Nieuws en actueel
Daglichtlamp
08-10-2025 om 19:49
Wie denkt dat hier vlees in zit?

Blijkbaar vind de Europese Unie dit soort verpakkingen zo verwarrend dat er hoognodig extra regels moeten komen.
https://www.volkskrant.nl/economie/europees-parlement-stemt-alsnog-voor-verbod-op-vleesaanduidingen-voor-vleesvervangers~bb6557c1/
Nick90
12-10-2025 om 12:23
LydiaDietz schreef op 12-10-2025 om 12:04:
[..]
En welk principe zit daarachter?
Het principe achter geen vlees willen eten is doorgaans niet willen bijdragen aan dierenleed, klimaatoverwegingen ed?
Welk principe zit er achter geen vleesvervanger willen eten? Het onbewerkte aspect? Je eet een "gewone" hamburger ook niet wegens bewerkt? Wil bij zo'n buffet ook geen dessert eten etc? Bebt altijd met whole foods bezig? Dat kan he, dan kan ik me indenken dat je uit principe geen vleesvervanger wil. Dan is het mooi als mensen met je meedenken en ervoor zorgen dat er ook iets voor jou is.
Of is het "gewoon omdat ik het niet wil".
Omdat ze 9 van de 10 keer niet lekker zijn.
LydiaDietz
12-10-2025 om 12:29
Nick90 schreef op 12-10-2025 om 12:23:
[..]
Omdat ze 9 van de 10 keer niet lekker zijn.
Dat is smaak. Geen principe.
Herfstappeltaart
12-10-2025 om 12:49
watertoren schreef op 12-10-2025 om 08:38:
[..]
Dat klopt! Ik heb die kaart lang geleden ook weg gegooid. Ik dacht toen dat het alleen voor vleesvervangers was. Later kwam ik er achter dat je er ook groenten en andere dingen van kon kopen.
Wat zonde, dan had je hem beter weg kunnen géven i.p.v. gooien. Ik heb er net drie potjes pijnboompitten van gehaald.
Cle0
12-10-2025 om 13:14
LydiaDietz schreef op 12-10-2025 om 12:04:
[..]
En welk principe zit daarachter?
Het principe achter geen vlees willen eten is doorgaans niet willen bijdragen aan dierenleed, klimaatoverwegingen ed?
Welk principe zit er achter geen vleesvervanger willen eten? Het onbewerkte aspect? Je eet een "gewone" hamburger ook niet wegens bewerkt? Wil bij zo'n buffet ook geen dessert eten etc? Bebt altijd met whole foods bezig? Dat kan he, dan kan ik me indenken dat je uit principe geen vleesvervanger wil. Dan is het mooi als mensen met je meedenken en ervoor zorgen dat er ook iets voor jou is.
Of is het "gewoon omdat ik het niet wil".
Het principe dat het in alles op vlees moet lijken (naam, uiterlijk) want dat is herkenbaar voor mensen en dat is toch eigenlijk best wel heel handig (commercieel gezien he, maar och die vleeslobby), maar ondertussen is datzelfde stukje vlees Het Grote Kwaad. Maar we profiteren er wel graag van.
Geen enkele problemen met vegetarisch eten. Ik eet denk ik gemiddeld 4/7 dagen vegetarisch, met plezier. Maar ik eet geen vleesvervangers. Maar dat principe zal vast niet goed genoeg zijn.
Kampeerder
13-10-2025 om 06:54
Herfstappeltaart schreef op 10-10-2025 om 10:48:
[..]
En een slavink is geen vink en een suikerspin is geen spin. Er zijn toch zoveel namen die verwijzen naar iets wat het niet is. Het is voor de (beginnende) vegetariër alleen maar handig om te lezen welk vleesproduct je kunt vervanger door de desbetreffende vegetarische versie.
Het staat overal duidelijk op hoor. Echt wat een onzin deze discussie.
Spin in suikerspin refereert niet aan het dier maar aan de gesponnen suiker. Dus het verwijst wel degelijk naar wat het is.
Herfstappeltaart
13-10-2025 om 07:39
Kampeerder schreef op 13-10-2025 om 06:54:
[..]
Spin in suikerspin refereert niet aan het dier maar aan de gesponnen suiker. Dus het verwijst wel degelijk naar wat het is.
Dat snap ik ook wel, maar duidelijk is het niet. Ik ben er van overtuigd dat veel mensen die link helemaal niet leggen. VEGETARISCHE worst is duidelijker wat mij betreft. Voor degenen die het echt niet (willen) begrijpen: zet er vervanger achter en klaar (Vegetarische worstvervanger dus).
Bakblik
13-10-2025 om 07:57
Cle0 schreef op 12-10-2025 om 13:14:
[..]
Het principe dat het in alles op vlees moet lijken (naam, uiterlijk) want dat is herkenbaar voor mensen en dat is toch eigenlijk best wel heel handig (commercieel gezien he, maar och die vleeslobby), maar ondertussen is datzelfde stukje vlees Het Grote Kwaad. Maar we profiteren er wel graag van.
Geen enkele problemen met vegetarisch eten. Ik eet denk ik gemiddeld 4/7 dagen vegetarisch, met plezier. Maar ik eet geen vleesvervangers. Maar dat principe zal vast niet goed genoeg zijn.
Ik snap dat ook niet. Als ik met principes vegetariër zou zijn dan wil ik van de associatie met vlees af. Dan wil ik geen vegetarische kipstuckjes of vegetarisch gehackt. Dan wil ik tofu of iets van peulvruchten om aan mijn eiwitten te komen.
Jorni
13-10-2025 om 08:06
Bakblik schreef op 13-10-2025 om 07:57:
[..]
Ik snap dat ook niet. Als ik met principes vegetariër zou zijn dan wil ik van de associatie met vlees af. Dan wil ik geen vegetarische kipstuckjes of vegetarisch gehackt. Dan wil ik tofu of iets van peulvruchten om aan mijn eiwitten te komen.
Maar zo staat niet iedereen erin. Er zijn ook mensen die vlees eigenlijk heel lekker vinden, maar toch vega willen gaan eten vanwege het dierenleed. Zeker voor beginnende vegetariers zijn dat soort dingen wel handig in het begin. Op een gegeven moment als mensen langer vegetarisch eten leren ze steeds meer op een andere lekkere en creatievere manier koken, waarbij ze niet steeds naar iets zoeken om vlees te vervangen.
Je hebt ook mensen die soms bewust vegetarisch eten. Ook voor die mensen kan het handig zijn, aangezien ze meestal nog niet op een andere manier hebben leren koken. Hoe meer mensen je kan verleiden om vega te eten hoe beter het is.
Ik denk dat het handigste is om met grote letters erop te zetten of iets vegetarisch of vegan is.
Herfstappeltaart
13-10-2025 om 08:24
[..]
Ja maar niet iedereen is zoals jij natuurlijk. Wij eten ongeveer 1 à 2 keer per week vlees/vis en verder peulvruchten, eieren, noten en ook vegetarisch gehakt (sojaproduct). De toepassing is dan duidelijk: je kunt het gebruiken zoals je anders vleesgehakt zou gebruiken. Een blok tofu is lang niet voor iedereen makkelijk in gebruik (hoe maak je er een smakelijke hap van). Vooral beginnende vegetariërs vinden het vaak handig om snel een vervanger te kunnen kopen.
Dat het uit principe geen associatie met vlees zou mogen hebben is jouw persoonlijke gevoel. Dat geldt niet voor iedereen.
Auwereel
13-10-2025 om 08:28
[..]
Maar als ik de peulvruchten tot een burger omwerk, hoef je het dan nier meer omdat het de vorm heeft gekregen waarmee normaal vlees wordt geserveerd?
Dit dus:
Herfstappeltaart
13-10-2025 om 08:43
Auwereel schreef op 13-10-2025 om 08:28:
[..]
Maar als ik de peulvruchten tot een burger omwerk, hoef je het dan nier meer omdat het de vorm heeft gekregen waarmee normaal vlees wordt geserveerd?
Dit dus:
Precies dit. (leuk recept trouwens!)
Meesje
13-10-2025 om 09:19
Lijkt me trouwens dat een toevoeging verplichten wel makkelijker te handhaven is dan woorden verbieden. Verbiedt hamburger dan komt er een hammburger, verbiedt kipstukjes en het worden kipstuckjes. Mag kip niet meer worden het kibstuckjes.
Dus vega/vegan verplichten vóór de naam in duidelijk leesbare letters van minimaal grootte x lijkt mij duidelijker. Niet vatbaar voor interpretatie of creativiteit.
Kampeerder
13-10-2025 om 09:24
[..]
Tja, jij denkt daar zo over, en ik misschien ook wel, en toch is voor veel mensen die associatie nog wel nodig om de stap naar minder/geen vlees te maken. Zelf eet ik wel vlees. Ik denk dat het voor de aarde beter zou zijn als we met elkaar in ieder geval minder vlees gaan eten. De vleesindustrie is best belastend voor het milieu en wat kost het wel niet aan landbouwland om al dat veevoer te produceren? Voor mijzelf is de stap nog best groot. Ik maak een begin door soms eens een kaasburger of zo te eten. Of een goed gevulde spaghetti/macaroni zonder vlees.
Kampeerder
13-10-2025 om 09:28
Meesje schreef op 13-10-2025 om 09:19:
Lijkt me trouwens dat een toevoeging verplichten wel makkelijker te handhaven is dan woorden verbieden. Verbiedt hamburger dan komt er een hammburger, verbiedt kipstukjes en het worden kipstuckjes. Mag kip niet meer worden het kibstuckjes.
Dus vega/vegan verplichten vóór de naam in duidelijk leesbare letters van minimaal grootte x lijkt mij duidelijker. Niet vatbaar voor interpretatie of creativiteit.
Eens!
En maak meer vegan. Waarom moet overal melk in? Of weipoeder? Zelfs in pure chocolade, of in koekjes. Als ik dat zelf maak, Vervang ik boter door margarine en heb ik prima koek. Voor de vegan-etende in mijn omgeving zoek ik me altijd rot.
Tuinfluiter
13-10-2025 om 09:38
Meesje schreef op 13-10-2025 om 09:19:
Ook voor vegetariërs en veganisten handig om te weten of het vega of vegan is.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.