Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Zijn jullie voorbereid op een oorlog ?


Denk een redelijke voorbereiding hier. Altijd een liter of dertig vloeistof in huis (voornamelijk frisdranken en melkproducten), daarnaast een diepvriezer gevuld met maaltijden en soep, droge voedingsstoffen en blikvoeder, moestuin en fruitbomen/struiken (maar dat is dus seizoensgebonden) en kippen die elke dag leggen.  
Zaklampen en kaarsen in orde, radio op baterijen en antenne in orde, denk bijna 2 m³ droog hout om mee te koken. Regenwaterput van 10m³, dus genoeg om toiletten mee door te spoelen, te wassen en desnoods tijdelijk te koken/drinken (al zal dat laatste niet ideaal zijn).
Hopelijk over enkele jaren ook zonnepanelen en een batterij zodat er ook stroomvoorziening is. 

Ergens denk ik ook wel dat dit wat bangmakerij is, want om 36uur te overleven heb je eigenlijk bitter weinig nodig en zal er bij de meeste huishoudens meer dan genoeg in de koelkast steken. 

Er is geen atoomschuilkelder toegankelijk hier voor de gewone burger dus ik denk dat voorbereiden weinig zin heeft. Ik vraag me al jaren af waarom er in Nederland geen schuilkelders zijn onder elk flatgebouw. De burgers zijn niet belangrijk blijkbaar. 

interessant dat het hier vooral over voeding en vloeistof gaat. Zouden jullie fit genoeg zijn om 100km te lopen? Heb je kampeerspullen die je in de auto kunt gooien als je moet vertrekken? Heb je wapens? EHBO skills? Medicijnen?

Lieveheersbeest schreef op 22-01-2024 om 04:02:

interessant dat het hier vooral over voeding en vloeistof gaat. Zouden jullie fit genoeg zijn om 100km te lopen? Heb je kampeerspullen die je in de auto kunt gooien als je moet vertrekken? Heb je wapens? EHBO skills? Medicijnen?

Goed punt inderdaad. Ik ben zelf niet goed voorbereid in materiële zin maar heb wel redelijk wat van die vaardigheden. Toch maar eens de rest ook regelen, je weet nooit hoe het leven loopt, en ik ben mezelf vaak dankbaar geweest voor eerdere voorbereiding.

Lieveheersbeest schreef op 22-01-2024 om 04:02:

interessant dat het hier vooral over voeding en vloeistof gaat. 

Zouden jullie fit genoeg zijn om 100km te lopen?  Ja, we kunnen lopen, maar 100 kilometer, dat kost minstens 25 uur.

Heb je kampeerspullen die je in de auto kunt gooien als je moet vertrekken? Ja.

Heb je wapens? Zeg ik niet.

EHBO skills? Ja, maar geen oorlogschirurgie.

Medicijnen? Ja.

Lieveheersbeest schreef op 22-01-2024 om 04:02:

interessant dat het hier vooral over voeding en vloeistof gaat. Zouden jullie fit genoeg zijn om 100km te lopen? Heb je kampeerspullen die je in de auto kunt gooien als je moet vertrekken? Heb je wapens? EHBO skills? Medicijnen?

Precies dat. Nee ik kan niet ver lopen, ik ben niet bestand tegen buiten slapen (zou ik überhaupt nog kùnnen slapen?) ik kan geen kogels of bommen opvangen, ik durf niet meer over straat als je om niks een kogel kunt krijgen of verkracht kan worden, heb geen wapens en dit alles geldt ook voor mijn kinderen (mijn man is wel erg handig en sterk, ik hoop dat we met zijn skills kunnen overleven) ….
Oorlog is echt iets anders dan een paar dagen gesloten supermarkten/gas/water/electriciteit. 

Lieveheersbeest schreef op 22-01-2024 om 04:02:

interessant dat het hier vooral over voeding en vloeistof gaat. Zouden jullie fit genoeg zijn om 100km te lopen? Heb je kampeerspullen die je in de auto kunt gooien als je moet vertrekken? Heb je wapens? EHBO skills? Medicijnen?

Maar waar moet je heen lopen? Als Nederland in een oorlog belandt, zal dat in België en Duitsland niet anders zijn. Ik heb ook geen financiële middelen om mensensmokkelaars in te zetten om Europa te kunnen verlaten. 

En ik heb geen auto, dus ik vrees dat er niet veel anders op zit dan al m'n scoutingkwaliteiten in te zetten en het thuis uit te zitten. 

Lieveheersbeest schreef op 22-01-2024 om 04:02:

interessant dat het hier vooral over voeding en vloeistof gaat. Zouden jullie fit genoeg zijn om 100km te lopen? Heb je kampeerspullen die je in de auto kunt gooien als je moet vertrekken? Heb je wapens? EHBO skills? Medicijnen?

Wij zijn fit, hebben kampeerspullen en een auto om ze in te gooien, maar de brandstof kan een probleem worden. We hebben skills & wapens omdat we aan zelfverdedigingssport doen, maar die leggen het af tegen schietwapens. EHBO diploma ook allebei omdat het verplicht is bij het geven van sportles.

Medicijnen: geen idee wat je In huis moet hebben? Bedoel je voor jezelf een voorraad? Dat geeft de apotheek niet mee tegenwoordig. Ik denk dat we in no-time daarmee problemen gaan krijgen bij een oorlog.

Mijn beste voorbereiding ligt in het hebben van een goed netwerk. In je eentje red je het niet, we moeten samenwerken. 

Mijn grootste zorg is mijn moeder op leeftijd en mijn kinderen, die wonen niet thuis, die zou ik dan willen ophalen als we moeten vluchten maar geen idee of ze dan meewillen. 

ToetieToover schreef op 22-01-2024 om 08:53:

[..]

Wij zijn fit, hebben kampeerspullen en een auto om ze in te gooien, maar de brandstof kan een probleem worden. We hebben skills & wapens omdat we aan zelfverdedigingssport doen, maar die leggen het af tegen schietwapens. EHBO diploma ook allebei omdat het verplicht is bij het geven van sportles.

Medicijnen: geen idee wat je In huis moet hebben? Bedoel je voor jezelf een voorraad? Dat geeft de apotheek niet mee tegenwoordig. Ik denk dat we in no-time daarmee problemen gaan krijgen bij een oorlog.

Mijn beste voorbereiding ligt in het hebben van een goed netwerk. In je eentje red je het niet, we moeten samenwerken.

Mijn grootste zorg is mijn moeder op leeftijd en mijn kinderen, die wonen niet thuis, die zou ik dan willen ophalen als we moeten vluchten maar geen idee of ze dan meewillen.

Maar waar ga je heenvluchten dan?

en als er oorlog komt zou iedere fitte persoon tussen de 20-60 niet gewoon geacht worden te vechten?

Lieveheersbeest schreef op 22-01-2024 om 04:02:

interessant dat het hier vooral over voeding en vloeistof gaat. Zouden jullie fit genoeg zijn om 100km te lopen? Heb je kampeerspullen die je in de auto kunt gooien als je moet vertrekken? Heb je wapens? EHBO skills? Medicijnen?

Ja, ja, nee, nee, nee (op paracetamol na)

Schommelstoel schreef op 22-01-2024 om 08:36:

[..]

Maar waar moet je heen lopen? Als Nederland in een oorlog belandt, zal dat in België en Duitsland niet anders zijn. Ik heb ook geen financiële middelen om mensensmokkelaars in te zetten om Europa te kunnen verlaten.

En ik heb geen auto, dus ik vrees dat er niet veel anders op zit dan al m'n scoutingkwaliteiten in te zetten en het thuis uit te zitten.

Kan je naar Engeland zeilen, is dan een betere vraag misschien. 

absor schreef op 22-01-2024 om 09:01:

en als er oorlog komt zou iedere fitte persoon tussen de 20-60 niet gewoon geacht worden te vechten?

Natuurlijk. En ik zit aan de bovenkant van de helft, dus het duurt dan wel even voor ik opgeroepen wordt. Maar weg kun je dan niet. 

Waar men heen vlucht wordt gevraagd... lijkt mij sowieso weg uit de grote steden Amsterdam en den Haag die ze gaan bombarderen en naar terrein boven de zeespiegel waar je in iedergeval droog bent met je tent of bij familie als de dijken worden opgeblazen. 

Waar mensen die al hoog en droog zitten heenvluchten geen idee ik denk nergens heen... een luxe jacht op de zee idd als mensen die mogelijkheid hebben. 

Schommelstoel schreef op 22-01-2024 om 08:36:

[..]

Maar waar moet je heen lopen? Als Nederland in een oorlog belandt, zal dat in België en Duitsland niet anders zijn. Ik heb ook geen financiële middelen om mensensmokkelaars in te zetten om Europa te kunnen verlaten.

En ik heb geen auto, dus ik vrees dat er niet veel anders op zit dan al m'n scoutingkwaliteiten in te zetten en het thuis uit te zitten.

Tijdens WO II had niet heel NL evenveel last van bombardementen. Waar moet je heen lopen? Daar waar de gebouwen nog overeind staan, bijvoorbeeld. Of daar waar het land boven NAP ligt inderdaad.

Ik denk wel dat het inzetten van je scoutingtalenten een goeie is 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.