Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Welke partij denk je dat morgen het grootst wordt? (met poll)

Het is een ongewoon spannende verkiezingsstrijd, met misschien wel zes partijen die het grootst kunnen worden.

Peiling

Welke partij krijgt 29 oktober de meeste stemmen?
137 stemmen
40%
22%
1%
4%
31%
1%

Auditor schreef op 28-10-2025 om 20:45:

Morgen stem ik op Marjolein Moorman en hoop dat in elk geval de pvv niet de grootste wordt.
Verder hoop ik op een kabinet dat een consistent beleid gaat voeren met capabele mensen en of dat over links (voorkeur) of rechts gaat interesseert me minder.
De vvd draait na de verkiezingen wel bij. Yesilgus is na de komende nederlaag exit en dan zal de nieuwe leider ineens veel minder problemen met GL-PvdA hebben.

Dit zou ik zelf geschreven kunnen hebben.

Roos57 schreef op 28-10-2025 om 20:04:

[..]

Vvd wil geen links kabinet en ik wil ze er ook niet bij

Ik snap Yesilgöz niet en geen enkele journalist vraagt hier kritisch over door heb ik het idee. Yesilgöz zegt dat als je op VVD stemt er een centrumrechts kabinet komt zonder PvdA/GL en als je op CDA stemt er een links kabinet komt met PvdA/GL. Maar dat is toch nonsens? 

Hoe kan de VVD dan ooit dat centrumrechtse kabinet vormen, zonder PvdA/GL maar ook zonder PVV? Denkt ze dan heus dat VVD met CDA, D66 en JA21 een meerderheid zou krijgen en dat D66 zich daarvoor zou lenen? En hoe kan ze het over een links kabinet hebben met het CDA erin? Dat is dan toch automatisch een centrumlinks of zelfs middenkabinet? Wat is dat voor volksverlakkerij?

En de optie die ze niet noemt maar waarvan er grote kans is dat de enige reële is, is de optie er precies tussenin. Het is geen keuze tussen centrumrechts of links, heel waarschijnlijk is dat een middenkabinet van 2x links (PvdA/GL en D66) en 2x rechts (CDA en VVD) de enige realistische optie zal zijn.

ik hoop groenlinks/pvda, maar ik ben al heel blij als de PVV of de VVD het niet wordt.

En ik hoop dat we dit keer in elk geval regering krijgen die in staat is tot samenwerken en regeren in plaats van alleen maar bezig zijn met Twitteren en elkaar zwart maken

Goedemorgen, vandaag de dag des oordeels voor alle politici. Gisteren een heel klein stukje van het debat met Rob Trip gezien. 

Weinig politici die vertellen wat ze gaan doen, ze vertellen alleen maar wat de anderen fout hebben gedaan de afgelopen jaren een dat ze het anders zouden gaan doen. 

Ze hoeven Geert Wilders niet af te zeiken om gekozen te worden natuurlijk. 

Herfstappeltaart schreef op 28-10-2025 om 18:59:

Dat is koffiedik kijken. Ik kan van alles denken maar weet dat het gokken is. Ik hoop dat in elke geval 1 partij de PVV verslaat.

Mijn voorkeur heeft GroenLinks/PvdA, maar D66 kan ik ook mee leven en ook het CDA zou ik niet heel erg vinden, hoewel die levensbeschouwelijk verder van mij af staan. Maar ik denk dat Bontenbal wel echt een redelijke man is die serieus wil samen werken.

Dit,  maar dan D66 en GL/PVDA omgekeerd.  Maar graag een mix van centrum rechts en centrum links,  heb wel weer zin in een beetje paars polderen. Overigens zit ik dichterbij CDA dan bij GL/PVDA. Als zij de grootste zouden worden -wat ik niet geloof- zou ik daar geen moeite mee hebben,  maar hun opvattingen over abortus en euthanasie maken dat ik daar niet op kan stemmen. 

Ik verwacht PVV. Veel PVV stemmers durven er niet voor uit te komen dat ze PVV stemmen. Daarom verwacht ik dat ze hoger uit gaan komen dan de peilingen aangeven.
Ik hoop dat in ieder geval GL/pvdA niet de grootste wordt.

Het gaat mij er eigenlijk niet om wie er de grootste wordt,  het gaat mij om de coalitie die eruit rolt.  Ik hoop op een gebalanceerde mix en daar hoort de PVV wat mij betreft nooit bij.  De VVD heeft daar voor mij altijd wel bijgehoord en wie weet in de toekomst weer,  maar voor nu varen ze een koers die mij niet bevalt. 

Caroline80 schreef op 29-10-2025 om 06:52:

Ik verwacht PVV. Veel PVV stemmers durven er niet voor uit te komen dat ze PVV stemmen. Daarom verwacht ik dat ze hoger uit gaan komen dan de peilingen aangeven.
Ik hoop dat in ieder geval GL/pvdA niet de grootste wordt.

Ik heb wensen uiteraard maar van mij mag inmiddels zo'n beetje iedere partij de grootste worden behalve PVV. Er gaat nooit één partij in zijn eentje regeren dus alle partijen in centrum rechts of centrum links zullen bondgenoten nodig hebben, waardoor we hopelijk een heel duidelijk middenkabinet krijgen.

Ligt aan de waan van het moment. Welke reclame men op dat moment gelooft.

Ik vind Timmermans, Jetten en Bontebal alle drie even erg maar daar zal het op uitdraaien. En Yesilgöz om de boel aan te vullen en in het zadel te houden. 

Verdere uitverkoop van Nederland is de enig mogelijke uitkomst bij deze groep.

Bakblik schreef op 28-10-2025 om 17:55:

Ik heb in de poll gestemd op D66, hoop ook echt dat zij de grootste worden. Mijn huisgenoten gaan allemaal voor D66. Ik twijfel nog of ik mijn stem strategisch ga inzetten om te zorgen dat er een linkse partij ook groot wordt, zodat er een coalitie van D66, PvdA en VVD mogelijk wordt. Dan zal ik PvdA stemmen, omdat de SP waarschijnlijk te klein blijft om serieus mee te doen. Ik ga vanavond het debat kijken en daarna mijn keuze maken.

Ik denk ook D66, heb daar ook op gestemd. Ik hoor hier ook veel mensen die om zijn gegaan naar D66 waar ze eerst PVDA/GL of PVV wilden stemmen. Ik denk dat PVV tweede word of wellicht zelfs VVD, die zijn ook weer aan het stijgen. 

rionyriony schreef op 29-10-2025 om 07:39:

Ligt aan de waan van het moment. Welke reclame men op dat moment gelooft.

Ik vind Timmermans, Jetten en Bontebal alle drie even erg maar daar zal het op uitdraaien. En Yesilgöz om de boel aan te vullen en in het zadel te houden.

Verdere uitverkoop van Nederland is de enig mogelijke uitkomst bij deze groep.

Dat denk ik dus ook. 

zelf stem ik GL/PVDA. Net zoals altijd. Maar ik hoop ook op een breed middenkabinet met mensen die iets minder twitteren en iets meer knopen doorhakken

Nicole123 schreef op 28-10-2025 om 23:29:

[..]

Ik snap Yesilgöz niet en geen enkele journalist vraagt hier kritisch over door heb ik het idee. Yesilgöz zegt dat als je op VVD stemt er een centrumrechts kabinet komt zonder PvdA/GL en als je op CDA stemt er een links kabinet komt met PvdA/GL. Maar dat is toch nonsens?

Hoe kan de VVD dan ooit dat centrumrechtse kabinet vormen, zonder PvdA/GL maar ook zonder PVV? Denkt ze dan heus dat VVD met CDA, D66 en JA21 een meerderheid zou krijgen en dat D66 zich daarvoor zou lenen? En hoe kan ze het over een links kabinet hebben met het CDA erin? Dat is dan toch automatisch een centrumlinks of zelfs middenkabinet? Wat is dat voor volksverlakkerij?

En de optie die ze niet noemt maar waarvan er grote kans is dat de enige reële is, is de optie er precies tussenin. Het is geen keuze tussen centrumrechts of links, heel waarschijnlijk is dat een middenkabinet van 2x links (PvdA/GL en D66) en 2x rechts (CDA en VVD) de enige realistische optie zal zijn.

Nou, dit precies! Ik snap ook niks van die uitspraak centrumrechts vs links. En al helemaal niet waarom je zo stellig kunt zeggen hoe het kabinet eruit komt te zien als je op één partij stemt (die zoals het ernaar uitziet ook lang niet de grootste wordt en als eerste "aan zet" is om een kabinet te formeren).

In de laatste peilingen zitten nog grote verschillen tussen de 5 partijen, ik ben heel benieuwd! Zeker met zoveel last-minute zwevende kiezers (inclusief ikzelf tot gisteravond).

In de poll heb ik op PVdA/GL gestemd, al stem ik zelf CDA.  Ik hoop op een centrum-links kabinet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.