Nieuws en actueel
Daglichtlamp
22-11-2023 om 15:13
Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)
Waar heb je op gestemd en waarom? Partijen zijn opgenomen in de volgorde waarop ze op de kieslijst staan. Ik heb ook opties opgenomen om te kiezen voor 'blanco', of 'ik heb niet gestemd'. Graag pas invullen als je gestemd hebt (of als je zeker weet dat je niet meer gaat stemmen vandaag).
Zelf heb ik CU gestemd omdat ik de christelijke stem in de politiek belangrijk vind, en de CU heeft ook standpunten die voor mij daarbij passen (in tegenstelling tot CDA en SGP).
Peiling
Op welke partij heb je gestemd?
Yumi
04-03-2024 om 17:52
Campanula schreef op 04-03-2024 om 17:42:
[..]
Eens. Rabiaat als ik ben zeg ik dan als tegemoetkoming Ouder 1 (persoon met baarmoeder) Ouder 2 (persoon met penis) Ouder 3 (persoon met fertiliteitsdonatie) Ouder 4 (persoon met medeverantwoordelijkeid Ouder 5 (persoon met ondersteunende functie)
Wat dacht je van ouder 6, om ze allemaal uit elkaar te houden? Je zal je maar vergissen, heb je straks een schadeclaim aan je broek, jurkje, niemendalletje hangen
Daglichtlamp
04-03-2024 om 17:57
Het begrip vader staat helemaal niet in de wet basisregistratie personen. Dat doet toch helemaal niets af aan iemands vaderschap? Of je vader of moeder bent wordt niet door een wet bepaald.
(overigens staat het begrip 'vader' dan weer wel net als 'moeder' in het besluit Burgerlijke stand, dus wees gerust, het komt zoals iedereen wil op de geboorte-akte).
Campanula
04-03-2024 om 18:07
Yumi schreef op 04-03-2024 om 17:52:
[..]
Wat dacht je van ouder 6, om ze allemaal uit elkaar te houden? Je zal je maar vergissen, heb je straks een schadeclaim aan je broek, jurkje, niemendalletje hangen
![]()
Vergissen is menselijk idd. Goed geregistreerd staan is een mensenrecht!
(Ik heb ooit mijn kat in de magnetron laten opdrogen. Toen was die stuk. Die lui van de Whirlpool zien mij liever niet aankomen. Leef er nu nog riant van).
Fleurtje_5
04-03-2024 om 18:43
Yumi schreef op 04-03-2024 om 17:52:
[..]
![]()
Ik moet steeds vaker denken aan dit lied:
Poezenmeisje
04-03-2024 om 19:19
Fleurtje_5 schreef op 04-03-2024 om 16:04:
[..]
Niet zo heel lang geleden werd geopperd dat er één toilet moest komen en niet meer twee toiletten voor dames en heren. Dan wil men toch eigenlijk dat ik me moet aanpassen aan die enkelingen die moeite hebben met het bordje damestoilet en herentoilet.
Ik wil helemaal niet dat ik naar een toilet moet waar ook heren staand staan te plassen.
Het is veel erger om bij een genderneutrale toiletgroep naar binnen te lopen (luid kwebbelend met vriendin), een wc-deur open te doen en dan een kerel zien die daar zit te kakken.
Hoeveel moeite is het om je wc-deur op slot te draaien of in geval van claustrofobie de deurklink vast te houden?
P.S. Op een kakkende vrouw of XYZ zit ik ook niet te wachten. Een béétje fatsoen is toch niet zo moeilijk?
Nicole123
04-03-2024 om 20:35
Daglichtlamp schreef op 04-03-2024 om 17:57:
Het begrip vader staat helemaal niet in de wet basisregistratie personen. Dat doet toch helemaal niets af aan iemands vaderschap? Of je vader of moeder bent wordt niet door een wet bepaald.
(overigens staat het begrip 'vader' dan weer wel net als 'moeder' in het besluit Burgerlijke stand, dus wees gerust, het komt zoals iedereen wil op de geboorte-akte).
Kortom, het heeft helemaal niets te maken met of je tegenwoordig nog wel moeder of vader mag heten of als man of vrouw te boek staat. Een hoop commotie om niks. Wat wel vaker zo is als er 'woke!' geroepen wordt, vaak gaat het om iets heel anders dan wat ervan gemaakt wordt.
Poezel_en_Wip
04-03-2024 om 21:18
Ik bespeur veel angst voor 'het onbekende' bij een aantal vaste schrijvers in dit topic.
Rigide, conservatieve denkbeelden met betrekking tot vele onderwerpen die voorbij komen in dit topic en vast willen blijven houden aan hoe alles altijd was. Grappig, want niets is ooit gebleven hoe het was. De wereld verandert continu, de maatschappij verandert continu. De laatste decennia mogelijk wat sneller dan daarvoor, mede door de snelle ontwikkelingen van de technologie.
Verwonder je, verbaas je, wees nieuwsgierig en sta eens open voor (de wereld van) een ander. Nee, niet alles en iedereen is leuk en rotte appels zullen er altijd tussen zitten. Maar het overgrote deel van de mensen, in alle mogelijke verschijningsvormen, is de moeite waard. En nee, we zijn hier niet vrij van problemen en zorgen, maar we mogen nog altijd in onze handjes knijpen dat we in één van de rijkste landen ter wereld wonen. En in vrijheid.
De verharding en de polarisatie die het huidige politieke klimaat met zich meebrengt maken mij dan soms weer angstig.
Zilver_gray
04-03-2024 om 21:23
Poezel_en_Wip schreef op 04-03-2024 om 21:18:
Ik bespeur veel angst voor 'het onbekende' bij een aantal vaste schrijvers in dit topic.
Rigide, conservatieve denkbeelden met betrekking tot vele onderwerpen die voorbij komen in dit topic en vast willen blijven houden aan hoe alles altijd was. Grappig, want niets is ooit gebleven hoe het was. De wereld verandert continu, de maatschappij verandert continu. De laatste decennia mogelijk wat sneller dan daarvoor, mede door de snelle ontwikkelingen van de technologie.
Verwonder je, verbaas je, wees nieuwsgierig en sta eens open voor (de wereld van) een ander. Nee, niet alles en iedereen is leuk en rotte appels zullen er altijd tussen zitten. Maar het overgrote deel van de mensen, in alle mogelijke verschijningsvormen, is de moeite waard. En nee, we zijn hier niet vrij van problemen en zorgen, maar we mogen nog altijd in onze handjes knijpen dat we in één van de rijkste landen ter wereld wonen. En in vrijheid.
De verharding en de polarisatie die het huidige politieke klimaat met zich meebrengt maken mij dan soms weer angstig.
Heel mooi! Zonder oordeel spijker op zijn kop
Fleurtje_5
05-03-2024 om 12:50
majorette2005 schreef op 04-03-2024 om 09:50:
[..]
Wel raar als je dit stukje uit de link leest
In hun advies aan De Jonge schreven ambtenaren dat het 'niet in de lijn der verwachting' lag dat de wijziging zou leiden tot veel discussie in de Kamer.
Ergens heeft het toch gestaan als ambtenaren hier advies over hebben gegeven
Hier moest ik vanmorgen aan denken toen ik de krant las.
Fleurtje_5
05-03-2024 om 12:51

Cartoon van 5 maart 2024.
Van cartoonist Paul Kusters.
Vind ik wel een passende cartoon voor bij dit onderwerp.
Fleurtje_5
05-03-2024 om 13:04
De wereld veranderd niet altijd ten goede.
Sta jij open voor de wereld van een 'aantal vaste schrijvers' waar je bericht over begint? Je schrijft dat je angst bespeurt bij een aantal vaste schrijvers. Is die angst die je 'meent te bespeuren' erger dan je eigen angst? Maak jij nou niet onderscheid tussen mensen door het woord 'polarisatie' en 'verharding' er in te gooien als ze een andere mening hebben dan de jouwe?
felija
05-03-2024 om 14:10
Zo erg eens! Ik denk dat we aan de vooravond staan van een nieuw soort leven, een ander leven waarbij we andere keuzes maken en andere zaken belangrijker vinden dan voorheen.
We hebben in een tijd van enorme voorspoed en ongekende welvaart geleefd, niets was onmogelijk, op vakantie (met het vliegtuig), (veel) vlees eten, weekendjes weg, (dure) dagjes uit. We zijn het gewoon en vanzelfsprekend gaan vinden, maar dat is het niet.
Er komt nu een tijd aan waarbij we pas op de plaats moeten maken en consuminderen in het belang van onze (toekomstige) medemens steeds belangrijker wordt. En dat willen we niet, want we zijn gaan menen dat we recht hebben op al die zogenaamde luxe vanzelfsprekendheden, dat we er meer recht op hebben dan onze minderbedeelde medemens, want we hebben er hard voor gewerkt. Het maakbaarheidsdenken ten top.
Het individualisme viert hoogtij, het is de hoogste tijd dat het neoliberalisme plaats maakt voor meer compassie en maatschappijdenken.
Poezenmeisje
05-03-2024 om 16:22
@Felija,
Geef jij al die vermeende luxe dan ook op, of keek je altijd naar de luxe van anderen?
Ik zet de tering naar de nering.
Dat ik weekendjes weg kan betalen, heeft ermee te maken dat ik op andere dingen bezuinig.
Iedereen kan het geld maar één keer uitgeven en ik wil toch wel zelf bepalen waaraan IK mijn geld uitgeef. Daar heeft een ander niets van te vinden
Fleurtje_5
05-03-2024 om 16:27
felija schreef op 05-03-2024 om 14:10:
[..]
Zo erg eens! Ik denk dat we aan de vooravond staan van een nieuw soort leven, een ander leven waarbij we andere keuzes maken en andere zaken belangrijker vinden dan voorheen.
We hebben in een tijd van enorme voorspoed en ongekende welvaart geleefd, niets was onmogelijk, op vakantie (met het vliegtuig), (veel) vlees eten, weekendjes weg, (dure) dagjes uit. We zijn het gewoon en vanzelfsprekend gaan vinden, maar dat is het niet.
Er komt nu een tijd aan waarbij we pas op de plaats moeten maken en consuminderen in het belang van onze (toekomstige) medemens steeds belangrijker wordt. En dat willen we niet, want we zijn gaan menen dat we recht hebben op al die zogenaamde luxe vanzelfsprekendheden, dat we er meer recht op hebben dan onze minderbedeelde medemens, want we hebben er hard voor gewerkt. Het maakbaarheidsdenken ten top.
Het individualisme viert hoogtij, het is de hoogste tijd dat het neoliberalisme plaats maakt voor meer compassie en maatschappijdenken.
En dat zeg je in een tijd dat er lange wachtlijsten zijn voor de voedselbank. In een tijd dat de ene na de andere winkel failliet gaat, in een tijd dat mensen in ons nat en koud kikkerlandje hun verwarming op een lage stand hebben staan omdat ze de energiekosten niet kunnen betalen. In een tijd dat sommigen niet eens meer naar een dokter of tandarts gaan omdat ze het eigen risico niet kunnen betalen. In een tijd dat mensen geen woning kunnen betalen, in een tijd dat het aantal daklozen toeneemt. In een tijd dat men spreekt van armoede onder schoolkinderen. In een tijd dat men OK-personeel uit het arme India haalt omdat die beter geschoold zouden zijn.
In een tijd dat velen alleen maar op een schermpje zitten te gapen, in plaats van een gesprek aangaan met diegene die tegenover hen zit. Met al die smartphones, snel internet en Netflix vind ik het sindsdien een armoedigere tijd vergeleken met de tijd die ik van vroeger ken. Een mooie tijd dat een postbode nog een voornaam beroep was. Een tijd waar een groot gezin rond moest zien te komen van één salaris, en elk dubbeltje drie keer rond gedraaid werd eer het werd uitgegeven. Ik heb nooit een 'vliegmachien' van binnen gezien, en heb een vliegvakantie NOOIT vanzelfsprekend gevonden. Mijn vakanties waren werkvakanties.
Als jij daar zo blij van word, zou ik je adviseren om aan de grens te gaan staan en de asielzoekers-uit-veilige-landen er op wijzen dat het veel belangrijker is om pas op de plaats te maken en niet voor de luxe te komen, want die zogenaamde luxe is niet meer vanzelfsprekend.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.