Nieuws en actueel
Daglichtlamp
22-11-2023 om 15:13
Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)
Waar heb je op gestemd en waarom? Partijen zijn opgenomen in de volgorde waarop ze op de kieslijst staan. Ik heb ook opties opgenomen om te kiezen voor 'blanco', of 'ik heb niet gestemd'. Graag pas invullen als je gestemd hebt (of als je zeker weet dat je niet meer gaat stemmen vandaag).
Zelf heb ik CU gestemd omdat ik de christelijke stem in de politiek belangrijk vind, en de CU heeft ook standpunten die voor mij daarbij passen (in tegenstelling tot CDA en SGP).
Peiling
Op welke partij heb je gestemd?
majorette2005
27-02-2024 om 12:56
Nicole123 schreef op 27-02-2024 om 11:43:
Ik zie het zo: stel dat je een schoolklas hebt en in die klas liggen Henk en Ali elkaar totaal niet. Ze maken elkaar voor alles uit wat naar is en vinden van elkaar dat ze de klas verzieken en zich niet goed aan de regels houden. En vervolgens viert Henk zijn verjaardagsfeestje en nodigt de hele klas uit, inclusief Ali. Mag Ali dan die uitnodiging weigeren? Ik vind van wel. En je kunt dat jammer vinden, dat Ali de uitgestoken hand van Henk niet aanneemt, dat snap ik. Ik vind het ook een mooi gebaar van Henk (of de ouders van Henk), dat iedereen welkom is. Maar tegelijk is heel moeilijk over doen over de weigering van Ali ook weer overdreven, want Henk zal Ali echt niet vreselijk gaan missen op zijn feestje en het in de praktijk eigenlijk juist wel prettig vinden dat Ali thuisblijft.
Een feestje of regeren..... Denk en dan vooral v Baarle, roeptoetert als een beteutert en boos klein kind. Als Wilders dit had geroepen waren er een aantal die over elkaar heen buitelen om daar commentaar over te geven ipv begrip.
kerstbeer
27-02-2024 om 13:06
majorette2005 schreef op 27-02-2024 om 12:52:
[..]
Denk was al eerder uitgenodigd.
Het is mijn mening.
Gaat ook niet erom dat Wilders er iets over gezegd heeft, of daf ik vind dat hij alles bepaald, integendeel.
Lachwekkend gewoon weer wat er bijgesleept wordt, ook een vergelijk met een verjaardagsfeestje. Het gaat om regeren en wel graag op korte termjjn .
Ik quote jou niet eens. Ik praatte tegen een andere user en had het vooral over het algemeen.
Fijn dat je een mening hebt hier. Het lijkt me nogal logisch dat wat je post je mening is, anders zou je het niet posten. Ik weet niet waarom sommige mensen dit menen te moeten zeggen, terwijl niemand zei dat je geen mening mocht geven. Als het je om vrijheid van meningsuiting gaat, begrijp dan ook dat vrijheid van meningsuiting ook betekent dat andere mensen het niet met je eens zijn. Dat andere mensen het niet met je eens zijn, wil niet zeggen dat jouw vrijheid van meningsuiting wordt aangetast.
En mijn mening is dat Wilders, die een kwart van de stemmen heeft gehaald, niet alles te bepalen heeft.
Regeren gaan DENK en Wilders toch niet samen doen, dus besprekingen hierover houden alleen op, als je wilt dat er snel wordt geregeerd.
Weet verder niks van je verjaardagsfeestje, dus weet niet waarom je daar tegen mij over begint.
Nicole123
27-02-2024 om 13:16
majorette2005 schreef op 27-02-2024 om 12:56:
[..]
Een feestje of regeren..... Denk en dan vooral v Baarle, roeptoetert als een beteutert en boos klein kind. Als Wilders dit had geroepen waren er een aantal die over elkaar heen buitelen om daar commentaar over te geven ipv begrip.
Ik zeg toch dat ik het niet constructief vind? Ik vind alleen dat je niet de term 'ondemocratisch' ervoor moet gebruiken, want dan hol je die term uit en gebruik je hem voor alles wat je niet waardeert. Ik ben verder juist blij dat DENK niet in een kabinet komt en wil, want ik zit helemaal niet te wachten op kabinetsdeelname van hun kant. Ik ben het absoluut niet eens met veel van hun standpunten. En regeren, dacht je echt dat DENK ook maar enige kans maakte om te regeren en dat de formatie nu minder goed gaat als zij niet aanschuiven? Je maakt er in mijn ogen een veel te groot issue van dan. DENK stond al buitenspel en zet zichzelf nu nog meer buitenspel. Prima, in mijn ogen.
kerstbeer
27-02-2024 om 13:26
Nicole123 schreef op 27-02-2024 om 13:16:
[..]
Ik vind alleen niet dat je de term 'ondemocratisch' ervoor moet gebruiken, want dan hol je die term uit en gebruik je hem voor alles wat je niet waardeert.
Eens over dat de term 'ondemocratisch' te veel gebruikt wordt. Dit zeg ik in het algemeen, maar ik zie constant Wilders stemmers zeggen dat alles dat niet gaat zoals Wilders wil, 'tegen de democratie' zou zijn.
Hij heeft ongeveer een kwart van de stemmen, niet driekwart van de stemmen. Het merendeel van het land heeft dus niet op hem gestemd.
Als partij met de meeste zetels, is het logisch dat hij als eerste benaderd wordt voor formatie, maar de grootste partij zijn betekent in Nederland niet dat je alles voor het zeggen hebt, tenzij je dus een meerderheid hebt gehaald. Die meerderheid heeft hij dus helemaal niet.
Toch zie ik regelmatig dingen online als:
-"Links is tegen de democratie!" wanneer een partij (die niet eens per se links hoeft te zijn), iets doet wat niet in het straatje past van Wilders of zijn stemmers.
-"Hij is de grootste partij en dus moet hij regeren". De kans is groot dat de grootste partij in een kabinet komt, maar het is niet een moetje van 'de democratie'. Als andere partijen samen een meerderheid halen, dan is dat waar de meerderheid van het volk op heeft gestemd.
-"Hij is de grootste, dus zijn wil is de wil van het volk" Nee, dus. Het is de wil van ongeveer een kwart van het volk, niet het hele volk of zelfs maar de meerderheid van het volk.
Nicole123
27-02-2024 om 13:33
Ik vind het eigenlijk ook een beetje voor de bühne, dat alle partijen nu wéér uitgenodigd worden om met de informateur te praten. Ik snap wel dat ze dat doen omdat er anders heel lastig een lijn te trekken is wie je wel en niet uitnodigt, maar van sommige partijen is het héél zeker dat ze (van beide kanten) niet in een kabinet zullen komen zolang het initiatief bij de PVV ligt. Dus zo zinnig zijn die gesprekken niet, het gaan regeren zal door al die gesprekken eerder vertraging oplopen dan versnelling.
DENK is niet uitgenodigd omdat de PVV zo graag met ze in zee wil of überhaupt met ze aan tafel wil. Dat iedereen zijn zegje mag doen is daarom een wassen neus, want met wat DENK zal zeggen tegen de informateur gaat zolang PVV het initiatief heeft niks gebeuren. Zie:
https://wnl.tv/2019/02/16/pvv-wil-denk-met-grondwetswijziging-uit-de-politiek-krijgen/
https://www.parool.nl/voorpagina/wilders-wil-niet-praten-met-moslimraad~beb75300/
majorette2005
27-02-2024 om 13:35
kerstbeer schreef op 27-02-2024 om 13:06:
[..]
Ik quote jou niet eens. Ik praatte tegen een andere user en had het vooral over het algemeen.
Fijn dat je een mening hebt hier. Het lijkt me nogal logisch dat wat je post je mening is, anders zou je het niet posten. Ik weet niet waarom sommige mensen dit menen te moeten zeggen, terwijl niemand zei dat je geen mening mocht geven. Als het je om vrijheid van meningsuiting gaat, begrijp dan ook dat vrijheid van meningsuiting ook betekent dat andere mensen het niet met je eens zijn. Dat andere mensen het niet met je eens zijn, wil niet zeggen dat jouw vrijheid van meningsuiting wordt aangetast.
En mijn mening is dat Wilders, die een kwart van de stemmen heeft gehaald, niet alles te bepalen heeft.
Regeren gaan DENK en Wilders toch niet samen doen, dus besprekingen hierover houden alleen op, als je wilt dat er snel wordt geregeerd.
Weet verder niks van je verjaardagsfeestje, dus weet niet waarom je daar tegen mij over begint.
Ja en? Ik reageer er op, mag dat niet? En wbt die mening bedoel ik alleen maar mee dat het niet Wilders was die er over zeurde maar ik zelf vind het gezeur om te zeggen ik praat niet met die of die.
Ik ben het eens dat Wilders zeker niet alles te bepalen heeft, als ik fan was had ik wel op hem gestemd.
Nicole123
27-02-2024 om 13:38
majorette2005 schreef op 27-02-2024 om 13:35:
[..]
ik zelf vind het gezeur om te zeggen ik praat niet met die of die.
Wilders doet dat soort dingen zelf ook hè, richting DENK en haar achterban, zie mijn links.
Ik vind het beide zeer extreme partijen, waarvan de denkbeelden in mijn ogen een gevaar vormen voor de maatschappij en die ik daarom niet graag in een kabinet zie. Beide partijen willen graag dat de ander opgeheven wordt en strijden daar actief voor, dus samen in welk kabinet dan ook lijkt me compleet uitgesloten en daarover praten tijdverspilling.
Doemijdieglazenbol
27-02-2024 om 16:55
Nicole123 schreef op 27-02-2024 om 13:33:
Ik vind het eigenlijk ook een beetje voor de bühne, dat alle partijen nu wéér uitgenodigd worden om met de informateur te praten. Ik snap wel dat ze dat doen omdat er anders heel lastig een lijn te trekken is wie je wel en niet uitnodigt, maar van sommige partijen is het héél zeker dat ze (van beide kanten) niet in een kabinet zullen komen zolang het initiatief bij de PVV ligt. Dus zo zinnig zijn die gesprekken niet, het gaan regeren zal door al die gesprekken eerder vertraging oplopen dan versnelling.
dat weet ik niet. Zijn “huiswerkvraag” was niet of partijen met de PVV wilden regeren. Maar met wie wel, wie niet en wat men van verschillende regeringsvormen vond (als ik het me goed herinner, stuit in de gauwigheid op betaalmuren). Dat is een veel opener vraag dan; wie wil met PVV/BBB/VVD(/NSC). En dat lijkt mij best zinvol. Want wat met al die exotische regeringsvormen precies werd bedoeld, was niet eenduidig. En ook met een minderheidskabinet, moet men op steun kunnen rekenen. Ik vind het dus niet zo voor de bühne en veel gestructureerder en gerichter aangepakt dan Plasterk in zijn fase deed/kon doen.
O en; deze man is ergens in zijn kern een onderzoeker. Ik zie dat hier terug in behoefte of te definiëren en toetsen ipv op aannames te varen. Ik houd daar wel van (iemand verrast? 😉)
Nicole123
27-02-2024 om 17:35
Doemijdieglazenbol schreef op 27-02-2024 om 16:55:
[..]
dat weet ik niet. Zijn “huiswerkvraag” was niet of partijen met de PVV wilden regeren. Maar met wie wel, wie niet en wat men van verschillende regeringsvormen vond (als ik het me goed herinner, stuit in de gauwigheid op betaalmuren). Dat is een veel opener vraag dan; wie wil met PVV/BBB/VVD(/NSC). En dat lijkt mij best zinvol. Want wat met al die exotische regeringsvormen precies werd bedoeld, was niet eenduidig. En ook met een minderheidskabinet, moet men op steun kunnen rekenen. Ik vind het dus niet zo voor de bühne en veel gestructureerder en gerichter aangepakt dan Plasterk in zijn fase deed/kon doen.
O en; deze man is ergens in zijn kern een onderzoeker. Ik zie dat hier terug in behoefte of te definiëren en toetsen ipv op aannames te varen. Ik houd daar wel van (iemand verrast? 😉)
Ik ben een beetje kwijt wat nou de bedoeling is. Want volgens mij is het nog wel steeds het idee dat PVV de leiding heeft, toch? Dat zij, in combinatie met BBB, VVD en NSC (?) de lijnen vooral gaan uitzetten en daar dan een kabinet-in-welke-vorm-ook bij geformeerd wordt. En dat is volgens mij waar de bezwaren van DENK liggen. Die bezwaren zitten in regeren met de PVV (of dat maar overwegen), niet in kabinetsdeelname an sich. Putters is ook door specifiek Wilders als informateur aangesteld, het is niet zo dat de PVV heeft gesteld 'ons lukt het niet' en de hele opdracht teruggelegd heeft bij de Tweede Kamer en ze nu helemaal vanaf nul alles van alle kanten gaan bekijken. Tegelijk wil Putters wel de mening van alle partijen hebben wat betreft wat ze zien zitten en wat niet, een beetje dubbel dus.
Verder houd ik op zich ook heel erg van zo'n manier waarop Putters het aanvliegt. Ik zou zelf in zo'n positie het liefst een matrix maken met in elke rij en kolom 1 partij en in de vakjes de overlap in visie/inhoud/vorm/vertrouwen in elkaar. Liefst in 3 dimensies, zodat je het ook nog per onderwerp kunt bekijken. En dat daar dan alle mogelijke combi's uitrollen, ook die de partijen zelf niet bedacht zouden hebben. En dan is het inderdaad constructief en nuttig als alle partijen meedoen, ook al kan iedereen wel zien aankomen dat de kans op regeringsdeelname van DENK in de huidige verhoudingen 0,00001% is ofzo.
Yumi
27-02-2024 om 18:52
kerstbeer schreef op 27-02-2024 om 12:25:
[..]
Helemaal mee eens.
Ik stem zeker geen DENK, maar het is hen ook vrij om niet te willen regeren met bepaalde partijen of daarmee in gesprek te gaan. Daarbij was het niet zo dat ze op dag 1 al werden uitgenodigd om in gesprek te gaan. Nu het zo moeilijk is om een kabinet te vormen, worden ze voor de vorm uitgenodigd. Ik vind het dan ook geen probleem als ze weigeren.
Wilders heeft wel meer zetels gewonnen dan een andere partij maar nog lang geen meerderheid. Het is dus niet zo dat hij alles mag bepalen en andere partijen dan moeten luisteren zonder hun eigen mening te mogen geven.
Denk was ook al uitgenodigd door Plasterk, vorig jaar november. Dus het is niet zo dat ze nu worden uitgenodigd omdat het zo moeilijk gaat. Ik vind het ook geen probleem dat ze weigeren, heb helemaal niks met die partij.
DENK weigert in gesprek te gaan met verkenner Plasterk | Hart van Nederland
Daglichtlamp
27-02-2024 om 19:34
Nicole123 schreef op 27-02-2024 om 17:35:
[..]
Putters is ook door specifiek Wilders als informateur aangesteld,
Dat klopt niet. Een informateur wordt aangewezen door de Tweede Kamer bij meerderheid van stemmen. Wilders heeft wel de motie ingediend waarin Putters voorgesteld werd.
https://www.tweedekamer.nl/nieuws/kamernieuws/kim-putters-aan-de-slag-als-informateur
Hier kun je de motie teruglezen en de opdracht die Putters gekregen heeft.
Daglichtlamp
27-02-2024 om 19:42
https://www.volkskrant.nl/politiek/live-politiek-pvv-fractie-in-eerste-kamer-toch-tegen-oekrainesteun-ondanks-eerdere-woorden-van-wilders~b431a563/
Zelfs Wilders heeft zijn Eerste Kamer fractie niet aan een touwtje. Ze hebben in de Eerste Kamer tegen steun voor Oekraïne gestemd. Niet dat dat veel uitmaakt, omdat er genoeg andere partijen voor zijn.
Doemijdieglazenbol
27-02-2024 om 19:50
Daglichtlamp schreef op 27-02-2024 om 19:42:
https://www.volkskrant.nl/politiek/live-politiek-pvv-fractie-in-eerste-kamer-toch-tegen-oekrainesteun-ondanks-eerdere-woorden-van-wilders~b431a563/
Zelfs Wilders heeft zijn Eerste Kamer fractie niet aan een touwtje. Ze hebben in de Eerste Kamer tegen steun voor Oekraïne gestemd. Niet dat dat veel uitmaakt, omdat er genoeg andere partijen voor zijn.
Ik zag het vanmiddag voorbijkomen, maar dacht dat het een hoax was. Bij de meeste partijen liggen eerste en tweede kamer doorgaans op een lijn en van de PVV wordt over het algemeen aangenomen dat de enige stem die van Wilders is.
Dan verbaast me dit, zeker op een punt waarop hun stemmen niet doorslaggevend waren. Zal dit hommeles binnen de partij opleveren? Ben benieuwd hoe ik dit moet interpreteren.
Nicole123
27-02-2024 om 20:07
Daglichtlamp schreef op 27-02-2024 om 19:34:
[..]
Dat klopt niet. Een informateur wordt aangewezen door de Tweede Kamer bij meerderheid van stemmen. Wilders heeft wel de motie ingediend waarin Putters voorgesteld werd.
https://www.tweedekamer.nl/nieuws/kamernieuws/kim-putters-aan-de-slag-als-informateur
Hier kun je de motie teruglezen en de opdracht die Putters gekregen heeft.
Je hebt gelijk. Ik bedoelde dat Wilders hem voorgesteld heeft, dat het idee uit zijn koker komt, dat de PVV volgens mij nog duidelijk de leiding heeft / de partij is die voornamelijk aan zet is.
Doemijdieglazenbol
27-02-2024 om 20:54
Als ik dit zo lees was het echt een open verkenning. Niet dat de PVV daarmee buiten spel staat of wordt gezet, maar inderdaad dat partijen zich uit moesten spreken over hun voorkeur en niet “laat hullie het maar doen”.
https://nos.nl/collectie/13962/artikel/2510628-informateur-putters-gesprekken-waren-constructief-en-complex
ben benieuwd
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.