Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

WeEt jIJ wIe dE sNoLlEbOlLeKeS zIJn?


Doornroosje9 schreef op 04-08-2021 om 23:34:

[..]

Het ging in dit geval om de forummer die het schreef. Met haar ben ik het soms oneens over wat racisme is en wat niet.

'In sommige andere gevallen' was beter geweest mss. Dat bedoelde ik iig.


je hebt het duidelijk over mij want ik schreef dat. Ik ben daar best wel door geraakt en beledigd. 

DistinctMarten43

DistinctMarten43

05-08-2021 om 18:57

watertoren schreef op 05-08-2021 om 18:41:

[..]

je hebt het duidelijk over mij want ik schreef dat. Ik ben daar best wel door geraakt en beledigd.

Waarom ben je geraakt en beledigd? We verschillen gewoon van mening over dat de racismekaart soms te snel getrokken wordt. Jij vindt dat vaker dan ik, vermoed ik. 

Doornroosje9 schreef op 05-08-2021 om 18:57:

[..]

Waarom ben je geraakt en beledigd? We verschillen gewoon van mening over dat de racismekaart soms te snel getrokken wordt. Jij vindt dat vaker dan ik, vermoed ik.

Verschil van mening maakt me niet uit en zeg dan vooral je eigen mening. Dat doe ik ook. Jij schrijft en dat is waar ik over val. Het ging me in dit geval over de forummer die het schreef. Dat was ik dus en je geeft het toe. Dat vind ik dus niet netjes en jij zet op deze manier aan dat andere mensen mij ook niet leuk vinden. 

DistinctMarten43

DistinctMarten43

05-08-2021 om 19:33

watertoren schreef op 05-08-2021 om 19:21:

[..]

Verschil van mening maakt me niet uit en zeg dan vooral je eigen mening. Dat doe ik ook. Jij schrijft en dat is waar ik over val. Het ging me in dit geval over de forummer die het schreef. Dat was ik dus en je geeft het toe. Dat vind ik dus niet netjes en jij zet op deze manier aan dat andere mensen mij ook niet leuk vinden.

Huh, dat was toch duidelijk, ik reageerde toch op jou? En waar zet ik aan dat andere mensen jou niet leuk vinden? Ik zeg gewoon dat er een verschil van mening is over dat onderwerp. Klaar wat mij betreft. 

Ik heb nog nooit van Sifan gehoord en de Snollebollekes ken ik alleen maar omdat die gast aan De Slimste Mens mee heeft gedaan en heeft gewonnen. Anders had ik ook nooit die reclame van de sportzomer aan hem gekoppeld. 

Doornroosje9 schreef op 05-08-2021 om 19:33:

[..]

Huh, dat was toch duidelijk, ik reageerde toch op jou? En waar zet ik aan dat andere mensen jou niet leuk vinden? Ik zeg gewoon dat er een verschil van mening is over dat onderwerp. Klaar wat mij betreft.

Oke, wat mij betreft ook. Schone lei zou ik dan zeggen

DistinctMarten43

DistinctMarten43

05-08-2021 om 19:44

watertoren schreef op 05-08-2021 om 19:43:

[..]

Oke, wat mij betreft ook. Schone lei zou ik dan zeggen

Fijn. 😊

Ik herken de Snollebollekes ook niet. Laatst een paar jongens op straat die het nadeden en ik had geen idee. 

Ik vind vaak dat racistische opmerkingen genormaliseerd worden, omdat "het niet zo bedoeld is". Het kan dat je het niet zo bedoelt, maar dat betekent niet dat het niet zo overkomt of zelfs vanuit een onbewust racisme komt. Ik ben wel eens voor woke uitgemaakt (als scheldwoord, jammer) en ik zal wel wat woke trekjes hebben. Maar ben radicaal tegen de uitwassen van cancel culture en probeer altijd op zoek te gaan naar context.

In dit geval heb ik de volledige reactie van de journalist in kwestie gelezen en ben van mening dat hier geen racisme in zit. Ik geloof hem als ik zijn hele verhaal leest, als hij zegt dat hij deze vraag aan elke sporter had gesteld. En dan kan het ineens ook racistisch zijn om zo'n vraag niet te stellen. 

https://twitter.com/thijszonneveld/status/1422340093671481359

Daarbij vind ik het hele sportcircus sowieso vaak vreemd en niet te volgen, maar hey, ieder zijn ding

Doemijdieglazenbol schreef op 06-08-2021 om 11:24:

 Het kan dat je het niet zo bedoelt, maar dat betekent niet dat het niet zo overkomt

Hoe iemand iets opvat of hoe het overkomt daar kan, in dit geval de verslaggever, toch niets aan doen?

Doemijdieglazenbol schreef op 06-08-2021 om 11:24:

[...] Ik vind vaak dat racistische opmerkingen genormaliseerd worden, omdat "het niet zo bedoeld is". Het kan dat je het niet zo bedoelt, maar dat betekent niet dat het niet zo overkomt of zelfs vanuit een onbewust racisme komt. [...]

Het gebeurt natuurlijk nog steeds dat Ali en Mo iedere dag flauwe grappen aan moeten horen over hun afkomst, en dat dat weggewuifd wordt met 'hij lacht er zelf toch ook om'. Racisme onder het mom van een leuke band met elkaar.

Maar ik heb het gevoel dat er wel verbetering is en dat mensen bereid zijn kritisch te kijken naar hun eigen gedrag door de aandacht die er is voor dit onderwerp. Er is dus winst te behalen en juist daarom is het belangrijk dat we er op een goede manier over blijven praten en te zorgen dat we niet racisme-moe worden.

---

---

06-08-2021 om 15:04

ik denk dat veel mensen niet weten wie de snollebollekes zijn of is maar de meesten kennen wel de bedoelde muziek: 


https://m.youtube.com/watch?v=saMZXE_ByPk

Het was overigens niet de bedoeling dat het gedraaid werd:
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/hoe-snollebollekes-per-ongeluk-in-het-olympisch-stadion-van-tokio-belandde~b9e2ba4b/

--- schreef op 06-08-2021 om 15:04:

ik denk dat veel mensen niet weten wie de snollebollekes zijn of is maar de meesten kennen wel de bedoelde muziek:


https://m.youtube.com/watch?v=saMZXE_ByPk

Het was overigens niet de bedoeling dat het gedraaid werd:
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/hoe-snollebollekes-per-ongeluk-in-het-olympisch-stadion-van-tokio-belandde~b9e2ba4b/

Oh wat gaaf! Ik vind het juist uitermate goed passen gezien het de tune is van de oranje sportzomer dankzij de Jumbo reclame. Lekker vrolijk! 

Granny71 schreef op 06-08-2021 om 12:17:

[..]

Hoe iemand iets opvat of hoe het overkomt daar kan, in dit geval de verslaggever, toch niets aan doen?

Ik ben in dit geval #teamverslaggever, maar het ging me meer om wat moxxie schrijft. Die legt het wat helderder uit.

Doemijdieglazenbol schreef op 06-08-2021 om 15:26:

[..]

Ik ben in dit geval #teamverslaggever, maar het ging me meer om wat moxxie schrijft. Die legt het wat helderder uit.

Dan ben jij dus niet woke. Helaas krijg je al snel een stempeltje als het over racisme gaat en de meesten hebben er maar twee: een met 'racist' en een met 'woke'.

Moxxie schreef op 06-08-2021 om 16:21:

[..]

Dan ben jij dus niet woke. Helaas krijg je al snel een stempeltje als het over racisme gaat en de meesten hebben er maar twee: een met 'racist' en een met 'woke'.

Ik heb inmiddels zoveel definities en invullingen van het begrip woke gezien, dat ik het zelf in ieder geval niet weet. Woke en wappie zijn steeds naardere stempels aan het worden, waarmee mensen vaak vooral anderen mee willen diskwalificeren.

maar goed. Dat is een andere discussie. ik probeer in ieder geval naar context te kijken en kan me in deze situatie dus zelfs voorstellen dat de vraag niét stellen racistischer is dan hem wel stellen. Daarbij ga ik wel uit van de verklaring die de journalist gaf. Die klinkt me namelijk best logisch in de oren. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.