Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Wat ik me afvraag over de tweekoppige schildpad

https://www.nu.nl/dieren/6215984/tweekoppige-schildpad-geboren-in-putten-dier-heeft-goede-kans-om-te-overleven.html

Van de week is er een schildpad geboren die 2 koppen heeft.

Wat ik me afvraag omdat hij dus ook 2x hersens heeft, is het één persoonlijkheid of zijn het er twee?

En zal hij steeds met dezelfde kop vooruit zitten als hij loopt of gaat hij afwisselen?

Iemand die het weet? 


wellicht werkt dat t zelfde als bij een Siamese tweeling

Vraag me vooral af wat zo'n dier op kan leveren, heeft een dierentuin of verzamelaar daar geen grof geld voor over?

alhambra

alhambra

05-08-2022 om 08:16 Topicstarter

redbulletje schreef op 05-08-2022 om 07:52:

wellicht werkt dat t zelfde als bij een Siamese tweeling

Oh ja wat suf van me. Ik zie nu dat het inderdaad 2 schildpadden aan elkaar zijn!

Het dier heeft twee paar hersenen, ik zou het daardoor ook als twee dieren beschouwen. Kennenlijk kan elke kop afzonderlijk van elkaar beslissingen nemen waardoor het in de natuur niet zou overleven. Ik denk dat je het inderdaad het beste met een siamese tweeling kan vergelijken.

alhambra schreef op 05-08-2022 om 08:16:

[..]

Oh ja wat suf van me. Ik zie nu dat het inderdaad 2 schildpadden aan elkaar zijn!

Niet helemaal. Tenminste, volgens de nos is het geen Siamese tweeling, maar is het 1 dier. Hij/zij heeft wel twee stel hersenen, maar maar een hart, darmstelsel etc. Daarom noemen ze het 1 dier met twee koppen, twee staarten en vier voorpoten (wel maar twee achterpoten lees ik).

Ik heb het bij mensen en koeien ook gezien. Mensen die op dergelijke wijze verbonden zijn  zien meer met zijn tweeën en hebben maar heel weinig nodig om te communiceren zodat ze beiden hetzelfde gaan doen en elkaar niet tegenwerken. Ze krijgen wel vaak spier- en gewrichtsproblemen omdat tenminste een van hen niet overeind en recht kan lopen.

Ze weten natuurlijk niet beter he. Voor hen is dit leven normaal. Misschien dromen ze er ooit van hoe het zou zijn met armen en benen voor zichzelf alleen, maar hoe dat zou zijn is alleen maar raden.

Ik denk dat je van begin af aan vooral leert om samen te werken en soms je eigen zin op te geven, omdat er dan alléén prettige dingen gebeuren. Ga je voor jezelf dan heb je een moeilijk leven en moet je veel kracht gebruiken en je maatje tegen je innemen.

Koeien worden afgemaakt, tenzij een kliniek er proeven mee wil doen. Je leert er natuurlijk van als arts/wetenschapper.

Een dierenpark hier in de buurt had een tweekoppige slang. Dat vertellen ze dat ze die met de hand moesten voeren, allebei de koppen, omdat die anders ruzie gaan maken. 

Er is een menselijke siamese tweeling, brittany en abby hensel, die samen ook één hart en één darmstelsel hebben.  Ondanks hun verbondenheid zijn het twee individuen. Verschil tussen mens en dier is natuurlijk dat mensen kunnen overleggen. Bij die schildpad kan ik me voorstellen dat als kop 1 naar links wil en kop 2 naar rechts, dat de schildpad  niet van zijn plaats komt.

OmaVan2 schreef op 05-08-2022 om 10:27:

Er is een menselijke siamese tweeling, brittany en abby hensel, die samen ook één hart en één darmstelsel hebben. Ondanks hun verbondenheid zijn het twee individuen. Verschil tussen mens en dier is natuurlijk dat mensen kunnen overleggen. Bij die schildpad kan ik me voorstellen dat als kop 1 naar links wil en kop 2 naar rechts, dat de schildpad niet van zijn plaats komt.

Precies en we noemen hen toch ook gewoon een Siamese Tweeling, niet 'één dier of één mens'? Ik begreep dat stukje echt niet hoor. Zodra je twee hersenen hebt is het toch niet "één dier"? Deze tweeling kan inderdaad alles samen: fietsen, autorijden etc. 

Intrigerend, want welk stel hersenen stuurt dan dat ene hart aan?  Als het twee mensen waren, zou je bij ruzies gedoe krijgen als: “Jij hebt geen hart! Jij bent geen mens.” Of: “Het is mijn hart! Je hebt alles aan mij te danken!” Of: “Je hebt mijn hart gestolen!” 

Het is toch een enorm toeval dat er twee hersenen zijn die kennelijk in staat zijn evenwichtig dat ene lichaam aan te sturen met van sommige onderdelen enkele en van andere onderdelen dubbele aantallen. Hoe kan dat überhaupt? Je zou zeggen dat dat helemaal in de soep loopt met twee kapiteins op een schip maar wonder boven wonder kan dit beest dus wel 150 worden kennelijk. 

Mija schreef op 05-08-2022 om 11:06:

Intrigerend, want welk stel hersenen stuurt dan dat ene hart aan? Als het twee mensen waren, zou je bij ruzies gedoe krijgen als: “Jij hebt geen hart! Jij bent geen mens.” Of: “Het is mijn hart! Je hebt alles aan mij te danken!” Of: “Je hebt mijn hart gestolen!”

Het is toch een enorm toeval dat er twee hersenen zijn die kennelijk in staat zijn evenwichtig dat ene lichaam aan te sturen met van sommige onderdelen enkele en van andere onderdelen dubbele aantallen. Hoe kan dat überhaupt? Je zou zeggen dat dat helemaal in de soep loopt met twee kapiteins op een schip maar wonder boven wonder kan dit beest dus wel 150 worden kennelijk.

Volgens mij klopt hij vanzelf.

Suusje. schreef op 05-08-2022 om 10:57:

[..]

Precies en we noemen hen toch ook gewoon een Siamese Tweeling, niet 'één dier of één mens'? Ik begreep dat stukje echt niet hoor. Zodra je twee hersenen hebt is het toch niet "één dier"? Deze tweeling kan inderdaad alles samen: fietsen, autorijden etc.

Best knap, voor een schildpad.

Joszy schreef op 05-08-2022 om 09:02:

[..]

Niet helemaal. Tenminste, volgens de nos is het geen Siamese tweeling, maar is het 1 dier. Hij/zij heeft wel twee stel hersenen, maar maar een hart, darmstelsel etc. Daarom noemen ze het 1 dier met twee koppen, twee staarten en vier voorpoten (wel maar twee achterpoten lees ik).

Wat een onethische benaming. Een Siamese mensen tweeling met 2 hoofden zou je toch ook niet een mens mogen noemen? Ik zou me in elk geval zwaar achtergesteld voelen als ik een Siamese tweeling was en ik werd niet erkend als mens. En bovendien, welke van de twee hersenen is dan degene die alle volmachten en rechten krijgt?

Deze Siamese mensen tweeling met 2 hoofden, 1 lichaam wordt gelukkig wel gewoon als 2 personen gezien: https://en.wikipedia.org/wiki/Abby_and_Brittany_Hensel

Mija schreef op 05-08-2022 om 11:06:

Intrigerend, want welk stel hersenen stuurt dan dat ene hart aan? Als het twee mensen waren, zou je bij ruzies gedoe krijgen als: “Jij hebt geen hart! Jij bent geen mens.” Of: “Het is mijn hart! Je hebt alles aan mij te danken!” Of: “Je hebt mijn hart gestolen!”

Het is toch een enorm toeval dat er twee hersenen zijn die kennelijk in staat zijn evenwichtig dat ene lichaam aan te sturen met van sommige onderdelen enkele en van andere onderdelen dubbele aantallen. Hoe kan dat überhaupt? Je zou zeggen dat dat helemaal in de soep loopt met twee kapiteins op een schip maar wonder boven wonder kan dit beest dus wel 150 worden kennelijk.

Het hart wordt niet aangestuurd. Dat stuurt zichzelf los van de hersenen. De longen daarentegen moeten wel aangestuurd, maar volgens mij is de ene long vaak van het ene beest en de andere van het ander. Het zoals het ene been van de een is en het andere van de ander. Samen kunnen ze dan lopen. Ik denk dat Siamese een zwaar ingebouwd samenwerkingsmechanisme hebben. Ze zijn eeneiig, samen geboren, weten niet beter dan dat ze samen 1 bootje hebben om op te varen.

Rockstar schreef op 05-08-2022 om 13:37:

[..]

Het hart wordt niet aangestuurd. Dat stuurt zichzelf los van de hersenen. De longen daarentegen moeten wel aangestuurd, maar volgens mij is de ene long vaak van het ene beest en de andere van het ander. Het zoals het ene been van de een is en het andere van de ander. Samen kunnen ze dan lopen. Ik denk dat Siamese een zwaar ingebouwd samenwerkingsmechanisme hebben. Ze zijn eeneiig, samen geboren, weten niet beter dan dat ze samen 1 bootje hebben om op te varen.

He, dan heb ik iets gemist. Laat ik nou denken dat het hartritme door het autonoom zenuwstelsel wordt geregeld. Bijvoorbeeld als je schrikt (versnellen) of mediteert (vertragen). 

Dat autonoom zenuwstelsel is dus .. euh… autonoom. Dus heeft een Siamese tweeling er dan twee, of anderhalf? Ze delen natuurlijk wel het ruggemerg. Waarschijnlijk reageert het hart op signalen uit beide hersenen? 

Heel aanstekelijke titel voor een topic

Zelf zou ik niet graag naar een tweekoppige schildpad gaan kijken. Ik kan ook niet naar Siamese tweelingen kijken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.