Nieuws en actueel
Daglichtlamp
28-10-2025 om 17:35
Welke partij denk je dat morgen het grootst wordt? (met poll)
Het is een ongewoon spannende verkiezingsstrijd, met misschien wel zes partijen die het grootst kunnen worden.
Peiling
Welke partij krijgt 29 oktober de meeste stemmen?
rionyriony
29-10-2025 om 21:49
Gebruikersnaaminvullen schreef op 29-10-2025 om 21:28:
[..]
Niemand heeft Hamassympathie. Je bedoelt sympathie voor de Palestijnen. Als je dat je strot niet uit kunt krijgen dan kun je net zo goed je mond houden en op je handen gaan zitten.
Nee, ik zeg precies wat ik bedoel: begrip voor Palestijns leed hebben velen, maar ik denk dat mensen dat echt als sympathie voor Hamas hebben begrepen.
Ik denk dat mensen aarzelden om hiervoor te kiezen. Daarvóór dachten ze: de vijand van Israël is mijn vriend, maar een expliciete keus in het stemhokje ging misschien te ver.
Miraval
29-10-2025 om 21:51
Jujubee schreef op 29-10-2025 om 21:46:
[..]
Vond ik ook. Maar ik ben altijd wel fan van haar geweest. Ik vind haar het toonbeeld van een echte politica. Ze heeft met dat getwitter wel wat doms gedaan maar ze heeft zich prima herpakt vind ik. Ze kan snel schakelen, ze was een goede minister van justitie en veiligheid en ik vind haar in debatten ook altijd overeind blijven. Natuurlijk, ze kan zich eruit lullen als Rutte dat kon maar ik had ook bijna op haar gestemd vandaag. Ik vond dat ze het wel verdiend had. Ik weet bij haar wel altijd waar ik aan toe ben, voor mijn gevoel. Maar VVD past niet echt bij mij en mijn inkomen. Maar ik ben wel een liberaal dus ja, ik heb wel getwijfeld. Ook uit strategisch oogpunt. Maar zij en D66 gingen redelijk gelijk op dus dan liever voor de partij die beter bij mij past. Maar ik vind dat ze dit ook wel verdiend heeft. Ze heeft er hard voor gevochten en is mooi omhoog gekrabbeld. Ik ben denk ik een van de weinigen in het land die haar wel aardig vind en sympathiek.
Dat laatste ben ik ook wel met je eens, ik vind ze ook niet onsympathiek. Maar heb toch Karremans gestemd. Ik gun haar wel deze uitslag. VVD is al sinds jaar en dag mijn partij dus ik ben toch blij met deze uitslag.
Jujubee
29-10-2025 om 21:56
Miraval schreef op 29-10-2025 om 21:51:
[..]
Dat laatste ben ik ook wel met je eens, ik vind ze ook niet onsympathiek. Maar heb toch Karremans gestemd. Ik gun haar wel deze uitslag. VVD is al sinds jaar en dag mijn partij dus ik ben toch blij met deze uitslag.
Prima toch, ik denk dat veel VVD'ers niet op haar gestemd hebben maar op een ander.
Ik heb gewoon vaak een zwak voor de buitenbeentjes en de mensen die niemand mag die vind ik dan wel weer leuk ( op Timmermans na dan ).
Maar ik mocht Rutte ook graag. Nu niet meer, nu hij Trump constant in zijn kont moet kruipen.
Nicole123
29-10-2025 om 21:58
Ik denk dat de strategische links-stemmers in de laatste week nog geswitcht zijn van GL/PvdA naar D66, toen bleek dat D66 in de lift zat en groter leek te gaan worden. Ik merk dat heel veel mensen vooral erg graag een middenkabinet of een links-middenkabinet willen, met ervaren en rechtsstaat-hoog-in-het-vaandel-dragende partijen. Een kabinet dat echt aan de slag gaat met problemen, op een normale en fatsoenlijke manier, in plaats van symboolpolitiek, ruzie maken binnen de coalitie, haatzaaien en de schuld van alles bij één kleine groep mensen leggen. Welke partij er dan de grootste werd van die partijen maakte minder uit. Ik zie nu mensen die op bijv. PvdA/GL, CDA of CU gestemd zijn ook blij zijn dat D66 de grootste is geworden.
rionyriony
29-10-2025 om 22:04
Jujubee schreef op 29-10-2025 om 21:56:
[..]
Prima toch, ik denk dat veel VVD'ers niet op haar gestemd hebben maar op een ander.
Ik heb gewoon vaak een zwak voor de buitenbeentjes en de mensen die niemand mag die vind ik dan wel weer leuk ( op Timmermans na dan ).
Maar ik mocht Rutte ook graag. Nu niet meer, nu hij Trump constant in zijn kont moet kruipen.
Ik denk - maar weinigen begrijpen Rutte erg goed - dat hij dat doet wat hij nodig vindt om de NAVO in stand te houden. Weinigen zullen dat voor een baan overhebben. Ik denk dat de twee elkaar wel goed begrijpen.
Gebruikersnaaminvullen
29-10-2025 om 22:09
rionyriony schreef op 29-10-2025 om 21:49:
[..]
Nee, ik zeg precies wat ik bedoel: begrip voor Palestijns leed hebben velen, maar ik denk dat mensen dat echt als sympathie voor Hamas hebben begrepen.
Ik denk dat mensen aarzelden om hiervoor te kiezen. Daarvóór dachten ze: de vijand van Israël is mijn vriend, maar een expliciete keus in het stemhokje ging misschien te ver.
Dat is je eigen referentiekader. Ik heb het Israël-oorlog topic en ook jouw reacties gevolgd. En waar sommige mensen een mening wat nuanceerde naar mate de oorlog langer duurde en het leed zichtbaarder, werden jouw reacties alleen maar extremer.
Zelf denk ik dat het aan Timmermans zijn "vibe" lag.
Miraval
29-10-2025 om 22:12
VVD wil een centrum rechts kabinet, en als je kijkt naar de uitslagen dan is een samenwerking met JA21 veel logischer dan met GL/PvdA. Links heeft flink verloren in het algeheel.
Als ik Yesilgöz zou zijn zou ik daarop inzetten want een kabinet zonder VVD en PVV komt over links niet aan een meerderheid en dan kan Jetten ook niks. Eigenlijk zou je met deze uitslag kunnen zeggen dat VVD toch wel de sterkste stem zal hebben, zonder hun is er geen meerderheid. Zonder GL-PVDA wel.
Jujubee
29-10-2025 om 22:14
rionyriony schreef op 29-10-2025 om 22:04:
[..]
Ik denk - maar weinigen begrijpen Rutte erg goed - dat hij dat doet wat hij nodig vindt om de NAVO in stand te houden. Weinigen zullen dat voor een baan overhebben. Ik denk dat de twee elkaar wel goed begrijpen.
Precies, Rutte heeft als NAVO baas natuurlijk gewoon geen keuze. Hij moet doen wat goed is voor de NAVO en we hebben Trump nou eenmaal nodig in Europa dus hij moet hem wel in zijn kont kruipen. En ja, Rutte is een ras pragmatist dus die doet dat gewoon als het nodig is. Ik ben daar niet per se op tegen, maar ik krijg er wel jeuk van als ik het zie. En rillingen.
Gebruikersnaaminvullen
29-10-2025 om 22:18
Miraval schreef op 29-10-2025 om 22:12:
VVD wil een centrum rechts kabinet, en als je kijkt naar de uitslagen dan is een samenwerking met JA21 veel logischer dan met GL/PvdA. Links heeft flink verloren in het algeheel.
Als ik Yesilgöz zou zijn zou ik daarop inzetten want een kabinet zonder VVD en PVV komt over links niet aan een meerderheid en dan kan Jetten ook niks. Eigenlijk zou je met deze uitslag kunnen zeggen dat VVD toch wel de sterkste stem zal hebben, zonder hun is er geen meerderheid. Zonder GL-PVDA wel.
Maar wil D66 en CDA ook met VVD?
Samen met JA21 is het een ruime meerderheid, en "maar" 4 partijen. Redelijk overzichtig.
Miraval
29-10-2025 om 22:20
Gebruikersnaaminvullen schreef op 29-10-2025 om 22:18:
[..]
Maar wil D66 en CDA ook met VVD?
CDA wel denk ik. Maar wat is het alternatief? Zonder VVD is een meerderheidskabinet wat stabiel is niet mogelijk.
Alle andere linkse partijen daar is bijna niks meer van over.
rionyriony
29-10-2025 om 22:20
Gebruikersnaaminvullen schreef op 29-10-2025 om 22:09:
[..]
Dat is je eigen referentiekader. Ik heb het Israël-oorlog topic en ook jouw reacties gevolgd. En waar sommige mensen een mening wat nuanceerde naar mate de oorlog langer duurde en het leed zichtbaarder, werden jouw reacties alleen maar extremer.
Zelf denk ik dat het aan Timmermans zijn "vibe" lag.
Niet eens. Mijn kijk op het probleem is best wel gangbaar. Ik denk 30%.
Maar genoeg hierover.
Gebruikersnaaminvullen
29-10-2025 om 22:27
Miraval schreef op 29-10-2025 om 22:20:
[..]
CDA wel denk ik. Maar wat is het alternatief? Zonder VVD is een meerderheidskabinet wat stabiel is niet mogelijk.
Alle andere linkse partijen daar is bijna niks meer van over.
Ik ben benieuwd wat eruit komt. Er zijn eigenlijk teveel grotere partijen nu 🙃
Brekelmans heeft gezegd dat VVD niet in een coalitie gaat met Groenlinks.
Gebruikersnaaminvullen
29-10-2025 om 22:29
Netherfield schreef op 29-10-2025 om 22:06:
Jetten als premier en dan op bezoek bij Trump. Lijkt me geweldig.
Straks denkt Trump nog dat Jetten een DEI hire is 🤪
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.