Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Wat is normaal gedrag?

Gisteren plaatste ik onderstaande tekst in het topic "Wat je niet hardop wil zeggen".

Wat is dat toch met mannen die moeten plassen? Hoe komen ze op het idee hun leuter alvast tevoorschijn te halen als ze nog onderweg zijn naar de toiletten? Of het nou op de camping is, in het zwembad of soms zelfs in een restaurant, in de buurt van de toiletten kom je mannen tegen die al in hun broek graaien voordat ze in een hokje zijn.
Vanochtend in het zwembad ook, die het eenrichtingsverkeer (corona) moeten mannen door de douches naar de toiletten. Hou dat ding in je broek als ik daar sta te douchen! Ik heb er geen behoefte aan om dat ding te zien!
Ik doe toch ook mijn badpak niet uit voordat ik een kleed/toilethokje ben!
DOE NORMAAL!!!!

Daarna keek ik de uitzending van op1 van dinsdag terug en daar ging het over "Normaal gedrag" Wat is normaal gedrag van mannen en wat is grensoverschrijdend? Dit natuurlijk naar aanleiding van de schandalen bij TVOH.
Dat er feitelijk sinds me too niks is veranderd.

Tegen die sikkel in het zwembad had ik gewoon assertief moeten reageren en iets zeggen als: Die ik thuis ben is veel mooier" of zo.  Als klein vrouwtje die fysiek het onderspit zou delven als hij zou uithalen durfde ik dat niet. 
Van beiden is het geen normaal gedrag,  hij niet, omdat hij exhibitionistich gedrag vertoont een van mij niet, omdat ik mij de mond laat snoeren door zijn uitstraling. 

Wat is normaal gedrag? 


Tjee Bakblik, wat naar dat je dat mee hebt moeten maken.

Wat jij beschrijft heb ik zelf nog nooit meegemaakt. Wel dat mannen zo openlijk 'in de bosjes' staan te plassen, dat ik hun piemel gewoon kan zien. Aan de ene kant erger ik me daar aan, aan de andere kant lach ik ze er inwendig om uit. 

Ik ben bang dat "we" als maatschappij nog steeds heel veel gedrag van mannen oké vinden wat het echt niet is.

Dat mensen (ook vrouwen) al aan hun broek aan 't frutten zijn voor ze de wc binnen zijn heb ik wel gezien (en zelf gedaan) maar blote snikkels ben ik nog nooit bij wc's tegen gekomen. Wél doen mannen die wildplassen dat minder verborgen dan vrouwen. De man staat gewoon achter z'n auto vol in beeld van aankomend verkeer, de vrouw duikt toch echt wel wat verder de bosjes in. 

Jeetje wat een rare vent. Dat heb ik ook nooit meegemaakt, maar ik weet wel dat er een zwembad gesloten is omdat veel vrouwen zich onveilig voelden vanwege dit gedrag. Dus nee, het is zeker niet normaal!

Als je moet poepen ga je toch ook niet alvast je broek naar beneden doen en in je blote kont naar de wc lopen.. maar goed we hebben nog een hele weg te gaan kennelijk. Ik denk overigens wel dat dit de uitzonderingen zijn (wildplassers daargelaten). Ik kan me niet voorstellen dat mijn man/broer/vader/schoonvader zomaar zn piemel uit z'n broek haalt waar anderen bij zijn. Van een oom van me zou het me dan niet verbazen, getsie. 

Bakblik

Bakblik

20-01-2022 om 11:04 Topicstarter

Nou "naar" ik haal er inmiddels meestal mijn schouders over op.  Op de camping zie je ook mannen die onderweg naar de toiletten al beginnen met uitpakken van het "gereedschap" daar ben ik al jaren getuige van.  Gisteren twijfelde ik even of ik iets moest zeggen maar dan zie ik die breedgeschouderde man van tegen de 2 meter en dan denk ik met mijn 1,55 van: laat maar.  
Eigenlijk moet het gewoon niet kunnen, net als opmerkingen en handen op de schouder/rug/bil die je soms krijgt van vreemde mannen.

Ik wil praten over het feit dat er sinds me too niks veranderd is en we dat als vrouwen en soort normaal moeten vinden, nog steeds. Ik wil iets bijdehands zeggen maar voel me geïntimideerd door het postuur van de man en houdt mijn mond.

Dit is natuurlijk geen normaal gedrag en ik zou die mannen volgende keer gewoon aangeven bij het personeel. Dan volgt er minimaal een streng gesprek, mag je hopen.

Gelukkig nooit meegemaakt, maar ik kom dan ook nooit in zwembaden. Wel doen wildplassers dat niet altijd heel verborgen. Ik krijg altijd de neiging om te toeteren, maar ik houd me in. 

Jij noemt zijn gedrag en jouw gedrag in één zin als geen normaal gedrag. Ik vind daar nogal een enorm verschil tussen zitten. Zijn gedrag is misschien normaal voor een kind dat net zindelijk wordt. Voor een volwassene is het ongepast / intimiderend / raar / vul maar iets anders in, maar normaal is het niet. Dat jij geen bijdehante opmerking maakt in de situatie die je beschrijft, lijkt me juist heel normaal en verstandig om je eigen veiligheid te beschermen. Het is niet normaal dat dat nodig is (misschien bedoel je dat), maar aan jouw gedrag zie ik niets niet-normaals. 

Bakblik

Bakblik

20-01-2022 om 11:34 Topicstarter

Vrijevlinder schreef op 20-01-2022 om 11:22:

Gelukkig nooit meegemaakt, maar ik kom dan ook nooit in zwembaden. Wel doen wildplassers dat niet altijd heel verborgen. Ik krijg altijd de neiging om te toeteren, maar ik houd me in.

Zou het kunnen dat, omdat wij ons inhouden, mannen denken dat het "normaal" is dat ze zo open staan te plassen?

Als vrouw bedenk ik het niet om alvast mijn badpak op half elf te hangen als ik onderweg ben naar het toilet. Hoe kan het dat ik dat normaal vind en dat mannen er zo ander in staan?

Normaal gedrag is wat mij betreft gedrag dat is afgestemd op de context en dat rekening houdt met andere mensen. 

Bakblik schreef op 20-01-2022 om 11:34:

[..]

Zou het kunnen dat, omdat wij ons inhouden, mannen denken dat het "normaal" is dat ze zo open staan te plassen?

Als vrouw bedenk ik het niet om alvast mijn badpak op half elf te hangen als ik onderweg ben naar het toilet. Hoe kan het dat ik dat normaal vind en dat mannen er zo ander in staan?

Denk dat het ermee te maken heeft dat de consequenties voor die man hooguit een afkeurende blik of opmerking zijn, waar hij dan zijn schouders over op kan halen. Als ik in het zwembad mijn badpak vast omlaag zou trekken als ik langs een douchende man loop, dan zou ik me acuut onveilig voelen, dus dat laat ik wel uit mijn hoofd. 

Bakblik

Bakblik

20-01-2022 om 11:40 Topicstarter

Piratenkoningin schreef op 20-01-2022 om 11:32:

Jij noemt zijn gedrag en jouw gedrag in één zin als geen normaal gedrag. Ik vind daar nogal een enorm verschil tussen zitten. Zijn gedrag is misschien normaal voor een kind dat net zindelijk wordt. Voor een volwassene is het ongepast / intimiderend / raar / vul maar iets anders in, maar normaal is het niet. Dat jij geen bijdehante opmerking maakt in de situatie die je beschrijft, lijkt me juist heel normaal en verstandig om je eigen veiligheid te beschermen. Het is niet normaal dat dat nodig is (misschien bedoel je dat), maar aan jouw gedrag zie ik niets niet-normaals.

Mannen vinden het normaal en ook vrouwen nafluiten of iets seksistisch toeroepen is "normaal". Dan zou ik toch ook iets bijdehands moeten willen kunnen zeggen?  Maar ik heb het besef dat het alleen maar naar kan zijn als ik dat doe. 

Jij vindt het verstandig dat ik mijn eigen veiligheid bescherm door te zwijgen,  dat is het ook maar dat beschermen van mijn eigen veiligheid zou in zo'n situatie toch niet nodig moeten zijn? 

Bakblik schreef op 20-01-2022 om 11:40:

[..]

Mannen vinden het normaal en ook vrouwen nafluiten of iets seksistisch toeroepen is "normaal". Dan zou ik toch ook iets bijdehands moeten willen kunnen zeggen? Maar ik heb het besef dat het alleen maar naar kan zijn als ik dat doe.

Jij vindt het verstandig dat ik mijn eigen veiligheid bescherm door te zwijgen, dat is het ook maar dat beschermen van mijn eigen veiligheid zou in zo'n situatie toch niet nodig moeten zijn?

Nee, dat ben ik helemaal met je eens hoor! Alleen zolang dat wel zo is, vind ik het wel normaal dat je dat doet. Wat eerder iemand zei, het melden bij het personeel, vind ik een mooie optie. Dan maak je wel duidelijk dat het niet normaal is, zonder je veiligheid in gevaar te brengen. 

Ik ben een keer middenin een drukke winkelstraat op zaterdagmiddag aangerand. Mensen keken gewoon weg. Dat soort ervaringen maakt dat ik me niet zo snel veilig genoeg voel om iemand zelf aan te spreken. Maar ja, dan verandert er ook niets. 

ik zou het idee van “iets bijdehands” zeggen loslaten en een gewone opmerking maken. mensen (mannen) gaan veel sneller met hun hakken in t zand als je bijdehand doet.
Het voorbeeld van wat je had willen zeggen bv, dat je thuis een mooiere hebt vind ik zelfs een beetje vreemd en uitnodiging tot discussie. Gewoon opmerken dat hij z’n piemel in z’n broek moet houden omdat je m niet hoeft te zien.
Maar goed, het is wel écht walgelijk gedrag en ik kan me voorstellen dat je je er niet fijn door voelde. In jouw geval zou ik er melding van maken bij personeel van het zwembad, grote kans dat er weinig mee gedaan wordt maar je hebt iig iets er mee gedaan, al is t maar voor jezelf. 

Bakblik

Bakblik

20-01-2022 om 13:28 Topicstarter

Ik had die opmerking ook echt niet gemaakt hoor.  Zo ben ik niet opgevoed, zou heel raar klinken uit mijn mond. 
Waar ik mij persoonlijk over verbaas is het feit dat niemand ingrijpt als er seksistische opmerkingen worden gemaakt door mannen onderling en ze zich ook niet bezwaard voelen als anderen het kunnen horen.  Dat de benen van het langswandelend schoon op rokjesdag gewoon besproken worden op een vol terras en niemand iets zegt om het te stoppen.  Mannen niet, vrouwen niet.
Mannen praten in het openbaar over de hangtieten van die dikke, de kromme benen van die blonde en de wereld zwijgt,  de omstanders én de langslopers.  Als ik iets zou zeggen van het geslacht van die vent in de zin van dat ik thuis een mooiere heb of dat het maar een zielig gevalletje is dan nodigt dat uit tot discussie. Daar zit iets tegenstrijdigs in. Bovendien wist ik niks van deze man of hij aan al het door mij abnormale gedrag meedoet of dat hij alleen het type is dat bij hoge nood al begint voor hij in een hokje is. 
Waarom gedogen wij als vrouwen de vernederende opmerkingen van mannen over ons uiterlijk, gedogen wij hun andere niet normale gedrag en is de publieke opinie dat het raar is als we "spiegelen"/ mannen confronteren met hun eigen abnornale gedrag? 

Sommige mannen zullen dit niet heel bewust doen en een deel van de mannen zullen dit wel bewust doen en hierop kicken. 

Ik herinner me nu ineens dat ik in een lunchroom zat te eten met een vriendin. Het was er erg klein. Een man ging naar het toilet en liet de deur open toen hij bezig was zeg maar. Dat was dus een heel bewuste actie. Ik heb de deur dichtgedaan en er niets van gezegd. Zieke lui zijn dit. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.