Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Woningtekort: Meer mensen in woningen

Er is momenteel een enorm woningtekort en de huizenmarkt is oververhit. Op de NOS-site lees ik in een artikel dat er nu het idee is, om meer mensen in een woning te proberen te krijgen. Er wonen nl steeds meer mensen alleen in een woning, waar makkelijk nog iemand bij kan. 
https://nos.nl/artikel/2391941-idee-tegen-woningtekort-plaats-meer-mensen-in-bestaande-huizen 

Nu woon ik ook alleen en zou er qua ruimte nog prima iemand bij kunnen, maar zou ik dat absoluut niet willen. Zou jij ruimte willen opgeven om iemand een plekje om te wonen te geven?

Peiling

Ruimte geven
218 stemmen
6%
88%
6%

jouw openingspost heeft een heel andere toon dan het artikel. Jij laat het klinken alsof mensen met een groot huis een soort inkwartiering krijgen, terwijl de bedoeling is het aantrekkelijker te maken om een huis te delen voor mensen die dat willen. Door bv veranderen van de uitkeringsregels en het verminderen van huurbescherming om een vervelende huurder eruit te kunnen zetten. 
Ik heb 12 jaar woning gedeeld met vreemden dus ik vind dat ik mijn portie wel gehad heb. Ik ga het niet opnieuw doen in mijn huidige woning want die is daarvoor ook te klein.
Maar an sich is het realistisch om te kijken naar woningdelen. We spreken wel over een tekort aan huizen, maar we hebben in de bestaande woningen recordveel woonruimte per persoon. Gemiddeld. Er moeten meer kleine woningen zijn maar tot die tijd is een woning delen helemaal niet zo gek. Met een extra badkamer of een kitchenette erbij. 

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

01-08-2021 om 10:08

Ik heb “anders” gestemd, omdat ik geen ruimte heb om iemand kwijt te kunnen in mijn woning. Wel vind ik het een probleem dat zo veel mensen op gigantische woonoppervlakken wonen terwijl er een tekort aan woonruimte is. Het komt op mij dan wat asocialig over om zo veel ruimte in te nemen. 

nee. 

Friezinnetje

Friezinnetje

01-08-2021 om 10:08 Topicstarter

Oh, die inkwartiering, bedoel ik niet hoor. 

Nee, want wij wonen al met vier personen in een huis. Het lijkt me wel een goed idee voor al die alleenstaanden in veel te grote huizen, die kunnen best delen. 

Absoluut. Vooral omdat ik het credo aanhang: wat ik zelf niet nodig heb geef ik weg. Dus zodra mijn kinderen uit huis zijn ga ik óf kleiner wonen (en laat ik mijn grote huis voor een groot gezin) óf ik maak plek voor anderen. Economisch daklozen bijvoorbeeld, of een student. 

Het woningtekort is ook een maatschappelijk probleem, een deel van die oplossing ligt dus ook bij de maatschappij naar mijn mening. We moeten het samen doen. Ik voel me wel verantwoordelijk een deel van de oplossing te zijn. 
Verdere voordelen zijn er ook genoeg: qua kosten delen voor mensen die wel wat meer inkomen kunnen gebruiken, qua ouderen die zo niet meer alleen wonen en minder eenzaam zijn. 

Wij hebben een eensgezinswoning, te groot voor ons tweeën. Toen we het kochten hoopten we nog dat er kinderen zouden komen, maar het is wel duidelijk dat dat niet gaat lukken. We hebben nu dus een kamer die ik gebruik als studieplek, en een sportkamer. Er is dus ruimte. En eerlijk is eerlijk, ik zou wel eerst gesprekken willen om te kijken of het klikt. Maar ik zou er zeker open voor staan.

Jaren lang zijn er voornamelijk gezinswoningen gebouwd en een handje vol appartementen. Veel nieuwbouw appartementen die ik gezien heb van 54m2, ik wil er niet in wonen. Maar dat is een soort van oplossing.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

01-08-2021 om 10:15

Tja, de praktijk is op dit moment dat heel veel (jong- en iets minder jong) volwassenen nog inwonen bij hun ouders. Niet alleen tijdens hun studie maar ook daarna. Omdat er simpelweg niets te huur of koop is voor hun inkomen.

Voor hen zou ik het bijzonder goed vinden als er meer mogelijkheden komen om een huis met andere (jong)volwassenen te delen. Wachttijd optellen zou daarbij zeker kunnen helpen. Hier in de regio is dat 10-15 jaar... 

Mijn woningbouwvereniging is net begonnen om eensgezinswoningen geschikt te maken voor bewoning door meer mensen. De krijgen dan deels hun eigen vertrekken en deels delen ze dingen zoals sanitair.

Ze experimenteren ook met flatgebouwen waar jonge mensen in komen die dan een tijdelijk contract krijgen, van maximaal 5 jaar. Dan kunnen ze na hun studie of aan het begin van hun loopbaan tenminste ergens fijn wonen en toegroeien naar een andere woning ook qua inschrijfduur.

Goed dat ze proberen wat te doen aan het nijpende woningtekort in de sociale huur. Zelf moet ik er absoluut niet aan denken om mijn woonruimte te delen. Woon al 22 jaar in mijn uppie, ook zonder man of kinderen. Iemand anders in mijn persoonlijke ruimte zou ik verschrikkelijk vinden.(ik woon op een flat)

Friezinnetje

Friezinnetje

01-08-2021 om 10:18 Topicstarter

Wollstonecraft, dat heb ik ook. Ik woon al dik 25 jaar alleen en ik moet er niet aan denken dat ik steeds iemand bij mij in het huis heb. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

01-08-2021 om 10:18

Zeefietser schreef op 01-08-2021 om 10:14:

Jaren lang zijn er voornamelijk gezinswoningen gebouwd en een handje vol appartementen. Veel nieuwbouw appartementen die ik gezien heb van 54m2, ik wil er niet in wonen. Maar dat is een soort van oplossing.

Dat houdt inderdaad ook het probleem in stand. Waarom worden er niet veel meer studios en 2-3 kamer appartementen gebouwd voor starters? En dan ook voor de huurmarkt. Vrijwel alles wat ik hier in de regio zie zijn grotere (koop)woningen. Vanaf 4-5 ton. Dat is toch niet te betalen voor een alleenstaande?

Dat krijg je als je het aan de markt overlaat. Want voor een investeerder zijn die duurdere woningen veel lucratiever. Hier zou de overheid toch echt meer in moeten sturen.

Friezinnetje schreef op 01-08-2021 om 10:18:

Wollstonecraft, dat heb ik ook. Ik woon al dik 25 jaar alleen en ik moet er niet aan denken dat ik steeds iemand bij mij in het huis heb.

Dat zou ook niet kunnen denk ik. Ik wil ook nooit samenwonen ofzo. Maar ik woon dan ook in een flat, dus het is niet zo dat ik veel ruimte over heb.

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

01-08-2021 om 10:20

Coreopsis schreef op 01-08-2021 om 10:15:

Tja, de praktijk is op dit moment dat heel veel (jong- en iets minder jong) volwassenen nog inwonen bij hun ouders. Niet alleen tijdens hun studie maar ook daarna. Omdat er simpelweg niets te huur of koop is voor hun inkomen.

Voor hen zou ik het bijzonder goed vinden als er meer mogelijkheden komen om een huis met andere (jong)volwassenen te delen. Wachttijd optellen zou daarbij zeker kunnen helpen. Hier in de regio is dat 10-15 jaar...


Ik zag op Funda echt een droomhuis. Helemaal buiten mijn bereik hoor, heel duur en sowieso veel te veel kamers. Heel erg groot perceel ook. In de makelaarstekst stond dan ook dat het huis heel geschikt was voor bewoning door een groot gezin of voor dubbele bewoning, maar dat het de afgelopen decennia door twee personen was bewoond. Ik zei nog tegen mijn man: wat zonde. Ik vraag me wel een beetje af wat voor persoonlijkheid er achter zit als je zo ongelofelijk veel ruimte voor jezelf wilt innemen. 

Coreopsis schreef op 01-08-2021 om 10:18:

[..]

Dat houdt inderdaad ook het probleem in stand. Waarom worden er niet veel meer studios en 2-3 kamer appartementen gebouwd voor starters? En dan ook voor de huurmarkt. Vrijwel alles wat ik hier in de regio zie zijn grotere (koop)woningen. Vanaf 4-5 ton. Dat is toch niet te betalen voor een alleenstaande?

Dat krijg je als je het aan de markt overlaat. Want voor een investeerder zijn die duurdere woningen veel lucratiever. Hier zou de overheid toch echt meer in moeten sturen.

Hier gaat dat wel gebeuren. Rondom het centraal station wordt het gebied opnieuw ingericht. Er wordt dan vooral de hoogte in gebouwd met niet al te grote flats. Heel geschikt voor jonge mensen, maar ook voor wat oudere mensen die veel voorzieningen dichtbij willen hebben. Ze proberen dan in de buitenwijken wat meer jonge gezinnen met kinderen te krijgen, zodat de woonruimte op die manier beter benut wordt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.