Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Wat mis jij in jouw regio en waar zou in geïnvesteerd moeten worden?

https://nos.nl/artikel/2469076-regio-s-worden-achtergesteld-gerichte-investeringen-hard-nodig

Naar aanleiding van dit artikel.
Wat mis jij echt in je directe omgeving, wat is wegbezuinigd en waar moet in geïnvesteerd worden? 


Friezinnetje

Friezinnetje

27-03-2023 om 17:40 Topicstarter

Daddy_gijs schreef op 27-03-2023 om 17:32:

Van mij mag er wel meer geinvesteerd worden in groen (bomen dan vooral) in het centrum van de stad, zodat het ook wat gezelliger wordt daar. Het is nu vooral koude jaren 80-stijl.

Ik woon iets buitenaf en op deze weg zijn alle (!) lantaarnpalen weggehaald. Is beter voor de vogeltjes. Dat geloof ik graag, maar het is nu wel ERG donker. Ze hadden van mij de helft van de palen mogen weghalen of sensoren plaatsen zodat ze alleen aan zijn als er verkeer is (dus niet of nauwelijks aan tussen 23:00 en 5:00 uur) of heel flauw licht of groen licht.

klopt, vergroenen. In Leeuwarden was afgelopen zomer het wandelend bos. Toen al veel mensen gehoord dat er meer bomen moeten komen. Goed voor de hitte in de stad en veel mooier. 

Spoedeisende hulp en Verloskunde zouden nooit wegbezuinigd moeten worden… Want doordat afdeling verloskunde weggaat mogen mensen ook niet meer thuisbevallen. Nog maar 12% bevalt thuis. 

Het openbaar vervoer wordt steeds verder uitgekleed. We zitten vlak onder Rotterdam, maar zodra je de Heinenoordtunnel door bent, ben je echt op het platteland. Met slecht OV. 
Tja, zo krijgen ze mij nooit de auto uit. 

Ik zag al een dorpsgenoot in het draadje maar ik vind het OV hier wel zeer matig. Er rijdt geen bus naar het station en 2 km lopen vind ik best veel als je een zware tas hebt. Verder hebben we twee sporen, eentje naar Noord een naar Zuid, dus als je richting Oost wilt (waar bijv het vliegveld is), moet je via Noord of Zuid. Plus, het zijn half uursdiensten (sprinter) die in de spits regelmatig vervallen omdat de NS met het schrappen van deze sprinter veel problemen elders kan oplossen.
De ontsluiting naar de snelweg is redelijk, maar zou beter kunnen. Helaas hebben de partijen die het voor het zeggen hebben in de Gemeenteraad tegen het beste voorstel gestemd, en nu ligt het hele project stil.

Ik zou graag meer cultureel zien in onze kleine stad. Nu ligt de bioscoop en het theater op 30 minuten afstand.

Ziekenhuiszorg dichterbij zou fijn zijn, maar ik ben er al helemaal aan gewend om wekelijks een half uur heen (en weer terug) te rijden.

Rockstar schreef op 27-03-2023 om 16:47:

[..]

Om het anders te brengen: Mijn stad heeft een ziekenhuis en vroeger kon je daar gewoon terecht voor kanker behandelingen en andere ingewikkelde dingen. Maar dit ziekenhuis wordt steeds verder uitgekleed waardoor je naar het ziekenhuis in de stad er naast moet. Ik vind dat echt een slechte zaak. Ik vind meer dan 20 minuten onderweg zijn naar een ziekenhuis ook een slechte zaak. Iedereen heeft recht op zorg dicht bij huis vind ik.

Wij moeten zeker 30 minuten

Openbaar vervoer 1.5 uur daarheen.

Grappig om te lezen dat het ov zo’n terugkerend punt is. Hier is het ook slechter geworden de afgelopen vier jaar en heeft het ervoor gezorgd dat ik weer met de auto naar m’n werk ga. Terwijl ik van randstad naar randstad moet. 

MMcGonagall schreef op 27-03-2023 om 18:50:

Ik zag al een dorpsgenoot in het draadje maar ik vind het OV hier wel zeer matig. Er rijdt geen bus naar het station en 2 km lopen vind ik best veel als je een zware tas hebt. Verder hebben we twee sporen, eentje naar Noord een naar Zuid, dus als je richting Oost wilt (waar bijv het vliegveld is), moet je via Noord of Zuid. Plus, het zijn half uursdiensten (sprinter) die in de spits regelmatig vervallen omdat de NS met het schrappen van deze sprinter veel problemen elders kan oplossen.
De ontsluiting naar de snelweg is redelijk, maar zou beter kunnen. Helaas hebben de partijen die het voor het zeggen hebben in de Gemeenteraad tegen het beste voorstel gestemd, en nu ligt het hele project stil.

Bus naar het station gaat 1x per uur en sluit niet aan op de trein.  Dus in de praktijk niet bruikbaar.  En het is niet dat er geen behoefte is,  van kort voor kerst tot en met de stakingen heb ik de student dagelijks gebracht en gehaald naar de trein.  Op de fiets met krukken ging niet. Iedere dag minstens 4 andere auto's met halers en of brengers, zelfs op hele incourante tijden rond het middaguur of zo. 

De top was een heuse file van 12 auto's rond de klok van 18.00.

SuzyQFive schreef op 27-03-2023 om 17:49:

Spoedeisende hulp en Verloskunde zouden nooit wegbezuinigd moeten worden… Want doordat afdeling verloskunde weggaat mogen mensen ook niet meer thuisbevallen. Nog maar 12% bevalt thuis.

Ik vind dat ook echt niet kunnen. Het ziekenhuis hier in de stad heeft wel een verloskunde afdeling, maar door dat er afdelingen zijn gesloten in een grotere stad op een half uur van hier komen die zwangere dus deze kant op. Maar de afdeling hier is niet groter geworden. Waardoor het helemaal vol loopt en je soms hier dus niet terecht kan en weer 30 min de andere kant op moet. Dan kan je eigen verloskundige er niet meer bij zijn. Het was ook maar de vraag of ik in ons eigen ziekenhuis terecht kon. Gelukkig wel, maar ik schaam mij er naderhand bijna een beetje voor dat ik daar bijna een week een kamer bezet heb gehouden. Niet dat ik er iets aan kon doen dat mijn bevalling 4 dagen duurde en ik na de keizersnede nog 2 dagen moest blijven. Wij hoopte ook gewoon op bevallen met onze eigen verloskundige en een paar uur later weer fijn naar huis.

Een huis of appartement.. wat ik gewoon in m’n eentje kan kopen, of op z’n minst huren! Hoe fijn dit chaletje/vakantiepark ook is, ideaal is het niet.

In het weekend is in de hele provincie Groningen maar 1 huisartsenpost open  snachts. 
Dus als je in ter Apel wat hebt mag je helemaal naar stad
 

Het ziekenhuis in mijn woonplaats heeft ook geen verloskunde afdeling, maar ik mocht gewoon alle keren thuis bevallen als ik wilde. Ondanks dat ik bij nood dus ook naar een stad moest op 30min afstand. 
Wij hebben ook geen spoedeisend trouwens. Alleen een hap die beoordeelt of je door moet naar een ander ziekenhuis.

Ziekenhuis met ov mits geluk 45 min reizen. Weekend apotheek is er niet, slecht ov.

Mijn nieuwe dorp (ja, ik ben weg uit de Randstad!): 

Zwemlessen zitten hier vol tot 2026. Echt bizar gewoon.  

Speeltuinen zijn gesloten of weinig inspirerend, vervallen en onveilig. In de stad waar wij woonden was dat beter geregeld: veel grote, uitdagende speeltuinen, van ingewikkelde klimrekken, schommels en toestellen tot groene natuurspeeltuinen. Ja, er is hier een bos buiten het dorp, maar daar kunnen (jonge) kinderen niet zelfstandig heen. Iedereen speelt dus buiten in de eigen tuin, dat vind ik wel jammer. 

En ov is ook hier flink op bezuinigd. De bus gaat een keer in de twee uur. Schijnbaar was dat ooit elk half uur. Gelukkig is er veel op fietsafstand, inclusief een treinstation, maar niet iedereen kan fietsen.

Don't get me wrong, het bevalt me echt hier, maar hier zou in geïnvesteerd moeten worden. 

LostJellyfish83

LostJellyfish83

27-03-2023 om 19:56

Ditjedatje2021 schreef op 27-03-2023 om 19:43:

In het weekend is in de hele provincie Groningen maar 1 huisartsenpost open snachts.
Dus als je in ter Apel wat hebt mag je helemaal naar stad

bizar! 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.