiept toen ik het dekbed kocht. Wat ik fijn vind aan een donzen dekbed is dat het koel is in de zomer en warm in de winter, ook is het lekker fluffy en niet te zwaar.
Ik zou als ik jou was eens een winkel binnenlopen en de verschillende dekens voelen, dan voel je vanzelf wat zwaar of licht aanvoelt. Ook is het belangrijk om na te denken of je het ‘s nachts sneller warm of koud hebt.
watertoren
19-07-2025 om 20:45
Mijn man en ik hadden ook aparte matrassen en dekbedden omdat wij een verstelbaar bed hebben. Ik weet niet echt of ik de naam goed zeg maar als hij plat wilde liggen en ik niet dan kon ik nog tv kijken. Aparte dekbedden vind ik ideaal want ik heb het makkelijk warm en mijn man was een koukleum. Wij hebben toen voor ons beiden een eenpersoons vier seizoenen dekbed gekocht. Dat was de grootste miskoop ooit. Ik heb vanaf het begin af aan alleen de dunste gebruikt en met dit weer slaap ik zonder dekbed.Mijn man heeft ook alleen maar 1 deel van zijn dekbed gebruikt. Later hebben we nog een deel gebruikt voor onze zoon dus dat kwam goed uit. Feit is wel dat er na tig jaar nu nog dekbedden op de zolder liggen die nooit gebruikt zijn, in een plastic hoe hetzelfde hoe ze ooit geleverd zijn maar nooit gebruikt. Nooit zou ik mensen aanraden voor een 4 seizoenen dekbed.
Gsleutel
19-07-2025 om 20:50
watertoren schreef op 19-07-2025 om 20:45:
Mijn man en ik hadden ook aparte matrassen en dekbedden omdat wij een verstelbaar bed hebben. Ik weet niet echt of ik de naam goed zeg maar als hij plat wilde liggen en ik niet dan kon ik nog tv kijken. Aparte dekbedden vind ik ideaal want ik heb het makkelijk warm en mijn man was een koukleum. Wij hebben toen voor ons beiden een eenpersoons vier seizoenen dekbed gekocht. Dat was de grootste miskoop ooit. Ik heb vanaf het begin af aan alleen de dunste gebruikt en met dit weer slaap ik zonder dekbed.Mijn man heeft ook alleen maar 1 deel van zijn dekbed gebruikt. Later hebben we nog een deel gebruikt voor onze zoon dus dat kwam goed uit. Feit is wel dat er na tig jaar nu nog dekbedden op de zolder liggen die nooit gebruikt zijn, in een plastic hoe hetzelfde hoe ze ooit geleverd zijn maar nooit gebruikt. Nooit zou ik mensen aanraden voor een 4 seizoenen dekbed.
Hier worden alle delen gebruikt hoor. Nu natuurlijk niet, maar in het najaar gaat eerst het dikkere deel er op en daarna het dubbele. Zeker bij de kinderen. Wij houden vaak langer één deel omdat we samen in bed liggen en dus warmte van elkaar hebben.
Ysenda
19-07-2025 om 20:52
ik heb al jaren een 4 seizoenen dekbed van ikea en dat is prima. Groot genoeg en het houd me warm, welke eisen naast dierenleed kun je nog hebben aan een dekbed?
watertoren
19-07-2025 om 20:58
Ysenda schreef op 19-07-2025 om 20:52:
ik heb al jaren een 4 seizoenen dekbed van ikea en dat is prima. Groot genoeg en het houd me warm, welke eisen naast dierenleed kun je nog hebben aan een dekbed?
Deze snap ik niet
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.