Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Wie denkt dat hier vlees in zit?

RaSa schreef op 11-10-2025 om 16:40:

[..]

Dan mag een vegetarier ook niet moeilijk doen als ze per ongeluk vlees binnen krijgen? Of een moslim die per ongeluk varken eet? Is gewoon hetzelfde principe he. Ze zullen er namelijk niet dood aan gaan.

Dat is helemaal niet hetzelfde principe. In het geval van de moslim en de vegetariër eten ze dingen die ze niet willen eten. In het geval van de vleeseter eet hij iets niet dat hij wel lekker vindt. Dat is een heel ander verhaal. Tenzij je natuurlijk allergisch bent voor soja bijvoorbeeld, maar dan tref je sowieso andere maatregelen dan alleen kijken hoe iets eruit ziet.

[..]

Dan mag een vegetarier ook niet moeilijk doen als ze per ongeluk vlees binnen krijgen? Of een moslim die per ongeluk varken eet? Is gewoon hetzelfde principe he. Ze zullen er namelijk niet dood aan gaan.

Het is niet hetzelfde principe. Iemand die vlees eet, eet 90% van de tijd geen vlees (want ze eten ook brood, koek, groenten etc) dus die ene keer extra dat er geen vlees gegeten wordt is geen onoverkomelijk gegeven. Alleen in dit soort discussies is het vaak enorm belangrijk dat er vlees gegeten wordt, maar in het dagelijks leven eet men (over het algemeen) meer producten die vegetarisch zijn dan producten waarin vlees verwerkt zit. 

Iemand die uit principiele of religieuze overtuigingen geen vlees eet, doet dit nooit. Dus het verschil is nogal groot. En naast die principiele/religieuze redenen,  kan je lijf het vlees vaak ook niet meer goed verteren. Dus kan je goed ziek worden als je per ongeluk vlees binnen krijgt.

Peaches schreef op 11-10-2025 om 18:00:

[..]

Dat is helemaal niet hetzelfde principe. In het geval van de moslim en de vegetariër eten ze dingen die ze niet willen eten. In het geval van de vleeseter eet hij iets niet dat hij wel lekker vindt. Dat is een heel ander verhaal. Tenzij je natuurlijk allergisch bent voor soja bijvoorbeeld, maar dan tref je sowieso andere maatregelen dan alleen kijken hoe iets eruit ziet.

Maar aan de 'hij eet niet wat hij wil eten' zit toch evengoed de 'hij eet wat hij niet wil eten' vast? Het ging er toch om dat hij per ongeluk de vega variant at? En wat dus niet zo erg is, want dáár gaat niemand dood van. Dat is toch hetzelfde als andersom? 

Cle0 schreef op 11-10-2025 om 18:09:

[..]

Maar aan de 'hij eet niet wat hij wil eten' zit toch evengoed de 'hij eet wat hij niet wil eten' vast? Het ging er toch om dat hij per ongeluk de vega variant at? En wat dus niet zo erg is, want dáár gaat niemand dood van. Dat is toch hetzelfde als andersom?

Lees anders even wat LydiaDietz schrijft, die verwoordt het een stuk beter dan ik. 

[..]

Je begrijpt hopelijk dat 'er niet dood aan gaan' figuurlijk bedoeld is. Het betekent: het is niet zo verschrikkelijk.

Ik vind het vrij absurd als iemand die vlees eet gaat jammeren als hij per ongeluk iets vegetarisch eet, terwijl 90% van wat diegene eet altijd al geen vlees is. Dus nee, iemand die vlees eet die per ongeluk vegetarisch eet is niet hetzelfde als een vegetariër die per ongeluk vlees binnen krijgt. Tenzij het zou gaan om mensen die uit overtuiging een dieet hebben van enkel en alleen vlees. 

Auwereel schreef op 11-10-2025 om 16:22:

Ik heb vandaag in de supermarkt, bij Ekoplaza, bij een restaurant bekeken wat er allemaal gewijzigd moet worden. Om dat allemaal te hernoemen, daar gaat een moeite, tijd en dus geld inzitten! Dat gaat vegetarische producten vast ook duurder maken, of komt er daarvoor subsidie vanuit Europa? Als deze maatregel vegetarische producten duurder maakt, dat komt de vleesverwerkende industrie natuurlijk prima uit.

Nee natuurlijk niet. De vlees- en zuivellobby is enorm machtig en krijgt ook enorm veel subsidie. Ook voor het promoten van vlees en zuivel. Maar volgens sommigen wordt vega ze opgedrongen. 

Nicole123 schreef op 11-10-2025 om 19:05:

[..]

Je begrijpt hopelijk dat 'er niet dood aan gaan' figuurlijk bedoeld is. Het betekent: het is niet zo verschrikkelijk.

Ik vind het vrij absurd als iemand die vlees eet gaat jammeren als hij per ongeluk iets vegetarisch eet, terwijl 90% van wat diegene eet altijd al geen vlees is. Dus nee, iemand die vlees eet die per ongeluk vegetarisch eet is niet hetzelfde als een vegetariër die per ongeluk vlees binnen krijgt. Tenzij het zou gaan om mensen die uit overtuiging een dieet hebben van enkel en alleen vlees.

Datzelfde gejammer zie je ook jaarlijks bij de vega boodschapppenkaart van de postcodeloterij. Sommigen gooien die weg uit verontwaardiging. Kennelijk zijn er mensen die alleen maar vlees en nooit fruit en/of groenten (vr)eten. 

Loeki72 schreef op 11-10-2025 om 19:45:

[..]

Datzelfde gejammer zie je ook jaarlijks bij de vega boodschapppenkaart van de postcodeloterij. Sommigen gooien die weg uit verontwaardiging. Kennelijk zijn er mensen die alleen maar vlees en nooit fruit en/of groenten (vr)eten.

Ja, prachtig is dat. Terwijl ze er ook patat en ijs mee kunnen kopen..

[..]

Klopt. Ik doe er ook niet moeilijk over als ik elders vlees voorgeschoteld krijg.

[..]

Daarom krijg ik die kaart ook jaarlijks van mijn ouders. 

[..]

Dat klopt! Ik heb die kaart lang geleden ook weg gegooid. Ik dacht toen dat het alleen voor vleesvervangers was. Later kwam ik er achter dat je er ook groenten en andere dingen van kon kopen.

Ik vind het maar gezeik om niks. Zat andere dingende zaken in de wereld om ons druk over te maken toch? Ik vind die namen juist wel leuk en de informatie op de verpakking duidelijk zat, lekker zo laten. Waar ze zich maar druk om maken. Mijn hemel. 

"Veganistische melkvervanger" klinkt gewoon niet zo lekker. Beetje Sovjettaal. Toen plezier verboden was omdat iedereen de regels van het bestuur moest opvolgen. Die overheid wist helemaal zeker hoe iedereen moest leven. Geluk voor iedereen gegarandeerd (not).

De havermelk (iedereen weet wat dat is omdat haver niet gemolken kan worden) blijkt wel goed bruikbaar. Ik zou ze niet naast elkaar gaan drinken maar voor één ervan kiezen. Misschien dat ze wel door elkaar gemixt kunnen. Als je één pak per week gebruikt zoals ik, wordt dat wel lastig.

Peaches schreef op 11-10-2025 om 18:00:

[..]

Als je mij een vleesvervanger voorzet. En dan heb ik het over die rommel waarvan ze proberen het naar vlees te laten smaken. Dan geef je me wel degelijk iets wat ik uit principe niet wil eten.

Laat je het vlees gewoon weg en maak je gewoon een lekkere vega maaltijd met tofu, peulvruchten o.i.d. is het natuurlijk helemaal prima.

RaSa schreef op 12-10-2025 om 11:42:

[..]

Als je mij een vleesvervanger voorzet. En dan heb ik het over die rommel waarvan ze proberen het naar vlees te laten smaken. Dan geef je me wel degelijk iets wat ik uit principe niet wil eten.

Laat je het vlees gewoon weg en maak je gewoon een lekkere vega maaltijd met tofu, peulvruchten o.i.d. is het natuurlijk helemaal prima.

En welk principe zit daarachter?

Het principe achter geen vlees willen eten is doorgaans niet willen bijdragen aan dierenleed, klimaatoverwegingen ed?

Welk principe zit er achter geen vleesvervanger willen eten? Het onbewerkte aspect? Je eet een "gewone" hamburger ook niet wegens bewerkt? Wil bij zo'n buffet ook geen dessert eten etc? Bebt altijd met whole foods bezig? Dat kan he, dan kan ik me indenken dat je uit principe geen vleesvervanger wil. Dan is het mooi als mensen met je meedenken en ervoor zorgen dat er ook iets voor jou is.

Of is het "gewoon omdat ik het niet wil".  

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.