Nieuws en actueel
Daglichtlamp
08-10-2025 om 19:49
Wie denkt dat hier vlees in zit?

Blijkbaar vind de Europese Unie dit soort verpakkingen zo verwarrend dat er hoognodig extra regels moeten komen.
https://www.volkskrant.nl/economie/europees-parlement-stemt-alsnog-voor-verbod-op-vleesaanduidingen-voor-vleesvervangers~bb6557c1/
Mugske
10-10-2025 om 07:40
Feles schreef op 09-10-2025 om 21:57:
[..]
Dat is gevogelte en dus geen vlees 😉. Iemand vertelde serieus dat er bij een buffet voor de vegetariërs kip was. Dat is kennelijk geen vlees!?
On topic: laat de EU belangrijker zaken aanpakken i.p.v. mee te gaan met de vleeslobby in geneuzel over namen. Ik vond de uitzending van Lubach weer sterk.
In sommige landen wordt er inderdaad onderscheid gemaakt tussen vlees (ze bedoelen dan rund/varken) en kip. Ze kennen ook vegetarisch, maar als je zegt geen vlees, kan het zijn dat je kip krijgt. (Dit was in zuid amerika)
Cle0
10-10-2025 om 08:56
Malibu2 schreef op 10-10-2025 om 06:30:
[..]
Strikt gezien is dat natuurlijk ook geen melk.
Ik denk dat het pas een probleem begon te worden toen het breder beschikbaar kwam in de standaard supermarkten. En dat is niet al decennia geleden.
Ik zie het meer als een poging van de producenten om marktaandeel af te snoepen van het echte melk door dit als een variant van melk te benoemen. Wat het dus niet is.
Ik ook. Het is teren op een makkelijke naam. Verkoopt makkelijker en beter dus ook gewoon een commerciële wens. Niets anders dan die "vleeslobby"
Herfstappeltaart
10-10-2025 om 10:44
Feles schreef op 09-10-2025 om 21:57:
[..]
Dat is gevogelte en dus geen vlees 😉. Iemand vertelde serieus dat er bij een buffet voor de vegetariërs kip was. Dat is kennelijk geen vlees!?
On topic: laat de EU belangrijker zaken aanpakken i.p.v. mee te gaan met de vleeslobby in geneuzel over namen. Ik vond de uitzending van Lubach weer sterk.
Ja hahahaha dat hoorde ik ook iemand zeggen in een straatinterview: ik eet nooit vlees, alleen kip
Herfstappeltaart
10-10-2025 om 10:48
Malibu2 schreef op 10-10-2025 om 06:30:
[..]
Strikt gezien is dat natuurlijk ook geen melk.
Ik denk dat het pas een probleem begon te worden toen het breder beschikbaar kwam in de standaard supermarkten. En dat is niet al decennia geleden.
Ik zie het meer als een poging van de producenten om marktaandeel af te snoepen van het echte melk door dit als een variant van melk te benoemen. Wat het dus niet is.
En een slavink is geen vink en een suikerspin is geen spin. Er zijn toch zoveel namen die verwijzen naar iets wat het niet is. Het is voor de (beginnende) vegetariër alleen maar handig om te lezen welk vleesproduct je kunt vervanger door de desbetreffende vegetarische versie.
Het staat overal duidelijk op hoor. Echt wat een onzin deze discussie.
Cle0
10-10-2025 om 12:08
Herfstappeltaart schreef op 10-10-2025 om 10:48:
[..]
En een slavink is geen vink en een suikerspin is geen spin. Er zijn toch zoveel namen die verwijzen naar iets wat het niet is. Het is voor de (beginnende) vegetariër alleen maar handig om te lezen welk vleesproduct je kunt vervanger door de desbetreffende vegetarische versie.
Het staat overal duidelijk op hoor. Echt wat een onzin deze discussie.
Of de hele discussie onzin is of niet, een slavink is een op zichzelf staand woord. Net als een toonbank een woord is maar geen bank. Een vegetarische schnitzel is meeliften op een bestaand product (met een geheel andere betekenis) maar dan met niet meer dan een bijvoeglijk naamwoord ervoor. In mijn ogen twee totaal verschillende principes. Ik snap al die 100 voorbeelden "ja maar, en dat dan" dus ook niet (geheel los van of dit een probleem is of moet zijn he).
Herfstappeltaart
10-10-2025 om 14:03
Cle0 schreef op 10-10-2025 om 12:08:
[..]
Of de hele discussie onzin is of niet, een slavink is een op zichzelf staand woord. Net als een toonbank een woord is maar geen bank. Een vegetarische schnitzel is meeliften op een bestaand product (met een geheel andere betekenis) maar dan met niet meer dan een bijvoeglijk naamwoord ervoor. In mijn ogen twee totaal verschillende principes. Ik snap al die 100 voorbeelden "ja maar, en dat dan" dus ook niet (geheel los van of dit een probleem is of moet zijn he).
Daar verschillen we dan over van mening. Ook goed
Caroline80
10-10-2025 om 14:13
In het ergste geval eet iemand per ongeluk vegetarisch omdat hij/zij dacht dat het vlees was. Nou er is volgens mij nog nooit iemand aan overleden aan het eten van vegetarisch 'vlees'. Ik ben zelf flexitarier (maar meer richting vegetarier). Ik vind het prima als anderen vlees willen eten, maar als ze moeilijk gaan doen als ze een stukje vleesvervanger eten, daar kan ik me heel erg aan iriteren.
rionyriony
10-10-2025 om 18:26
Ik kocht een pak havermelk (LIdl) en die heette heel braaf: "No Milk".
En de makreel daar lagen er nog maar een paar van (wegens overbevissing verdwijnen die uit de super want dan kunnen ze zich weer wat voortplanten in de Atlantische oceaan) terwijl Albert Heijn ze juist in de bonus had gegooid.
LydiaDietz
10-10-2025 om 20:38
Cle0 schreef op 10-10-2025 om 12:08:
[..]
"Niet meer dan een bijvoeglijk naamwoord". Een bijvoeglijk naamwoord dat de helft of 1/3e van de naam behelst. En wat betekent: dit is geen vlees/vis/ gevogelte. En dan wordt er over gevallen dat bij de "ditisgeenvleesschnitzel" het onduidelijk is dat het geen echt vlees is.
Auwereel
11-10-2025 om 16:15
In Trouw vandaag: worstenmaker Samuel Levie, die voornamelijk vleesworsten, maar ook groenteworsten maakt, ergert zich wild aan dit Europees besluit. "Dit is een gotspe", "Een worst is een worst, en waar die van gemaakt is, mag de worstenmaker bepalen ".
Auwereel
11-10-2025 om 16:22
Ik heb vandaag in de supermarkt, bij Ekoplaza, bij een restaurant bekeken wat er allemaal gewijzigd moet worden. Om dat allemaal te hernoemen, daar gaat een moeite, tijd en dus geld inzitten! Dat gaat vegetarische producten vast ook duurder maken, of komt er daarvoor subsidie vanuit Europa? Als deze maatregel vegetarische producten duurder maakt, dat komt de vleesverwerkende industrie natuurlijk prima uit.
RaSa
11-10-2025 om 16:40
Caroline80 schreef op 10-10-2025 om 14:13:
In het ergste geval eet iemand per ongeluk vegetarisch omdat hij/zij dacht dat het vlees was. Nou er is volgens mij nog nooit iemand aan overleden aan het eten van vegetarisch 'vlees'. Ik ben zelf flexitarier (maar meer richting vegetarier). Ik vind het prima als anderen vlees willen eten, maar als ze moeilijk gaan doen als ze een stukje vleesvervanger eten, daar kan ik me heel erg aan iriteren.
Dan mag een vegetarier ook niet moeilijk doen als ze per ongeluk vlees binnen krijgen? Of een moslim die per ongeluk varken eet? Is gewoon hetzelfde principe he. Ze zullen er namelijk niet dood aan gaan.
Marty1984
11-10-2025 om 16:40
Auwereel schreef op 11-10-2025 om 16:15:
In Trouw vandaag: worstenmaker Samuel Levie, die voornamelijk vleesworsten, maar ook groenteworsten maakt, ergert zich wild aan dit Europees besluit. "Dit is een gotspe", "Een worst is een worst, en waar die van gemaakt is, mag de worstenmaker bepalen ".
Welk vlees draait ie precies in die worst
? Hert? Ree? Fazant? Konijn?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.