Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Wat is normaal gedrag?


EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

21-01-2022 om 22:09

watertoren schreef op 21-01-2022 om 18:28:

Het moeilijke in deze discussie is wanneer het grensoverschrijdend is. En het moeilijke is ook dat dat voor elke vrouw anders ligt. Er was eens een feest in mijn woonplaats en mijn man en ik en een aantal vrienden stonden aan aan statafel bier te drinken. Er kwam een man naar mij toe en ik schatte hem zo half de 70 en hij zei tegen mij: Mevrouw, vat het alsjeblieft niet verkeerd op maar wat heeft u een mooi decolete. Ik wil u alleen maar een compliment maken. Ik vond dat toen zo raar en wist niet hoe reageren, ik klapte dicht. Mijn man zei, hij deed het wel respectvol naar jou toe maar als het een jonge vent was geweest dan had ik anders gereageerd.

Ik begrijp niet dat die man dit moet uitspreken. En ik begrijp niet van je man dat hij onderscheid maakte tussen jong en oud. Dat soort opmerkingen mag je denken, niet uitspreken.

Tickel schreef op 21-01-2022 om 22:09:

[..]

Ik begrijp niet dat die man dit moet uitspreken. En ik begrijp niet van je man dat hij onderscheid maakte tussen jong en oud. Dat soort opmerkingen mag je denken, niet uitspreken.

Ik vind dit anders een heel mooi compliment, op een respectvolle manier uitgesproken.. Het zou wat anders zijn geweest als die man voorbij was gelopen en geroepen had: zoo wa’n mooie borsten!

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

21-01-2022 om 22:23

Wobbelkont schreef op 21-01-2022 om 22:21:

[..]

Ik vind dit anders een heel mooi compliment, op een respectvolle manier uitgesproken.. Het zou wat anders zijn geweest als die man voorbij was gelopen en geroepen had: zoo wa’n mooie borsten!

Dan zou er ook geen onderscheid gemaakt moeten worden op leeftijd door de echtgenoot. Door dat onderscheid te maken vond hij de opmerking blijkbaar niet oké.

Tickel schreef op 21-01-2022 om 22:23:

[..]

Dan zou er ook geen onderscheid gemaakt moeten worden op leeftijd door de echtgenoot. Door dat onderscheid te maken vond hij de opmerking blijkbaar niet oké.

Kan goed zijn dat die man het de volgende dag zelf ook niet meer begreep, Klinkt als iemand die op een feest een borrel te veel achteroverslaat en bij wie de remmingen dan even wegvallen.

Grensoverschrijdend is een heel subjectief begrip. Voor mij vallen daar situaties onder waarin ik me onveilg of geintimideerd zo voelen.  Heel eerlijk gezegd zou ik de humor van de situatie nog wel kunnen inzien: zo'n oud meneertje  die zo keurig zo'n onoirbaar compliment formuleert Lekkere tietuh of geknijp neem ik wel aanstoot aan.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

22-01-2022 om 06:44

kenfan schreef op 21-01-2022 om 23:23:

[..]

Kan goed zijn dat die man het de volgende dag zelf ook niet meer begreep, Klinkt als iemand die op een feest een borrel te veel achteroverslaat en bij wie de remmingen dan even wegvallen.

Grensoverschrijdend is een heel subjectief begrip. Voor mij vallen daar situaties onder waarin ik me onveilg of geintimideerd zo voelen. Heel eerlijk gezegd zou ik de humor van de situatie nog wel kunnen inzien: zo'n oud meneertje die zo keurig zo'n onoirbaar compliment formuleert Lekkere tietuh of geknijp neem ik wel aanstoot aan.

Zou heel goed kunnen hoor. Drank maakt vaak het gedrag wat losser, heb dat zelf vaak genoeg meegemaakt in de vorm van arm om je middel, hand op je komt. Heb daar zelf geen last van gehad achteraf maar echt oké is het niet.

Tickel schreef op 21-01-2022 om 22:09:

[..]

Ik begrijp niet dat die man dit moet uitspreken. En ik begrijp niet van je man dat hij onderscheid maakte tussen jong en oud. Dat soort opmerkingen mag je denken, niet uitspreken.

Het lag misschien meer aan het feit dat het een hele nette meneer was denk ik achteraf.

Bakblik

Bakblik

22-01-2022 om 10:11 Topicstarter

Gisteravond even alle talkshows gescand. In half8 kwam en leuke kreet voorbij.  Protect your daughters educate your sons.
Ik denk dat daar een deel van de oplossing in zit. Zoals een van de vrouwen dat zei kan je beter ook educate your daughters.
Later bij op 1 hoorde ik iemand zeggen dat er meer gelijkheid in de opvoeding van kinderen/ verwachting van ouders moet komen.  Dat de verweerschrift dat jongens stoer moeten worden en de bijbehorende opvoeding meehelpt om het grensoverschrijdende gedrag te stimuleren. 

Bakblik schreef op 22-01-2022 om 10:11:

Gisteravond even alle talkshows gescand. In half8 kwam en leuke kreet voorbij. Protect your daughters educate your sons.
Ik denk dat daar een deel van de oplossing in zit. Zoals een van de vrouwen dat zei kan je beter ook educate your daughters.
Later bij op 1 hoorde ik iemand zeggen dat er meer gelijkheid in de opvoeding van kinderen/ verwachting van ouders moet komen. Dat de verweerschrift dat jongens stoer moeten worden en de bijbehorende opvoeding meehelpt om het grensoverschrijdende gedrag te stimuleren.

Ik ken ‘m vooral zo:

thumb_tumblr_l_382465946568213-7293331261.jpg


Dus zorgen dat dochters niet meer beschermd hoeven te worden (hoewel het zoals het nu is verstandig is om dat wel te doen helaas). Het wordt vaak gebracht alsof het beter beschermen van vrouwen de oplossing is, maar dat is natuurlijk niet de kern. 

Jongens weer galant met meisjes om leren gaan en die hele (drill) rapcultuur op de schop. 

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

22-01-2022 om 10:57

Piratenkoningin schreef op 22-01-2022 om 10:21:

[..]

Ik ken ‘m vooral zo:

thumb_tumblr_l_382465946568213-7293331261.jpg


Dus zorgen dat dochters niet meer beschermd hoeven te worden (hoewel het zoals het nu is verstandig is om dat wel te doen helaas). Het wordt vaak gebracht alsof het beter beschermen van vrouwen de oplossing is, maar dat is natuurlijk niet de kern.

Waarom niet educate your daughters dan? Ik vind eerlijk gezegd dat we dochters toch ook moeten leren om voor zichzelf op te komen en vooral hun mond open te doen. Smeerlappen zullen er namelijk altijd zijn dat houdt echt niet op met onze zonen opvoeden hoor. 

BlueFawn schreef op 22-01-2022 om 10:57:

[..]

Waarom niet educate your daughters dan? Ik vind eerlijk gezegd dat we dochters toch ook moeten leren om voor zichzelf op te komen en vooral hun mond open te doen. Smeerlappen zullen er namelijk altijd zijn dat houdt echt niet op met onze zonen opvoeden hoor.

Dat bedoelde ik niet, het ging me erom dat het meestal gebruikt wordt als protect your daughters educate your sons. 

Maar eens dat ‘educate your daughter’ ook belangrijk is. Je zou elk kind moeten leren de eigen grenzen te voelen, te kennen, aan te geven en te verdedigen, alert te zijn op de grenzen van andere mensen en die te respecteren en steun te mobiliseren als dat nodig is. En dat seksualiteit voor alle betrokkenen leuk en gewenst hoort te zijn. 

Wat jij zegt wat je dochters moet leren, is wel zo, want de kans dat alle mannen zich fatsoenlijk gaan gedragen lijkt me klein. Maar tegelijk vind ik dat we daar wel naar moeten streven. Dan kan dus beter iedereen bovenstaande leren in plaats van jongens leren dat ze geen meisjes mogen lastigvallen en meisjes dat ze van zich af moeten bijten (of niet in hun eentje door het donker fietsen, etc.). Anders blijf je impliciet bevestigen hoe het nu is en dat willen we juist niet. 

Bakblik

Bakblik

22-01-2022 om 11:55 Topicstarter

Piratenkoningin schreef op 22-01-2022 om 10:21:

[..]

Ik ken ‘m vooral zo:

thumb_tumblr_l_382465946568213-7293331261.jpg


Dus zorgen dat dochters niet meer beschermd hoeven te worden (hoewel het zoals het nu is verstandig is om dat wel te doen helaas). Het wordt vaak gebracht alsof het beter beschermen van vrouwen de oplossing is, maar dat is natuurlijk niet de kern.

Inderdaad, zorgen dat meisjes en vrouwen niet zich niet meer hoeven te wapenen tegen de mannen. De mannen/jongens opvoeden dat je van vrouwen afblijft. De meisjes leren dat ze van zich af mogen bijten.

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

22-01-2022 om 12:03

Piratenkoningin schreef op 22-01-2022 om 11:49:

[..]

Dat bedoelde ik niet, het ging me erom dat het meestal gebruikt wordt als protect your daughters educate your sons.

Maar eens dat ‘educate your daughter’ ook belangrijk is. Je zou elk kind moeten leren de eigen grenzen te voelen, te kennen, aan te geven en te verdedigen, alert te zijn op de grenzen van andere mensen en die te respecteren en steun te mobiliseren als dat nodig is. En dat seksualiteit voor alle betrokkenen leuk en gewenst hoort te zijn.

Wat jij zegt wat je dochters moet leren, is wel zo, want de kans dat alle mannen zich fatsoenlijk gaan gedragen lijkt me klein. Maar tegelijk vind ik dat we daar wel naar moeten streven. Dan kan dus beter iedereen bovenstaande leren in plaats van jongens leren dat ze geen meisjes mogen lastigvallen en meisjes dat ze van zich af moeten bijten (of niet in hun eentje door het donker fietsen, etc.). Anders blijf je impliciet bevestigen hoe het nu is en dat willen we juist niet.

Hoe dan? Meisjes werden vroeger al als potentiële slachtoffers neergezet die beschermd dienden te worden door jongens. En dat patroon doorbreken gaat niet zo makkelijk, ik merk het zelf ook in hoe ik mn zoon opvoed. 

Bakblik

Bakblik

22-01-2022 om 12:13 Topicstarter

BlueFawn schreef op 22-01-2022 om 10:57:

[..]

Waarom niet educate your daughters dan? Ik vind eerlijk gezegd dat we dochters toch ook moeten leren om voor zichzelf op te komen en vooral hun mond open te doen. Smeerlappen zullen er namelijk altijd zijn dat houdt echt niet op met onze zonen opvoeden hoor.



Dat meisjes hun mond open moeten doen zou niet nodig moeten zijn, dan wordt er weer actie van de meisjes gevraagd. Zij zijn niet het probleem, dat zijn de jongens en mannen die ongewenst gedrag vertonen tegenover de meisjes en vrouwen.

Meisjes leren om voor zichzelf op te komen en hun mond open doen dat kan alleen als ze zich ergens veilig voelen. Als de bedrijfscultuur/omgeving veilig genoeg is om van je af te bijten.

Toen ik een jaar of 15 was en ik een oom had die rare vragen stelde, zei de hele kring om mij heen toen ik boos was en in huilen uitbarstte: Het is maar een grapje daar moet je tegen kunnen! Ook de tantes die erbij stonden, snoerden die oom niet de mond, achteraf gezien was dat niet oké die vrouwen hadden mij moeten steunen en niet mijn oom.

Ik hoop echt dat er eindelijk wat gaat veranderen, want het is niet normaal dat meisjes/vrouwen altijd drie keer achterom kijken of ze niet worden gevolgd als ze van het station naar huis fietsen in het donker.

"Smeerlappen zullen er namelijk altijd zijn dat houdt echt niet op met onze zonen opvoeden hoor."

Jij begrijpt echt niet wat er gaande is, zoveel is wel duidelijk. Als je nu als man durft te zeggen dat er altijd smeerlappen zullen zijn ook als jij je zoon opvoedt geeft aan dat je het wel best vindt. Als alle mannen hun zonen gaan opvoeden wordt het voor de vrouwen een heel stuk veiliger. De kans dat een vrouw te maken krijgt met seksueelgrensoverschrijdend gedrag wordt dan niet 0 maar ze hoeft niet meer constant op haar hoede te zijn dat een man iets doet wat zij niet wil en de omstanders toekijken en er niets van zeggen.

Dat de nieuwe generatie jongens zich straks als pubers/(jong)volwassenen normaal gaat gedragen heeft de huidige generatie jonge ouders zelf in de hand, door de jongens te corrigeren als ze zich tegenover meisjes misdragen. De jongens moeten ook leren dat ze elkaar in groepen durven te corrigeren. Als iemand in jouw groep zich misdraagt dan spreek je elkaar daarop aan. Ook de huidige generatie jonge mannen zou dat gewoon moeten doen, niet wegkijken! Jij ook niet!

Bakblik

Bakblik

22-01-2022 om 12:15 Topicstarter

BlueFawn schreef op 22-01-2022 om 12:03:

[..]

Hoe dan? Meisjes werden vroeger al als potentiële slachtoffers neergezet die beschermd dienden te worden door jongens. En dat patroon doorbreken gaat niet zo makkelijk, ik merk het zelf ook in hoe ik mn zoon opvoed.

Hoe dan?

Wees de held, doorbreek dat patroon en ga het anders doen met je zoon! Zorg dat de vrouwelijke leeftijdsgenoten van je zoon straks niet bang zijn van je zoon, alleen omdat hij een man is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.