Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Wie worden de nieuwe ministers?

De onderhandelaars lijken eindelijk bijna klaar te zijn. Dus dan komt straks het kwartetten met de ministeries en de poppetjes die daarbij horen. Uitgelekt is al dat het CDA zowel de ministeries van Volksgezondheid als die van Financiën moet inleveren. Ik vermoed dat beide ministeries naar D66 gaan. Wellicht krijgt het CDA dan buitenlandse zaken.
Mijn voorspelling is dat Sigrid Kaag Financiën krijgt (of misschien Volksgezondheid, kan zij aandacht krijgen via de persconferenties).
Rutte komt natuurlijk op Algemene zaken. Sophie Hermans gaat ook vast beloond worden met een ministerie. De CU had maar twee ministers en dat blijft zo, ik vermoed dat ze daar ook geen nieuwe mensen voor naar voren schuiven (en ze voldeden al netjes aan de fifty/fifty man vrouw-verhouding die blijkbaar afgesproken is voor het nieuwe kabinet).
Maar ik ben heel benieuwd wie er verder in het kabinet blijft of toch een functie elders krijgt. Wat denken jullie? Ze hebben het over 20 ministers, dus 10 mannen en vrouwen.


koolmees? Op financiën ofzo? Gewoon een gokje hoor ik heb nog niks gehoord 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

10-12-2021 om 16:05 Topicstarter

Joszy schreef op 10-12-2021 om 15:58:

koolmees? Op financiën ofzo? Gewoon een gokje hoor ik heb nog niks gehoord

Koolmees wordt niet opnieuw minister, dat is al gezegd toen hij informateur werd. Eigenlijk denk ik dat D66 graag een vrouw wil voor dat ministerie. Op dat ministerie hebben we namelijk tot nu toe alleen nog maar mannen gehad.

https://www.ad.nl/politiek/d66-vernieuwt-ministersploeg-van-engelshoven-keert-niet-terug-ollongren-onzeker~acb6cfd5/

ok dat had ik gemist 😉 ik heb echt geen idee wat voor partij prominenten er zijn momenteel. Ik ken alleen de hele oude generatie. Ik mag hopen dat Jan terlouw het niet wordt
Ik dacht aan kim putters maar dat is een pvda-er...

Daglichtlamp

Daglichtlamp

10-12-2021 om 16:45 Topicstarter

https://www.trouw.nl/politiek/voor-de-helft-vrouwen-in-het-kabinet-is-de-belofte-maar-wie~b377cb13/
Blijkbaar wordt verwacht dat het vooral voor het CDA lastig wordt om 50% vrouwen te vinden. Of vooral om te besluiten welke mannen dan niet.

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

10-12-2021 om 17:14

Nee, Sigrid gaat niet naar financiel. Hooguit naar Zorg.
Alexandra van Huffelen (D66) gaat natuurlijk naar financien.
Robot Jetten zal wel weer fractievoorzitter worden.
Dat vermoed ik ook voor Sophie Hermans: die wordt VVD fractievoorzitter.

Dilan Yesligoz-Zegerius zal ook wel minister worden (maar waarvan?)
Stef Blok en Sander Dekker komen ook bijna gegarandeerd terug.
Voor CDA waarschijnlijk alleen Hoekstra en De Jonge. 

We gaan het zien.

ik dacht dat blok ook (weer) wilde stoppen...
Blok was toch ook degene die zei: de woningmarkt is af? Misschien kan hij dat nog even oplossen? 🤣

Daglichtlamp

Daglichtlamp

10-12-2021 om 17:29 Topicstarter

Joszy schreef op 10-12-2021 om 17:26:

ik dacht dat blok ook (weer) wilde stoppen...
Blok was toch ook degene die zei: de woningmarkt is af? Misschien kan hij dat nog even oplossen? 🤣

Er komt in elk geval vast een speciale minister voor wonen verwacht ik. Ben benieuwd op welk ministerie die ondergebracht wordt.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

10-12-2021 om 17:37 Topicstarter

En natuurlijk een speciale minister voor Klimaat. Wellicht krijgt Financiën deze keer ook twee ministers, daar ligt nog wel wat werk te doen.

Daglichtlamp schreef op 10-12-2021 om 17:37:

En natuurlijk een speciale minister voor Klimaat. Wellicht krijgt Financiën deze keer ook twee ministers, daar ligt nog wel wat werk te doen.

Ik hoorde vanmorgen een journalist zeggen dat hij verwachtte dat op klimaat Dilan Yesilgoz komt. Ik hoop het niet, ik hoop dat dat naar D66 gaat. Verder geen idee wat Kaag en Hoekstra gaan doen. De verwachting is gelukkig dat er een ander op volksgezondheid komt. 

Verder wil ik vooral een aantal mensen niet, merk ik. Alsjeblieft geen Blok, geen Koolmees, geen Ollongren en geen Hennis.

Er zou nieuw elan komen toch? Dan moeten ze met nieuwe mensen komen ook.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

10-12-2021 om 18:05 Topicstarter

Rondstruiner schreef op 10-12-2021 om 17:55:

[..]

Ik hoorde vanmorgen een journalist zeggen dat hij verwachtte dat op klimaat Dilan Yesilgoz komt. Ik hoop het niet, ik hoop dat dat naar D66 gaat. Verder geen idee wat Kaag en Hoekstra gaan doen. De verwachting is gelukkig dat er een ander op volksgezondheid komt.

Verder wil ik vooral een aantal mensen niet, merk ik. Alsjeblieft geen Blok, geen Koolmees, geen Ollongren en geen Hennis.

Er zou nieuw elan komen toch? Dan moeten ze met nieuwe mensen komen ook.

Van dat rijtje blijft alleen Blok denk ik. Een VVD minister van Klimaat hoeft helemaal niet slecht te zijn. Dat helpt wellicht om klimaatplannen sneller door de kamers te krijgen.

Daglichtlamp schreef op 10-12-2021 om 18:05:

[..]

Van dat rijtje blijft alleen Blok denk ik. Een VVD minister van Klimaat hoeft helemaal niet slecht te zijn. Dat helpt wellicht om klimaatplannen sneller door de kamers te krijgen.

Blok heeft gezegd dat hij niet meer wilde, dus ik heb goede hoop. Maar ja, dat heeft hij eerder gezegd natuurlijk.

https://www.trouw.nl/politiek/blok-kamp-en-knapen-willen-niet-terug-in-nieuw-kabinet~b098b61a/

Ik hoop echt dat D66 klimaat krijgt. 

Blok was toch in principe allang gestopt? Die is volgens mij alleen op verzoek van Rutte nog even teruggekomen.

Herfstappeltaart schreef op 11-12-2021 om 07:08:

Blok was toch in principe allang gestopt? Die is volgens mij alleen op verzoek van Rutte nog even teruggekomen.

Ja, inderdaad, maar hij is al twee keer gestopt en toch teruggekomen op verzoek. Het is net Heintje Davids. Dus als ze hem nu weer vragen .

Rondstruiner schreef op 11-12-2021 om 08:12:

[..]

Ja, inderdaad, maar hij is al twee keer gestopt en toch teruggekomen op verzoek. Het is net Heintje Davids. Dus als ze hem nu weer vragen .

🤣 Nou inderdaad.

Ik hoor rondgaan Paternotte op Volksgezondheid. Hopelijk niet.

Voor de rest interesseert het me niet zolang Kaag maar geen mp wordt. Dan nog liever Rutte. Al krijg ik dat ook met moeite mijn toetsenbord uit. 
Zag een foto langskomen waar Kaag nogal prominent opstond, en Rutte ergens aan de zijkant. Hopelijk geen voorspellende foto.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.