Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Zondvloed trekt over het oosten van België en Limburg.

https://www.hln.be/nieuws/zondvloed-trekt-over-oosten-van-het-land-1-5-regen-van-wat-normaal-in-heel-jaar-valt-code-rood-voor-provincie-luik~abc01002d/

En het KNMI heeft dan inmiddels ook al code oranje afgekondigd. Gelukkig woon ik niet in Limburg. Heel veel sterkte aan iedereen die in de getroffen regio's woont. Het schijnt best wel heftig te kunnen gaan worden... Er zijn nu al overstromingen en het wordt nog veel erger.

https://twitter.com/NoodweerBenelux/status/1415222524363804672


Sophia_!

Sophia_!

14-07-2021 om 10:46

Jeetje, vandaag weer? Ik zag gisteren ook al beelden voorbij komen van overstromingen daar. Sterkte ermee als je daar woont. 

LoveCats!

LoveCats!

14-07-2021 om 10:53 Topicstarter

Sophia_! schreef op 14-07-2021 om 10:46:

Jeetje, vandaag weer? Ik zag gisteren ook al beelden voorbij komen van overstromingen daar. Sterkte ermee als je daar woont.

Morgen ook veel neerslag

DistinctMarten43

DistinctMarten43

14-07-2021 om 10:56

Vandaag en morgen wordt pittig idd. Er staan in het zuiden van Belgisch Limburg (Nederland ook dan waarschijnlijk?) al straten en kelders onder water en het ergste moet nog komen.

LoveCats!

LoveCats!

14-07-2021 om 11:00 Topicstarter

Doornroosje9 schreef op 14-07-2021 om 10:56:

Vandaag en morgen wordt pittig idd. Er staan in het zuiden van Belgisch Limburg (Nederland ook dan waarschijnlijk?) al straten en kelders onder water en het ergste moet nog komen.

In Heerlen stond gisteravond een snelweg onder water. En bij een of andere molen stond het water 1.5 meter hoog.

DistinctMarten43

DistinctMarten43

14-07-2021 om 11:07

LoveCats! schreef op 14-07-2021 om 11:00:

[..]

In Heerlen stond gisteravond een snelweg onder water. En bij een of andere molen stond het water 1.5 meter hoog.

En daar komt nog een hoop water bij vandaag en morgen. Wat een ellende voor die mensen.

Het wordt behoorlijk pittig in (zuid) Limburg. Het wordt al dagen voorspeld, dus er zijn wel enige voorbereidingen getroffen. Maar uiteindelijk doe je er niet zoveel aan, sterkte voor de getroffenen. 

AcidicShark11

AcidicShark11

14-07-2021 om 11:28

Jeetje, een paar weken terug ook al. Wat een ellende voor iedereen daar.

Ja het is echt heel heftig, is hier kortbij maar wij liggen net wat hoger dan die dorpen. Gelukkig maar, wat een ellende zeg. 

DistinctMarten43

DistinctMarten43

14-07-2021 om 11:57

Peil van Maas in twee uur tijd net geen 4 meter gestegen: historisch record

Het lijkt er sterk op dat 14 juli 2021 een historische dag voor de Maas zal worden. Pakken regen uit Frankrijk, Wallonië, diverse beken die uitmonden in de Maas doen de regenrivier in Limburg zwellen. Woensdagvoormiddag steeg het Maaswater in twee uur tijd met 3,80 meter. Dat hoogteverschil in korte tijd is nu al een record. En er komt nog veel water bij.

Volgens Rijkswaterstaat Maastricht gaat de Maas woensdagavond een debiet halen van 1.500 kubieke meter per seconde. Dat is uitzonderlijk voor de zomer. De plotse stijging heeft niet alleen gevolgen voor de Maas, maar ook voor de beken. Bij een hoge Maas sluiten de kleppen van de beken. Zo kan er vanuit de Maas geen water in de beken vloeien, maar blijft het water in de beken staan. Als het water in de beek blijft zwellen lopen die op termijn over. Daar waar anders de Maas langzaam zwelt, gaat het nu om een plotse stijging en dus een uitzondering. De weersvoorspellingen geven voorlopig aan dat de Maas blijft stijgen tot donderdagmiddag.

In Belgisch Limburg verwacht men dat de Maas over haar zomeroevers zal treden en plaatselijk haar winterbed zal innemen. In dat geval worden de fiets- en voetveerponten in Ophoven, Rotem en Uikhoven uit de Maas genomen.

Bron: Belang van Limburg

Inderdaad wat een ellende. Sterkte voor ieder die hier mee te maken heeft.

DownrightChinchilla41

DownrightChinchilla41

14-07-2021 om 12:24

Toch apart hoor, daar zoveel regen en wateroverlast en ik moest gister mijn toen nog sproeien omdat het zo droog was en is..

DistinctMarten43

DistinctMarten43

14-07-2021 om 12:35

Yolo schreef op 14-07-2021 om 12:24:

Toch apart hoor, daar zoveel regen en wateroverlast en ik moest gister mijn toen nog sproeien omdat het zo droog was en is..

Het sleept vanuit het oosten naar het zuidwesten over het uiterste zuiden van het land bij jullie. Zoiets ongeveer.

Ik ben een raar geval!

Nu het over België gaat schrijf ik iets over Nederland.
Vanmiddag op het VTM-nieuws: een jetskieër die op de snelweg in Nederland aan het watersporten was. 

Erg voor al die mensen die weer schade en zorgen hebben. Maak het maar mee (en dikwijls door nalatigheid van overheden).

LoveCats!

LoveCats!

14-07-2021 om 14:08 Topicstarter

Al veel neerslag gevallen de afgelopen 24 uur in Zuid-Limburg volgens het KNMI. En in België noodweer en stroomuitval. De Spa is daar ondergelopen. 

https://nos.nl/liveblog/2389253-a79-voor-een-deel-weer-vrij-advies-geen-recreatievaart-op-de-maas-door-stroming
https://twitter.com/KNMI/status/1415279626511859715

DistinctMarten43

DistinctMarten43

14-07-2021 om 14:22

De Spa? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.